Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

A/B test wordt ook wel “bucket test” of “split-run test” genoemd. Het is een willekeurige test op basis van twee variabelen, A en B. Met deze methode kunnen twee versies van bijna dezelfde methode getest worden om te bepalen welke versie het meest effectief is. Wat is A/B test en welke informatie kun je hieruit halen?

Het doel van A/B testen

Bij een A/B test worden twee identieke scenario’s getest met slechts één variatie die invloed kan hebben op het gedrag van de gebruiker. Zo kan versie A de huidige versie zijn die fungeert als controle, de B versie wordt gewijzigd om een mogelijk effect te bepalen. Veelvoorkomende doelen van deze vorm van web testing,  zijn de gebruiksvriendelijkheid en de conversie verbeteren.

A/B testen voor online marketing

In online marketing worden A/B testen vaak toegepast om de “verkooptrechter” te testen en te verbeteren, zo worden potentiële klanten, betalende klanten door middel van conversie optimalisatie. Denk aan het wijzigen van de tekst, de indeling of de kleurstelling van een pagina. Natuurlijk kan je ook een A/B test social media uitvoeren. Denk aan een A/B test Facebook bijvoorbeeld.

Meer dan een A/B test

Omdat een test met slechts twee variabelen beperkt is, wordt er in praktijk vaak gebruik gemaakt van methodes als multivariabele testen waarbij meer dan twee versies ontwikkeld worden, of multinomiale testen waarbij meer dan één wijziging wordt aangebracht. Door verschillende opties naast elkaar te vergelijken kan relatief snel de meest optimale werkwijze worden bepaald. Deze methode is overigens niet uniek voor online marketing, het uitrollen van verschillende strategieën en variabelen wordt al veel langer toegepast in marketing. Internet maakt het vergelijken, en het in kaart brengen van data wel een stuk eenvoudiger.

Resultaten vergelijken

Een heel eenvoudige manier om een A/B test uit te voeren is bijvoorbeeld een mailing campagne waarbij de ene helft een link krijgt getiteld “Reageer snel en gebruik code A”, en de andere helft krijgt het bericht “Reageer voor vrijdag en gebruik code B”. Door de respons te vergelijken kan het effect van een concrete deadline bepaald worden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z