SEO

SEO is de afkorting van ‘search engine optimization’, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Wat we daaronder verstaan? Alle processen en verbeteringen die als doel hebben een website hoger in Google te laten verschijnen. Maar dat is erg kort door de bocht, hoor. Daarom gaan we je uitleggen wat SEO precies is en waarom het volgens ons verstandig is om er vandaag nog mee te beginnen.

Op de pagina ‘wat is SEO?’ gaan we in op:

  • De betekenis van SEO;
  • Hoe SEO werkt;
  • De basis van SEO-werkzaamheden;
  • En waarom ook jij er goed aan doet te investeren in SEO.

Hoe werkt een zoekmachine?

Zoekmachines zijn enorm vernuftige, slimme programma’s die jou helpen alles op het wereldwijde web te vinden. Hun ‘spiders’ of ‘crawlers’ bezoeken elke pagina die ze maar kunnen vinden, de zoekmachine slaat die op in de index en met behulp van een algoritme geeft Google of Bing jou vervolgens de meest relevante resultaten voor de zoekopdracht die jij zojuist hebt ingetypt. Ging dat wat te snel? Geen probleem, we leggen het hieronder nog wat uitgebreider uit.

Na het lezen van het artikel ‘Hoe werkt een zoekmachine?‘ weet je:

  • Wat een zoekmachine is;
  • Wat er aan de voorkant gebeurt als je iets googelt;
  • Wat er aan de achterkant gebeurt in de zoekmachine.

Wat zijn ranking factors?

‘Ranking factors’ zijn alle factoren op basis waarvan het algoritme van een zoekmachine beslist in welke volgorde webpagina’s voor een bepaalde zoekterm worden getoond. Het is niet exact bekend wat die factoren inhouden, maar soms worden er factoren officieel bevestigd. Nu wil je natuurlijk weten welke dat zijn. Geen zorgen, we got you: je komt hier alles te weten over ranking factors.

In het artikel ‘Wat zijn ranking factors?‘ vertellen we je:

  • Wat ranking factors zijn;
  • Hoe ranking factors bevestigd kunnen worden;
  • En een aantal voorbeelden van bevestigde ranking factors.

Wat is een SERP?

De SERP is de Search Engine Results Page, oftewel de zoekresultatenpagina. Als je een zoekopdracht uitvoert in bijvoorbeeld Google, krijg je een lijst resultaten terug. Dat is de SERP. Waarom is de SERP zo belangrijk voor SEO? En hoe zorg je ervoor dat je eruit springt tussen al die andere resultaten? Dat en meer leggen we je hieronder uit.

In het artikel ‘Wat is een SERP?‘ vertellen we meer over:

  • Wat de SERP is;
  • Een aantal veelvoorkomende SERP features;
  • De impact daarvan op SEO.

Hoe schrijf je goede teksten voor SEO

SEO teksten schrijven is een vak apart. Steeds meer bedrijven en websites concurreren met elkaar om dezelfde zwaarbevochten topposities voor lucratieve zoektermen. Bovendien worden zoekmachines steeds slimmer in het herkennen van de beste teksten en content. Dat betekent dat het schrijven van goede SEO teksten dé manier is om je als website van de concurrentie te onderscheiden.

In het artikel ‘Wat zijn SEO teksten?‘ vertellen we exact:

  • Hoe SEO teksten schrijven in zijn werk gaat;
  • Hoe je in 6 stappen jouw eigen SEO teksten schrijft;
  • Waarom SEO schrijven een vak apart is.

Lokale SEO; de manier om lokaal gevonden te worden

Lokale SEO is de perfecte manier om via organische zoekopdrachten meer bezoekers in je lokale winkel of bedrijf te krijgen. In deze gids leer je hoe ook jij ervoor kunt zorgen dat jouw bedrijf goed scoort in lokale zoekresultaten.

In de gids ‘lokale SEO’ vertellen we jou:

  • Wat lokale SEO is;
  • Hoe het zorgt voor meer klanten in je offline business;
  • en welke factoren jouw succes bepalen

Wat zijn Google updates?

Google updates, ze zijn van groot belang voor wie zich bezighoudt met zoekmachine optimalisatie en kunnen een gigantische impact hebben op de resultaten van je inspanningen. Toch zijn Google updates ook ongrijpbaar voor de meeste mensen.

