Dé online marketing trends voor 2021

Datum: december 29, 2020, Auteur: Emma, Categorie: Nieuws

De ‘r’ zit al een poosje in de maand en dat betekent (behalve donkere dagen) dat je overal dé online marketing trends voorbij ziet komen die je gelezen móét hebben. Wij hebben natuurlijk ook een mening over ontwikkelingen in onlinemarketingland. Hoewel we afgelopen jaar aan den lijve hebben mogen ondervinden dat niet alles te voorspellen is, wagen we het er toch op. Hieronder hebben we een aantal – volgens ons belangrijke – ontwikkelingen opgesomd die in 2021 meer en meer impact gaan maken en het landschap gaan bepalen.

Core Web Vitals

Core Web Vitals zijn metrics die, als je het ons vraagt, grote impact gaan maken op de organische zoekresultaten in Google. Deze metrics zijn gericht op de gebruikerservaring en geven je als websitebeheerder en/of marketeer concrete handvatten om de UX op je website te verbeteren. En als je dat niet doet, zul je dat gaan merken in je rankings. Google hecht namelijk steeds meer waarde aan user experience en kan het met de meetbare waarden van de Core Web Vitals ook gaan meenemen in het ranking algoritme. Je kunt (voor nu tenminste) inzicht verkrijgen in drie Core Web Vitals: LCP, FID en CLS. Wacht, wélke?

LCP: Largest Contentful Paint

LCP draait om laadtijd en websitesnelheid. Hoe snel laden je pagina’s en hoe lang duurt het voordat alle content goed en wel is ingeladen? Deze metric meet de laadtijd van het grootste zichtbare element op de pagina: vaak een afbeelding, video of tekstblok. Hierbij gaat het echt om wat de gebruiker ziet aan relevante content. Een unieke laadanimatie telt dus helaas niet mee voor deze metric. Dit laat zien dat het Google echt gaat om de gebruikerservaring en niet (alleen) om de technische optimalisatie van de websitesnelheid, hoewel dat natuurlijk al jaren belangrijk is voor gebruikerservaring én organische vindbaarheid in de zoekmachine.

Nu dat de LCP metric inzichtelijk is geworden voor iedereen, zal het ook belangrijker worden voor de organische vindbaarheid en zullen snelheidsoptimalisaties meer impact gaan maken. Waar het voornamelijk op neerkomt, zijn de volgende punten:

  • Verklein de reactietijd van de server;
  • Beperk het aantal overbodige scripts en stylesheets, zoals CSS en JavaScript;
  • Optimaliseer en pre-load zware stukken content, zoals afbeeldingen en video’s;
  • Implementeer server-side rendering in plaats van client-side rendering.

FID: First Input Delay

FID meet de interactiviteit van je website. Hoe lang duurt het voordat je website reageert op de eerste interactie van de gebruiker? Zo’n interactie is bijvoorbeeld het klikken op een button of het typen in de zoekbalk. Google meet voor deze metric alleen de allereerste keer dat de bezoeker interactie heeft met je website, omdat dat bepalend is voor de indruk die hij of zij heeft van je website, en dus voor de user experience. Om de interactiviteit te optimaliseren, zodat je website een lagere FID-waarde krijgt, moet je vooral technische verbeteringen uitvoeren.

CLS: Cumulative Layout Shift

CLS gaat om de visuele stabiliteit van je website. Het is een optelsom van alle onverwachte verschuivingen (‘shifts’) in de lay-out van de pagina. Een onverwachte verschuiving vindt plaats als een pagina-element niet op zijn startpositie blijft staan. Dat is irritant at best en schadelijk at worst. Stel dat er een advertentiebanner laadt op het precieze moment dat jij op een link wilt klikken in een nieuwsartikel: frustrerend, je bent kwijt waar je was met lezen en misschien klik je wel op een andere link dan je bedoelde, of op een advertentie. Maar je kunt ook onbedoeld bestellingen plaatsen of informatie versturen door verspringende elementen. Daarom worden onverwachte verspringingen in de lay-out voortaan bestraft. Het heeft immers een negatieve impact op de gebruikerservaring.

Engagement creatie met videocontent

Het is niets nieuws, maar de verwachting is dat het in 2021 nog veel groter gaat worden: videomarketing. Hiermee bedoelen we natuurlijk niet alleen zelfverheerlijkende video’s waarin het marketingaspect er wel érg dik bovenop ligt (‘Kijk eens hoe goed wij zijn! En hoeveel onze klanten van ons houden! Koop ook bij ons!’), maar juist ook video’s waarin de nadruk wordt gelegd op storytelling en authenticiteit. How-to video’s waarin je de kijker iets uitlegt kunnen je bijvoorbeeld ontzettend veel resultaat gaan opleveren.

De markt is er helemaal klaar voor, kijk maar naar de enorme aantallen video’s die op YouTube worden geüpload (meer dan 500 uur per minuut!) of de drukbezochte livestreams op Twitch. De mogelijkheden van videocontent zijn eindeloos en wij zien dat steeds meer bedrijven de meerwaarde ervan in gaan zien. Je kunt je nog beter onderscheiden van concurrenten en een persoonlijke band opbouwen met je doelgroep. Daarom verwachten we dat videomarketing snel zal uitgroeien tot de effectiefste (digitale) marketingtrend.

