Morgen brengt je mogelijkheden. Die zien wij overal. We vertellen je graag proactief wat jouw mogelijkheden zijn voor morgen. Of voor vandaag!
Eerlijk duurt het langst. Wij boeken graag langdurig resultaat voor je, en dus zijn we eerlijk. Als we weten dat een bepaalde techniek niet werkt voor jouw bedrijf, vertellen we je dat.
Ons specialisme is om onze klanten te voorzien van meetbaar meer groei. Wil jij meer van je websitebezoekers omzetten in klanten? Bij DoubleSmart ben je aan het juiste adres.
Als conversie optimalisatie consultant krijgen we de vraag regelmatig: wat is conversie optimalisatie nu precies? De definitie van conversie optimalisatie is het zo aanpassen en verbeteren van je website dat je bezoekers sneller en vaker in klanten veranderen. Je kent het misschien ook wel als conversion rate optimization oftewel CRO.
Het blijft niet bij theoretisch door de ogen van je bezoekers kijken. Je houdt je bij conversie optimalisatie juist bezig met de praktijk. Je voert bijvoorbeeld A/B-testen uit: door twee varianten van een bepaalde pagina te maken en sommige bezoekers variant A en andere bezoekers variant B te tonen, kun je zien welke variant betere resultaten boekt. Je kunt het gedrag van je bezoekers nog beter op de voet volgen aan de hand van data-analyses in Google Analytics. Op deze manier kun je je website optimaal aanpakken aan de hand van kennis uit de echte praktijk.
We doen geen voorstel zonder dat we weten hoe de website nu converteert. Het kansenonderzoek brengt deze prestaties in kaart, zodat we een voorstel op maat kunnen maken. Zo leggen we de basis voor een goede samenwerking en meetbare resultaten.
Nu de definitie van conversie optimalisatie duidelijk is, is de volgende vraag: waarom zou je aan conversie optimalisatie doen? Het doel van conversie optimalisatie is om meer klanten te krijgen.
Stel: je hebt ijzersterke Google Ads campagnes draaien en door goede SEO scoor je op de organische zoekwoorden steeds in de top 3 organische posities. Daardoor komt er veel relevant verkeer naar je website, maar toch heb je het gevoel dat er meer uit je campagnes te halen valt. Het aantal bezoekers is prima, daar ben je tevreden over. Maar de bezoekers die uiteindelijk tot actie overgaan? Dat zijn er niet genoeg.
Er mist hier één element: conversie. Je hebt wel bezoekersverkeer, maar die bezoekers worden geen klant. En dat terwijl je website helemaal op orde is. Of toch niet?
Je bezoekers blijven blijkbaar ergens op je website hangen in het conversieproces. Dit kan komen doordat ze bijvoorbeeld de navigatie niet goed snappen, geen vertrouwd gevoel hebben bij je website of het bestelproces langdradig of onduidelijk vinden.
Maar hoe kom je erachter wat nu precies het probleem is met je website? En belangrijker nog: hoe los je dit op?
DoubleSmart is niet alleen gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie (SE
O) en zoekmachine adverteren (SEA), maar zijn ook dagelijks bezig met conversie optimalisatie. Als conversie optimalisatie bureau vinden we het een sport om het gedrag van bezoekers op je website binnenstebuiten te keren en alle verbeterpunten voor je website aan het licht te brengen.
Doeltreffende tools zoals Hotjar, Visual Website Optimizer, Google Analytics en Google Optimize helpen ons om precies te meten hoe bezoekers reageren op de verschillende onderdelen van jouw website.
Iedere website heeft andere bezoekers en andere klanten, oftewel: een andere doelgroep. Niet elke doelgroep werkt en denkt hetzelfde.
Kijk maar eens om je heen: jouw aankoopgedrag kan sterk verschillen of zelfs totaal het tegenovergestelde zijn van het aankoopgedrag van een vriend of familielid. Waar een vriend vooral let op gemakkelijke verkrijgbaarheid en service, zal jij misschien vooral waarde hechten aan de prijs of het gebruikersgemak van een product.
Het helpt natuurlijk niet om je website aan te pakken op punten waarvan je enkel vermoedt dat de bezoeker erop afhaakt. Je hebt dan kans dat je tijd en geld investeert in aanpassingen die uiteindelijk geen resultaat hebben.
