Met conversies en doelen controleer je de effectiviteit van je Google Ads campagnes. Ze laten zien hoe goed jouw advertenties en campagnes presteren en hoeveel waar je krijgt voor geïnvesteerde advertentiebudget.
Het grote voordeel van online marketing, is dat je van vrijwel alles dat je doet het effect kunt meten. Je volgt dan als het ware wat het geïnvesteerde advertentiebudget jou aan het einde van de rit heeft opgeleverd aan extra omzet. Hieronder lees je waarom conversies en doelen binnen Google Ads hiervoor onmisbaar zijn.
Wat zijn doelen en conversies binnen Google Ads?
Een conversie is eigenlijk het volbrengen van een vooraf bepaald doel door een bezoeker van je website. Zo kan het een doel zijn dat mensen je offerte formulier invullen, of een ebook downloaden. Wanneer een bezoeker dat vervolgens ook doet, noemen we dat een conversie.
Een website kan verschillende doelen hebben en wanneer zo’n doel behaald wordt dan telt dit dus als een conversie. Je kunt in Google Analytics verschillende van dit soort doelen instellen, zodat je in rapportages kunt zien hoeveel doelen je in een bepaalde periode behaald hebt.
Iedere bron die bezoekers naar jouw website brengt, kan er dus aan bijdragen dat die doelen behaald worden. Een van die bronnen is Google Ads, waarbij je nog een stapje verder kunt gaan qua inzichten. Door je Analytics te koppelen met je Google Ads account, kun je namelijk zien welke advertentie uiteindelijk tot vervulling van het doel heeft geleid. Met andere woorden: je krijgt inzicht in welke advertenties het meeste bezoekers naar je website sturen die uiteindelijk converteren.
Over verbeterde conversies
Verbeterde conversies is een functie van Google Ads die nauwkeurigheid van je conversiemetingen – je raadt het al – verbetert. Dat gebeurt doordat er meer gegevens worden gebruikt om een conversie aan de juiste advertentie te koppelen, ook wel “gehashte (versleutelde) gebruikersgegevens” genoemd.
Dit principe maakt gebruik van het feit dat er bij een conversie (een aankoop of download bijvoorbeeld) vaak informatie wordt achtergelaten door de gebruiker, zoals een naam of een e-mailadres. Die gegevens kunnen dan – dankzij verbeterde conversies – versleuteld worden gedeeld met Google.
Vervolgens worden die versleutelde gegevens dan vergeleken met de gegevens van een Google account waar de betreffende gebruiker op dat moment is ingelogd. Via die weg kunnen de gegevens van jouw nieuwe lead of klant dus gekoppeld worden aan een bij Google bekend persoonsaccount.
Een conversie instellen in Google Ads
Genoeg over het waarom van conversies en doelen in Google Ads, tijd voor de hoe. Welke stappen moet je doorlopen om ervoor te zorgen dat je deze inzichten krijgt.
1. Kies onder “Tools en instellingen” voor de optie “conversies”.
Je komt dan in het overzicht van de conversies die Google Ads bijhoudt. Als het een nieuw account betreft, zie je een leeg veld zoals het screenshot hieronder.
2. Klik op de blauwe knop om een conversie aan te kunnen maken.
3. Kies het type conversie dat je in wilt gaan stellen.
4. Vervolgens doorloop je stappen van de wizard voor het instellen van je conversies en doelen. Allereerst krijg je de vraag om je URL in te voeren zodat je website kan worden gescand op mogelijkheden.
Vervolgens krijg je de mogelijkheid om automatische conversieacties op basis van website gebeurtenissen in te stellen. Daar kun je aangeven dat iets als een conversie moet worden gezien wanneer een bepaalde gebeurtenis op de site plaatsvindt, waarbij je kunt kiezen uit enkele vooraf door Google Ads gegevens opties.
Via “gebeurtenis toevoegen” kun je verschillende van dit soort conversies toevoegen.
5. Handmatige conversieacties met code vormden de andere optie die je krijgt. Zoals je in het screenshot hieronder kunt zien, vraagt dit om het toevoegen van code aan je website. Dit kun je relatief eenvoudig regelen met behulp van Google Tag Manager. De code die moet worden geïmplementeerd wordt vanzelf gegenereerd bij het instellen van de conversie.
6. Afronden en activeren is de laatste stap van het proces, waarin je te zien krijgt wat er nog moet gebeuren om de meting te kunnen activeren. Zoals je hebt gelezen vragen handmatige conversieacties om het implementeren van code op je pagina’s, maar ook voor de automatische conversieacties is het nodig om een tag op je website te installeren die de gebeurtenissen doorgeeft aan Google Ads.
Het voorbeeld uit dit artikel is een nieuwe account, je krijgt dan de onderstaande melding te zien. Via de knop “instellen” krijg je een nieuwe wizard voorgeschoteld, waar je – met behulp van Tag Manager – de Google-tag op je website kunt plaatsen en klaar bent om de doelen en conversies van je campagnes door te meten.