Google Analytics is een gratis te gebruiken service waarmee de gebruiker gedetailleerde informatie kan opvragen over bezoekersaantallen en de samenstelling van bezoekers op een website. Deze dienst komt voort uit de acquisitie van Urchin en werd in 2005 gelanceerd. Wat is Google Analytics en waarom is deze dienst zo belangrijk voor internet marketing?
Deze gratis dienst van Google is uitgegroeid tot de meest gebruikte dienst voor web analyse. Naast de browser versie is er ook een SDK ontwikkeld voor mobiele Apple en Android toestellen, om zo ook gebruikersdata via mobiele apparaten te verzamelen. De meeste functionaliteit is gratis te gebruiken en vereist alleen een Google account.
In combinatie met Ads kan de kwaliteit van conversie bepaald worden. Denk aan het aantal verkopen, het creëren van nieuwe leads, het downloaden van bestanden of bezoek aan een specifieke pagina. Google Analytics biedt naast een laagdrempelige interface voor de algemene gebruiker ook geavanceerde statistieken voor marketing professionals. Door gebruik te maken van de analyse tools die Google Analytics biedt kunnen internet marketing campagnes geoptimaliseerd worden. Het is mogelijk om bezoek aan een website realtime te volgen.
De kwaliteit van de analyse door Google Analytics kan over het algemeen als betrouwbaar worden gezien, dat betekent niet dat er geen zwakke punten in de technologie aanwezig zijn. Zo is het mogelijk om de tracking cookies te blokkeren in een aantal (desktop) browsers, ook door proxy servers en firewalls kunnen de resultaten onjuist worden weergegeven. Hoewel het IP adres een belangrijk deel uitmaakt van de analyse is het wel mogelijk om deze tracking uit te schakelen vanwege een bepaling in de Duitse privacy wetgeving.
Voor effectieve internet marketing is Google Analytics onmisbaar, zeker in combinatie met conversie optimalisatie biedt Analytics een schat aan kostbare informatie voor een adverteerder.