Want hoewel Google natuurlijk onbetwist marktleider is in zoekmachine land, heeft Bing met een aandeel dat de afgelopen jaren schommelt tussen de 5% en 10% toch ook een behoorlijke doelgroep. Lees daarom verder en ontdek waarom ook jij Bing Ads – tegenwoordig officieel Microsoft Ads – nooit meer links zult laten liggen in je marketingstrategie.
In dit artikel gaan we in op:
Simpel gezegd is Bing Ads de Bing-versie van Google Ads, waarmee je dus in de zoekmachine Bing kunt adverteren. Je maakt tekstadvertenties die boven de organische (gratis) zoekresultaten worden getoond op de zoektermen die voor jou interessant zijn. Op die manier kom je in beeld van jouw doelgroep terwijl ze zoeken naar jouw diensten of producten.
Officieel heet Bing Ads tegenwoordig dan ook Microsoft Ads: de advertentie omgeving van Microsoft en hun antwoord op Google Ads.
Daarnaast kun je – dankzij Bing Shopping – ook productadvertenties vertonen aan een doelgroep die gericht op zoek is naar wat jij te verkopen hebt. Net als bij Google Shopping gaat het hier om extra uitgebreide advertenties met informatie over o.a. de prijs van het product, de verkoper en een afbeelding. Dit om het nog gemakkelijker te maken om via Bing producten te kopen en verkopen.
Bing advertising werkt eigenlijk hetzelfde als Google Ads, namelijk met een veilingsysteem. Dat houdt in dat je in je Bing Ads account een campagne opzet op basis van:
De advertenties zelf zijn tekstadvertenties, waarmee je jouw boodschap overbrengt aan mensen die de door jou ingestelde zoekwoorden invoeren. Hoe hoog jouw advertentie daarbij komt te staan, wordt bepaald door een combinatie van het bod dat je instelt en de kwaliteitsscore.
Het bod is hoeveel je bereid bent om voor een klik te betalen. Net als jij zullen ook je concurrenten hierop een bod instellen. Het algoritme van Bing Ads bepaalt dan vervolgens wie de veiling “wint” en daarmee de hoogste positie krijgt wanneer iemand de triggerende zoekterm invult.
Daarbij speelt echter ook de kwaliteit van je advertentie en bestemmingspagina een rol. Bing wil namelijk niet alleen geld verdienen aan het vertonen van jouw advertentie, maar ook haar eigen doelgroep zo goed mogelijk verder helpen. Dat betekent dat ook de kwaliteit van jouw antwoord op de zoekvraag meespeelt in het bepalen van je positie.
Bing Ads kijkt daarvoor naar hoe goed jouw advertentie en de landingspagina waar je naar verwijst aansluiten op de zoekintentie. Is je tekstadvertentie goed opgesteld en is duidelijk dat hij logisch aansluit op de zoekvraag? Gaat de landingspagina echt over het onderwerp waarop geboden wordt? Op basis hiervan wordt een zogenaamde kwaliteitsscore toegekend. Hoe hoger die score, hoe groter de kans op een hoge positie in de Bing zoekresultaten.
Zoals gezegd denken veel mensen SEA al snel aan adverteren in Google. Dat is aan de ene kant logisch, aangezien Google met ruim 90% het overgrote deel van de zoekmarkt in handen heeft.
Tegelijkertijd liggen daar ook direct de kansen van Bing advertising. De concurrentie is namelijk doorgaans een heel stuk lager dan in Google, wat betekent dat je al snel een stuk minder betaalt per klik. En hoewel adverteren in Bing je dus misschien minder potentiële kliks oplevert dan Google, is het zonde om die kliks – tegen een lagere prijs per stuk – te laten liggen nietwaar?
Daarnaast heeft Bing zich de afgelopen jaren terug geknokt naar een marktaandeel dat tussen de 5 en 10 procent schommelt. Dat komt mede doordat Bing van Microsoft is. Dat betekent namelijk dat het de standaard zoekmachine is op iedere Windows computer en telefoon.
Lang niet iedereen past die standaard zoekmachine aan, waardoor inmiddels toch een behoorlijk percentage van de Nederlanders Bing gebruikt in plaats van Google.
De belangrijkste redenen om te adverteren in Bing zijn dan ook:
Als je wilt beginnen met adverteren in Bing, dan heb je allereerst een Microsoft Ads account nodig. Dit is de omgeving waarin je de campagnes gaat opbouwen en je resultaten kunt bijhouden.
Wanneer je al campagnes draait in Google, dan is het mogelijk om die campagnes over te zetten naar je Microsoft Ads account. Daardoor kun je dan op dezelfde zoektermen in Bing adverteren. Handig, want het zijn waarschijnlijk grotendeels dezelfde zoektermen waar je in Bing op gezien wilt worden als in Google.
Heb je hulp nodig bij het opzetten van je Bing advertenties, of het overzetten van de campagnes die je al in Google draait? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om jouw kansen en mogelijkheden te bespreken!
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Bing Ads heet tegenwoordig Microsoft Ads: vernoemt dus naar het bedrijf achter de zoekmachine Bing. Toch blijven veel mensen het nog Bing Ads noemen, omdat het verwijst naar de zoekmachine waarin je adverteert, vergelijkbaar met Google Ads.
Of Bing Ads goedkoop of duur is om te adverteren hangt vooral af van de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Populaire en financieel interessante termen zijn al snel een stuk duurder per klik. In vergelijking met Google is Bing Ads meestal wel goedkoop, omdat er minder bedrijven in adverteren.
Bing Ads is niet beter dan Google Ads, maar ook niet per definitie minder. Je bereikt een minder groot (potentieel) publiek, omdat er minder mensen gebruik maken van Bing dan van Google om naar informatie te zoeken. Tegelijkertijd is ook de concurrentie minder groot waardoor je minder per klik betaalt.