Extra bezoekers en conversies

Een online marketeer inzetten voor het optimaliseren van je website of toch een developer? De specialisten van DoubleSmart zijn expert in allebei! Dé ingrediënten voor extra websitebezoekers, conversies en omzet!


Analyse op basis van expertise

We laten ons niet sturen door de conclusies van tools, maar proberen jouw specifieke vraagstuk écht te begrijpen en doorgronden zoals hij is. Bij ons krijg je aanbevelingen voor verbeteringen die gebaseerd zijn op de expertise van een specialist.


Communicatie met ontwikkelaar

Met welke technische aanpassingen wordt jouw website beter vindbaar in Google? En hoe zorg je ervoor dat het conversiepercentage omhooggaat? Jouw ontwikkelaar ontvangt een direct door te voeren advies voor verbeteringen op het vlak online marketing en techniek.

Waarom is technische optimalisatie belangrijk?

Natuurlijk weet jij als geen ander dat een technisch goede website van waarde is. Niemand wordt immers blij van lange laadtijden, verspringende content of een website die niet direct bruikbaar is. Maar wist je ook dat technische optimalisatie bijdraagt aan een betere vindbaarheid in Google en extra conversies? Met een goede websitetechniek verbeter jij de resultaten van ál jouw onlinemarketing-inspanningen.

De prestaties van jouw website zijn namelijk van invloed op:

✔ Het crawlen en indexeren van je website en jouw organische positie in Google (SEO)
✔ De kwaliteitsscore van een pagina in Google Ads (SEA)
✔ Het conversiepercentage van je website (wat voor alle kanalen belangrijk is)

Dit leverde het andere bedrijven op

Kennis van techniek én online marketing: waarvan jij profiteert met DoubleSmart

Het is vaak een terugkerend thema bij bedrijven: online marketeers hebben meestal weinig diepgaande kennis van websitetechniek, terwijl webdevelopers dan weer niet volledig thuis zijn in het online marketing-vak. Hoe optimaliseer je jouw website dan zodanig, dat hij op beide vlakken maximaal presteert?

Precies dát is de reden dat veel bedrijven aankloppen bij DoubleSmart. In ons kantoorpand vind je online marketeers met een uitvoerige IT-achtergrond. Maar tegelijkertijd hebben we ook developers die precies weten wat er vanuit online marketingstandpunt nodig is voor een website.

Bovendien iets waardoor je bij ons profiteert van het beste advies: wij laten ons niet sturen door de conclusies en analyses van bekende tools. Wij zoeken naar optimalisatiekansen vanuit onze eigen expertise en proberen de situatie volledig te begrijpen zoals hij is. Tools geven enkel inzichten die handvatten bieden voor verder graafwerk.

Je begrijpt: daarmee heb je dé ingrediënten te pakken voor een gebruiksvriendelijke website die bijdraagt aan een hogere plek in Google, extra conversies, betere Google Ads-campagnes en een optimaal geïndexeerde website.

Gratis kansenonderzoek t.w.v. € 400,-
90% van de bedrijven laat online groeikansen liggen

Meer bezoekers, aanvragen en conversies genereren
Uitgebreide en concrete analyse
Op maat gemaakt door onze specialisten

Wat klanten zeggen

Gunnar Koppelmans

12-04-2023
Na lange incubatietijd uiteindelijk toch gestart met DoubleSmart. Wat een goede keuze is dat geweest: professionele club met veel kennis en vooral enthousiaste en betrokken mensen. Plezier om mee te werken.

Mike van Eeuwen

16-03-2023
Prachtig bedrijf welke veel voor onze organisatie heeft betekend (en nog steeds betekend) Bestaat uit een team met expertise op het hoogste niveau. Meedenken en een persoonlijke benadering staan garant voor een fantastische samenwerking.

Bestaande of nieuwe website: de 2 trajecten waaruit je kiest

Bij DoubleSmart kies je uit twee trajecten: ondersteuning bij het ontwikkelen van een nieuwe website of de technische optimalisatie van een bestaande website.

1. Ondersteuning bij de ontwikkeling van een nieuwe website

Misschien heb je een eigen developer of misschien laat je je website bouwen door onze in-house ontwikkelaar DoubleWeb. Hoe dan ook is de rol van DoubleSmart hierin altijd helder: wij assisteren jouw developer waar nodig.

Dit wil zeggen dat wij:

  • Jouw ontwikkelaar advies geven over waar hij/zij op moet letten bij het bouwen van de website (op technisch vlak én op het vlak van online marketing).
  • Jouw ontwikkelaar helpen bij het opstellen van de eisen waaraan de website moet voldoen na oplevering.
  • Jouw developer de hulp en ondersteuning bieden die hij/zij fijn vindt (tijdens het bouwen van de website).
  • (Eventuele) opgeleverde onderdelen van de website testen en advies geven voor verbeteringen.
  • Na de oplevering van de website een technische audit doen, om te controleren of er nog obstakels of optimalisatiekansen zijn.

