Afname in kosten per conversie
groei in hoeveelheid conversies
groei in organisch verkeer
Sinds begin 2018 zijn we betrokken bij de zoekmachinemarketing van Out-Smart, toen nog WerkbonApp. De eerste vraag die in deze periode op tafel kwam, was om van Google Ads een winstgevend kanaal te maken waar een vaste stroom aan leads uit voortkwam. Er draaide al wel een Google Ads campagne, maar Out-Smart had het gevoel dat hier meer uit te halen was.
Na exact 12 maanden hebben we besloten ook aan de slag te gaan met het versterken van de organische vindbaarheid van de website. De zoekmachine bleek namelijk een erg sterk en stabiel kanaal voor de verkoop van nieuwe licenties.
Het gevoel dat er meer uit de campagne te halen viel, konden we bevestigen met een kansenonderzoek. De data die in Google Ads zichtbaar was, bleek niet te kloppen. Daardoor was het onmogelijk om het account te optimaliseren. Verder ontbrak er een duidelijke structuur in het account en werd er onnodig breed geadverteerd, waardoor er onder andere advertenties zichtbaar waren op [afleverbon bezorging] en [buitendienst].
Op basis van het kansenonderzoek werd duidelijk dat we moesten starten met een nieuwe accountstructuur. Daarom hebben we een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uitgevoerd waarbij we alle zoektermen opdeelden in verschillende prioriteiten.
Voordat de nieuwe campagnes live konden gaan, moesten we aan de slag met het herinrichten van Google Analytics. Zonder data is het immers niet mogelijk om de juiste keuzes te maken.
Bij de herinrichting van Google Analytics is direct rekening gehouden met de verschillende talen. Omdat de conversies plaatsvonden op de domeinnaam van de app zelf is er een conversiepunt door middel van een virtual pageview toegevoegd. Op deze manier was het mogelijk om de proefaccounts door te meten en de daadwerkelijke bestellingen die uit deze proefaccounts kwamen bij te houden.
Samen met Out-Smart hebben we een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Met de zoektermen die uit dit onderzoek kwamen, hebben we een vernieuwde Google Ads structuur uitgewerkt. Waarbij we de zoekwoorden met een hoge kans op conversie (Do-fase) in andere campagnes plaatsten dan zoekwoorden met een lagere kans op conversie (Think-fase). Dit stelt ons in staat om gemakkelijk budgetten toe te wijzen aan groepen die beter presteren en CPC’s effectiever te managen.
Na een succesvolle samenwerking tijdens de eerste 12 maanden kwam de naamswijziging ter sprake. Er waren organische topposities behaald op de oude merknaam [werkbonapp] en [werkbon app]. Dit waren beide zoektermen met een hoge conversieratio en werden gebruikt een breder publiek dan enkel de mensen die de tool al kenden. Dit grote voordeel van de naam ‘WerkbonApp’ wilden we natuurlijk vasthouden.
Daarom hebben we de migratie begeleid aan de hand van de volgende stappen:
Snel na de migratie stond Out-Smart alweer op hun oude topposities voor de belangrijkste zoektermen.
Binnen 12 maanden zijn de volgende resultaten behaald
Binnen DoubleSmart werken we planmatig en doelgericht met een team aan specialisten. Dé manier om de plannen van alle specialisten en de plannen van Out-Smart met elkaar samen te laten vallen, is met ons TeamSMART-model. Dankzij 90-dagen-doelstellingen en maandelijkse rapportagemomenten focussen we in de gehele samenwerking op groei van het bedrijf Out-Smart.
Enthousiast geworden over het resultaat voor Out-Smart? Neem dan contact met ons op!