Op de pagina ‘wat zijn Google updates?‘ ontdek je:

  • Wat een Google update precies is;
  • Welke updates uit het verleden belangrijk zijn geweest;
  • Wat de impact van een update kan hebben op jouw zoekposities.

Wat zijn SEO metrics?

Bij het uitvoeren van een SEO strategie, is het essentieel om op de juiste manier het succes van jouw SEO te meten.

Op de SEO hub pagina ‘Wat zijn SEO metrics?’ lees je:

  • Wat SEO metrics zijn;
  • Welke SEO metrics je moet volgen om jouw succes te meten;
  • Waarom het meten van metrics belangrijk is.

Hoe kies je de juiste zoekwoorden?

Om er zeker van te zijn dat je wordt gevonden door de mensen die je wilt bereiken, is het kiezen van zoekwoorden die zij intypen van groot belang.

Anders bestaat het risico dat je optimaliseert voor de verkeerde termen. Maar hoe kies je de zoekwoorden die jouw doelgroep naar je website trekt?

In het artikel ‘Wat zijn zoekwoorden’ vertellen wij jou alles over

  • Hoe kies je de juiste zoektermen?
  • In 3 stappen naar een basis voor jouw zoekwoordenonderzoek
  • Tools voor bij het bepalen van de juiste zoekwoorden

Wat is een websitestructuur?

De structuur van je website is belangrijk voor de gebruikerservaring die jouw bezoekers hebben. Daarnaast draagt een gezonde sitestructuur bij aan de vindbaarheid van jouw website in Google.

Voldoende reden dus om er een gezonde dosis aandacht aan te besteden dus.

Op de pagina  ‘Wat is een websitestructuur en hoe zet je deze op?‘ lees je:

  • Wat een websitestructuur is;
  • Welke soorten websitestructuur er bestaan;
  • En hoe je jouw website de juiste structuur geeft voor de grootste succeskans

Het belang van interne linkstructuur bij SEO

De interne linkstructuur van je website is belangrijk voor de gebruikservaring van je bezoekers, maar zeker ook voor de SEO van je website.

In het artikel ‘Het belang van interne linkstructuur voor SEO’ duiken we dieper in de structuren van websites en vertellen we wat:

  • Wat interne links zijn
  • Waarom interne links belangrijk zijn voor SEO
  • Hoe je een goede interne linkstructuur opzet

Wat is linkbuilding en hoe werkt het?

Linkbuilding is een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Met linkbuilding zorg je ervoor dat zoekmachines jouw website en content opmerken en serieus nemen.

Op de pagina ‘Wat is linkbuilding?‘ lees je:

  • Wat linkbuilding is;
  • Wat backlinks zijn en het belang ervan;
  • en hoe je backlinks naar jouw website krijgt.

Het See, Think, Do, Care-model

Het See, Think, Do, Care-model van Google is een model van de klantreis, of customer journey, die jouw klant aflegt als hij klant wordt bij jou. Het model deelt deze reis op in 4 opeenvolgende fases. De gemiddelde klant doorloopt deze vier fases achtereenvolgens. Er zijn echter ook klanten die tijdens hun reis bijvoorbeeld een fase overslaan of die terugvallen in een vorige fase.

In het artikel ‘Het See, Think, Do, Care-model‘ leer je meer over:

  • Wat het See, Think, Do, Care-model is;
  • Wat je met het See, Think, Do, Care-model kan;
  • En de voordelen van het See, Think, Do, Care-model bij content marketing en remarketing.

De waarde van content marketing

Met content marketing bouw, groei en bind je een doelgroep van potentiële klanten door het maken en delen van artikelen, podcasts, video’s en andere content.

In het artikel ‘De waarde van content marketing’ vertellen wij:

  • Wat content marketing is;
  • Het belang van content marketing
  • En geven we tips hoe te beginnen met de strategische inzet van content in jouw marketing

Een content strategie voor meetbare SEO resultaten

Een goede content strategie is onmisbaar om te kunnen scoren met SEO. Daarom gaan we je in dit artikel specifiek handvatten geven voor het opzetten van een solide SEO content strategie.

