Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

‘OK Google, hoe regel ik mijn SEO voor voice search?’

Geschreven door , op 4 december 2018, in Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

Google Home

Iedereen in de onlinemarketingwereld doet er zijn zegje over: de opkomst van voice search. Ook op de Hero Conf. in London, waar Erik en Rick afgelopen oktober waren, was voice search hot topic. En als er iets hot topic is binnen de online marketing, doen wij natuurlijk mee. Achter de schermen zijn we dan ook al hard bezig met voice search. Die werkzaamheden ‘achter de schermen’ nemen we uiterst serieus:

‘Hey Google, verander de kleur van de lampjes achter het tv-scherm naar groen!’.

Naast spelen met de nieuwe Google Home Mini zijn we ook diepgaander met voice search bezig.

We praten je in deze blog graag bij over hoe wij met de revolutie van voice search omgaan. We delen onze kennis over voice search met je, presenteren je de belangrijkste stats en geven je tips om Google Assistant en Siri verliefd te laten worden op jouw website.

Wat is voice search?

Als je gebruikmaakt van voice search, zoek je in een zoekmachine door je zoekvraag uit te spreken in plaats van te typen. Je stelt je vraag dus aan een spraakassistent, bijvoorbeeld aan Google Assistant of aan Siri: ‘Wat is het beste Griekse restaurant bij mij in de buurt?’.

Als je al typend hetzelfde resultaat zou willen behalen, zou je dit heel anders formuleren, bijvoorbeeld ‘beste Griekse restaurant Gouda’.

In dit voorbeeld zie je het al: we formuleren onze zoekvraag heel anders als we voice search gebruiken dan wanneer we typen.

Deze verschillende formuleringen van dezelfde zoekvraag laten duidelijk de verschuiving zien die de opkomst van voice search met zich meebrengt. Maar wat zijn daar de concrete consequenties van voor de vindbaarheid van mijn website in de zoekmachines, oftewel: wat is de impact van voice search op SEO?

Lekker snel

Gebruik je voice search, dan ga je ervan uit dat er altijd één juist antwoord is. Dit sluit aan bij het gegeven dat internetgebruikers steeds meer haast hebben: ze zoeken gericht naar het antwoord op hun vraag en willen zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan hun zoekopdracht.

And guess what: uit een recent onderzoek van Stanford University blijkt dat tekst ingeven via spraakherkenning tot wel 3 keer sneller werkt dan typen. Dat komt de gehaaste zoeker op internet natuurlijk zeer goed van pas.

Is voice search echt zo in opkomst?

Het korte antwoord: ja! Het lange antwoord: jazeker! Laten we er een veelzeggend cijfer bij pakken: in 2017 groeide het gebruik van voice search met 178% ten opzichte van het vorige jaar.

Oftewel: in 2016 stond je zuchtend van de bank op als je je telefoon op de eettafel had laten liggen en wilde weten hoe hoog de Eiffeltoren is. Nu hoef je je telefoon maar te roepen en te vertellen wat je wilt weten: ‘Hey Google/Hey Siri, hoe hoog is de Eiffeltoren?’.

De opkomst van voice search krijgt nog een extra boost door de populariteit van smart home apparatuur. Een slimme speaker bijvoorbeeld, zoals de Amazon Echo of de Google Home, is aan te sturen met spraak. De verkoopcijfers van dit soort slimme apparatuur liegen er niet om: in 2017 gingen er meer dan 25 miljoen smart home apparaten over de toonbank.

Hoe komt het dat voice search zo populair is?

Onze liefde voor snelheid is een van de redenen waarom voice search in opkomst is. Er zijn echter nog meer redenen aan te wijzen. Zo speelt onze hang naar gemak ook een rol. Stel dat je je favoriete lasagne aan het bereiden bent, of dat je na een lange dag op je werk eindelijk in de auto naar huis zit. Hoe makkelijk is het dan om via een spraakassistent opdrachten te kunnen geven aan je telefoon?

Precies: verdraaid makkelijk. En dat blijkt uit de voice search stats: bijna 53% van de voice searches wordt bijvoorbeeld uitgevoerd tijdens het autorijden.

Wat betekent voice search voor SEO?

Waar SEO van oudsher draaide om zoekwoorden, zien we nu een verschuiving ontstaan. De zoekwoorden verdwijnen naar de achtergrond en maken plaats voor conversaties. Zoeken is geen eenzijdige bezigheid meer; de spraakassistenten maken het mogelijk om gezellig te keuvelen met onze telefoon.

