Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Reply is het Engelse woord voor ‘antwoord’. Het wordt ook in de Nederlandse taal gebruikt waar het staat voor antwoord op een ontvangen e-mail bericht. Daarnaast heeft het nog meer betekenissen waaronder een vorm van marketing met een oproep tot actie. Wat is reply en waarom kun je niet altijd terugmailen?

Wat is reply?

Hoewel ‘reply’ duidelijk een Engels woord is, is het wel degelijk opgenomen in de lijst met Nederlandse woorden als het werkwoord ‘replyen’. In de Nederlandse taal heeft het woord slechts één betekenis die gerelateerd is aan e-mail. Een reply is een antwoord op een e-mail bericht, het werkwoord is dus replyen met de vervoegingen ik reply, jij replyt en wij replyen. In praktijk wordt dit werkwoord overigens niet vaak toegepast en wordt bij voorkeur ‘antwoorden’ gebruikt.

Computertermen zijn vaak afkomstig uit de Engelse taal, zo is ‘e-mail’ weer een afkorting van ‘electronic mail’. Er wordt zelden getracht om een Nederlands woord te koppelen aan termen die met computer technologie te maken hebben. Zo is er niet zoiets als e-post.

Reply en Forward

Naast het opstellen van nieuwe e-mails is het ook mogelijk om ontvangen berichten te beantwoorden of door te sturen. Bij een antwoord wordt door e-mailprogramma’s het voorvoegsel RE: gebruikt, bij doorsturen is FW: wat voor ‘Forward’ of doorsturen staat. Bij een Reply wordt een antwoord verzonden naar de originele verzender van de mail. Als het een e-mail betreft die oorspronkelijk naar meerdere ontvangers is verzonden kan met Reply All een antwoord verzonden worden naar alle originele ontvangers inclusief de persoon die de mail heeft verzonden. Dit is alleen voor toepassing op de e-mailadressen die in het AAN of CC veld vermeld staan, adressen die opgenomen zijn in BCC en daarmee onzichtbaar zijn voor de ontvanger zullen geen antwoord ontvangen.

Een andere optie is doorsturen of ‘forwarden’, in dit geval wordt een kopie van de e-mail naar andere ontvangers verzonden die de forwarder zelf kiest. Denk aan een bericht dat bestemd is voor een andere afdeling. Door er standaard FW: voor te plaatsen weet de ontvanger dat de verzender niet de oorspronkelijke auteur is. Het is wel mogelijk om extra informatie aan het bericht toe te voegen, denk aan notities of een opdracht om de oorspronkelijke opsteller een antwoord te geven.

No reply, geen antwoord mogelijk

Met name mailings die geautomatiseerd verzonden worden kunnen een ‘no reply’ melding bevatten. Dit betekent dat het niet mogelijk is om direct een antwoord te geven op de mail. Bijvoorbeeld omdat het verzendadres niet meer is dan een script dat e-mails verzendt. Een antwoord zal dan ongelezen blijven. Dit geldt voor zowel individueel gerichte e-mails als voor massa mailings met veel begunstigden. Naast de term ‘no reply’ wordt ook wel ‘noreply’ als één woord geschreven. De afzender kan bijvoorbeeld no-reply@bericht.com zijn of do.not.reply@bericht.nl.

In Nederland is het overigens niet toegestaan om commerciële mailings te verzenden met een noreply e-mailadres. Toch komt het regelmatig voor, het is niet duidelijk of er handhaving plaatsvindt.

Wat is reply marketing?

Dan is er nog reply marketing wat ook wel direct response marketing genoemd wordt. Deze vorm van promotie is gekoppeld aan een Call To Action (CAT). Advertenties zijn ruwweg in twee categorieën in te delen. Als eerste promotie van een merk of product, als tweede activeren om een aankoop of andere vorm van transactie uit te voeren. In reply marketing gaat het om de tweede categorie. Deze vorm van adverteren is mogelijk in zowel traditionele als online kanalen, via internet is de respons wel nauwkeuriger te meten.

In een televisiereclame kan aan het einde een telefoonnummer worden vermeld met de uitspraak “bel nu en bestel”. Klanten die bellen geven gehoor aan deze oproep. Het kan ook een aanbieding zijn in een huis-aan-huis blad met de melding “lever deze coupon in voor 25% korting op uw aankoop”. Het aantal ingeleverde coupons geeft een indicatie van het bereik. Op het internet kan de respons tot op de persoon nauwkeurig wordt bepaald.

Een voordeel van reply marketing is de korte lijn tussen aanbod en verkoop. De actie zal direct leiden tot de gewenste conversie.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z