Remarketing is dé manier om een hogere return on investment (ROI) te realiseren met je advertenties.
Met goed afgestemde advertenties zorg je ervoor dat je websitebezoekers jou niet zo snel zullen vergeten.
De specialisten van DoubleSmart regelen de remarketing campagnes voor jou, terwijl jij doet waar jij goed in bent. Win-win!
Remarketing (ook wel retargeting genoemd) is een manier van gericht adverteren waarmee je je bedrijf, producten of diensten nogmaals onder de aandacht brengt van mensen die er al interesse in hebben getoond.
Een gebruiker die jouw website heeft bezocht, heeft – hoogstwaarschijnlijk – interesse in wat jij aanbiedt. Met een remarketing campagne breng je dat nogmaals bij hem onder de aandacht in de vorm van advertenties.
Slechts een fractie van de mensen gaat bij het eerste bezoek aan een website al over tot conversie. Dat kan aan een heleboel dingen liggen: misschien zijn ze nog aan het vergelijken tussen verschillende webshops, brandde het eten aan of sloeg er een stop door. Het resultaat is hetzelfde: het aankoopproces wordt onderbroken. Aan jou de taak om er weer een kickstart aan te geven, zodat de klant terugkeert naar jouw website. En dat doe je met remarketing.
Remarketing is een perfecte marketingtechniek om die potentiële klanten terug de sales funnel in te trekken en je conversieratio op te krikken. De advertenties zijn doelgericht en gepersonaliseerd (maar niet té, anders worden consumenten er ongemakkelijk van en gaan ze jouw bedrijf minder waarderen) en triggeren de gebruiker daarom meer dan een reguliere advertentie.
De consument wordt door zulke specifieke advertenties sneller geactiveerd dan door een ‘willekeurige’ advertentie. Daardoor ligt de effectiviteit van deze advertentiecampagnes hoger dan bij reguliere advertenties. Het kan net dat beetje extra zijn om iemand over de streep te trekken om tóch bij jouw bedrijf te converteren!
Misschien vind je remarketing een vaag begrip. Hoe zet deze techniek ‘in het echt’ in?
Stel: je ziet je door gras overgroeide tuinpad amper meer en besluit dat het nu echt tijd is om een grasmaaier aan te schaffen. Je googelt op [grasmaaier] en komt terecht op een webwinkel met een groot aanbod aan grasmaaiers in allerlei soorten en maten. Na wat rondklikken op de website weet je wat voor type grasmaaier je wilt aanschaffen.
Dan staat de hond je opeens verwachtingsvol aan te kijken, en je realiseert je dat het inderdaad tijd is om hem uit te laten. Je sluit je browser af en staakt je zoekactie. Oftewel: je stapt de sales funnel uit en onderbreekt het aankoopproces (al denkt een consument natuurlijk nooit in deze termen).
Twee dagen later erger je je weer aan het lange gras in je tuin. Je googelt weer op ‘grasmaaier kopen’ en het eerste wat je ziet, is een advertentie van de website waar je vorige keer op terechtkwam. De advertentie prijst de grasmaaier aan die jij op het oog had. Dat doet een belletje rinkelen! Je klikt op de advertentie en 2 minuten laten reken je af.
Omdat je de website al bezocht had, wist het bedrijf dat je geïnteresseerd bent in hun producten en zelfs in welk specifieke grasmaaiermodel. Om je over te halen bij hen iets te kopen, zetten ze een remarketing advertentie in om hun webshop nogmaals bij jou onder de aandacht te brengen. Resultaat? Jij blij met je nieuwe grasmaaier, zij blij met een nieuwe klant.
Misschien erger je je twee dagen later niet opnieuw aan het lange gras in je tuin. Dan is de kans klein dat je opnieuw naar [grasmaaier] gaat googelen. Maar ook dan kun je remarketing advertenties tegen het lijf lopen.
