Misschien zie jij dat ook en ben je daarom gemotiveerd om te beginnen met Instagram marketing. Maar hoe pak je dat aan? Hoe stel je alles in voor succes en hoe kom je ertussen op een markt waar inmiddels al zoveel adverteerders actief zijn? Hieronder laten we je zien hoe je ook in 2023 nog kunt starten met Instagram marketing.
In dit artikel gaan we in op:
Wat is Instagram marketing?
Met Instagram marketing bedoelen we het gebruik van Instagram om een doelgroep te bereiken met advertenties en content. Instagram marketing is vooral waardevol voor het vergroten van merkbekendheid en zorgt direct voor extra bereik, leads en verkopen.
Instagram marketing is eigenlijk een containerbegrip en omvat:
In het vervolg van deze gids gaan we vooral in op het gebruik van Instagram marketing via betaalde advertenties. Wil je meer lezen over het benutten van Instagram (en andere sociale media) voor het vergroten van je organisch bereik? Dan vind je ons artikel over het opzetten van een social media strategie vast interessant. Hier lees je meer over het uitbesteden van instagram adverteren uitbesteden.
Als je dit aan het lezen bent, heb je waarschijnlijk al een beeld van de waarde van Instagram marketing. Toch is het goed om nog eens op een rijtje te zetten welke voordelen Instagram marketing te bieden heeft:
Uit een survey onder Instagrammers bleek dat ruim 40% van de Instagram gebruikers het platform gebruikt om te shoppen. Sinds in 2018 tools werden gelanceerd die dit shoppen een stuk eenvoudiger maakten, is Instagram in feite uitgegroeid tot een compleet commerce platform. Zeker voor producten waarbij het visuele aspect belangrijk is – zoals mode, sieraden of interieurartikelen – is Instagram marketing een onmisbare manier om je doelgroep te laten zien wat je te bieden hebt.
Instagram marketing is bij uitstek geschikt om je merk uit te bouwen en te laten groeien. Veel mensen volgen op Instagram namelijk graag de profielen van merken die belangrijk voor hen zijn. Bovendien ligt op Instagram de interactie met de achterban voor een merk vaak hoger dan op andere sociale media.
Steeds meer bedrijven maken gebruik van Instagram marketing. Toch is er nog altijd relatief weinig concurrentie op het platform, in vergelijking tot kanalen als Facebook of Google. Zo blijkt uit data van Buffer – een grote social media marketing tool – dat slechts 36% van de marketeers en bedrijven Instagram gebruikt, tegen 93% voor Facebook.
Zelfs als je geen gebruik maakt van de mogelijkheid om je producten en diensten rechtstreeks via Instagram te verkopen, is Instagram marketing een belangrijk onderdeel van je marketing mix. Het is namelijk voor veel mensen de plek waar de klantreis begint.
Instagram is het awareness kanaal bij uitstek. Het is een plek waar mensen afleiding, ontspanning en verstrooiing zoeken. Maar het is ook een plek waar ze zaken volgen die ze leuk of belangrijk vinden, wat kansen biedt om hen te inspireren. Voor veel mensen is Instagram de plek waar ze voor het eerst met iets in aanraking komen wat ze graag willen hebben, of waar ze op zoek gaan naar inspiratie voor hun behoeften.
Genoeg over het waarom, tijd voor het hoe. Hoe start je met Instagram marketing, en hoe doe je dat bovendien op een manier die de kans op succes zo groot mogelijk maakt?
Hieronder leggen we eerst de noodzakelijke basis, om vervolgens wat dieper in te gaan op praktische tips en tactieken om jouw Instagram marketing direct naar het volgende niveau te tillen.
Om een Instagram winkel in te stellen dien je een Facebook winkel aan te maken. Hiervoor heb je ook een Facebook bedrijfspagina nodig. Vervolgens kun je via Handelsbeheer een productcatalogus koppelen. Bekijk hier de handleiding van Facebook over het instellen van een Instagram en Facebook winkel.
Starten met Instagram marketing is niet moeilijk. Je moet alleen even je weg weten te vinden naar een business account.
Stap 1 is het opzetten van een account. Dat kan alleen op een mobiel apparaat, waar je de Instagram app op moet installeren. Vervolgens maak je een nieuw account aan (ook als je al een persoonlijk account had).