Machine learning in e-mailmarketing

Machine learning en artificial intelligence (AI) zijn al een aantal jaar een mooie aanvulling op je marketingmix die veel perspectief kunnen bieden. Dit geldt in het bijzonder voor e-mailmarketing. Eigenlijk is dat een verouderde term: we hebben het tegenwoordig over marketing automation. Met machine learning kun je de effectiviteit van je marketing automation door het dak laten gaan. Zo kun je AI tools gespecialiseerd in ‘natural language generation’ (NLG) inzetten om betere onderwerpregels te laten schrijven. Als je een AI op de juiste manier opvoedt, voldoende data voert en van kloppende informatie voorziet, dan kan de AI zichzelf je tone of voice aanleren, zelfs beter dan een nieuwe copywriter zichzelf dat kan aanleren.

Natuurlijk mag het stukje personalisering en segmentatie tegenwoordig überhaupt niet ontbreken in een goede marketing automation campagne. Alleen op die manier kun je namelijk het maximale resultaat uit je efforts halen. Eigenlijk is het al een minpuntje als je níet gebruikmaakt van personalisering, want liever stuur je nooit exact dezelfde mail naar meerdere ontvangers. Machine learning kan je helpen met het verder personaliseren van je e-mails dan alleen %FirstName%.

Nieuwe custom audience tools in Google Ads

Het is al langer mogelijk om custom audiences in te zetten voor je Google Ads campagne. Je kunt steeds preciezer je ideale doelgroep bereiken met verschillende advertenties, of dat nu via video, search of display is. Google is druk bezig met het uitbreiden van de mogelijkheden op dit gebied, zodat je je doelgroepen nog beter kunt afbakenen. Intentiegebaseerd zoekgedrag begint bijvoorbeeld een steeds belangrijkere rol te spelen hierin.

Aangezien de Europese Unie gepersonaliseerde advertenties steeds meer aan banden wil leggen, kunnen Google (en ook Facebook) tegen beperkingen aanlopen. Het is afwachten hoe dit zich uiteindelijk gaat ontwikkelen, maar wij verwachten dat de advertentiereuzen slim genoeg zijn om de mogelijkheden binnen de nieuwe, strengere regels snel naar hun eigen hand te zetten.

Nog meer trends om in te gaten te houden in 2021

We hebben nu een aantal voorspellingen uitgebreid toegelicht, maar er staat uiteraard nog veel meer te gebeuren in 2021. Als je het ons vraagt, zullen de volgende zaken ook een grote rol gaan spelen in de online marketing van de jaren twintig:

  • Gratis resultaten in Google Shopping. Hoewel dit al sinds oktober 2020 mogelijk is, wordt er nog niet veel gebruik van gemaakt. We verwachten dat in 2021 meer ondernemers de voordelen van organische Shopping resultaten gaan inzien en hun productpagina’s hiervoor gaan optimaliseren. (Tips nodig hiervoor? We schreven onlangs nog een blog over gratis in Google Shopping!)
  • App-campagnes voor engagement. Deze zijn sinds december 2020 beschikbaar voor alle adverteerders die ervoor in aanmerking komen. Met deze advertenties kun je gebruikers die jouw app al hebben geïnstalleerd, stimuleren om de app te gebruiken en specifieke in-app acties uit te voeren.
  • Autoriteit en factchecking. Fake news is een wereldwijd probleem en Google doet dan ook zijn best om op verschillende manieren fake news en complottheorieën tegen te gaan. Zo kun je structured data voor factchecking toevoegen aan je website.
  • Google E-A-T oftewel Expertise, Authorativeness en Trustworthiness. Het belang van E-A-T voor SEO groeit met elke update van het Google algoritme onverstoorbaar door. In 2021 verwachten we dan ook niet anders dan dat E-A-T weer groter en belangrijker wordt.
  • Focus op individuele passages in plaats van volledige pagina’s. Om longtail zoektermen en zeer specifieke vragen te kunnen beantwoorden, gaat Google specifieker naar passages van webteksten kijken in plaats van naar de complete pagina. Vooral voor vraag/antwoord zoekopdrachten én voice search kan deze ontwikkeling behoorlijke impact gaan maken. Voice search wordt al een paar jaar steevast aangemerkt als the next big thing in marketingland, maar bij de massa blijft het nog een beetje achter. Het optimaliseren voor voice search is niet voor iedere branche en zoekopdracht interessant, maar de veranderende manier waarop Google naar passages gaat kijken kan wel eens goede invloed gaan hebben op de ontwikkeling van voice search in alle sectoren.
  • Minder beschikbare data in Google Ads. Afgelopen jaar schudde het land der PPC’ers al op zijn grondvesten door een flinke afname in zoektermen van websitebezoekers. Aankomend jaar wordt dat alleen maar minder, is de verwachting. Het wordt steeds meer een black box, een ontwikkeling die we ook al zien bij de Smart Shopping campagnes.

Ben je geïnspireerd door deze trends en wil je eens goed aan de slag met je online marketing? Wij helpen je graag! Neem vooral eens contact met ons op voor een gezellige én nuttige sparsessie.

Dé online marketing trends voor 2021 Dé online marketing trends voor 2021 2021-06-07
DoubleSmart
DoubleSmart Emma

Auteur

Emma

Taalmemes zijn de ultieme combinatie van de twee grootste hobby's van onze contentspecialist. Is daarnaast ook verslingerd aan zoetigheid en kattengifjes, maar gedetailleerde kennis van d'tjes en t'tjes is voor deze cat mom het allerhoogste goed. Tovert dan ook met plezier de droogste tekst om tot een sappig stuk content dat maximale impact maakt.