Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dat geldt ook de weg om hoger in Google te komen. Waar je begint hangt eigenlijk af van een aantal factoren en de huidige voortgang van je website.
Het is allereerst goed om te weten dat SEO een spel is waarbij het draait om een aantal belangrijke factoren. Namelijk: content, techniek en autoriteit. Hoe beter je website scoort op deze drie onderdelen, des te hoger je kan ranken in Google. In veel gevallen wordt er niet direct rekening gehouden met alle drie de factoren en investeren we vaak maar in een specifiek onderdeel.
Er zijn tal van voorbeelden waarin men aangeeft veel te hebben geïnvesteerd in veel nieuwe blogs of content op bepaalde pagina’s maar dit tot zover nog niet het gewenste resultaat oplevert. In negen van de tien gevallen wordt dan niet geïnvesteerd in bijvoorbeeld een goede techniek en autoriteit.
Het is dan ook goed om te weten hoe een zoekmachine precies werkt voordat je veel effort gaat stoppen in maar één specifiek onderdeel zoals content. Hoe een zoekmachine precies werkt kun je teruglezen op deze pagina.
Hieronder benoemen we de tien belangrijkste stappen om hoger te komen in Google. We beginnen hierbij bij de basis en nemen je met de tien beste stappen mee in het proces om hoger te komen in Google.
Als je weet wat de belangrijkste zoektermen zijn in je branche dan weet je ook op welke zoektermen je kan inspelen om topposities te bemachtigen in Google.
Zoektermen vertellen namelijk precies waar mensen naar zoeken en welke vragen er spelen. Dit is de basis van SEO. Zonder zoektermen ben je een zeilboot op het grote water maar dan zonder zeil.
Natuurlijk is het logisch dat je waarschijnlijk wel weet waar de doelgroep naar op zoek is. Het maakt het natuurlijk een stuk concreter als je de precieze zoektermen en aantal weet per maand, ook wel zoekvolume genoemd. Hoe we dit achterhalen? Met een zoekwoordenonderzoek.
Een zoekwoordenonderzoek is de basis voor jouw SEO-strategie. Het geeft je inzichten in de belangrijkste zoektermen maar daarnaast ook in wat er omgaat in de hoofden van jouw klanten. Maar hoe voer een zoekwoordenonderzoek uit?
Het belang van een zoekwoordenonderzoek is wel duidelijk. Maar hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit? Begin bij de basis:
Goed, nu is er een lijst met interessante onderwerpen en mogelijk interessante zoektermen. Maar hoe weten we welke zoektermen relevant zijn en wat het zoekvolume (aantal zoekopdrachten per maand) is op specifieke zoektermen?
Er zijn verschillende betaalde en gratis tools waarmee je een zoekwoordenonderzoek kan uitvoeren. Hieronder maken we gebruik van de gratis tool ‘Keyword Planner’ of Zoekwoordplanner’ van Google zelf.
Omdat de tool van Google zelf is zorgt dit natuurlijk voor zeer accurate en betrouwbare data.
Wanneer je via ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’ zoekt naar een specifiek onderwerp/ zoekwoord dan krijg je vervolgens de zoekterm zelf en suggesties voor zoektermen te zien. In onderstaande voorbeeld analyseren we het zoekterm ‘bureau’:
Vanuit hier kan je zoekvolume inzien, andere interessante zoektermen gerelateerd aan ‘bureau’ en een verloop van zoekvolume.
Aan de rechterkant is het ook mogelijk om zoektermen te verfijnen om zo bepaalde termen eruit te filteren. Verkoop je geen zwarte bureaus? Dan kan je hier de kleur zwart makkelijk uitsluiten om zo een specifieke selectie aan interessante zoektermen over te houden.
Rechts bovenin kan je vervolgens gemakkelijk een export maken van alle zoektermen zodat je deze in Excel of Spreadsheets kan verzamelen. Als je deze in een gezamenlijk Excel of Spreadsheets opslaat creëer je een compleet zoekwoordenonderzoek.
Een zoekwoordenonderzoek bestaat in negen van de tien gevallen uit veel meer onderdelen dan alleen bovenstaande stappen. Wil je daarom van A tot Z weten hoe je echt alles uit een zoekwoordenonderzoek haalt? Lees dan ons blog: zoekwoordenonderzoek de ultieme handleiding.