Stap 2 is het omzetten van je zojuist gemaakte account naar een bedrijfsaccount. In dat account ga je naar “Instellingen”, dan kies je “Account” en tik je onderaan op “Overschakelen naar professioneel account”. Kies voor “Bedrijf” en selecteer vervolgens welke categorie het beste bij je past.
Stap 3 is het laten verifiëren van je account. Dat is niet verplicht om Instagram marketing te kunnen gebruiken, maar het kan je net dat beetje extra betrouwbaarheid geven dat het verschil kan maken. Bovendien laten veel bedrijven en adverteerders deze stap liggen. Onder “Instellingen” en dan “Account” kun je verificatie aanvragen.
Stap 4 is optioneel, indien je al een Meta Business Suite account gebruikt voor Facebook marketing. Sinds Meta eigenaar werd van Instagram, kun je via de Meta Business Suite namelijk beide accounts op dezelfde plek (ook via je computer) beheren, campagnes analyseren en optimaliseren en posts inplannen. Ga hiervoor in je Meta Business Suite account naar “Instellingen”, dan op “Bedrijfsmiddelen”. Kies voor middelen toevoegen en vervolgens Instagram-account.
Met een bedrijfsaccount ben je helemaal klaar om echt met Instagram marketing aan de slag te gaan. Laten we om te beginnen twee verschillende opties bekijken.
Waarschijnlijk de meest laagdrempelige vorm van Instagram marketing is het boosten van een bestaande post. Onder iedere post in je account zie een “Boost” knop. Door daarop te klikken, krijg je de mogelijkheid om de nodige details voor je promotie in te stellen, zoals:
Je krijgt overzichtelijke stappen voorgeschoteld waarmee je deze keuzes instelt. Dat maakt het gemakkelijk en overzichtelijk, waardoor dit voor veel mensen de eerste kennismaking met Instagram marketing is. Het is een mooie manier om je bereik te vergroten, of om een gerichte boodschap (bijvoorbeeld een winactie of een nieuw product) in de vorm van een post te promoten.
Behalve zelf de targeting opties kiezen, kun je ook het stuur grotendeels aan Instagram overlaten. Een goede optie voor beginnende Instagram marketeers, maar uiteindelijk wil je waarschijnlijk juist meer controle. Dan ben je toe aan de volgende stap in Instagram marketing: een volledige, volwassen Instagram campagne.
We verwezen hierboven al naar Meta Business Suite . Waar dit voor het boosten van een post niet nodig is, heb je zo’n account voor deze stap wel nodig. Zoals we al schreven kun je jouw Instagram bedrijfspagina koppelen via je Business Suite account.
Je kunt eenvoudig een Meta Business Suite account aanmaken met behulp van je Facebook of Instagram account. Vervolgens kun je het account dat je niet gebruikte om de pagina te maken, eenvoudig koppelen. Kies simpelweg het account waarmee je je wilt aanmelden en volg de stappen van de wizard die gestart wordt.
Bovenin je Meta Business Suite account zie je de optie om een bericht te maken (waarmee je content kunt op zowel Facebook als Instagram kunt plaatsen en inplannen via de Business Suite). Daarnaast vind je de knop “Advertentie maken”.
Of ga naar “Advertenties” in het menu links…
… en kies voor “Advertentie maken” rechtsboven.
Vervolgens doorloop je verschillende stappen om de campagne vorm te geven. Je kiest welk doel je met de campagne wilt bereiken – zoals je pagina promoten voor meer volgers, specifieke verkopen boosten, het vergaren van leads, meer kliks naar je website realiseren of ervoor zorgen dat mensen contact met je opnemen via een chatfunctie.
Vervolgens kom je in het scherm waar je de advertentie zelf kunt vormgeven.
Heb je ervaring met Google Ads advertenties, dan weet je dat het is aan te raden om meerdere smaken (oftewel: verschillende varianten) in te stellen voor je advertenties. Net als Google Ads, zal ook Meta dit gebruiken om verschillende varianten van je Instagram marketing campagnes te AB-testen. Op die manier gebruik je uiteindelijk de meest effectieve vorm van je campagne.
Uiteraard is het ook belangrijk om in te stellen wie je precies wilt bereiken met je campagne. Daarom krijg je ook de stap om een Instagram marketing doelgroep te kiezen.