Door DoubleSmart direct te betrekken bij dit proces, weet je zeker dat de structuur en opbouw van je website direct goed staat. Bepaalde elementen van je website (denk aan het Document Object Model) kun je achteraf lastig corrigeren of alleen tegen een hoog bedrag. Hierdoor is het doorvoeren van die verbeteringen nauwelijks rendabel, terwijl het tijdens de bouw nauwelijks extra tijd kost om hier wél direct rekening mee te houden.

2. Technisch optimaliseren van een bestaande website

Wil je jouw huidige website behouden, maar heb je het vermoeden dat hier op het vlak van techniek en online marketing nog best wat aan geschaafd zou kunnen worden? Een specialist in technische optimalisatie doet een uitvoerige technische audit en onderzoekt waar jouw optimalisatiekansen liggen.

De uitkomsten van de audit communiceren we op een uitgebreide en heldere manier met jouw ontwikkelaar, waarna hij/zij de nodige aanpassingen gemakkelijk doorvoert. Ook kunnen we de doorgevoerde wijzigingen vervolgens testen; zo controleren we direct of de wijzigingen correct zijn doorgevoerd.

Wie zijn onze klanten?

Technische audit: ontdek jouw optimalisatiekansen

Voor welk traject je ook kiest: jouw website wordt onderworpen aan een technische audit. Hierin wordt gekeken naar wat jouw website nodig heeft om de prestaties te verbeteren (nadat er een nulmeting is gedaan van hoe je website nu presteert). Indien mogelijk, doen we dit op basis van data van echte gebruikersdata die Google verzamelt. Maar mocht je nog geen gebruikersdata hebben – bijvoorbeeld omdat het om een nieuwe website gaat – dan doen we een scan van de website door iedere pagina te testen.

Een technische audit bestaat uit 2 delen:

  1. Een basischeck. Hierin controleren we een groot aantal standaardfactoren die van invloed zijn op de prestaties van een website.
  2. Een check op maat. Hierbij proberen we de situatie volledig te begrijpen zoals hij is. We brengen de werking van de website grondig in kaart en zoeken naar oplossingen voor problemen die (deels) in de basischeck zijn gecontateerd.

De 5 onderdelen waarop jouw website wordt beoordeeld

In een technische audit wordt jouw website beoordeeld op 5 onderdelen: crawlen en indexaties, structuur van de website, opbouw van de webpagina’s, prestaties en contentoptimalisatie.

1. Crawlen en indexaties

Om door een potentiële klant gevonden te kunnen worden in Google, zal Google jouw website eerst moeten kunnen indexeren. Met andere woorden: het moet voor Google zo eenvoudig mogelijk zijn om je website te crawlen en te zien welke pagina’s er gewijzigd zijn. We onderzoeken bijvoorbeeld of alle relevante pagina’s wel zijn geïndexeerd, of er factoren zijn die het crawlen belemmeren en of Google zijn tijd wel aan het crawlen van de juiste pagina’s besteedt.

2. Structuur van de website

Met een goede structuur van je website verbeter je niet alleen de gebruikerservaring van jouw bezoekers (en daarmee het aantal conversies). Ook draagt dit bij aan een hogere plek in de zoekresultaten van Google. We onderzoeken of er een goede interne linkstructuur aanwezig is, of belangrijke content goed zichtbaar is, of je geen dode links hebt en of je geen series hebt van naar elkaar verwijzende pagina’s (redirects).

3. Opbouw van de webpagina’s

Voor SEO en je conversiepercentage is het belangrijk dat het zichtbare deel van de website zo snel mogelijk correct wordt weergegeven en bruikbaar is voor de gebruiker. Dit is vaak het onderdeel waar zich de meeste problemen voordoen en waar de Core Web Vitals van Google een grote rol spelen. We brengen de oorzaken van deze problemen in kaart en geven passende oplossingen.

4. Prestaties gehele website

Dit onderdeel omvat eigenlijk alles omtrent de prestaties van je website. Bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel hiervan is hoe je hosting is ingesteld. Download je javascript en css bijvoorbeeld in zijn ware grootte of gecomprimeerd? En laadt een bestand telkens opnieuw bij een websitebezoek of wordt deze eenmalig gedownload? We nemen het hele plaatje onder de loep.

5. Contentoptimalisatie

Content zoals grote afbeeldingen of YouTube-video’s maken jouw website al snel traag. Voor een korte laadtijd is het dan ook belangrijk dat je geoptimaliseerde content gebruikt. We achterhalen welke content vertragend werkt en brengen passende oplossingen in kaart.

