Loader

Content marketing

Je bezoekers overtuigen om klant te worden? Zorg voor goede content!

De gemiddelde koper raadpleegt eerst 11,4 stukken content voordat hij besluit iets te kopen. Als jij die content biedt, zal hij geneigd zijn bij jou te kopen. Voorzie jij je websitebezoeker al van voldoende waardevolle informatie om hem te overtuigen klant bij jou te worden?

 
SEO aan de slag

1001 contentideeën

SEO content schrijven doen we dagelijks voor klanten in verschillende branches. We zijn er expert in om steeds weer onderwerpen te vinden die je doelgroep triggeren.

(Tijds)winst

Wij worden blij van content marketing, want het is ons vak. Jij wordt blij van jouw vak. Als jij doet waar jij goed in bent, ondersteunen wij je door te doen waar wij goed in zijn. Win-win!

Iedereen content!

De zoekmachine én je websitebezoeker tevreden stellen en houden: dat is waar wij goed in zijn. Wil jij hoger in Google én tevreden klanten? Wij maken graag iedereen blij.

Wat is content marketing?

Wat is de betekenis van content marketing? Content marketing is een vorm van marketing waarbij het erom draait de doelgroep waardevolle, relevante informatie te bieden. Het uiteindelijke doel van content marketing is om de interesse van je doelgroep om te zetten in conversie.

Wil je inzicht in jouw online kansen? Vraag ons gratis kansenonderzoek aan!

Vraag aan

Win vertrouwen met je content

Content kun je opvatten in de breedste zin van het woord. Het gaat dus niet alleen om de teksten die je op je website plaatst, maar om alle vormen van inhoud die je aan je website kunt geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afbeeldingen, video’s, blogberichten, infographics, PDF-documenten, e-books, illustraties, polls, interviews, vlogs en andere zaken waarmee je je website vult en je bedrijf neerzet. Je deelt je kennis over je branche en producten en beantwoordt de vragen van je bezoekers met je content.

Nu de definitie van content marketing duidelijk is, willen we nog iets benadrukken: content marketing is een langetermijnstrategie. Het gaat er niet om direct een verkoop te realiseren. Met content marketing bouw je langzaam maar zeker een relatie op met de bezoekers van je website. Dit doe je door interessante content creatie die antwoord geeft op hun vragen. Je plaatst regelmatig content die je bezoeker verder helpt. Hierdoor gaat hij je vertrouwen en je als waardevolle bron van informatie zien.

Hoe werkt content marketing?

Door met je content een authentiek en proactief beeld van je bedrijf te geven, maak je de bezoeker steeds meer vertrouwd met je bedrijf en met de producten of diensten die je aanbiedt.

Op een gegeven moment heeft de bezoeker een product nodig dat jij aanbiedt (grote kans dat zijn behoefte aan dit product door jouw content gecreëerd is!). Hij zal dan aan jouw bedrijf denken, vanwege de vertrouwensrelatie die je door je content met hem hebt opgebouwd.

Hij heeft jouw bedrijf op waarde leren schatten en ziet je nu als autoriteit in jouw branche vanwege je interessante, informatieve content. Hij is hierdoor sneller geneigd bij jou te kopen dan bij je concurrent die hij niet kent.

Content marketing: lange adem

Je ziet: content marketing zet niet in op direct resultaat. Je doet veel moeite voor een lead en weet vervolgens niet eens zeker of deze persoon ooit tot aankoop zal overgaan.

Content marketing is hard werken. Allereerst kost content creatie tijd en moeite. Vervolgens moet je ook investeren in goede vindbaarheid in de zoekmachines; daarvoor moet je content optimalisatie toepassen. Ook de promotie van content moet je niet vergeten.

Content marketing vs. adverteren

Maar kun je dan niet beter kiezen voor een marketingtechniek die direct voor conversie zorgt, zoals SEA?

SEA zal je inderdaad op de korte termijn meer leads en klanten opleveren dan content marketing. Het nadeel is echter dat je deze stroom aan extra leads en klanten gelijk weer kwijt bent nadat je je advertentiecampagne stopt.

Met SEO content marketing daarentegen zet je in op de lange termijn. Het kost tijd en moeite om de content uit te denken en te creëren, maar op de lange termijn werpt een doordacht content marketing plan zeker zijn vruchten af: je content blijft op je website staan en blijft dus bezoekers trekken en leads genereren.

Adverteren brengt daarnaast ook een onzekere factor met zich mee. De gemiddelde persoon wordt geconfronteerd met duizenden advertenties per dag en adblockers zijn eerder regel dan uitzondering. Het valt daardoor niet mee om een advertentie te creëren die opvalt, de doelgroep aanspreekt én in staat is tot kopen aan te zetten.

