/ leestijd 14 min.

6 linkbuilding strategieën die iedereen kan doen

Sjoerd achter laptop
  • SEO

Wil jij vindbaar worden in Google? Dan ontkom je niet aan linkbuilding. Linkbuilding is de benzine voor de on-page optimalisatie werkzaamheden waarmee je naar de top van de zoekmachine racet!

Je concurrenten achter je laten? Dat wil iedereen wel, maar stijgen in de zoekmachine is een proces dat niet van de ene op de andere dag gebeurt. Linkbuilding is een langdurige inspanning die zich in goud uitbetaalt. Wil je je concurrenten voorbij gaan, dan is het van groot belang om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen met veel backlinks van verschillende domeinen. Om je op weg te helpen, hebben we 6 linkbuilding strategieën op een rijtje gezet die ieder bedrijf zou moeten inzetten.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is stiekem een van de belangrijkste onderdelen van je SEO-werkzaamheden. Het houdt in dat je waardevolle backlinks probeert te verkrijgen. Een backlink is een hyperlink op een website die linkt naar jouw website. Zo’n backlink ziet Google dit als een aanbeveling. Er wordt immers niet zomaar naar jouw website gelinkt, is het idee.

Backlinks geven je website dus autoriteit. Zijn jouw website en die van je concurrenten ijzersterk on-page geoptimaliseerd? Dan zoekt Google naar een doorslaggevende factor om te bepalen wie er hoger scoort in de zoekmachine. En dat zijn de backlinks die naar de website verwijzen.

Maar zomaar sterke backlinks verkrijgen is lastig. Om er tussenuit te springen voor Google, moet je in bijna elke sector wel aan linkbuilding doen. Zonder backlinks leg je het namelijk af tegen je concurrentie.

Hoe ziet een gezond linkprofiel eruit?

Een gezond linkprofiel bestaat vooral uit variatie, maar ook uit het aantal verwijzende domeinen en het aantal inkomende backlinks. Het is belangrijk dat het aantal verwijzende domeinen en het aantal backlinks groeien. Met een groeiend backlinkprofiel wordt het voor Google zichtbaar dat je in autoriteit groeit.

Je wilt streven naar zoveel mogelijk kwalitatief verwijzende domeinen. Een verwijzend domein is een unieke website die naar jouw website linkt. Staan er twee backlinks op een website die naar jou linken? Dan is dit maar één verwijzend domein. Zoals eerder genoemd zijn backlinks aanbevelingen in de ogen van Google. Het is dus niet gek dat Google het aantal verwijzende domeinen heel belangrijk vindt. Het zegt immers een stuk meer als er 10 mensen jouw bedrijf 1 keer aanbevelen, dan als er 1 iemand jouw bedrijf 10 keer aanbeveelt.

Een verwijzend domein is waardevoller wanneer deze een hoge autoriteit heeft. Google heeft daar zijn eigen meetmethoden voor welke niet volledig naar buiten worden gebracht. Daarom zijn er SEO tools die metrics hebben bedacht om autoriteit uit te drukken. De domain rating is daar een voorbeeld van. Om er achter te komen wat de domain rating van een website is, kun je een tool als Ahrefs gebruiken. De hoogte van de DR geeft weer hoeveel autoriteit een website heeft waar je de link op zou willen plaatsen.

Een andere factor die bepaald of je backlink waardevol is, is relevantie. Hoe relevant een website is, kan je zelf beoordelen aan de hand van de content. Maar hoe relevant het backlinkprofiel is van de website waar je een link op wilt, is andere koek. De relevantie van het linkprofiel kun je meten met de tool Majestic. Dit is een uitstekende tool waarmee je hier inzicht in krijgt. Majestic geeft aan in welke branche de website veel links heeft. Ook hier is het idee: Hoe hoger de Trust Flow, hoe beter. De TF geeft aan hoeveel procent van de website matcht met de branche. Het is belangrijk dat de website waar jij een backlink op plaats past bij de branche waar jouw bedrijf in zit. Je kunt je voorstellen dat Google het vreemd vindt wanneer een website over kinderspeelgoed linkt naar een tuinier. Gebeurt dit te vaak en is het daardoor onnatuurlijk? Dan kan dit zelfs nadelig werken voor je autoriteit.

Verschillende soorten backlinks

Niet alleen de bovenstaande factoren bepalen of een backlink waardevol is. De linktypes zijn ook van belang voor de kwaliteit van je linkprofiel De linkbuilding piramide geeft duidelijk weer welk type backlinks er zijn. Hoe hoger het type backlink in de piramide staat, hoe moeilijker te verkrijgen, maar hoe waardevoller deze is. Je wilt natuurlijk backlinks verkrijgen uit de hogere segmenten in de piramide. Maar ook de onderste lagen van de piramide zijn belangrijk voor variatie en de kwantiteit van je linkprofiel.

De 6 linkbuilding strategieën

Backlinks genereren is lastig als je niet weet hoe je ze verkrijgt, terwijl het je veel kan opleveren op het gebied van SEO. De 6 strategieën hieronder geven je handvatten om efficiënt en effectief aan de slag te gaan met linkbuilding.