Gratis kansenonderzoek t.w.v. € 400,-
90% van de bedrijven laat online groeikansen liggen

Meer bezoekers, aanvragen en conversies genereren
Uitgebreide en concrete analyse
Op maat gemaakt door onze specialisten

Testen, evalueren en monitoren: voor een nóg sterkere website

Om er zeker van te zijn dat jij al jouw kansen voor technische SEO-optimalisatie benut, maak je – indien gewenst – ook ná het doorvoeren van de aanpassingen nog gebruik van onze expertise. Je kunt ons inschakelen voor:

  • Het testen van de gemaakte aanpassingen. Zijn alle wijzigingen correct doorgevoerd? En komen er wellicht toch nog andere problemen aan het licht?
  • Het evalueren van de resultaten. Wat hebben de wijzigingen gedaan voor de prestaties van jouw website? En is er verder onderzoek nodig om de websiteprestaties te verbeteren?
  • Periodiek laten monitoren. Blijft jouw website goed werken na het toevoegen van nieuwe content en functionaliteiten? Je hoort van ons als zich problemen voordoen.

Onze technische SEO-experts

SEO-specialist
Teamlead SEO
SEO-specialist

Technische SEO optimalisatie: ontdekken waar jij kansen laat liggen?

Ontdekken hoe jij jouw websitetechniek naar een hoger plan tilt? En waar jij nu kansen laat liggen voor extra websitebezoekers, conversies en omzet? Vraag direct een gratis kansenonderzoek aan óf neem contact op bij vragen over technische optimalisatie!

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn website technisch verbeterd moet worden? 

Je bent zelf geen expert op gebied van de techniek van de website, dus hoe weet je of je website op technisch vlak verbeterd zou moeten worden? Er zijn eenvoudige manieren om een globaal beeld te krijgen van hoe je website nu presteert.

1. Search console 

Met het Search Console bekijk je echte gebruikersdata. Deze gegevens vind je in het Search Console Core Web Vitals goed scoort, of dat er toch verbetering mogelijk is. Deze Core Web Vitals zijn goede indicatoren voor eventuele onderliggende problemen.

2. CrUX Dashboard 

Heb je geen toegang tot het Search Console, dan kun je het CrUX Ga naar CrUX Dashboard, vul hier je link naar je website in en bekijk de resultaten van bezoekers op je website. Deze data kan alleen worden weergegeven wanneer je voldoende bezoekers op je website hebt.

3. Pagespeed tool van Google

Heeft je website onvoldoende bezoekers om representatieve data van echte gebruikers te tonen? Dan is het Pagespeed tool van Google je beste mogelijkheid om eenvoudig de prestaties van je website in te zien.

Om een goede analyse op te kunnen stellen, hebben we minimaal de URL van je website en toegang tot het Search Console-account van je website nodig. Om bepaalde inzichten makkelijker te kunnen verkrijgen, kan het vaak ook geen kwaad om toegang te hebben tot het CMS en/of de FTP. Wanneer we de templates van pagina’s kunnen inzien, kunnen we soms eenvoudiger verklaren waarom dingen gebeuren die we aan de voorkant van de website waarnemen.

Daarnaast is het altijd ook prettig om te weten welke problemen je met je website ervaart; wat is de reden waarom je bij ons aanklopt om je website te optimaliseren? Zo kunnen we de focus leggen op wat jij belangrijk vindt!

Geen idee hoe je bij het Search Console-account van je website komt? Geen probleem! Dan kijken we gewoon met je mee.

Sommige bedrijven stellen technische audits volledig op met de beschikbare tools. Erg handig en snel, maar niet elke website is hetzelfde. En wat bij de ene website een probleem is, maakt bij de andere site helemaal niets uit.

Daarom werken wij via het principe dat tools enkel handige inzichten kunnen creëren, zodat de specialist weet waar hij diepgaander onderzoek moet doen. De tools geven dus de inzichten, maar de expert bepaalt vervolgens of dit ook echt een probleem is, waardoor dit probleem wordt veroorzaakt en wat er moet gebeuren om dit te verbeteren.

Bij de technische audit wordt er minimaal gekeken naar de volgende onderwerpen:

  • Gebruikte netwerkprotocol
  • Kwaliteit van een ssl-certificaat
  • Robots.txt
  • XML-sitemap
  • Websitestructuur
  • Meertaligheid
  • Caching (server side, client side, object caching, B/F cache)
  • Core Web Vitals
  • Ingeladen resources
  • Prioriteringen van de resources
  • Gebruikte fonts
  • DNS-prestaties
  • Geografische prestaties
  • Lazy loading en media-optimalisatie.

