Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

De kunst van content marketing

Geschreven door , op 3 oktober 2014, in Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

Content Marketing

De tijd dat zakelijke beslissers rustig wachten op interessante diensten is voorbij, ze kunnen namelijk heel makkelijk zelf op zoek naar relevante informatie. Dit wordt dan ook op grote schaal gedaan. Ze gaan op zoek naar een product of dienst wanneer zij daar behoefte aan hebben. Op dt moment moet je dus niet alleen goed vindbaar zijn, maar moet je de zakelijke beslisser ook laten zien dat jij de oplossing bent voor het probleem. Content marketing is hiervoor het perfecte gereedschap!

Dit gereedschap wordt echter nog weleens verkeerd gebruikt door bedrijven. Ze hechten wel veel waarde aan hun web teksten en andere content, maar vergeten daarbij een aantal kenmerken van content op websites. In dit artikel zal ik een aantal kenmerken toelichten om zo je content marketing strategie te laten renderen.

Gedrag van de lezer

Zorg dat je teksten scanbaar zijn

En van de grootste mythes bij content marketing is dat teksten niet lang mogen zijn. De reden hiervan zou zijn dat mensen niet veel informatie tot zich kunnen nemen en te ongeduldig zijn om alles te lezen. Hier zit wel een kern van waarheid in, maar zeg nu eens zelf, zou jij een product van 1000,- kopen op basis van een heel korte beschrijving? Waarschijnlijk heb je een aantal vragen over de kenmerken van het product en wil je dat deze vragen beantwoord worden voor je de aankoop plaatst.

scanbaarheid-tekst

Daarom moet je tekst scanbaar zijn. Niet iedere bezoeker heeft dezelfde vragen, maar iedere bezoeker moet wel het antwoord kunnen vinden voor zijn of haar vragen. Door de tekst scanbaar te maken is het antwoord makkelijker te vinden voor de bezoeker. Je kunt je tekst scanbaar maken door de volgende kenmerken te gebruiken:

  • Korte alinea’s schrijven waarin n onderwerp wordt behandeld;
  • Opsommingen gebruiken;
  • Duidelijke titels en kopteksten gebruiken;
  • Trefwoorden markeren.

Bovendien worden de eerste alinea’s van een tekst vaak helemaal gelezen door de bezoeker, terwijl de rest van de tekst gescand wordt. Zorg daarom dat je in de eerste alinea de aandacht van de lezer trekt. De afbeelding hiernaast laat zien hoe dit gedrag er in een heatmap uitziet.

Toon van de tekst

Spreek je doelgroep aan

Om je doelgroep te bereiken is het belangrijk om een toon aan te slaan die past bij de bezoekers van je website. Je kunt er voor kiezen om de teksten heel hartelijk te schrijven of juist afstandelijk. Dit zijn twee uitersten en beide zijn niet per definitie goed of fout. Wel is het belangrijk om consistent te zijn in je toon, anders zorg je voor verwarring bij de lezer, Rick heeft in zijn artikel ‘42 conversie tips‘ ook 7 tips besteed aan goede web teksten. Als meerdere mensen binnen je bedrijf de teksten typen, moet je ze hier op wijzen. Bepaal samen met de schrijvers de toon en houd hieraan vast. Op die manier kun je interactie creëren met content.

Vermijd vakjargon

Of de toon van je teksten nu heel formeel of juist heel informeel is, vermijd vakjargon zoveel mogelijk. Je hoeft geen Jip en Janneke taal aan te houden, maar houd de teksten wel begrijpelijk. Als je dit moeilijk vindt dan raad ik je aan om de tekst eens door te nemen met iemand uit de doelgroep of een collega die nog niet zo lang binnen het bedrijf werkt.

Wat wil je de lezer meegeven?

Laat je kennis zien en vertel waarom de doelgroep voor jou moet kiezen!

Vakjargon vermijden oké, maar je wilt de lezer wel laten zien dat je wat kunt en waarom ze voor jou moeten kiezen. Laat daarom je kennis zien door regelmatig te schrijven over ontwikkelingen binnen de branche of een portfolio van de diensten die je hebt verricht.

Ook is het goed om te laten merken waarom de lezer voor jou moet kiezen. Als je een product of dienst aanbiedt is het erg waarschijnlijk dat de lezer (een geïnteresseerde) aan het vergelijken is. Laat daarom zien wat je in huis hebt en vertel waarin je uitblinkt. Deze USPs kun je ook op iedere pagina terug laten komen om zo vertrouwen te winnen.

Bereik van je tekst

Content marketing om je vindbaarheid te verbeteren

De vorige drie kenmerken in dit artikel hebben vooral te maken met het overtuigen van de lezer. Maar voordat je de bezoeker kunt overtuigen moet hij of zij eerst op je website komen. Daarom is het belangrijk om te weten welke zoektermen je doelgroep gebruikt als ze op zoek gaan naar je dienst.

Als je dit inzichtelijk hebt (bijvoorbeeld door gebruik van de Keyword tool van Google en Google Trends), dan moet je je tekst niet helemaal volgooien met deze zoektermen. Hiermee biedt je de bezoeker geen toegevoegde waarde en Google prikt er bovendien gemakkelijk doorheen. Gebruik daarom de belangrijkste zoektermen in je titel, tussenkopjes en af en toe in de tekst en ga actief aan de slag met zoekmachine optimalisatie.

Meer weten? Lees meer over Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!