1. Skyscraper strategie

In deze strategie is belangrijk dat de content die je hebt gecreëerd zo waardevol is dat anderen ernaar willen doorverwijzen. Onderzoek goed waar veel matige content over gepubliceerd is, en maak over dit onderwerp een krachtig blog die beter is dan alle andere content op het internet.

Als de content online staat, gaat het erom dat andere website eigenaren die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw content deze ook weten te vinden. Als ze niet weten dat de content bestaat, zullen ze er nooit naar gaan linken. Je zult dus met jouw content aan moeten reiken naar website eigenaren of de content promoten.

Middelmatige content wordt natuurlijk niet zomaar gelinkt of geplaatst op andermans site. Zorg er daarom voor dat jouw content meer unieke waarde of kennis biedt dan de reeds beschikbare informatie over dit artikel. Doe altijd een follow up en vraag naar hun behoeftes om jouw content te plaatsen op hun website. Wellicht kan je de content nog aanpassen op basis van de behoefte van het betreffende blog. En het allerbelangrijkste: vergeet niet een backlink in je content te verwerken als het op een andere website dan die van jezelf wordt geplaatst!

In ons artikel over de Skyscraper methode leggen we uit hoe je te werk gaat bij deze strategie.

2. Betalen voor een link

Backlinks kopen heeft een negatief imago, omdat de kwaliteit van deze links vaak erg laag is. In een eerder gepubliceerd artikel leggen we uit waarom het kopen van backlinks geen verkeerde strategie is. Betalen voor links een uitstekende manier om hoogwaardige backlinks te genereren. Wanneer je gebruik maakt van een budget kun je backlinks kopen op zeer waardevolle websites. Met deze strategie kan je bijvoorbeeld een artikel laten plaatsen met een backlink erin op digitale kranten, relevante niche sites of op blogs van influencers. Een voorbeeld hiervan is het Ad.nl, Metronieuws.nl, maar ook digitale kranten die minder groot zijn kunnen een goede optie zijn. Je kunt het budget ook gebruiken voor andere soort websites. Er zijn genoeg hoogwaarde blogpagina’s die erg relevant zijn in jouw branche, veel bezoekers trekken en een hoge autoriteit hebben. Ga extra niché en ga op zoek naar blogpagina’s die bij jouw product of service aansluiten. Uiteraard moet je goed onderzoek doen naar de autoriteit van de websites. Dit kun je natuurlijk uitzoeken met de eerder genoemde tool Ahrefs.

Sterke en relevante websites plaatsen geen link voor niets en als je betaalt voor een link, heb je vaak meer zeggenschap over de daadwerkelijke anchor tekst en landingspagina van de link. Dit geeft jouw website een sterke boost. Mochten de websites waar je een backlink op koopt veel verkeer hebben is dat natuurlijk een mooi extraatje. Daardoor zullen er direct mensen naar jouw website doorklikken.

Door dit soort links kun je mooie resultaten boeken. Naast van een sterk linkprofiel bouw je hier ook nog eens naamsbekendheid mee op!

3. Competitors Content Analysis Strategie

De competitors content analysis strategie is een uitstekende methode om het gat met je concurrenten te dichten of om ze voor te blijven.

De competitors content analysis lijkt op de skyscraper methode maar de nadruk ligt hierbij op de concurrenten. Bij deze methode gaat het erom dat je content creëert die beter is, of als aanvulling kan dienen voor de website waar je content op wilt plaatsen in ruil voor een backlink. Via tools als Ahrefs kun je achterhalen waar de backlinks van je concurrenten vandaan komen. Je kunt deze websites benaderen en vragen of je waardevolle content voor hen kunt maken in ruil voor een backlink. Dat kan niet zomaar. Je content moet zo waardevol zijn dat de websitebeheerder er ook iets aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan cijfers die jij kunt delen, waar de website eigenaar niet over beschikt, of expertise die jij in huis hebt, waar de websitebeheerder warm van wordt.

De kans bestaat dat de websitebeheerder in ruil hiervoor ook content op jouw website wil plaatsen of een backlink wil toevoegen in content van jou. Beoordeel zelf of dit een waardevolle toevoeging is voor je website. Je kunt altijd nog proberen een bedrag te bieden om de link alsnog online te krijgen, kijk maar naar de vorige strategie.

Wanneer we het over linkbuilding hebben is het altijd goed om te kijken waar je concurrenten op scoren. Zij timmeren tenslotte ook aan de weg richting een sterk linkprofiel. De competitors content analysis strategie is een slimme manier om het gevecht met je concurrenten aan te gaan.

4. Podcast deelname

Podcasts zijn razendpopulair, het mooie van een podcast is dat het doel verder reikt dan alleen linkbuilding. Als ondernemer heb je kennis van je eigen werkveld en dit kun je duidelijk maken in een podcast. Deel deze kennis of visie in de podcast en bespreek of discussieer een pakkend onderwerp met je podcast partner. Los van het feit dat dit unieke en waardevolle content is voor de luisteraar is het ook goede reclame voor je bedrijf. Daarnaast kun je er ook een backlink mee verkrijgen. De partner waarbij jij deelneemt aan de podcast wilt hier vast een backlink voor teruggeven.