Er zijn verschillende targeting opties om de juiste mensen te bereiken:
Last but not least: het kiezen van je budget en looptijd voor je Instagram campagne. Het mooie is dat je bij het kiezen daarvan direct een indicatie te zien krijgt van het resultaat dat je kunt verwachten met de gekozen instellingen. Dat helpt je om een goed budget en geschikte looptijd te kiezen.
Je kunt extra veel waarde halen uit Instagram marketing door de producten die je onder de aandacht wilt brengen, rechtstreeks te verkopen. Dit is een unieke kans om nieuwe kopers te vinden voor jouw producten. Zo gebruikt volgens Instagram zelf 1 op de 2 Instagrammers het kanaal om nieuwe merken te vinden en shopt bijna de helft regelmatig rechtstreeks via Instagram.
Hier kun je tegenwoordig op inspelen door een Instagram Shop aan je account te koppelen. Daarmee maak je een shopbare productcatalogus rechtstreeks in Instagram, waarna je die producten ook weer rechtstreeks in je content kunt taggen zodat je volgers rechtstreeks vanuit je post hun favoriete producten kunnen bestellen.
Wat heb je daarvoor nodig?
Om een shop op Instagram te kunnen beheren, heb je een Handelsbeheer account van Meta nodig. Dit kan alleen met een bedrijfsaccount (zoals je hierboven hebt aangemaakt) of een “creator account” (bedoeld voor professionele influencers).
Vervolgens kun je via je Meta business suite account aanmelden voor een Handelsaccount.
Vervolgens krijg je de optie om een nieuw account toe te voegen, en doorloop je de stappen van de automatische wizard om je Handelsbeheer account aan te maken. Voor de betaalopties kun je kiezen tussen het afrekenen via de commerce optie op je website, of via een chatbericht.
Je wordt gevraagd aan welk account (zowel Facebook als Instagram) je de shop wilt koppelen. Daarna kun je een productcatalogus aanmaken van de producten die je via je account wilt verkopen.
Vervolgens is het enkel nog een kwestie van wachten op goedkeuring.
Wanneer je shop is goedgekeurd, kun je voortaan de producten uit je catalogus taggen in je Instagram posts. Dit stelt je in staat om als het ware shopbare content te plaatsen, waarbij mensen direct vanuit de posts de producten kunnen bestellen die ze willen hebben.
Zo kun je bijvoorbeeld een enkel product uitlichten, of een sfeerfoto maken waarin één of meerdere producten uit je catalogus voorkomen die je vervolgens tagt.
Nu je een idee hebt hoe je met Instagram marketing aan de slag kunt, nog een laatste opmerking over het belang om te meten hoe succesvol je bent. Je Meta Business Suite account biedt hier volop tools en hulpmiddelen voor. Aanvullend nog een paar praktische tips die je gaan helpen om je Instagram marketing inspanningen te analyseren.
Allereerst is het goed om je bewust te zijn van je engagement rate, oftewel: het aantal interacties als aandeel van het aantal weergaven van een post. Voor onbetaalde posts op je tijdlijn kun je bijvoorbeeld het aantal interacties (likes + comments) delen door je aantal volgers. Dit vermenigvuldig je met 100% en je weet je interactie percentage ten opzichte van je aantal volgers.
Voor een betaalde campagne doe je hetzelfde, maar dan ten opzichte van je aantal weergaven. Je berekent dan dus het aantal interacties als percentage van het aantal mensen dat je promotie gezien heeft.
En last but not least: zoals in alle vormen van online marketing is het ook bij Instagram marketing slim om met S.M.A.R.T.-doelstellingen te werken. Dat betekent dat je doelen opstelt die de volgende karakteristieken hebben:
Instagram marketing is het promoten van een bedrijf, producten en/of diensten via Instagram. Dat kan door relevante en aantrekkelijke content te maken, rechtstreeks producten te koop aan te bieden of Instagram marketing campagnes te gebruiken die zorgen voor extra websitebezoekers of leads voor het bedrijf.
Je kunt je bedrijf op Instagram promoten door gebruik te maken van een van de verschillende Instagram marketing opties. Zo kun je een enkele post een extra boost geven door deze betaald te promoten, of een gerichte campagne met een concreet doel te voeren.
Een Instagram strategie maak je vanuit een bepaald doel. Wil je extra merkbekendheid, of rechtstreeks producten of diensten promoten? Daarnaast maakt je doelgroep een belangrijk onderdeel uit van de strategie die je op Instagram voert.