Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Longtail-zoekopdrachten zijn zoekopdrachten die bestaan uit meerdere woorden. Vaak betreft het een meer specifieke vraagstelling vanuit de zoekende partij, op basis van een duidelijke omschrijving van het product of dienst waar naar gezocht wordt. De hoge populariteit van lange zoekopdrachten in combinatie met de hoge conversie bij internet marketing maken longtails aantrekkelijk voor aanbieders. Wat zijn longtail-zoekopdrachten en komen deze termen vaak voor?

Definitie longtail-zoekopdrachten

Long tail” betekent letterlijk vertaald uit het Engels “lange staart”, het betreft zoekopdrachten die bestaan uit meerdere woorden. Dit kunnen twee heel specifieke woorden zijn, vaak zijn het drie of vier woorden die een korte zin vormen. Lidwoorden worden daarin meestal niet opgenomen. Het is bij zoekmachine adverteren goedkoper om langere zoektermen te gebruiken, dat komt omdat longtail-zoekopdrachten een lager zoekvolume hebben.

Hoog scoren op minder populaire zoekopdrachten

Pakweg de helft van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit longtail-zoekopdrachten. Dit zijn specifieke woordcombinaties waar relatief weinig op wordt gezocht. Toch kunnen deze zoektermen juist interessant zijn voor commerciële toepassingen. Hoewel het zoekvolume lager ligt, zijn de mensen die zoeken op specifieke termen meer bereid om tot aanschaf of een andere actie over te gaan. Het kan daarmee dus interessant zijn om in te spelen op de specifieke behoefte van de klant.

Unieke longtail-zoekopdrachten

Bijna een vijfde van alle zoekopdrachten via Google bestaat uit unieke zoekopdrachten. Dit zijn woordcombinaties waar nog nooit iemand op gezocht heeft. En dat zijn ook zoekopdrachten die goedkoop zijn om op te adverteren. Wordt het zo een loterij als adverteerder? Niet echt, want zoekmachines houden steeds minder rekening met specifieke zoekwoorden en steeds meer met context. Wanneer iemand zoekt op een zeer specifieke zoekterm zoals “gele onderbroek paars hemd mannen” kan een website die zich met SEO richt op “gekleurd ondergoed heren” toch op de eerste plaats belanden.

Met longtail-zoekopdrachten kun je direct de juiste doelgroep aanspreken. De kans op een match is kleiner, maar de kans op een verkoop bij een match is veel groter.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z