Facebook is een social media platform dat wordt aangeboden door het gelijknamige Amerikaanse bedrijf. Met ruim twee miljard actieve gebruikers is dit de grootste social media dienst ter wereld. Dit platform wordt door bedrijven voornamelijk gebruikt voor (organische) content marketing, maar je kunt er ook op adverteren (Facebook marketing). Wat is Facebook en welke rol speelt dit bedrijf in online marketing?
Facebook werd opgericht in 2004 door enkele studenten aan de Harvard universiteit, momenteel is mede-oprichter Mark Zuckerberg nog steeds de directeur dit bedrijf. Deze gratis dienst voor consumenten biedt een aantal opties voor zowel particulieren als bedrijven om te adverteren. Daarnaast wordt (een deel van) de uitgebreide gebruikersinformatie verkocht aan derden voor commerciële doeleinden. Met meer dan twee miljard actieve gebruikers is Facebook het meeste gebruikte social media platform met een focus op Engelstalige landen en West-Europa.
Sociale interactie is de sector waarin Facebook het meest actief is, met de Facebook feed als belangrijkste onderdeel. In de loop der jaren hebben ze ook andere producten gelanceerd en andere bedrijven aangekocht waarbij sociale interactie doorgaans een belangrijke rol speelt zoals:
Net zoals bij Google is Facebook een gratis dienst waarbij gebruikersinformatie de grootste bron van inkomsten vormt. De reputatie van Facebook is daarbij onderhevig aan kritiek op de wijze waarop persoonlijke informatie wordt verzameld en verkocht. Facebook adverteren is voor online marketing nog steeds een belangrijk platform, de wijze van interactie met klanten verschilt doorgaans wel ten opzichte van traditionele vormen van adverteren.