Bijvoorbeeld als je een andere website bezoekt waarop banner advertenties staan. Het bedrijf van de grasmaaiers vertoont dan op die plek een remarketing advertentie waarin jouw favoriete grasmaaier wordt uitgelicht. Zo wordt je eraan herinnerd dat je bezig was met een grasmaaier kopen bij dat bedrijf. De kans is groot dat je opnieuw navigeert naar de website waar je al was geweest en daar je grasmaaier aanschaft. Oftewel: jij blij met je grasmaaier, zij blij met een nieuwe klant!
Remarketing werkt dus als volgt:
Maar hoe onthouden je website en het advertentieplatform wie er op jouw website is langskomen? Met remarketing tags.
Een remarketing tag (of: remarketing pixel) is een scriptje dat je op elke pagina op je website plaatst. Met dit scriptje worden de gegevens van je websitebezoekers geanonimiseerd opgeslagen in een remarketinglijst. Denk bijvoorbeeld aan informatie als: welke producten heeft iemand bekeken? Waar kwam hij vandaan? Hoe lang hebben ze op jouw website rondgehangen?
Met de informatie uit deze lijst kun je je vroegere bezoekers later nog eens gericht benaderen met een advertentie voor jouw bedrijf. Je kunt met segmentatie aan de slag om de advertenties zo effectief mogelijk te maken.
Dynamische remarketing gaat nog een stapje verder dan reguliere remarketing (wat ook al een stapje verder gaat dan regulier adverteren). Met dynamische remarketing toon je namelijk exact díe producten waar een potentiële klant al interesse in heeft getoond.
Met dynamische remarketing volg je precies wat de bezoekers van je website doen en welke pagina’s ze bekijken. Door deze informatie vervolgens slim in te zetten, kun je heel specifieke advertenties laten zien aan deze potentiële klanten. Je stemt de advertentie precies af op de situatie van een geïnteresseerde consument.
Run je bijvoorbeeld een online kledingzaak? Stel dat iemand enkel naar sportkleding heeft gekeken, of alleen naar een bepaald merk heeft gezocht. In zo’n situatie toon je met dynamische remarketing advertenties aan deze persoon waarin sportkleding of dat bepaalde merk prominent aanwezig is. Zo trigger je een eerdere websitebezoeker om terug te keren naar jouw website en dit keer wel tot aankoop over te gaan.
Er zijn verschillende kanalen waarop je remarketing advertenties kunt vertonen. Voor elk kanaal moet je een aparte remarketing tag op je website plaatsen.
Het Google Display Network (GDN) is een advertentienetwerk van meer dan 2 miljoen websites en honderdduizenden apps. Ook Gmail en YouTube zijn onderdeel van het GDN. Via je Google Ads account kun je remarketingcampagnes opzetten in het GDN.
RLSA staat voor Remarketing Lists for Search Ads oftewel remarketing voor zoekmachine advertenties. Deze remarketing advertenties verschijnen op dezelfde plek als normale zoekmachine advertenties.
Als je de remarketing tag voor Facebookplatformen, de Pixel, op je website toevoegt, kun je remarketing inzetten om websitebezoekers te benaderen via Facebook en Instagram. Doe je al aan social media advertising? Dan is remarketing een verrijking van je advertentiestrategie. Je schiet niet meer met hagel, maar brengt doelbewust je merk onder de aandacht bij geïnteresseerde consumenten.
De Insight Tag van LinkedIn geeft je de mogelijkheid om remarketingadvertenties op LinkedIn te laten zien. Ideaal als je in de zakelijke branche werkt of b2b advertenties wilt laten zien.
Remarketing en retargeting: twee termen die door elkaar gebruikt worden. Wat is het verschil?
