De ultieme gids met alle banner formaten voor Social- en Google Ads

Datum: november 17, 2022, Auteur: Remon, Categorie: SEA Social
Presenteren-google-ads-afmetingen

Facebook, Instagram, LinkedIn of Youtube, welk kanaal je ook gebruikt, elk kanaal hanteert andere formaten voor een advertentie. Het is eigenlijk onmogelijk om al deze formaten uit je hoofd te kennen en je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw advertentie niet of niet goed wordt vertoond. Daarom hebben wij alle advertentiemogelijkheden (ook organisch) die er zijn voor je op een rijtje gezet. Raadpleeg deze gids wanneer je 100% zeker wilt zijn dat je de juiste afmetingen gebruikt voor jouw campagne.

Afmetingen voor Social Media

We beginnen met het benoemen van alle formaten voor een goede social media campagne. Je vindt hieronder de formaten van:

  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Twitter

Let op: de afmetingen zijn benoemd in aantal pixels (px) of beeldverhouding hoogte : breedte (Voorbeeld: 16:9)

Facebook-DoubleSmart-desktop

Afmetingen Facebook 2022

Facebook is nog steeds het grootste social media kanaal ter wereld. Met dit kanaal is het mogelijk om verschillende doelgroepen te bereiken, van jongeren tot ouderen en van studenten tot wereldleiders. We benoemen alle afmetingen van afbeeldingen en video’s die je voor dit kanaal nodig hebt. We delen zelfs een bestandsformaat en bestandsgrootte waarmee je altijd goed zit.

Je kunt verschillende formaten gebruiken voor Facebook. De 4:5 verhouding is het beste formaat in 2022, maar deze keuze kun je niet altijd maken. Op (de meeste) mobiele telefoons is deze verhouding namelijk schermvullend. Het voordeel van een 1:1 verhouding formaat is dat je deze content ook gelijk kunt gebruiken op Instagram.

Facebook advertenties

Tip: vermijd té lange teksten in jouw advertenties. De kans is groot dat dit positieve gevolgen gaat hebben voor het bereik van je campagne. Qua formaat raden we aan om een advertentie te kiezen die de meeste ruimte inneemt. Hierdoor valt jouw advertentie meer op in de feed van de doelgroep.

Facebook-formaten

Afmetingen Instagram 2022

Als je Facebook zegt, zeg je tegenwoordig eigenlijk ook Instagram. Deze social media giganten zijn namelijk beiden onderdeel van Meta. Daarbij is Instagram één van de populairste en meest invloedrijke kanalen.

Tip: zorg ervoor dat alle afbeeldingen een mooi geheel vormen op je Instagram grid. Houd hierbij rekening met het verwerken van de huisstijl van jouw bedrijf. Op die manier gaat een bezoeker je ook op andere kanalen herkennen. Voeg daarnaast hoogtepunten toe om nog meer relevante content te laten zien. Houd wel rekening met een bijpassende afbeelding die alles samenvat. Ook goed om te weten, je kunt geplaatste stories achteraf toevoegen aan één van je hoogtepunten.

Instagram-formaten

Afmetingen TikTok 2022

TikTok; één van de meest besproken platformen van de afgelopen jaren. TikTok heeft een enorme opmars gemaakt door de laagdrempelige toegankelijkheid voor elke gebruiker. Waar de meeste mensen nog steeds denken aan dansfilmpjes is TikTok ondertussen uitgegroeid tot een kanaal voor alle leeftijden. Dit is ook terug te zien aan de stijgende lijn in het gebruik van mensen vanaf 30 jaar.

TikTok-formaten

Afmetingen Pinterest 2022

Pinterest is hét kanaal waar mensen op zoek zijn naar inspiratie of ideeën denk aan wooninspiraties, DIY (do-it-yourself) projecten, nieuwe recepten, handige gadgets, nieuwe tools, reizen etc. Een goede plek om jouw producten te vertonen aan mensen die zich in een overwegende fase bevinden.

Tip: alle pins (foto’s) zijn vierkant of verticaal, gebruik daarom geen horizontale foto’s.
Let op: afbeeldingen met een grotere verhouding worden mogelijk afgesneden in de tijdlijn.

Pinterest-formaten

Afmetingen LinkedIn 2022

LinkedIn is wereldwijd hét zakelijke sociale platform. Een perfecte plek voor een wervingscampagne of voor het bereiken van B2B-bedrijven. Het voordeel van LinkedIn in vergelijking met andere kanalen zoals Facebook, is dat je heel specifiek kunt targeten. Op die manier kun jij met jouw advertenties jouw ideale doelgroep bereiken.