Content marketing is daarom nu urgenter dan ooit, want relevante content wordt altijd weergegeven en is daadwerkelijk interessant voor je doelgroep.

Ontmoet de specialisten van DoubleSmart!

Remco Zuidbroek

Heeft een hekel aan een bureau vol zooi, maar betrapt zich er steeds op dat hij het minst opgeruimde bureau heeft van het stel. Gelukkig beschikt hij over een flinke portie strategisch inzicht in bedrijfsprocessen, wat hij moeiteloos toepast op zowel zijn bureausituatie als op de online marketingstrategie van klanten.

0182-342062 linkedIn

Jantien Jonkheijm

Is supercreatief en doet graag alles tegelijk, wat resulteert in chaotische gezelligheid. Tussendoor schrijft ze moeiteloos over zowel kwakende eendjes als over mannenonderwerpen als auto’s. Deze contentspecialist weet over elk onderwerp een tekst te schrijven die precies aansluit bij je doelgroep en die de vindbaarheid van je website verbetert.

0182-342062 linkedIn
Colinda van der Leest, DoubleSmart

Colinda van der Leest

Schrijft het liefst bombastische teksten over filosoferende konijnen, maar hier is weinig vraag naar. Wordt gelukkig ook blij van andere onderwerpen.Vindt het een sport om uiteenlopende schrijfstijlen te beheersen in haar rol als contentspecialist. Moet zich inhouden om niet in elke tekst een knipoog te verwerken, vermoedelijk omdat ze in real life niet kan knipogen.

0182-342062 linkedIn

Wil je inzicht in jouw online kansen? Vraag ons gratis kansenonderzoek aan!

Vraag aan

Content marketing door DoubleSmart: een slimme zet

Zie jij het belang van content marketing, maar zie je ook beren op de weg? Je hebt bijvoorbeeld, net als 65% van de bedrijven, niet genoeg personeel om in te zetten op content marketing. Of je mist, net als 42% van de bedrijven, de expertise om een goede content marketing strategie op te zetten en uit te voeren.

DoubleSmart neemt je graag werk uit handen, of het nu om b2c of b2b content marketing gaat. Met onze kennis en ervaring in content creatie helpen we jouw bedrijf aan een content marketing strategie die werkt.

Gespecialiseerd content marketing bureau

Doordat we gespecialiseerd zijn in zowel SEO, SEA als conversie optimalisatie, hebben we een totaalbeeld van hoe we het internet kunnen inzetten om meer conversie via je website te realiseren.

Onze copywriters zijn gespecialiseerd in SEO content writing. Zij houden zich liefst de hele dag bezig met content schrijven. Content optimalisatie behoort ook tot hun takenpakket, zodat de content niet alleen voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines aantrekkelijk is.

De gecreëerde content heeft tot doel om waarde toe te voegen aan je website. Het gaat hier dus niet om keiharde verkooppraat, maar om inhoudelijk interessante content die je bezoeker verder kan helpen en meer informatie kan geven over jouw producten of diensten, of meer algemeen over je branche.

Omdat ieder bedrijf anders is, zal niet elk bedrijf binnen hetzelfde content marketing model passen. Ben je benieuwd hoe je voor jou bedrijf met het minimale aantal middelen het maximale resultaat kunt behalen op het gebied van online content marketing? Je weet ons te vinden!

Content: present! En dan?

Als we dan aan de hand van jouw aanwijzingen je website hebben gevuld met relevante en aansprekende content, gaan we niet op onze lauweren rusten. De vraag groeit, dus zal de content mee moeten groeien, zodat je nog meer websitebezoekers verder kunt helpen en je kennis en expertise kunt delen met je doelgroep.

Het is van groot belang dat je content zichtbaar is en blijft en een zo groot mogelijk publiek bereikt. We informeren je graag over de beste manieren om je bereik te vergroten.

Content marketing in de praktijk: een voorbeeld

Om je te laten zien hoe content marketing werkt, beschrijven we in een notendop voor je hoe de praktijk van ons content marketing plan eruitziet op onze eigen website.

Wij zijn een online marketing bureau. Wij helpen graag bedrijven die (beter) zichtbaar willen worden op het internet om zo meer klanten te genereren.

Als je op onze website rondkijkt, zul je echter zien dat lang niet alle teksten alleen maar zeggen: ‘word klant van DoubleSmart!’, of: ‘wij zijn het allerbeste online marketing bureau, bel ons nu!’.

Je kunt wel aan teksten zien dat ze zijn geschreven door een bedrijf. Zo zie je regelmatig ‘call to actions’ om de bezoeker op te roepen eens contact op te nemen met ons om zijn kansen op het gebied van online marketing te bespreken.