Klinkt overdreven? Is het niet. Google heeft het onderzocht: 41% van de mensen die een slimme speaker bezit en deze aanstuurt door middel van spraakherkenning, vindt dat voelen alsof ze tegen een vriend of andere persoon praten.

Maar ik word al goed gevonden in de zoekmachines, waarom zou ik dan moeilijk gaan doen?

We horen het nogal eens in de wandelgangen: ‘Ik kan al een goede boterham beleggen door al het organisch verkeer dat ik binnenkrijg op mijn site. Waarom zou ik dan ook nog gaan optimaliseren voor voice search?’

Zoals een gevreesde docente op mijn middelbare school pleegde te zeggen: ‘als we dat allemaal zo gingen doen, dan konden we de boel wel sluiten’.

Daarom!

De voorspellingen op het gebied van voice search illustreren hoe snel zoekgedrag waarschijnlijk gaat veranderen: in 2020 zou 50% van alle zoekopdrachten via voice search gedaan worden.

Combineer die stat met het feit dat 99.58% van de voice search resultaten afkomstig is uit de eerste 10 zoekresultaten. De consequentie is duidelijk: staat jouw website niet tussen de eerste 10 zoekresultaten? Dan is de kans 0,42% dat gebruikers van voice search jouw website vinden…

Hoe optimaliseer ik mijn website voor voice search?

Nu je de cijfers hebt gezien, zie je er vast het belang van in om bij je SEO-werkzaamheden rekening te houden met voice search. Maar hoe doe je dat?

Hoe maak je je website niet alleen gezien, maar ook gehoord?

Verandering van zoekgedrag

De opkomst van voice search verandert de manier waarop zoekers zoeken. We stellen vragen aan onze telefoon in plaats van zoekwoorden in te geven.

Om zo goed mogelijk te kunnen antwoorden op jouw vragen, is Google continu op zoek naar het beste antwoord op die vragen.

Uit de opkomst van voice search blijkt duidelijk wat we willen:

  1. We willen een snel en zo kort mogelijk antwoord op onze vraag;
  2. We geloven dat er één juist antwoord is en willen daar niet naar zoeken;
  3. We willen dat het antwoord ons voorgelezen wordt.

Zoekmachines zijn pleasers. Ze zullen altijd hun best doen om het jou als zoeker zo veel mogelijk naar je zin te maken. Of je nu op zoek bent naar het weerbericht of naar het antwoord op een existentiële vraag: Google staat te popelen om jou het juiste antwoord snel te mogen voorlezen.

Great minds think alike

Wil jij kans maken om jouw website bovenaan te komen in de zoekresultaten? Think like Google!

Door te denken als Google, ben je automatisch met SEO bezig. Je probeert met je website zo goed mogelijk antwoord te geven op zoekvragen.

Nu die zoekvragen veranderen, veranderen de antwoorden mee. Rekening houden met de verandering in het zoekgedrag, en dus met de opkomst van voice search, doe je op de volgende manieren:

  • Zet in op conversational content
  • Geef antwoord op specifieke vragen
  • Maak gebruik van schemamarkeringen
  • Treed op als autoriteit in jouw vakgebied
  • Optimaliseer voor featured snippets
  • Zorg voor een snelle website

Zet in op conversational content

Een ‘voice searcher’ gebruikt geen losse zoektermen meer, maar stelt een vraag. Hij praat dus zoals hij tegen jou zou praten als je naast hem stond. Speel in op de verschuiving van zoektermen naar conversaties door het gesprek aan te gaan met de bezoeker van je website.

Dit doe je door tegen hem te ‘praten’ alsof hij inderdaad naast je staat. Gebruik natuurlijke taal en vraag je steeds af: hoe zou ik je dit duidelijk maken als ik met je in gesprek was? Zou je je bezoeker dan ook vertellen over dat ‘verscheidene diersoorten gebaat zijn bij het tweemaal daags aanbrengen van dit effectieve middel’?

Waarschijnlijk niet, je zou het in gewone taal zeggen: ‘met dit middel kan je katten, honden, konijnen en cavia’s behandelen. Als je het elke dag twee keer op de probleemgebieden smeert, voelt je dier zich daardoor al snel veel beter’.

Geef antwoord op specifieke vragen

Door al dat gepraat tegen de zoekmachine in natuurlijk taal krijgt die zoekmachine steeds meer vragen te verwerken: wat is de stockholmsyndroom? Hoe maak ik een diervriendelijke muizenval? Wanneer gaat de klok een uur achteruit? Waarom hebben zebra’s strepen?

