Volledige begrippenlijst

Screaming Frog

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Screaming Frog is een SEO Spider, een website tool die het mogelijk maakt om websites te doorzoeken voor analyse, technisch onderzoek of onsite zoekmachine optimalisatie. Er is naast een betaalde versie ook een (beperkte) gratis versie beschikbaar. Wat is Screaming Frog en wat is er zoal mee mogelijk?

Definitie Screaming Frog

Deze SEO Spider tool is ontwikkeld om zowel kleine als grote websites te doorzoeken met een realtime analyse van de resultaten. Het primaire doel van de analyse is data verstrekken om zoekmachine optimalisatie te verbeteren. Het is niet primair bedoeld om websites technisch of inhoudelijk te verbeteren, al hebben een aantal meetpunten wel invloed op de kwaliteit van de website op zich, naast SEO.

Voornaamste kenmerken van deze Spider Tool

De mogelijkheden van de gratis versie zijn beperkt ten opzichte van de betaalde versie, dit is een algemene opsomming van features in Screaming Frog:

  • Verbroken links die resulteren in een 404 pagina kunnen snel achterhaald worden met de optie voor een gecombineerde export.
  • Tijdelijke en permanente redirects worden in kaart gebracht, ook kan er een URL lijst voor website migratie worden gegenereerd.
  • Pagina titels en meta data wordt geïndexeerd met als doel lange, korte of ontbrekende informatie zichtbaar te maken.
  • Dubbele content wordt opgespoord zoals dezelfde URL’s maar ook dubbele content op pagina’s.
  • Specifieke data kan uit pagina’s worden gehaald zoals social media tags, prijzen of productinformatie.

SEO auditing

De voornaamste reden om de Screaming Frog crawler te gebruiken is voor website auditing met als voornaamste onderwerp zoekmachine optimalisatie. Een website die technisch niet in orde is zal ook door de webcrawlers van Google en andere zoekmachines een lagere ranking toebedeeld krijgen. Ook bij het inrichten van nieuwe websites of migratie van data kunnen de meetpunten duidelijkheid verschaffen over de meest kritieke aandachtspunten. Naast een technische inventarisatie zijn er ook inhoudelijke kenmerken op te sporen zoals het gebruik van H-tags op de content van pagina’s of dode links.