Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Amazon naar Nederland: hoe zit het nu precies?

Geschreven door , op 31 juli 2019, in Nieuws, Strategie

Amazon naar Nederland, online shopping

Je hoort het veel, en steeds weer: Amazon komt naar Nederland. Een exacte datum wordt er echter nooit bij genoemd. In deze blog deel ik de stand van zaken met je en vertel ik meer over wat de komst van Amazon in Nederland zou betekenen voor webshops.

Amazon?

Het wordt steeds bekender, maar toch ben je niet de enige als je Amazon niet kent. Amazon is de grootste e-commerce player ter wereld. Dit bedrijf van Amerikaanse origine sloot 2018 zeer positief af met de volgende jaarcijfers:

  • een omzet van 233 miljard dollar (een stijging van 31% ten opzichte van het voorgaande jaar)
  • een winst van 10,1 miljard doller (een stijging van 7 miljard)

Amazon is volgens marktonderzoek in Nederland echter nog niet erg populair bij de Nederlandse consument. Dit komt onder andere doordat Nederlanders de website als duur zien, terwijl dit volgens prijsvergelijkers juist niet het geval is. Toch koopt de gemiddelde Nederlander liever via bol.com. Bol.com is dan ook de meest vertrouwde en populairste marketplace in Nederland.

Ondanks het feit dat bol.com een stuk populairder is in Nederland dan Amazon, staat Amazon in Nederland wel in de top 10 van de Twinkle100. Dit is een lijst met daarin de beste e-commerceverkopers in ons land, gerangschikt naar omzet.

Komt Amazon naar Nederland?

Eigenlijk is er al een Nederlandse variant van Amazon, namelijk amazon.nl, maar daar kun je voor nu enkel nog boeken bestellen. Andere producten bestel je via amazon.de/nl, de Nederlandse variant van de Duitse Amazon.

Wat wel duidelijk is, is dat Amazon, hoewel dus (nog) niet officieel gevestigd in Nederland, begonnen is de Nederlandse markt te veroveren. De Nederlandse gebruiker kan al jarenlang producten bestellen via de amazon.de in Duitsland. Nu richt Amazon zijn pijlen steeds duidelijker op Nederland:

  • Inmiddels zijn er al meer dan 2 miljoen productpagina’s uit het Duits vertaald in het Nederlands;
  • iDeal als betaalmethode is toegevoegd aan de Duitse Amazon;
  • Sinds 2018 is Amazon Prime Day er ook voor de Nederlandse markt;
  • In Mönchengladbach, net over de Duits-Nederlandse grens, bouwt Amazon een nieuw distributiecentrum.

Al deze investeringen van Amazon in de Nederlandse markt werpen zijn vruchten af, wat blijkt uit het feit dat amazon.de op plek 7 staat in de Twinkle100 van Nederland.

Amazon Prime Day in Nederland

Ook hebben we in Nederland sinds afgelopen jaar toegang tot goede deals op Prime Day. Prime Day is een walhalla voor koopjesjagers: 36 uur lang komen er steeds nieuwe aanbiedingen online in allerlei categorieën, waarbij producten afgeprijsd zijn tot wel 80%. In het buitenland is Amazon Prime Day al een begrip. Het afgelopen jaar was de dag zelfs succesvoller voor Amazon dan Cyber Monday en Black Friday.

Het is dus duidelijk dat Amazon de Nederlandse markt al heeft ontdekt en er al actief in investeert. De vraag is: houdt Amazon het hierbij, of worden de boeken binnenkort maar een fractie van het totale aanbod op amazon.nl?

Als Amazon groter wordt in Nederland, hoe bereid ik mijn webshop daar dan op voor?

Stel dat Amazon binnenkort echt naar Nederland komt. Hoe bereid je je hierop voor als je e-commerce ondernemer hebt? Moet je je zorgen gaan maken over je webshop? Of zou de komst van Amazon juist kansen bieden?

Amazon is een gigant met een zeer gevarieerd aanbod. Zo’n beetje alles wat je kunt bedenken, kun je krijgen bij Amazon. Eigenlijk lijkt Amazon dus op ons eigen, vertrouwde bol.com.

Bol.com biedt een marketplace voor externe aanbieders. De site werkt via een marktplaatsmodel waarvan alle webshops gebruik kunnen maken. Jij kunt met je webshop dus ook producten verkopen via bol.com.