Nu we weten waar de doelgroep naar zoekt is het ook makkelijker te bepalen hoe de ideale websitestructuur eruit moet komen te zien. Een ideale websitestructuur is namelijk belangrijk voor zowel de bezoeker als voor Google om makkelijk over de website te kunnen navigeren.
Een websitestructuur kan je vergelijken met een blauwdruk of plattegrond van een huis. Deze structuur bepaalt hoe de pagina’s op je site zich verhouden tot elkaar. Hierin een logische indeling opzetten en rekening houden met de juiste zoektermen zorgt uiteindelijk voor een ultieme basis van jouw SEO-strategie. Niet alleen voor de gebruiker maar ook voor de zoekmachines.
Het uiteindelijke doel van een bezoeker is ze zo snel mogelijk de juiste informatie te tonen zodat ze overgaan tot aankoop, aanvraag of inschrijven voor bijvoorbeeld de nieuwsbrief. Hoe je een hoofdmenu indeelt is hierin cruciaal. Zorg daarom altijd dat belangrijke pagina’s direct bereikbaar zijn via het hoofdmenu. Denk hierbij aan de salespagina, dienstenpagina’s, informatieve pagina’s, showroom pagina en de contactpagina.
Een goede structuur helpt de zoekmachine jouw website beter te begrijpen. Een zoekmachine zoals Google crawlt namelijk voortdurend het internet om zo alle sites en pagina’s in kaart te brengen. Wanneer de crawler op jouw site terecht komt, moet het voor de crawler zo overzichtelijk mogelijk zijn om zoveel mogelijk pagina’s te kunnen crawlen.
Het is dus duidelijk dat een goede url-structuur voor Google onmisbaar is. Zorg daarom dat pagina’s rondom een specifiek onderwerp altijd bij elkaar worden samengevoegd, we noemen dit ook wel een content cluster.
Ga bij het uitwerken van een (url)-structuur daarom altijd uit van het door jou uitgewerkte zoekwoordenonderzoek. Bepaal hier wat de meest gezochte zoektermen/ onderwerpen zijn zodat je vanuit hier de structuur kan uitwerken.
Een goed voorbeeld van een content cluster/ url-structuur over het zoekterm/ onderwerp ‘bureaus’ is bijvoorbeeld:
Wat je beter niet kan doen:
Zorg je bij een content cluster ook voor een goede interne linkstructuur, dan worden alle pagina’s binnen hetzelfde onderwerp aan elkaar verbonden. Dit versterkt weer de structuur en dus de SEO. Meer over dit punt bij punt 6. Goede interne linkstructuur.
Begin je nog maar net met een nieuwe site, dan heb je als voordeel dat je direct een goede structuur kan neerzetten. Echter is het in veel gevallen zo dat er al een structuur is uitgewerkt en doorgevoerd. In dat geval is het belangrijk om in kaart te brengen welke pagina’s er allemaal zijn. Begin dus met een overzicht van de pagina’s die online staan. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de tool Screaming Frog. Let op: deze is gratis tot 500 URL’s.
Ga vanuit hier aan de slag met het opzetten van een nieuwe structuur en koppel je huidige pagina’s aan deze nieuwe structuur. Zo weet je precies welke (straks) oude pagina’s je moet redirecten naar je nieuwe URL-structuur.
op onze SEO-hub pagina geven we een complete uitleg hoe je jouw ideale websitestructuur bepaalt. Daarnaast kan je ook de volgende video kijken van Rick die je meeneemt in het organiseren van een SEO vriendelijke websitestructuur.
Om de lezer van jouw website pagina’s zo goed mogelijk te bedienen, is een goede voorbereiding vaak het halve werk. Een zoekwoord mapping is een belangrijk onderdeel binnen SEO, omdat het je helpt bepalen welke zoekwoorden het beste bij jouw website past. Het is hierin wel van belang dat je punt 1 hebt afgerond en een zoekwoordenonderzoek hebt uitgevoerd.
Het doel van Keyword Mapping is namelijk om de zoekwoorden vanuit het zoekwoordenonderzoek te ordenen en te koppelen aan de nieuwe pagina’s. Het geheim van zoekwoord mapping zit hem in de zoekintentie van jouw bezoeker en het bepalen van je juiste intentie van een pagina.
