Voelt Facebook marketing voor jou nog een mysterieus land van ongekende mogelijkheden? Je bent niet alleen. En dat is goed nieuws, want het betekent dat je absoluut niet te laat bent om facebook marketing succesvol in te zetten. Het wordt nu alleen tijd om die eerste stap te zetten. Hieronder ontdek je hoe.
In dit artikel gaan we in op:
Facebook marketing is simpel gezegd het inzetten van marketing en promotie uitingen via Facebook. Daarmee omvat Facebook marketing dus alles wat een bedrijf op Facebook onderneemt om haar doelgroep met advertenties en content te bereiken, met als doel het vergroten van de merkbekendheid en nieuwe leads verzamelen.
Facebook marketing kan verschillende vormen aannemen. De volgende vormen zijn de meest bekende:
In het vervolg van deze gids gaan we vooral in op het gebruik van Facebook marketing via betaalde advertenties. Wil je meer lezen over het benutten van Instagram (en andere sociale media) voor het vergroten van je organisch bereik? Dan vind je ons artikel over het opzetten van een social media strategie vast interessant.
Facebook marketing richt zich meestal in de eerste plaats op B2C (business to customer). Gebruikers van Facebook zijn daar immers meestal actief in hun vrije tijd. Ze zijn daar dus als consument en niet in hun professionele rol.
Toch mag Facebook marketing voor B2B (business to business) doeleinden niet worden onderschat. Allereerst omdat online marketing draait om meer dan alleen direct verkopen. Het gaat om merkbekendheid en awareness vergroten. En dat kun je nu juist prima doen door ervoor te zorgen dat je bij jouw (zakelijke) doelgroep ook in beeld komt op momenten dat ze misschien niet direct met hun werk bezig zijn, maar waar je wel een zaadje kunt planten om bij de vergadering de volgende dag top of mind te zijn,.
Maar B2B bedrijven kunnen Facebook advertenties ook op een directe manier inzetten om hun doelen te bereiken. De bedrijven in je doelgroep zijn immers zelf ook actief op Facebook. Dat wil zeggen dat Facebook marketing een uitgelezen manier biedt om met deze bedrijven in contact te komen en een waardevolle connectie aan te gaan.
De gedachte dat Facebook alleen voor B2C marketing interessant is, gaat dan ook allang niet meer op. Ook als je een zakelijke doelgroep hebt loont het dus zeker om aan de slag te gaan met de onderstaande stappen en te starten met Facebook marketing.
Voordat je nu hals over kop begint je gloednieuwe Facebook bedrijfspagina met content te vullen en betaald te promoten, is het een goed idee even rustig te bedenken wat je wilt bereiken. Facebook marketing vraagt – net als iedere andere vorm van marketing, zowel online als offline – namelijk om een duidelijke strategie.
Zonder plan wordt de kans op succes een stuk kleiner. De kans op het verspillen van budgetten en waardevolle tijd daarentegen, wordt aanzienlijk groter. Gebruik de stappen hieronder daarom om een heldere Facebook marketing strategie op papier te zetten en weldoordacht van start te kunnen.
Of je nu kiest voor organisch, betaald of influencer Facebook marketing: kennis van je doelgroep is jouw sleutel tot succes. Juist binnen Facebook marketing is het namelijk van doorslaggevend belang dat je weet wie je met jouw advertenties moet targeten en welke content aansluit bij de belevingswereld van wie je wilt bereiken.
Zorg dat je zoveel mogelijk weet van de doelgroep die je wilt bereiken, zoals:
Wanneer je al een actieve Facebook pagina hebt, kun je deze informatie – en nog veel meer – over je bestaande doelgroep ontdekken in de doelgroep statistieken binnen je Meta Business account.
De enige manier om te bepalen of Facebook marketing jou brengt wat je ervan verwacht, is door vooraf heldere, meetbare doelstellingen te formuleren. Aan die doelstellingen koppel je KPI’s (Key Performance Indicators) die aantonen hoe goed je jouw doelstellingen behaalt.
Standaard doelstellingen van Facebook marketing en bijbehorende KPI’s zijn bijvoorbeeld:
Succes met Facebook marketing draait – zeker wanneer je inzet op de organische methode – om consistentie. Dat wil zeggen: voortdurend nieuwe en waardevolle content delen met je volgers, zodat je hun interesse vasthoudt en je bereik de kans krijgt om te groeien.
Bepaal daarom vooraf:
Het hebben van vaste momenten waarop je nieuwe content deelt helpt namelijk om consequent te blijven posten. Door vooraf ook al te hebben nagedacht wat je gaat delen, verklein je de kans dat een gebrek aan inspiratie je goede intenties opbreekt. Ontwikkel bijvoorbeeld een aantal vaste categorieën en verspreid die over de week:
Een content kalender is een handig middel om je hierbij te helpen. Dit maakt het eenvoudiger om weken of zelfs maanden vooruit te plannen wat je gaat posten zodat je er de rest van de tijd geen omkijken meer naar hebt.
De Facebook pixel – tegenwoordig officieel de Meta Pixel – is een stukje code op je website voor het meten, analyseren en targeten van Facebook en Instagram advertenties. Hiermee kun je bijvoorbeeld je website bezoekers opnieuw bereiken door middel van remarketing op Facebook.
We gaan hier niet uitgebreid in op hoe betaalde Facebook marketing werkt – daarvoor kun je adverteren op Facebook lezen – maar introduceren hier kort de meest gebruikte opties.
Klaar om de volgende stap te zetten op je weg naar succes met Facebook marketing? Zoals gezegd lees je meer over het opzetten van deze verschillende campagnes in onze Facebook adverteren handleiding.
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Facebook is goed voor marketing omdat het bedrijven heel gericht in contact laat komen met hun (ideale) doelgroep. Door kennis en content te delen bouwen bedrijven een band op met hun klanten. Facebook marketing is daardoor goed voor het klantvertrouwen en merkbekendheid.
Wat een Facebook advertentie oplevert hangt van veel factoren af, zoals het doel van de campagne en de markt waarin je actief bent. Facebook advertenties kunnen bijvoorbeeld nieuwe klanten opleveren, een betere merkbekendheid of extra verkopen. Wat het oplevert is aan jou en hoe je de campagne vormgeeft.
Wat de kosten zijn van promoten via Facebook hangt af van het doel van de promotie. Zo is een promotie die is gericht op verkopen vaak duurder dan wanneer het alleen gaat om zichtbaarheid en merkbekendheid. Ook zijn de kosten van promoten via Facebook in de auto industrie bijvoorbeeld hoger dan wanneer het gaat om de promotie van schoenen, omdat de orderwaarde vele malen hoger ligt.