In het artikel ‘Een content strategie voor meetbare SEO resultaten’ ontdek je:

  • Wat een content strategie is;
  • Hoe je in 7 stappen je eigen content strategie maakt;
  • Voorbeelden uit de praktijk

Content optimalisatie gids voor SEO

Content optimalisatie is een krachtige, maar vaak vergeten onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Veel mensen leggen de focus bij het maken van nieuwe content, maar vergeten daarbij hun oude content, waardoor die achterop raakt

In ‘De complete content optimalisatie gids voor SEO’ vertellen wij:

  • Wat content optimalisatie is;
  • Waarom dit een niet te missen onderdeel is binnen een SEO strategie;
  • Hoe je met onze 8 tips aan de slag kunt om jouw content te optimaliseren

SEO tools om je strategie te boosten

SEO tools zijn eigenlijk onmisbaar wanneer je wilt dat jouw zoekmachine optimalisatie inspanningen vruchten afwerpen.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat we zoeken in een goede SEO tool
  • Welke soorten SEO tools kunnen we onderscheiden?
  • Een overzicht van belangrijke SEO tools

Rank Math ontrafeld en vergeleken met Yoast

Bovendien wint Rank Math snel aan populariteit, waardoor steeds meer mensen zich afvragen of het inderdaad een beter alternatief biedt voor Yoast.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is Rank Math?
  • Welke functies biedt Rank Math vergeleken met Yoast?
  • Rank Math setup

Ahrefs: de complete gids met gevorderde praktijktips

Ahrefs is niet voor niets uitgegroeid tot één van de populairste SEO tools. Het is een ontzettend uitgebreide tool waar je op talloze manieren waardevolle informatie uit kunt halen.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat Ahrefs is en wat je ermee kunt
  • De belangrijkste Ahrefs features
  • Gevorderde tips om Ahrefs als pro te gebruiken

AnswerThePublic: voor zoekwoordenonderzoek

Steeds meer SEO specialisten omarmen AnswerThePublic als een vaste SEO tool voor hun zoekwoorden onderzoek. Wat maakt deze tool zo goed? En hoe kun jij hem inzetten binnen jouw SEO strategie?

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat AnswerThePublic is
  • Waarom deze tool zo populair is onder SEO specialisten
  • Tips om eruit te halen wat erin zit

Content gap analyse; eenvoudig laaghangend fruit signaleren

Met een content gap analyse spoor je gemiste kansen in je SEO strategie op. Het zijn namelijk juist de “gaten in je content” waar de meeste en snelste winst te halen is. We noemen dat ook wel het laaghangende fruit. En dat is het fruit dat je als eerste wilt plukken.

Op de pagina ‘Content gap analyse; eenvoudig laaghangend fruit signaleren’

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is een content gap analyse?
  • De waarde van content gap analyses
  • Tips om zelf een content gap analyse te maken

Click through rate: CTR als hefboom in jouw SEO resultaten

De CTR is een belangrijke indicator van het succes van je online campagnes.

In het artikel ‘Click through rate: CTR als hefboom in jouw SEO resultaten’ ontdek je:

  • Wat is CTR?
  • Waarom CTR een belangrijke SEO metric is
  • Én 3 manieren om jouw CTR te verbeteren

Het schrijven van meta-beschrijvingen; alles wat je moet weten

Meta omschrijvingen – ook wel “meta description” of “description tag” genoemd – zijn een belangrijk onderdeel van het SEO-landschap.

In dit artikel ‘De meta omschrijving uitgelegd.’ gaan we in op:

  • Wat is een meta omschrijving?
  • Waarom is de meta omschrijving belangrijk?
  • Beste practices voor het schrijven van meta omschrijvingen

12 praktische SEO-tips

Alle standaard SEO tips gelezen en toe aan wat meer diepgang? Deze SEO tips gaan net wat verder en helpen je meer verkeer naar je website te trekken!

Het wereldwijde web staat vol met SEO tips en vaak komen deze allemaal op hetzelfde neer. “Maak content voor de bezoekers, niet voor Google”, “je website moet mobile-friendly zijn” en ga zo maar door. Die tips ken je ondertussen dus wel en bovendien zijn ze niet echt concreet. Daarom willen wij je verder helpen met deze 12 SEO tips, die net wat verder gaan dan de basic tips die je overal tegenkomt.

SEO specialisme bij DoubleSmart

Kunnen wij iets voor jou betekenen op het gebied van SEO?

Begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z
SEO hub SEO hub