Door het opzetten van een zoekwoord mapping bepaal je namelijk welke zoektermen aansluiten bij je pagina’s en welk zoekvolume hierop zit. Dit kan weer inzicht geven in het bepalen van de prioriteit van de pagina. En daarnaast breng je meteen de intentie van de pagina in kaart. Dus moet het een commerciële dienstenpagina worden? Of moet het een informatief blog worden? Weten hoe je precies de juiste zoekintentie bepaalt? Bekijk dan eens onze pagina: zoekintentie uitgelegd. Hier vind je ook een duidelijke uitleg video.
Een zoekwoord mapping ziet er alsvolgt uit:
Het uitwerken van een goede zoekwoord mapping kost soms uren of zelfs dagen. Helemaal afhankelijk van de grootte van je zoekwoordenonderzoek of URL-structuur. Echter is het wel de basis van een goede strategie. Je weet namelijk precies welke intentie de pagina moet krijgen, wat voor content je moet schrijven en welke zoektermen hierop moeten aansluiten.
Nu je een zoekwoordenonderzoek hebt gedaan, de juiste (URL)-structuur hebt bepaald en een zoekwoord mapping hebt opgezet is het tijd om ijzersterke content te gaan schrijven vanuit een contentstrategie.
Vanuit de zoekwoord mapping weet je namelijk precies wat de intentie is van je pagina en wat voor soort content je moet schrijven. Een goede contentstrategie is dus super belangrijk!
Een contentstrategie is het plan achter de content die je gaat schrijven. Deze strategie bevat:
Een contentstrategie is dus breder dan SEO-content alleen.
Je moet vooraf al bepalen wat de inhoud van je nieuwe pagina of blog is. Analyseer de concurrentie: waar schrijven ze over en wie spreken ze aan? Welke elementen komen terug op de pagina? Hebben ze een uitleg of how-to video opgenomen? Is het een stappenplan of juist meer een commerciële pagina?
Zeker concurrenten die al topposities hebben zijn de inspiratiebron om eens goed te analyseren waarom ze zo hoog in Google staan. Noteer deze inzichten en bepaal vanuit hier welke informatie er allemaal terug moet komen op jouw pagina.
Goed om te weten: schrijf content altijd voor de bezoeker en ga niet uit van een minimaal aantal woorden of het 10x verwerken van de belangrijkste zoektermen. Natuurlijk heeft het aantal woorden wel invloed, zolang de content maar relevant blijft en het de bezoeker verder helpt.
Op onze “contentstrategie voor meetbare SEO resultaten” vind je meer informatie over het opzetten van een goede contentstrategie.
Of je nu een nieuwe pagina gaat aanmaken of al een bestaande pagina hebt. De meta-titel en meta-omschrijving zijn een van de belangrijkste ranking factoren om hoog in Google te komen.
De meta-titel is hierin de ranking factor omdat Google zo snapt waar je pagina over gaat. De meta-omschrijving is de plek om te zorgen dat de doelgroep klikt op jouw resultaat.
Een voorbeeld voor onze Wat is SEO pagina:
De meta-title: Wat is SEO en hoe werkt het precies?
De meta-omschrijving: Wat is de betekenis van SEO? En hoe pas je het toe? Wij vertellen je alles over hoe SEO werkt en waarom je er vandaag mee moet beginnen!
Zorg in je titel altijd dat je een belangrijk zoekterm verwerkt. Op die manier zorg je dat je sneller en beter gevonden kan worden op dit zoekterm. Let op: wat je juist niet moet doen is onnodig veel zoektermen in je titel verwerken. Zorg altijd voor een natuurlijke en uitnodigende meta-titel. Maak de titel en omschrijving ook niet te lang. Anders kapt Google je titel of omschrijving af. Online zijn er meerdere tools die je kunnen helpen bij het controleren van de lengte.
Zorg in je omschrijving altijd voor informatie wat de doelgroep kan vinden wanneer ze klikken op jouw resultaat. Geef wat meer informatie, zorg voor een CTA zoals ‘Lees hier verder’, ‘Bekijk ons assortiment’. Op die manier geef je iemand inzichten in de informatie op de pagina en zet je ze aan om te klikken op jouw resultaat.
De meta-titel en de meta-omschrijving is dus de belangrijkste plek om je CTR (Click through rate) te verbeteren naar je website. Sta je al hoog in Google en merk je dat de CTR laag is? Dan kan het een quick win zijn om hier mee aan de slag te gaan en te zorgen voor een betere CTR. In de volgende video legt Rick uit hoe je met 4 praktische tips je CTR kan verhogen:
Ga je nog aan de slag met het aanmaken van een nieuwe pagina? Bepaal dan vooraf al goed welke meta-titel en meta-omschrijving je gaat doorvoeren. Op onze pagina “Een goede, SEO vriendelijke meta omschrijving schrijven” geven we 7 praktische tips die je hierbij kunnen helpen!
