Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Relevantie is een term die wijst op de samenhang of het belang van een onderwerp ten opzichte van een ander onderwerp. Dit kan op wetenschappelijk gebied zijn, maatschappelijk of technisch. Binnen termen van internet wordt het toegepast om te bepalen welke websites inhoudelijk overeenkomsten met elkaar vertonen, en mogelijk informatie bevatten die elkaar aanvullen of overlappen. Wat is Relevantie en hoe wordt dit gebruikt door zoekmachines?

Wat is Relevantie?

Er staat niets op zichzelf, overal is een zekere samenhang te bepalen. Dit kan een maatschappelijke Relevantie betreffen die impact heeft op de sociale structuur, of op wetenschappelijk gebied waarbij connecties van groot belang zijn om nieuwe inzichten te verkrijgen middels extrapolatie van data. Als je het internet als een brein ziet, dan zijn er vele koppelingen over en weer. De Relevantie van pagina’s of zoekopdrachten zijn van groot belang om de vindbaarheid van informatie te verhogen.

Is een webpagina relevant voor de gebruiker?

In de begindagen van het internet kon het erg lastig zijn om informatie over een onderwerp te vinden. Hoewel er relatief weinig websites bestonden, was het met name een gebrek aan tools om de aanwezige informatie te ordenen wat zoeken vaak zeer frustrerend maakte. Zoekmachines boden een oplossing voor dit probleem, door webpagina’s te indexeren en te koppelen aan zoekopdrachten konden relevante pagina’s snel gevonden worden.

Van Backlinks naar Kunstmatige Intelligentie

De Relevantie betekenis is in de loop der jaren flink veranderd op het internet. Google won snel aan populariteit omdat hun algoritme in staat was daadwerkelijk relevante zoekresultaten weer te geven bij zoekopdrachten. Backlinks, koppelingen naar andere webpagina’s, speelden hierbij een belangrijke rol. Hoewel dit nog steeds een zwaarwegende factor is, zijn het de zelflerende Artificial Intelligence algoritmen die ervoor zorgen dat de Relevantie steeds beter wordt. Zo wordt er niet meer alleen op links en zoektermen geordend, maar ook op context en intentie. Zeker met slimme luidsprekers die slechts één resultaat laten horen is de Relevantie van het eerste zoekresultaat van extra groot belang.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z