Wel goed om te weten hierbij: uiteindelijk is elke website anders en leidt een audit vaak tot totaal andere bevindingen die hierboven benoemd staan.

Het technisch optimaliseren van je website zorgt ervoor dat je website sneller en gebruiksvriendelijker wordt. En dat leidt er dan weer toe dat je een hogere plek in de organische zoekresultaten van Google kunt bemachtigen, meer verkeer naar je website binnenhaalt, extra conversies genereert op je website en succesvollere Google Ads-campagnes draait.

Wat het technisch optimaliseren van je website je concreet aan cijfers oplevert, dat is echter afhankelijk van veel factoren. Denk aan hoeveel verbetering er tijdens het traject wordt bereikt. Een website waarbij we meer verbeteringen laten doorvoeren, zal meer resultaat opleveren dan een website waarbij alleen kleine verbeteringen gemaakt worden.

Daarnaast kun je ook denken aan concurrentie; wanneer je concurrentie met dezelfde problemen kampt die jij wel op weet te lossen en hij niet, dan val jij meer op bij je doelgroep. En heb jij een onderscheidend(e) product of dienst, dan zullen mensen eerder geneigd om een wat slechtere website voorlief te nemen.

Zodra de belangrijkste verbeteringen van je website zijn doorgevoerd, zou de gebruikerservaring per direct verbeterd moeten zijn. Dit zou zich dus al vrij snel kunnen vertalen in een hoger conversiepercentage. Andere voordelen laten echter langer op zich wachten, totdat je hier profijt van hebt:

Crawlgedrag Google

Net als dat gebruikers de sneller ladende website zullen opmerken, doen de crawlers van Google dat ook. De kans is groot dat deze crawlers per direct meer pagina’s kunnen crawlen. Dit kan ervoor zorgen dat – in de weken na de verbeteringen – het aantal geïndexeerde pagina’s vergroot wordt en/of dat wijzigingen op pagina’s sneller in Google te zien zijn.

Google Ads

Voor de kwaliteitsscore van Google Ads ligt dit iets anders. Google moet de pagina waarnaar vanuit een advertentie wordt gelinkt eerst bezoeken, voordat de kwaliteitsscore wordt aangepast. Dit kan volgens Google zelf enkele dagen tot zelfs enkele weken duren.

SEO

Net als alles met SEO, kost het relatief veel tijd voordat de technische verbeteringen effect hebben op jouw organische zoekresultaten. Dit effect wordt geleidelijk zichtbaar in de eerste maanden na de technische verbeteringen. Voor het valideren of de website aan de Core Web Vitals voldoet, heeft Google 28 dagen nodig.

Zekerheid over de bovenstaande verwachtingen kan nooit worden gegeven. Elke situatie is anders en Google past zijn algoritmes regelmatig aan. Maar verbeteringen aan een website brengt in ieder geval altijd voordelen met zich mee.

Ja, elk websitesysteem kan worden geoptimaliseerd. Op welk systeem een website namelijk ook is gebouwd, een website blijft altijd een website, die gebruikmaakt van HTML, CSS en javascript.

Dat gezegd hebbende, hebben bepaalde websites wel restricties. Voor bestaande websites is het bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk om verbeteringen door te voeren in de kern van het systeem. Ook zijn er bijvoorbeeld WordPress Thema’s die fundamentele problemen kennen. Je kunt door verbeteringen op websites wel een deel van de problemen oplossen, maar de kern van het probleem ligt dan bij de ontwikkelaar van het thema, dus zal daar het probleem moeten worden opgelost.

Nadat je een technische audit van jouw website hebt laten uitvoeren door een expert van DoubleSmart, ontvangt jouw ontwikkelaar een uitgebreid overzicht met voorgestelde wijzigingen. Bij ieder actiepunt wordt aangegeven welke prioriteit deze aanpassing heeft, hoe moeilijk het is om deze te implementeren en wat de verwachte impact van de wijziging is.

Nee, de pagespeed-tool van Google gebruiken wij niet. Want hoewel dit een handige tool is om op een laagdrempelige manier inzicht te krijgen in de prestaties van een pagina, geeft het wel een aantal problemen.

Zo kijkt de pagespeed-tool bijvoorbeeld naar de websiteprestaties van dat specifieke moment. Het is goed mogelijk dat de website op dat specifieke moment trager is dan anders. Bijvoorbeeld omdat het extreem druk is op de website of omdat de server op dat moment andere taken uitvoert.

Een ander probleem is dat de pagespeed-tool een test uitvoert voor één pagina, niet de hele website. Je homepage kan prima in orde zijn, maar er kunnen wel grote problemen zijn met categorie- of productpagina’s.

Technische optimalisatie Technische optimalisatie