Na het doorvoeren van je structuur, contentstrategie en het schrijven van de content is het tijd om binnen je structuur een goede interne linkstructuur op te zetten.
De interne linkstructuur van je website is belangrijk voor de gebruikservaring van je bezoekers, maar zeker ook voor de SEO van je website.
Interne links vervullen drie belangrijke taken op een website:
De structuur en navigatie van een website zijn essentieel voor een goede gebruikerservaring. Interne links spelen hierbij een belangrijke tol door bezoekers soepel van informatieve blogs naar relevante pagina’s te leiden.
Daarnaast zijn interne links van belang voor SEO, omdat ze zoekmachine bots helpen bij efficiënter doorzoeken, begrijpen en indexeren van de site. Deze links verdelen ook de inkomende linkwaarde over verschillende pagina’s.
Bij het opzetten van de interne linkstructuur moet je rekening houden met:
Natuurlijk zijn er niet altijd best-practices voor het opzetten van een SEO-vriendelijke interne linkstructuur. Het is veel optimaliseren om zo steeds de structuur verder te verbeteren.
Hoe je de beste interne linkstructuur opzet hebben we voor je uitgewerkt op onze pagina “Het belang van interne linkstructuur voor SEO”. Hier vind je ook meteen een practische YouTube video waarin we je meenemen in het opzetten van een SEO vriendelijke websitestructuur met interne links en contentsilos.
Nu we content hebben geschreven voor de bezoeker en deze helemaal hebben geoptimaliseerd met de juiste zoektermen, zoekintentie en een interne linkstructuur is het tijd om de content ook beter begrijpbaar te maken voor Google.
Ongetwijfeld heb je de termen Schema Markup, schema markering of structured data wel eens voorbij zien komen. Hoewel deze begrippen veel online marketeers bekend in de oren klinken, roepen ze bij menig mens nog vraagtekens op.
Kortgezegd is Schema Markup een vorm van programmeertaal die verschillende zoekmachines helpt de content en inhoud beter te begrijpen. Door Schema Markup juist te implementeren is het mogelijk om Rich Snippets te krijgen in zoekmachines als Google. Dit zorgt voor meer informatie voor de gebruiker en een betere CTR (Click Trough Rate).
Een goed voorbeeld van een Rich Snippets is het volgende voorbeeld voor het zoekterm ‘iPhone 13 pro max’:
Hier zien we een vrij algemeen zoekresultaat van Mediamarkt. De andere aanbieders hebben daarentegen juist veel rijkere resultaten met:
Google zegt zelf ook het volgende over Schema Markup:
“Google Zoeken doet er alles aan om de inhoud van een pagina te begrijpen. U kunt ons helpen door expliciete aanwijzingen over de betekenis van een pagina aan Google te verstrekken door gestructureerde gegevens op de pagina op te nemen. Structured data is een gestandaardiseerd formaat voor het verstrekken van informatie over een pagina en het classificeren van de pagina-inhoud; bijvoorbeeld op een receptenpagina, wat zijn de ingrediënten, de kooktijd en temperatuur, de calorieën, enzovoort.”
Bron: developers.google.com
Er zijn heel veel verschillende soorten schema markups en het toepassen van Schema Markup vraagt wat technische kennis. Om het een stuk makkelijker te maken hebben we in ons blog “Wat is Schema Markup en hoe zet je het in voor SEO?” alles voor je uitgewerkt in de vorm van een stappenplan.
De structuur staat. Content is geschreven vanuit de contentstrategie. Er is een SEO-vriendelijke interne linkstructuur opgezet en we hebben de content begrijpelijker gemaakt voor Google aan de hand van Schema Markup. Dan hebben we een van de belangrijkste pijlers ‘Content’ goed opgepakt!
Zoals aan het begin van dit blog laten weten is een van de andere pijlers ‘Autoriteit’. Zonder autoriteit is het (niet in alle gevallen) erg lastig om te gaan ranken op topposities in Google.
Het uitbouwen van je domeinautoriteit is daarom een belangrijk onderdeel. Maar hoe doe je dit precies? Hoe zorg je voor backlinks naar je website?