Wat je nodig hebt om tot een gerichte aanpak en een oplossing te komen, is keiharde data. Je wilt precies weten waarom en wanneer bezoekers afhaken.
Daarom beginnen onze conversie optimalisatie specialisten met het beantwoorden van een aantal vragen, zoals:
Pijnpunten in het verkoop- of aanvraagproces worden zo in kaart gebracht. Dat is cruciaal om ze bij de wortel aan te kunnen pakken. Je kunt een probleem immers niet oplossen als je niet weet wat het probleem is.
Uit de data leiden we af wat de zwakke punten in het conversieproces van je website zijn. Vaak zijn deze zwakke punten makkelijk aan te passen. Je website mist bijvoorbeeld USP’s, of je landingspagina’s zijn in de ogen van de bezoekers onlogisch ingedeeld.
We beginnen met dit ‘laaghangende fruit’, oftewel: de verbeterpunten waar gemakkelijk en snel op geoptimaliseerd kan worden.
Nadat het laaghangende fruit geplukt is, onderzoeken we wat we nog meer kunnen doen. We gaan bijvoorbeeld aan de slag met A/B-testen. Hierbij krijgt de helft van je websitebezoekers variant A van een pagina te zien, en de andere helft variant B. De vraag is nu welke groep bezoekers van deze pagina de actie uitvoeren die jij voor ogen hebt.
Met A/B-testen kom je erachter welke pagina het best werkt voor jouw bezoekers. Dit geeft je een waardevol inkijkje in hoe jouw bezoekers denken, en bovendien krijg je je antwoord op een presenteerblaadje aangeboden: als je je pagina op manier X opstelt, haal je er de meeste conversies uit.
De uitkomst van zulke testen is niet enkel voor de betreffende pagina waardevol, maar geeft ons belangrijke informatie over je doelgroep in het algemeen. Deze informatie helpt ons de rest van je gehele website kritisch te bekijken en waar nodig te verbeteren. Met conversie optimalisatie laat je je onderbuikgevoel achterwege en ga je aan de slag met data uit de praktijk.
Om elk bedrijf de perfecte marketingmix te kunnen bieden, hebben we TeamSMART in het leven geroepen. TeamSMART is online marketing made easy. Jij vertelt ons wat je wilt bereiken, en wij adviseren je welke van onze dienstencombinaties daar het best bij past. Zo weet je zeker dat je je marketingbudget rendabel besteedt aan een betrouwbaar online marketing bureau.
Zie jij ook graag meer aanvragen of bestellingen binnenkomen op je website? Vertel ons over de doelstellingen van jouw bedrijf en wij helpen je met de realisatie!
Conversie optimalisatie (Engels: conversion rate optimization, oftewel CRO) is het zo aanpassen en verbeteren van je website dat (meer) bezoekers ook daadwerkelijk overgaan tot conversie en dus klant worden. Met conversie optimalisatie schroef je je conversieratio op: je krijgt dus niet per se meer bezoekers, maar je weet een groter deel van die bezoekers aan te zetten tot een aankoop of andere conversie, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief.
Met conversie optimalisatie haal je meer uit je bezoekers. Als je al tegen je plafond aan zit met de kracht van de advertentiecampagnes en de stabiliteit van je organische posities in Google, denk je misschien dat je ook tegen het plafond van je omzet of haalbare resultaten aan zit. Maar niets is minder waar! Met conversie optimalisatie zorg je ervoor dat meer van je bezoekers converteren. Zo haal je het maximale uit je marketinginspanningen.
Door een CRO-specialist in te schakelen, weet je zeker dat je niet hoeft aan te modderen. In plaats daarvan krijg je sneller inzicht in de pijnpunten op je website én praktische oplossingen voor een verbeterde conversieratio. De specialist doet waar hij goed in is (meer conversies realiseren), zodat jij kunt doen waar jij goed in bent (je eigen werk!).
Als conversie optimalisatie bureau staan we in de startblokken om je te helpen met al je CRO-vraagstukken. Onze specialisten hebben kennis van zaken en weten precies hoe ze de zwakke punten op jouw website kunnen aanpakken. Bovendien hebben we toegang tot handige, specialistische tools. De kennis die wij in huis hebben, passen we graag toe om jouw website naar een hoger niveau te tillen. Neem contact met ons op om te ontdekken wat we voor je kunnen betekenen!