Geef jij antwoord op dit soort hoe/wat/waar/wanneer-vragen, dan ben jij een goede bron voor Google. Schrijf content die antwoorden geeft op vragen waar jouw potentiële klanten echt mee rondlopen.

Je kunt dit als e-commerce ondernemer bijvoorbeeld doen door een uitgebreide FAQ op je website te hebben. Een goede manier om op veel verschillende vragen antwoord te geven én meerdere pagina’s te laten profiteren van FAQ’s, is door op categoriepagina’s steeds een FAQ toe te voegen.

In plaats van een aparte pagina te maken met alle FAQ’s, verdeel je de vragen per onderwerp en voeg je ze aan de bijbehorende categoriepagina’s toe. In de antwoorden verwijs je vervolgens naar dieperliggende productpagina’s.

Naast FAQ’s zijn ook begrippenlijsten met termen uit jouw vakgebied een goede manier om antwoord te geven op wat-is-vragen.

Maak gebruik van schemamarkeringen

Met schemamarkeringen kun je de antwoorden op specifieke zoekvragen markeren. Zo structureer je de inhoud van je website voor de zoekmachine. Eigenlijk zijn schema’s een manier om de zoekmachine te laten begrijpen waarover de informatie op je website precies gaat en wat de relatie is tussen verschillende stukken content.

Meer informatie over schemamarkeringen vind je op schema.org.

Treed op als autoriteit in jouw vakgebied

Schrijf over onderwerpen waar je ervaring mee hebt. Op die manier kun je namelijk echt ‘de diepte in’. De click through rate van informatieve, gezaghebbende content ligt hoger dan die van eenvoudige, oppervlakkige artikelen over hetzelfde onderwerp.

Zet dus je specialistische kennis in door die te delen op je website. Eventueel kun je hierin samenwerken met een copywriter of SEO-specialist, zodat je zeker weet dat je teksten ook fijn lezen en aansluiten op je klant. Wees niet bang om lange artikelen te publiceren op je site.

Juist langere artikelen waarin je dieper ingaat op jouw vakgebied en je kennis deelt, scoren goed in Google. Let er wel op dat je je artikelen niet langer maakt dan nodig, dus ga niet expres ‘rekken’ om maar een lang artikel te krijgen.

Het gaat erom dat je adequaat antwoord geeft op een zoekvraag en je lezers verder helpt. Soms zal dit in 400 woorden kunnen. Het kan echter ook zo zijn dat je 5000 woorden nodig hebt, bijvoorbeeld om een lastige, technische kwestie uiteen te zetten. Dit is allebei prima, zolang je maar gericht en nauwkeurig antwoord geeft op de vraag.

Optimaliseer voor featured snippets

Een featured snippet is een antwoord dat Google soms geeft op specifieke vragen. Zo’n antwoord verschijnt dan in een apart kader boven alle andere zoekresultaten.

Je kunt je content optimaliseren voor featured snippets door in je tekst een duidelijk afgebakend, direct antwoord op een vraag te geven die zoekers aan de zoekmachine stellen. Zo maak je kans dat Google jouw website gebruikt voor een featured snippet. Dit is dan het antwoord dat voice searchers voorgelezen krijgen door Google.

De ideale lengte van een featured snippet is 54 tot 58 woorden. Het is slim om in je antwoord gerelateerde informatie op te nemen om zo de zoeker te triggeren door te klikken en je website te bezoeken.

Zorg voor een snelle website

De snelheid van je website was altijd al belangrijk voor SEO. De steeds grotere rol die voice search speelt en gaat spelen in ons leven, maakt de snelheid van je website nog belangrijker.

Binnen enkele milliseconden verwachten zoekers een antwoord op hun vraag. Is jouw website nog niet geladen binnen die tijd, dan heb je het nakijken en leest de zoekmachine voor van de website van je concurrent.

Zorg dus altijd dat je website snel laadt. Je doet er niet alleen je bezoekers een plezier mee, maar ook de zoekmachines.

Heb je vragen?

Alle vragen over voice search of over andere onlinemarketingonderwerpen zijn van harte welkom. Heb je de smaak te pakken na deze blog en ga je voor gesproken vragen en antwoorden? Pak dan even de telefoon. Ook getypte vragen zijn uiteraard van harte welkom! We doen ons best je gericht en nauwkeurig antwoord te geven (maar soms weiden we in ons enthousiasme wat uit, waarvoor bij voorbaat excuses).

Meer weten? Lees meer over Zoekmachine Optimalisatie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!