Producten aanbieden op Amazon

En het mooie is: bij Amazon werkt het net zo. Amazon biedt je daarom als webshopeigenaar de perfecte kans om je bereik te vergroten. Via een product feed management tool als Channable importeer je (informatie over) je producten. Zo geef je producttitels, EAN-codes, beschrijvingen en prijzen door. Vervolgens sta jij als een van de aanbieders op de productpagina van de producten die je aanbiedt. Bied je een bestaand product aan (met een EAN-code die al bekend is), dan is het relatief gemakkelijk, omdat alle gegevens over het product al bekend zijn bij Amazon.

Op deze manier hoef je geen grote investeringen te doen om de buitenlandse markt, bijvoorbeeld de Duitse markt, te betreden: verkopen in Duitsland was nog nooit zo makkelijk dankzij Amazon.

Bied je een nieuw product aan met een unieke EAN-code die nog niet bekend is bij Amazon, dan brengt dit uitdagingen en kansen met zich mee.

Het kan een uitdaging zijn dat je zelf alle benodigde informatie over je product moet verschaffen. Een productbeschrijving in de juiste talen van de landen waarin je je product wilt aanbieden en de productfoto’s zijn nu voor jouw rekening.

Een voordeel is echter dat je wel een uniek product aanbiedt, wat ervoor zorgt dat je niet in een lijstje terecht komt met aanbieders met wie je moet concurreren.

Kanttekening hierbij is wel dat we dus nog niet zeker weten of Amazon echt naar Nederland komt. Ook als de komst van Amazon naar Nederland straks misschien een feit is, is het de vraag of Amazon in Nederland net zo bekend en populair wordt als in Amerika.

Verkopen via Amazon en andere marketplaces

Mocht je gebruik willen maken van marketplaces zoals bol.com en Amazon, dan is het van belang dat je producten goed vindbaar zijn. Een goede vindbaarheid creëer je door je producten op de juiste manier aan te bieden. Met een product feed management tool is dit goed te realiseren. Als een product dat jij aanbiedt al aangeboden wordt op een marketplace, is het zaak om de zogeheten Buy Box te winnen. Dit is de box op productpagina’s van Amazon waar je als shopper een product direct aan je winkelmandje kunt toevoegen.

De Buy Box van Amazon veroveren

Als je de Buy Box wint, is dat een overwinning, want maar liefst 82% van de verkopen via Amazon wordt gerealiseerd via de Buy Box. Voor aankopen via mobiele apparaten ligt dit percentage zelfs nog hoger.

Een Buy Box veroveren kan bijvoorbeeld op de twee volgende manieren:

  1. Geef je productgegevens met zorg in in je product feed management tool en zorg er zo voor dat je product goed aansluit op wat de koper zoekt. Denk bijvoorbeeld goed na over de titel die je je product meegeeft. Dit is vaak het eerste wat de koper opvalt. Zorg daarom dat de titel duidelijk is en direct duidelijk maakt wat de koper aan het product heeft.
  2. Een andere slimme manier om een Buy Box te krijgen, is door het aanbieden van een nieuw product. Een nieuw product is een product met een unieke EAN-code. Zo’n nieuw product creëer je dus door je eigen merk te produceren of door pakketten samen te stellen van verschillende producten, waardoor het pakket een unieke EAN-code meekrijgt. Kijk eens naar je assortiment en bedenk of je meerdere producten op een logische manier kunt samenvoegen tot een pakket.

Verder is het voor Nederlandse webshops van belang om met hun webshop meerwaarde te leveren aan de klant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra service (veelzijdige bezorg- en retouropties, een goede klantenservice, keuze uit verschillende betaalopties, etc.), de gebruiksvriendelijkheid van de site en het assortiment. Laat zien dat je de expert bent in jouw niche en dat jij de beste optie bent voor de consument.

Goed verkopen? We helpen je graag!

Ben je je aan het oriënteren op verkopen op Amazon? Of ben je benieuwd naar de rol die Amazon kan spelen in jouw marketingmix en hoe Amazon zich verhoudt tot Google Ads, social en zoekmachine optimalisatie? Neem gerust contact met ons op, we kijken graag samen naar de mogelijkheden.

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!