We hebben echter ook een begrippenlijst met puur informatieve teksten op de website staan waarin we marketingbegrippen uitleggen, zodat je weet waar marketeers het over hebben. Hiermee zetten we ons echter niet expliciet neer als content marketing agency.

Content creatie: je bedrijf als reisbureau

Bij content creatie gaat het er in de eerste plaats niet om zoveel mogelijk te verkopen. Zie content marketing als een middel om je websitebezoeker aan de hand te nemen en rond te leiden door jouw branche en bedrijf: wat zijn de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw branche, waar zijn veel misverstanden over, hoe lost jouw bedrijf een veelvoorkomend probleem op?

Je fungeert dus als reisbureau dat adviezen en tips geeft over jouw wereld of branche. Met deze informatie kan je websitebezoeker echt iets beginnen: je geeft hem interessante informatie en praktische hulp. Je wilt niet verkopen, je wilt helpen.

Wij helpen onze websitebezoekers met een uitgebreide begrippenlijst waarin marketingtermen worden uitgelegd. Ook schrijven we regelmatig een blog over actuele onderwerpen uit onze branche, of over interessante ontwikkelingen binnen het bedrijf. We noemen de verzameling van deze blogs ook wel ons kenniscentrum. We delen graag onze kennis en expertise met je.

Wil je inzicht in jouw online kansen? Vraag ons gratis kansenonderzoek aan!

Vraag aan

Voordelen van content marketing

Zoals hierboven al genoemd is, is het creëren van content marketing een langdurig proces. Je hebt niet van de ene op de andere dag een content marketing strategie uitgedacht en iemand gevonden die goed is in SEO content writing.

Content marketing is een diepte-investering: je geeft veel, maar van de bedrijven die aan content marketing doen, stelt 81% dat dit leidt tot meer websitebezoekers. 61% ziet daarnaast dat content marketing een stijging in het aantal leads met zich meebrengt.

Daarnaast heeft content marketing nog meer voordelen.

  1. Met SEO content marketing ben je een Google pleaser. Het voornaamste doel van zoekmachines als Google is om de zoeker zo snel en adequaat mogelijk te voorzien van een antwoord op zijn vraag. Elke pagina die daarbij helpt, is voor Google waardevol. Geef jij een duidelijk antwoord op een vraag die veel mensen googelen? Dan maakt Google hier graag gebruik van door je pagina omhoog te laten schuiven in de zoekresultaten. En dat vind jij natuurlijk helemaal niet erg.
  1. Je bezoeker zal onbewust het gevoel hebben dat hij ‘bij je in het krijt staat’. Je biedt jouw waardevolle, nuttige content gratis en voor niets aan. Je bezoekers gaan jouw bedrijf, dat steeds antwoorden op hun vragen geeft, bewust of onbewust als autoriteit zien in jouw branche. Het feit dat mensen van jouw gratis content profiteren, kan ook voor een bewust of onbewust schuldgevoel zorgen. Hierdoor zal een consument die jouw product of dienst zoekt, eerder klant worden bij jou dan bij de concurrent. Hij is je immers iets ‘schuldig’.
  1. Content vergaat niet. Heb je eenmaal waardevolle content gecreëerd en op je website gezet, dan blijft dit bezoekers aantrekken. Dit is dus een veel duurzamere bron van leads dan bijvoorbeeld adverteren via Google AdWords. Als je een AdWords campagne beëindigt, zie je dit gelijk terug in je bezoekersaantallen. Zorg dat je content actueel blijft en dus niet tijdgebonden is, en je bezoekers blijven je zien als toonaangevende bron van informatie.
  1. Wat voor type content wil je publiceren? Dat is helemaal aan jou, je bent helemaal vrij in de keuze voor de soort content die jij op de website wilt. Misschien is content schrijven jouw hobby, maar het kan ook zijn dat je graag video’s maakt waarin je bijvoorbeeld producten vergelijkt. Of misschien zet je graag infographics in elkaar. Alles kan, zolang de informatie die je geeft maar nuttig is voor de bezoekers van je website.

PPT Solutions is dé PowerPoint specialist in het ontwikkelen van professionele PowerPoint presentaties. Dit advies- en designbureau heeft al voor meer dan 700 bedrijven inspirerende powerpoint presentaties gemaakt. DoubleSmart begeleidt de Google AdWords campagne en denkt actief mee in de SEO strategie om ook organisch zoveel mogelijk verkeer binnen te halen.

Online AdverterenOnline adverteren Zoekmachine AdverterenZoekmachine adverteren Zoekmachine OptimalisatieZoekmachine optimalisatie

Van ’t Hof is één van de grootste makelaarskantoren met eigen NVM makelaars, taxateurs en hypotheek adviseurs, in regio Gouda. DoubleSmart is verantwoordelijk voor de begeleiding van de Google Adwords campagnes van Van ’t Hof.

