Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Retailmarketing is een vorm van marketing en communicatie die zich richt op de retail sector. Deze winkels richten zich op de eindconsument, de verkoop van zowel producten als diensten bestemd voor verkoop aan particulieren. Ook webshops vallen in de bredere definitie onder de Retail. Wat is Retailmarketing en hoe werkt dit in de praktijk?

Wat is Retailmarketing?

Promotie naar bedrijven werkt anders dan promotie naar particulieren. Adverteren doe je niet alleen op radio, televisie, in de krant en in zoekmachines, maar ook in de winkel zelf. Retailmarketing kijkt niet alleen naar promotie buiten de winkel, maar ook de manieren waarop verkopen gestimuleerd kunnen worden wanneer (mogelijke) klanten reeds in het pand of op een website aanwezig zijn. Daarmee is er onderscheid te maken tussen instore marketing en andere vormen van promotie. Er zijn diverse boeken geschreven over Retailmarketing, naast de standaardwerken die zich vooral bezighouden met fysieke Retail zijn er ook boeken zoals Retail Marketing van Frank Quix, waar ook webshops en verkopen via internet behandeld worden.

Hoe werkt het in de praktijk?

Hier is een Retailmarketing voorbeeld: In 2012 kwam uit een onderzoek naar voren dat serveersters die rode kleding droegen tot wel 25 procent meer fooi kregen dan serveersters met andere kleuren bedrijfskleding. Dit is een vorm van Retailmarketing waarbij kleine aanpassingen tot aanzienlijke verschillen in omzet kunnen leiden. Bij abonnementen worden vaak drie variaties aangeboden, waarbij de middelste optie doorgaans het meeste wordt gekozen. Dit is niet alleen gebaseerd op de inhoud van de middelste optie, het is psychologisch gezien een ‘gulden middenweg’ waar bedrijven doelbewust op sturen. Particulieren zijn niet alleen gevoelig voor kortingen en dergelijke acties, recensies door klanten, gebruikers of bezoekers worden als betrouwbaar ervaren. Daarom kan het voordeel bieden om (tevreden) klanten uit te nodigen reviews te schrijven. Dit type crowdsourcing kan overigens wel averechts werken wanneer klanten niet tevreden zijn.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z