Tegenwoordig wordt er geen harde grens meer getrokken tussen deze twee termen. Retargeting werd voorheen met name gebruikt voor advertenties, terwijl remarketing voorbehouden was aan het vakgebied van marketing automation. Remarketing wordt dan gezien als het sturen van gepersonaliseerde e-mails aan potentiële klanten die de sales funnel uitgestapt zijn, maar van wie je al wel het e-mailadres hebt. Zij hebben bijvoorbeeld hun winkelmand gevuld op je website, maar nooit afgerekend. Je kunt hen dan een herinnering sturen met daarin de specifieke producten die ze nog in hun winkelmandje hebben liggen, met de vraag of ze niet vergeten af te rekenen.
Sinds Google de term remarketing ook gebruikt voor retargeting met Google Ads, wordt de term remarketing als parapluterm gebruikt voor alle manieren waarop je met advertenties opnieuw mensen kunt bereiken die eerder je website bezochten.
Wij vinden remarketing een briljante manier van adverteren en zetten het graag in. Maar het is wel oppassen geblazen, want je loopt het risico dat consumenten je merk irritant gaan vinden. Je balanceert met remarketing namelijk op een dun koord tussen aansprekende personalisering en opdringerig achtervolgen.
Hoe komt dat? Er zijn een paar redenen waarom consumenten niet gediend zijn van remarketing:
Remarketing hoeft niet irritant te zijn. De drie bovenstaande problemen los je op met de volgende tips:
Wil je aan de slag met remarketing, maar weet je niet waar je moet beginnen? Klop dan eens bij ons aan! Wij zijn DoubleSmart, hét online marketing bureau van Gouda dat jou graag helpt met je conversieratio en omzet verhogen door middel van effectieve remarketing.
Daarnaast helpen we je ook graag met andere facetten van je online marketing. Zo hebben we SEO-specialisten, SEA-experts en CRO-specialisten in huis en weten we ook het fijne van social media marketing.
Wil je je complete online marketing in één keer goed geregeld hebben, op een manier die precies aansluit bij jouw bedrijf, jouw wensen en jouw doelen? Maak dan kennis met ons TeamSMART-model, een holistische aanpak waarmee we jouw online marketing naar een hoger niveau tillen.
Met remarketing vertoon je gerichte advertenties waarmee je jouw bedrijf, product of dienst nogmaals onder de aandacht brengt bij iemand die er al interesse in getoond heeft.
Met remarketing verhoog je de conversieratio van je online business door mensen die uit het aankoopproces zijn gestapt, terug de sales funnel in te trekken. Als iemand met remarketingadvertenties geconfronteerd wordt, is de kans 70% hoger dat hij converteert!
Remarketing werkt op basis van speciale remarketing tags, kleine stukjes code die je op elke pagina van je website toevoegt. Deze tags verzamelen geanonimiseerde data over websitebezoekers die je in segmenten kunt opdelen. Met deze informatie onder de arm kun je gerichte en gepersonaliseerde advertenties laten zien aan websitebezoekers die weg zijn gegaan voordat ze tot conversie zijn overgegaan.
Dynamische remarketing gaat nog een stapje verder dan reguliere remarketing. Bij reguliere remarketing breng je alleen je bedrijf, merk, producten of diensten opnieuw onder de aandacht, maar bij dynamische remarketing vestig je opnieuw de aandacht op specifiek díe producten of diensten waarin een consument al interesse heeft getoond.
Remarketing kun je op verschillende kanalen inzetten. Zo heb je het Google Display Network (GDN), dat uit 2 miljoen websites, 650.000 apps, Gmail en YouTube bestaat. Ook kun je via Google Ads RLSA-remarketing inzetten, dat is remarketing voor zoekmachine advertenties. Daarnaast kun je remarketing uitvoeren via social media, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn.
Ja, tegenwoordig worden deze twee termen door elkaar heen gebruikt. Vroeger ging ‘retargeting’ vooral over gerichte advertenties en ‘remarketing’ over e-mailmarketing, maar sinds Google ook het woord ‘remarketing’ gebruikt voor retargeting-advertenties via Google Ads, betekenen de twee termen in principe hetzelfde.