Zoekmachine AdverterenZoekmachine adverteren

Externe Batterij is dé online specialist in powerbanks. Zij beschikken over kwalitatief hoogwaardige externe batterijen voor het opladen van telefoons, tablets, computers en randapparatuur. DoubleSmart heeft een zoekmachine marketing strategie opgezet waardoor de omzet, uit zowel SEO als SEA, exponentieel is gestegen.

Online AdverterenOnline adverteren Zoekmachine AdverterenZoekmachine adverteren Zoekmachine OptimalisatieZoekmachine optimalisatie

Content marketing tips

Om je op weg te helpen naar een goed doordachte content strategie, willen we je enkele content marketing tips meegeven.

  • Pas je content aan op je context, oftewel: zorg dat je content past bij je bedrijf en bij je doelgroep. Dit zie je overal om je heen. We hoeven je niet te vertellen dat een shop die mobiele telefoons verkoopt, een ander soort content creëert dan een gerenommeerd advocatenkantoor. Klanten verwachten van beide partijen ook een andere benadering en een verschillende tone of voice.
  • Houd bij het maken van content rekening met de customer journey: bevindt je publiek zich in de see-fase, de think-fase, de do-fase of de care-fase van het see, think, do, care-model van Google? Door je bewust te zijn van de fase waarin je publiek zich op dit moment bevindt, kun je je content beter aanpassen op zijn wensen en vragen. Denk ook eens na over een content marketing funnel voor jouw bedrijf en google op ‘content marketing matrix’. Deze tools maken online content marketing voor jezelf duidelijker, want zo kun je steeds doelgericht relevante informatie toevoegen aan je website.
  • Ga bloggen! Kleinere bedrijven die bloggen, zien hun aantal leads groeien met 126% ten opzichte van kleine bedrijven zonder blog. 77% van alle internetgebruikers leest blogs. Combineer die twee feiten en je ziet hoe belangrijk bloggen is voor jouw bedrijf.
  • Maak je content persoonlijk. Je bent bezig een relatie met je websitebezoeker op te bouwen. Dit werkt het effectiefst als de bezoeker ‘een gezicht ziet’. Gebruik dus bijvoorbeeld zo veel mogelijk foto’s of video’s die je zelf gemaakt hebt in plaats van beeldmateriaal dat je uit een databank haalt. Wees ook niet bang om jezelf te laten zien, jezelf voor te stellen, iets over jezelf te vertellen. Je diepste zielenroerselen hoeven niet op je bedrijfswebsite, maar vertel je klanten bijvoorbeeld waarom je doet wat je nu doet.
  • Vertel een verhaal. Storytelling is een van de beste methoden om te zorgen dat mensen je boodschap onthouden. Dat blijkt bijvoorbeeld uit volgend experiment: een groep studenten wordt gevraagd allemaal een pitch van een minuut te geven. Elke pitch bevat een gemiddelde van 2,5 statistische gegevens, maar er is maar 1 pitch waarin een verhaal verwerkt zit. Tien minuten na de pitches krijgen alle studenten pen en papier en moeten zij opschrijven wat zij zich herinneren van wat hen net verteld is. Maar 5% van de studenten herinnert zich een statistisch gegeven; 63% van hen herinnert zich het verhaal dat in die ene pitch verwerkt zat.

Verhalen worden tot 22 keer (!) beter onthouden dan feiten.

  • Heb je geen inspiratie voor goede content? De oplossing is simpel: vraag aan je doelgroep wat die graag wil zien! De wensen van je doelgroep vormen immers het middelpunt bij content marketing. Vraag je daarom ook bij elk nieuw contentidee af: geef ik hiermee informatie die de doelgroep nodig heeft of wenst?
  • Heb je geen tijd, zin of inspiratie om je bezig te houden met content marketing, en heb je bovendien betere dingen te doen? Een content marketing bureau maakt er een sport van om jou meer leads en conversie te geven, onder andere door middel van content marketing. Een content marketing agency helpt je snel en effectief aan meer content en weet hoe deze content aantrekkelijk is voor bezoekers én zoekmachines.

Content marketing die werkt

Zoek je een content marketing bureau dat jouw branche snapt en je doelgroep weet aan te spreken? Kies voor ons, dan maken we samen een content marketing strategie waarmee je jouw doelgroep aanspreekt. Zo krijg je meetbaar meer klanten.

Wil je zelf je online content marketing uitvoeren? Ook dan kun je ons gerust bellen, we adviseren je graag. Vraag eens naar onze content marketing training!

Content Marketing - DoubleSmart

Wil je inzicht in jouw online kansen? Vraag ons gratis kansenonderzoek aan!

Vraag aan

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close