81%

groei in omzet via Google Ads


108%

groei in verkeer


103%

groei in omzet

Startpunt

Halverwege 2018 kwam DoubleSmart in contact met DRKS. Op dat moment was het grootste deel van de omzet afkomstig uit de social media kanalen. DRKS was op dat moment al zelf aan het experimenteren met Google Ads, maar dit was mondjesmaat. Na een audit van de campagne zagen we dat er meer mogelijk was in Google Ads met een goede SEA strategie.

SEA campagne

We hebben ervoor gekozen om de Google Ads campagne volledig opnieuw op te bouwen en direct Google Shopping hierin mee te nemen. Omdat de kwaliteit van de data bij PPC de kwaliteit van onze werkzaamheden bepaalt, hebben we ook meteen gekeken naar de Google Analytics inrichting.

DRKS had al vindbaarheid in de organische resultaten van Google. Dit was dan ook een bron van informatie om een gedegen zoekwoordenonderzoek uit te voeren:

  • Welke zoekwoorden zijn populair?
  • Welke producten worden veel verkocht via SEO?

Google Search

Uit het zoekwoordenonderzoek kwam naar voren dat er veel relevant, longtail zoekgedrag plaatsvond. Het was daarom mogelijk om het beschikbare budget vrijwel volledig te spenderen aan longtail zoekwoorden aan het einde van de funnel. Aan de hand van een SKAG structuur (single keyword ad group) hebben we hoog relevante advertenties opgezet voor de belangrijkste productgroepen. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Bezoekers krijgen een geheel relevante advertentie;
  • Er worden weinig tot geen kosten gemaakt op irrelevant verkeer;
  • Kwaliteitsscores vallen hoog uit, daardoor dalen de CPC’s.

Google Shopping

Omdat er binnen de functionaliteiten van Google Shopping geen mogelijkheid is om zoekwoorden toe te voegen aan de campagne, is er gekozen voor een gelaagdheid in de Google Shopping structuur, waarbij één Google Shopping campagne als het ware als een filterlaag over de andere campagne heen ligt. Aan de hand van deze opzet kunnen we alsnog bepalen op welke zoektermen we met Google Shopping beter naar voren willen komen.

Aan de hand van deze gelaagde structuur kunnen we de campagnes op twee vlakken beter beheren:

  • CPC-optimalisatie: alle brede zoektermen worden opgevangen met lage biedingen, terwijl specifieke zoektermen met een hoog conversieratio hogere CPC-biedingen krijgen.
  • Uitsluitingen: omdat de ‘filterlaag’ van Google Shopping enkel relevante zoektermen doorlaat, is het een stuk eenvoudiger om irrelevante zoektermen efficiënt uit te sluiten.

Aan de hand van deze specifieke inrichting zagen we bij livegang direct dat de campagne meer opleverde dan hij kostte. Dat zorgde ervoor dat we snel konden opschalen qua klikbudget om zo de omzet via Google Ads te maximaliseren.

Resultaten

Omdat Google Ads een nieuw kanaal was voor DRKS, hebben we in het eerste jaar veel kunnen groeien. Na het eerste jaar SEA is Google uitgegroeid tot het meest vruchtbare kanaal voor DRKS. 12 maanden na de start van de campagnes was Google Ads zelfs verantwoordelijk voor 49% van alle omzet in de webshop.

Inmiddels was er ook voldoende data opgebouwd om verder door te groeien. In het tweede jaar van de samenwerking lag de focus op het maximaliseren van de omzet. De 12 maanden die volgden zorgden voor onderstaande resultaten.

Resultaten SEA.

Vergeleken met de eerste 12 maanden

81% groei in omzet via Google Ads

28% groei in conversiepercentage

SEO

Doordat Google Ads in 2019 zo’n belangrijk kanaal was, groeide ook de afhankelijkheid van Google Ads. Té afhankelijk zijn van betaalde media is niet wenselijk en blijft geld kosten zodra je wilt opschalen. Organisch beter vindbaar worden op de zoektermen met een hoog conversiepercentage in Google Ads was daarom een logische stap.

DRKS had in hun eigen team een marketeer actief, waardoor we met minimale inspanning van onze kant samen met DRKS maximale impact konden maken. Door ons als SEO specialist toe te voegen aan het marketingteam, werden er keuzes gemaakt die bevorderlijk waren voor de vindbaarheid.

Content: De categorieën in de shop hadden al een bepaalde vindbaarheid maar waren nog niet voorzien van de juiste teksten. Aan de hand van specifieke kwaliteitseisen voor de content was DRKS in staat zelf zoekmachinevriendelijke content te ontwikkelen.

Autoriteit: Er was al enige autoriteit aanwezig richting de website, maar dit was voor bepaalde zoektermen niet genoeg om te ranken op topposities. We brachten in kaart wat er miste qua autoriteit. Aan de hand van ons advies was DRKS beter in staat prioriteiten te stellen bij de samenwerkingen die aangegaan werden met bloggers en influencers.

Techniek: Er waren een aantal technische quick-wins die we meteen konden tackelen. Denk hierbij aan de websitesnelheid, de structuur van de website en het voorkomen van technische duplicate content. Door dit op te lossen maakten onze andere inspanningen meer impact in de uiteindelijke rankings van Google.

Dat SEO een langetermijnspel is, klopt helemaal. Maar de resultaten die met onze werkwijze zijn geboekt zijn daarentegen goed zichtbaar geworden in de eerste 12 maanden SEO.

Resultaten SEO.

Behaalde resultaten binnen één jaar SEO

108% groei in verkeer

103% groei in omzet

21% groei in conversieratio

Wat zegt DRKS?

Filip Burman

12-01-2020

We zijn super blij met de samenwerking met Erik en Remco voor onze twee webshops. Fijne begeleiding, adviezen en resultaten. Top! Een echte aanrader!

Vraag een gratis kansenonderzoek aan ter waarde van € 400,-
Enthousiast geworden?

Enthousiast geworden over het resultaat voor DRKS? Neem dan contact met ons op!