Yamaha

Zichtbaarheid in de hele customer journey van de doelgroep dankzij SEA en het gebruik van social media

Yamaha is een van de meest toonaangevende merken als het gaat om motoren voor op de weg en buitenboordmotoren voor boten. Het Japanse merk staat bekend om de hoge kwaliteit en betrouwbaarheid van hun producten, die zijn ontworpen en geproduceerd met als doel de klant de best mogelijke beleving te bieden.

91% Meer opbrengsten via alle kanalen
35% Groei in organisch verkeer
84% Stijging in brandname zoekvolume

Uitdaging

Yamaha klopte halverwege 2019 bij DoubleSmart aan met een heel concrete vraag: hoe zorgen we dat de zichtbaarheid van het merk Yamaha verbetert en helpen we de dealers om hun vindbaarheid op het web te verbeteren? Het kanaal dat hiervoor in eerste instantie ingezet mocht worden was Google Ads.

Op dat moment draaiden er al een aantal Google Ads campagnes, met name gericht op specifieke acties en producten. Deze campagnes leidden allemaal richting de corporate website van Yamaha, waardoor de websites van de individuele dealers geen directe impact van deze campagnes zagen. Een gemiste kans, want de dealers van Yamaha hebben moderne showrooms en veel productkennis waar ze geïnteresseerden mee verder kunnen helpen.

Customer journey centraal

In de laatste twee kwartalen van 2019 hebben we een strategie uitgewerkt om de online marketingcampagnes van Yamaha zo in te richten dat de naamsbekendheid van het merk wordt vergroot én dat de dealers daar direct profijt van hebben.

Bij de strategie hebben we de customer journey centraal gezet. Tegelijkertijd hebben we gekeken waar de kracht van Yamaha ligt. Die kracht ligt in de basis in de beleving van het product, het beleven van een passie. Dat is ook volledig in lijn met de missie van Yamaha.

Merkbeleving gebruiken bij oriënterende termen

De beleving van de producten staat binnen de corporate website van Yamaha ook centraal. Sprekende productafbeeldingen worden gevolgd door video’s waar de passie vanaf spat. Dit is perfect voor mensen in de oriënterende fase (See- en Think-fase). Binnen de strategie hebben we er daarom voor gekozen om zoekopdrachten in de See- en Think-fase naar Yamaha.com te sturen. Voorbeelden van deze zoektermen zijn bijvoorbeeld:

Yamaha crossmotor
Yamaha YZF-R1
Buitenboordmotoren van Yamaha

Op de landingspagina’s op de website van Yamaha wordt de bezoeker vervolgens getriggerd om een motor te configureren of een dealer in de buurt te vinden waar hij of zij persoonlijk advies kan inwinnen.

De zoektermen aan het begin van de funnel worden dus opgevangen door de corporate website van Yamaha. Bezoekers die meer actiegericht of servicegericht aan het zoeken zijn, zijn sneller gebaat bij een oplossing in de regio en persoonlijk advies van een specialist. En dat is waar het krachtige dealernetwerk van Yamaha op het toneel verschijnt.

Dealernetwerk inzetten voor prospects verder in de customer journey

Als iemand zoekt op een term waaruit blijkt dat hij vandaag of morgen persoonlijk advies of hulp nodig heeft, dan moet hij eenvoudig een dealer in de buurt kunnen vinden. Deze mensen zijn namelijk al overtuigd van de kwaliteit van de producten van Yamaha of hebben zelfs al een motor. Voorbeelden van deze zoektermen zijn:

Onderhoudsbeurt Yamaha motor
Yamaha tourmotor kopen
Buitenboordmotor Yamaha kopen
Uitlaat Yamaha crossmotor kopen
Yamaha dealer Zuid-Holland

Deze zoektermen zitten allemaal in de Do- en Care-fase van de customer journey. De consumenten die deze zoektermen gebruiken, zijn op zoek naar een specialist in de buurt.

Deze zoektermen vangen we daarom af met het dealernetwerk van Yamaha. Dit netwerk heeft een landelijke dekking en afhankelijk van de locatie van de zoekopdracht, wordt deze gematcht met één van de Yamaha dealers. De advertenties zijn vervolgens door middel van extensies uitgerust met contact- en adresgegevens, zodat mensen direct contact op kunnen nemen of hun route kunnen plannen.

Koppeling met Google Shopping

Yamaha is een sterk merk met veel fans. Dit resulteert in veel branded zoekgedrag naar merchandise van Yamaha. Het merk heeft hierop ingespeeld door in haar website een webwinkel te integreren waar verschillende soorten kleding, accessoires en merchandise te vinden zijn.

Binnen de samenwerking hebben we deze producten met behulp van Channable gekoppeld aan Google Shopping. Maandelijks is er een budget beschikbaar voor de producten in de webwinkel. We richten ons hierbij op een doel-ROAS om te zorgen dat de business case voor de merchandise ook gezond blijft.

Resultaten SEA.

19 miljoen vertoningen

288% stijging in het bezoek aan dealers

Social media voor merkbeleving

Voor Yamaha is betrokkenheid bij het merk erg belangrijk. Zeker bij de motoren voor op de weg en de crossmotoren. Social media kan hier een belangrijke bijdrage in leveren, doordat het een ideaal platform is om content te delen met de doelgroep. Daarom hebben we samen met Yamaha in de zomer van 2020 (een halfjaar na de start van de Google Ads campagnes) een Facebook campagne ingericht met als doel het aanwakkeren en versterken van de merkbeleving bij de doelgroep. Dit was in eerste instantie een pilot. In de social kanalen is bovendien ook de koppeling gelegd met Channable, zodat de producten uit de webshop ook zichtbaar zijn in Facebook Shopping.

Resultaten Social Media.

Maart 2022 versus september 2022

Maandelijks meer dan 250.000 vertoningen

Effectief voor constante branding en voor campagnes

Ruim 8000 klikken per maand

Vraag een gratis kansenonderzoek aan!

Vraag een gratis kansenonderzoek aan ter waarde van €400,-.

Enthousiast geworden?

Enthousiast geworden over het resultaat van Yamaha? Neem dan contact met ons op!