Ga op zoek naar ondernemers die een podcast hosten en vraag of je deel kunt nemen aan de podcast met een pakkend onderwerp wat je graag onder de aandacht wilt brengen. Tegenwoordig worden overal wel podcasts over gemaakt. Wanneer er geen platform is waar jij je podcast kan houden dan kun je er zelf een maken op Springcast. Dit is een van de platformen die een podcast voor jouw kan hosten. Het hosten van je eigen podcast kost veel meer tijd dan het deelnemen aan een bestaande podcast, het levert alleen ook meer op.

5. 404 content replacement

404 content replacement is een traditionele strategie voor het verkrijgen van backlinks. Met deze strategie ga je op zoek naar pagina’s die linken naar 404 pagina’s. Een 404 pagina betekent dat deze pagina niet meer bestaat. Je kan de websitebeheerder aanbieden de pagina weer op te vullen met jouw content. Een websitebeheerder die een 404 pagina heeft, staat er vaak voor open om zijn 404 pagina te vervangen door hoogwaardige content die vergelijkbaar, of beter is dan de oude content waar naar werd gelinkt. Uiteraard in ruil voor een backlink naar jouw website. Dit is een win-win situatie. Je kunt 404 pagina’s opsporen via tools als Screaming Frog.

Wil je weten wat de inhoud was van de pagina waarnaar gelinkt werd? Maar die inmiddels niet meer online staat? Gebruik dan de Wayback Machine om te kijken welke content in het verleden online stond.

6. Prospecting

Een andere manier om aan hoogwaardige backlinks te komen is prospecting. Jouw toekomstige linkpartners staan dichter bij je dan je denkt. Het kan gaan om vrienden, samenwerkingen, sponsors, stakeholders of mogelijk klanten. Omdat deze linkpartners dichtbij je staan kun je hier gemakkelijker een backlink van krijgen. Bijvoorbeeld: je maakt gebruik van een handige tool voor je business. Dan kun je de leverancier van de software voorstellen om een uitgebreide review te schrijven in ruil voor een backlink in de context.

Je begint met het maken van een lijstje van bedrijven waar je regelmatig mee samenwerkt. Breng in kaart wat de autoriteit is van deze sites op basis van de eerder genoemde metrics: DA, DR, TF en bezoekers. Het is natuurlijk belangrijk om commercieel gezien het meeste voordeel uit de backlinks te halen en daar heb je de beste backlinks voor nodig.

Nadat je dit hebt gedaan bereid je een persoonlijke pitch voor. Ook bij deze methode wilt jouw prospect iets voor de backlink terug. In bepaalde gevallen, zal je het linkje direct krijgen door er om te vragen, soms lever je die waarde namelijk al, bijvoorbeeld bij een sponsorship waar je jaarlijks een X bedrag betaalt. Ze zullen blij zijn om je te bedanken met een linkje.

Soms moet je deze waarde nog genereren, zoals bij je leveranciers. Bedenk daarom goed per samenwerking waar de behoefte voor de betreffende partij het grootste is en wees eerlijk in de communicatie dat het jou gaat om de backlink. Eerlijkheid duurt het langst.

Conclusie

Het is goed om als bedrijf bewust te zijn van de mogelijkheden van linkbuilding en het belang ervan. In bedrijven zijn vaak veel mogelijkheden te vinden om links te verkrijgen, maar gaan deze kansen verloren door ze niet te herkennen. Door heel de organisatie bewust te maken van de kansen die er liggen realiseer je op een eenvoudige manier meer kwalitatieve links.

Je ziet waarschijnlijk al dat jouw concurrenten ook bezig zijn met linkbuilding. Wat nu? Het is tijd om in te zetten op linkbuilding om posities te winnen!

Hoe meer tijd je in linkbuilding steekt, hoe groter de impact. Om snel resultaat te halen kun je budget vrij maken om hoogwaardige backlinks te verkrijgen. Daarnaast is prospecting een nuttige en eenvoudige linkbuilding strategie om relevante links te genereren. Je zult altijd op zoek moeten zijn naar nieuwe partners waarvan je een backlink kunt krijgen. Wanneer je hoog inzet in linkbuilding krijgen je SEO inspanningen een flinke boost. Stop dus niet met linkbuilding, want je concurrenten gaan ook door. De andere 4 strategieën zijn onvermijdelijk wanneer je streeft naar topposities.

Als je deze strategieën inzet, maar je linkprofiel meer aandacht wilt geven? Dan is het uitbesteden van linkbuilding een goede tweede stap. Dan wordt de last van linkbuilding ontnomen en kun jij gerust verder met ondernemen! Wil je meer weten over wat DoubleSmart voor jou kan betekenen? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Marijn Blonk

SEO-specialist

Heeft ‘linkbuilding’ als zijn tweede naam en is dé expert als het gaat om deze SEO-pijler.