In dit artikel lees je wat online marketeers zoal bedoelen wanneer ze het over verschillende soorten content hebben.

In dit artikel, dat onderdeel is van de SEO hub, lees je meer over:

Wat is content?

Content is in feite alles wat informatie over kan dragen via een bepaald medium. In het geval van online marketing is dat vaak een website of webpagina, maar een post op sociale media is bijvoorbeeld ook content.  Met het sociale platform als medium.

Content is een van oorsprong Engels woord, dat “inhoud” betekent. Daaruit kun je afleiden dat “content” zoveel betekent als “iets dat inhoud, oftewel informatie, draagt”.

Dat betekent dat er veel verschillende vormen van content zijn, zoals:

  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Podcasts
  • E-boooks
  • Video’s
  • Infographics

Alles wat je kunt inzetten om informatie over te dragen aan je doelgroep, kan worden gezien als content.

Wat is SEO-content?

Je leest dit artikel als onderdeel van de SEO-hub, dus natuurlijk mag ook een definitie van wat SEO-content is niet ontbreken.

SEO-content verwijst vrijwel altijd naar een webpagina en de tekst daarop, welke is geschreven met als doel de pagina goed te laten scoren in zoekmachines. Zoals je kunt lezen in ons artikel over hoe zoekmachines werken, gebruiken de crawlers van Google die tekst namelijk om te bepalen waar een pagina over gaat.

Een ervaren copywriter of SEO-specialist zal bij het schrijven van de content voor een pagina rekening houden met een aantal factoren. Deze maken het voor die het zoekmachines gemakkelijker om te begrijpen waar de tekst over gaat. De kans om te ranken op een bepaald zoekwoord wordt daarmee aanzienlijk vergroot. Die factoren zijn bijvoorbeeld:

  • De dichtheid van het zoekwoord op de pagina (het aantal keer dat de term in de tekst voorkomt)
  • Alt-attributen: dit zijn stukjes tekst die aan een afbeelding worden toegevoegd om Google te “vertellen” wat er op die afbeelding te zien is
  • Het gebruik van verwante zoektermen en logische informatie die het artikel rondom het beoogde zoekwoord verdiept
  • De meta teksten die als suggestie dienen voor hoe Google de pagina in de zoekresultaten weergeeft
  • Structured data, waardoor de zoekmachine dankzij deze microdata helpt begrijpen waar je webpagina over gaat.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan de algemene opbouw van een tekst, zoals het gebruik van (de juiste) tussenkoppen en een opmaak die eenvoudig leesbaar is.

Dat wil niet zeggen dat SEO-content alleen met de zoekmachine in het achterhoofd geschreven moet worden. Vroeger was dat wel het geval: dan betekende SEO-content simpelweg dat je een tekst vol stopte met het zoekwoord waar je op gevonden wilde worden.

Tegenwoordig schrijven we teksten voor SEO met zowel de zoekmachine als de (menselijke) gebruiker in gedachten. Met andere worden: een tekst dient begrijpelijk te zijn voor de zoekmachine, maar ook lekker leesbaar voor de doelgroep.

Vier veelgebruikte vormen van content

We zagen al dat een definitie van wat content is, behoorlijk breed is. Er zijn talloze manieren om de informatie die je aan je doelgroep wilt overbrengen te “verpakken.

Om je toch een fundament te geven voor je eigen content strategie, zijn hier vier soorten content die vaak worden gebruikt in content marketing.

1. Bloggen

Vrijwel iedere website heeft tegenwoordig een blog. Maar, bloggen als onderdeel van een contentstrategie vraagt om meer dan het gedachteloos online slingeren van blogs. Je hebt een plan nodig van hoe je de artikelen gevonden wilt laten worden en wat je ermee wilt overbengen aan je doelgroep.

Blogs zijn een perfecte manier om SEO-content te publiceren. Op deze manier kun je mensen via zoekmachines naar je website toe leiden. Vervolgens kun je deze verspreiden op je social media kanalen om daar een publiek op te bouwen en uiteindelijk je doelgroep aan je te binden. Zonder plan een artikel op je website ploppen en hopen dat hij gelezen gaat worden, is gedoemd om te mislukken.

2. Case studies

Een case studie kun je gebruiken om een bepaalt aspect of voordeel van je dienst of product uit te lichten. Case studies zijn daarom een ontzettend krachtig middel om je merk bij je doelgroep te introduceren.

Een goede case studie laat aan je potentiële klanten zien hoe jij bij mensen zoals zijzelf hebt geholpen om een probleem dat zij ook ervaren op te lossen.

3. Video’s

Video wordt een steeds belangrijkere vorm van content. Steeds minder mensen hebben het geduld om een tekst te lezen op zoek naar de informatie die ze zoeken: zij kijken liever een video.

Hier kun je op inspelen door op je webpagina een video te plaatsne waarin ook de belangrijkste informatie wordt gedeeld. Bovendien kun je met video gevonden worden via YouTube, dat (na Google) de grootste zoekmachine ter wereld is geworden juist doordat mensen op zoek zijn naar video’s die hun problemen oplossen.

4. Infographics

Ook infographics spelen in op de behoefte van mensen om snel informatie te verwerken. Ze bieden namelijk een visuele weergave van data of informatie in één oogopslag. Zo hoeft iemand geen volledig artikel te lezen, maar kan hij of zij op een toegankelijke manier de benodigde informatie vinden.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Contact met één van onze content specialisten?
Wat is content? Wat is content?