Het is belangrijk om kwalitatieve linkverwijzingen te realiseren vanaf relevante websites. Een link vanaf Nu.nl in een artikel dat gaat over online marketing naar onze eigen website zou hierin super relevant zijn en daarnaast heeft Nu.nl een hoge domeinautoriteit.
Het bepalen van een domeinautoriteit is mogelijk met bijvoorbeeld een tool zoals Ahrefs (betaald). Echter is het relevanter om te kijken naar wat voor website het is. Is het een website die binnen de branche van je eigen website is? Is het een website met echte bezoekers? Kwaliteit speelt dus altijd een grote rol.
Het verzamelen van deze backlinks kan op verschillende manieren. Schrijf content die linkwaardig is. De belangrijkste tip om op een goede manier aan links te komen is door er simpelweg voor te zorgen dat je de best mogelijke content op jouw onderwerp biedt. Dat soort content zorgt er namelijk voor dat andere websites als vanzelf naar jou gaan verwijzen.
Ook is het mogelijk om bepaalde artikelen te laten plaatsen op relevante websites tegen een vergoeding. Bepaal hierbij altijd of de website waarop je kan plaatsen relevant genoeg is.
Er zijn veel verschillende manieren om te zorgen voor een betere autoriteit. Op onze pagina “Wat is linkbuilding en hoe werkt het?” gaan we dieper in op wat linkbuilding is en hoe je hiermee aan de slag kan gaan. Daarnaast hebben we ook een video opgenomen over “De Ultieme Gids voor SEO Backlinks: Word een meester linkbuilder!” Deze bekijk je hier:
Nu hebben we twee belangrijke pijlers gehad: content en autoriteit. Dan blijft er nog een over: ‘Techniek’.
Technische SEO is ervoor zorgen dat een website voldoet aan de technische vereisten van moderne zoekmachines, met als doel het verkrijgen van betere posities in de organische zoekresultaten. Belangrijke terreinen van technische SEO zijn bijvoorbeeld crawlen, indexeren en de websitestructuur.
Techniek is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat gebruikerservaring van je website steeds belangrijkere rol speelt, ook in de ogen van Google. Een trage website of een website waar lastig door te navigeren is zorgt voor een slechte ervaring.
Er vallen veel onderdelen onder technische SEO. Denk aan:
Technische SEO draait om het optimaliseren van deze technische aspecten van je website voor een betere vindbaarheid in Google. Het gaat er dus om te zorgen dat je website zo goed mogelijk presteert.
Waar je moet beginnen en hoe je zorgt dat jouw website SEO-technisch in orde is, leggen we je helemaal uit op onze pagina “Wat is technische SEO en wat zijn belangrijke onderdelen?”
Nu we in negen stappen hebben doorlopen hoe je hoog in Google kan komen, is het nog geen garantie dat we topposities halen.
SEO blijft altijd een spelletje waarbij je niet stil kan blijven zitten. Er is altijd ruimte voor verbetering en het door optimaliseren van huidige pagina’s, de techniek van je website en het verder verbeteren van je autoriteit. Bij het verder optimaliseren van de website kan je onder andere denken aan:
Zo, ik kan geloven dat het aardig wat informatie was. Misschien ben je alweer vergeten wat we in stap 2 hebben behandeld of waarom autoriteit zo een belangrijke rol speelt in jouw SEO-strategie. Geen probleem! Hier nog eens kort een samenvatting van dit blog:
Bij het volgen van het stappenplan is het vrijwel zeker dat je hoger in Google komt. Echter laten de stappen wel zien dat het de nodige tijd en inspanning vergt. SEO is en blijft een lange termijn strategie, wat naast Google Ads niet direct zorgt voor impact. De inspanningen van nu zorgen ervoor dat je over 3 maanden, 6 maanden of langere periode de vruchten ervan kan plukken.
Ga je aan de slag met de stappen of ben je al aan de slag gegaan maar lukt het nog niet om hoger in Google te komen? Onze SEO-specialisten zijn dagelijks bezig met het hoog in Google laten komen van websites. Heb je daarom vragen over de strategie of wil je liever SEO-uitbesteden aan onze experts? Onze SEO-specialisten helpen je graag verder! Neem gerust eens vrijblijvend contact op.
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Liever SEO uitbesteden? Als SEO bureau helpen we je graag verder! Neem gerust vrijblijvend contact op of vraag een gatis kansenonderzoek aan.