LinkedIn-formaten

Afmetingen Twitter 2022

Het platform Twitter, opgericht in 2006, gaat al flink wat jaren mee. Er is een tijd geweest dat dit platform enorm populair was, nu zien we dat het aantal actieve gebruikers door de jaren heen enorm is afgenomen. Daarentegen zijn er onder bepaalde doelgroepen nog wel steeds trouwe volgers actief.

Twitter-formaten

Afmetingen voor Google Ads banners

Naast adverteren op social media, is het ook mogelijk om te adverteren in het Google Display netwerk (zoals Youtube en Gmail). Een display advertentie is een onderdeel van Google Ads, net zoals Search en Shopping. Je kunt deze advertenties herkennen aan de beeld- en videoadvertenties op verschillende websites en apps die eigendom zijn van Google zoals Marktplaats en het AD.

Afmetingen Youtube 2022

Met meer dan zeven miljard video’s die op dit moment zijn geüpload, is Youtube op Google.com na de meest bezochte website ter wereld. Het is een website van Google waar gebruikers kosteloos video’s kunnen publiceren en bekijken (denk aan vlogs, tutorials, trailers etc.). Tegenwoordig staan de video’s vol met advertenties, waarmee bekende influencers zoals een Enzo Knol en Nikkie de Jager, een royaal maandsalaris verdienen.

Tip: YouTube is ook zeer effectief voor een remarketing campagne. Zo kun je mensen die eerder op jouw website zijn geweest terugkrijgen naar jouw website door middel van een interessante video.

Youtube-formaten

Afmetingen Google Mijn Bedrijf 2022

In Google Mijn Bedrijf kun je jouw bedrijf laten opvallen in de Google zoekresultaten. Zie het als een visitekaartje voor mensen die zoeken naar jouw bedrijfsnaam. En het mooie is: je kunt eigen foto’s toevoegen om jouw bedrijf er zo goed mogelijk uit te laten springen! Heb jij jouw bedrijf al geclaimd via Google Mijn Bedrijf?

Google-mijn-bedrijf-formaten

Afmetingen Google Ads Display 2022

Binnen Google zijn er veel verschillende afmetingen voor banneradvertenties. Om het zo overzichtelijk mogelijk te maken, hebben we onderscheid gemaakt tussen standaard display advertenties, HTML 5 advertenties, responsieve display advertenties (slimme advertenties) en Discovery Ads.

Standaard display advertentie afmetingen

De 5 meest gebruikte formaten zijn: 300×250, 300×600, 336×280, 320×100 en 728×90

Standaard-display-formaten

HTML 5 advertenties

HTML5 banners zijn eigenlijk de verbeterde versie van GIF’s. Het grootste verschil is dat je bij HTML5 banners interactieve elementen kunt toevoegen en de kwaliteit is aanzienlijk beter. Voordat je deze banners kunt gebruiken, heeft Google nog wel een aantal voorwaarden:

  • Het account bestaat langer dan 90 dagen;
  • Je hebt meer dan 9.000 euro uitgegeven in het account;
  • Het account heeft een goede reputatie op het gebied van het naleven van het beleid.

HTML5-formaten

Responsieve display advertenties

Bij responsieve display advertenties maakt Google zelf de advertenties op, op basis van de aangeleverde afbeeldingen en de situatie waarin de advertenties mogelijk worden vertoond.  Houd hiervoor onderstaande specificaties aan.

Tip: probeer tekst in de afbeeldingen te vermijden en gebruik meerdere logovarianten (niet alleen liggend), dit heeft positieve gevolgen voor het bereik.

Responsieve-display-formaten

Discovery Ads

Discovery Ads zijn visuele advertenties binnen de Google Discover feed, maar worden ook getoond op Youtube (homepage) en Gmail. Een Discovery Ads kun je qua looks vergelijken met een Facebook advertentie, terwijl een display advertentie te herkennen is aan een afbeelding met tekst die zich aanpast aan ieder websiteformaat.

Discovery-formaten

Sparren met één van onze specialisten?

Wil je meer weten over deze formaten en de mogelijkheden of wil je graag sparren over welke uitingen je het beste kunt gebruiken voor de formaten? Onze specialisten staan altijd voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op en dan helpen we je graag verder.

De ultieme gids met alle banner formaten voor Social- en Google Ads De ultieme gids met alle banner formaten voor Social- en Google Ads 2022-11-22
DoubleSmart
DoubleSmart Remon

Auteur

Remon

Sportieve marketeer die niet bang is om in het diepe te springen, zoals van een kraan van 60 meter. Remon houdt van gezelligheid zowel binnen als buiten werktijd. In het weekend is hij vooral te vinden op de voetbalvelden van Stolwijk. En met genoeg discipline om 5 uur lang ongetraind een berg op te fietsen weet hij ook jouw Google-account probleemloos naar grote hoogte te brengen.