90%

van de zoektermen staat op de eerste pagina van Google


150%

groei in conversieratio dankzij kwalitatief verkeer


1.289%

groei in omzet via de kanalen waarbij DoubleSmart betrokken is

Easyplants heeft voor DoubleSmart gekozen om de vindbaarheid in de organische resultaten van Google te optimaliseren (SEO). Na een succesvolle eerste periode heeft Easyplants ook de SEA en social media werkzaamheden bij DoubleSmart ondergebracht.

Sinds de start van de samenwerking is Easyplants uitgegroeid tot online marktleider op het gebied van kunstplanten.

Uitdaging

Toen Easyplants in 2015 bij DoubleSmart terechtkwam, was er een beperkte organische zichtbaarheid. De website pakte wel posities in de top 100 van Google, maar op de meest competitieve zoektermen schitterde Easyplants nog in afwezigheid op de eerste twee zoekresultatenpagina’s. De uitdaging was daarom duidelijk: een winstgevende SEO-campagne opzetten.

Inmiddels kan Easyplants zich online marktleider in de kunstplantensector noemen en ligt de focus niet meer op zichtbaarheid verkrijgen, maar op nummer één blijven. In deze case lichten we toe hoe we Easyplants naar die toppositie in de sector kregen.

Aanpak

In de eerste periode lag de focus op SEO, een kanaal waar nog nul omzet uit voortkwam. De prioriteit lag daarom ten eerste bij het verkrijgen van topposities op de long-tail keywords uit het zoekwoordenonderzoek. De eerste bestellingen volgden al snel en SEO groeide uit tot het belangrijkste kanaal voor conversies.

SEA bleek in eerste instantie niet rendabel te zijn: de concurrentie was te sterk en de omvang van het assortiment van Easyplants kon niet opboksen tegen de andere partijen in de veiling van Google Ads. De Ads campagne werd dus weer on hold gezet en de focus ging terug naar het bouwen aan SEO. Tegelijkertijd is Easyplants het assortiment uit gaan breiden met meer producten. Dat deden ze bijvoorbeeld door het toevoegen van kunstbloemen, plantenbakken en kerstbomen, maar ook door het verdiepen van het aanbod.

SEO

In de afgelopen 5 jaar hebben we vrijwel alle aspecten van SEO opgepakt. We zagen dat Google de landingspagina’s voor de belangrijkste getargete zoektermen snel oppikte nadat we de menustructuur opnieuw op hadden gebouwd en alle pagina’s voorzagen van SEO-vriendelijke content. Vervolgens hebben we per zoektermcluster gekeken welke backlinks er nodig waren om topposities te claimen, zodat we een goede mix van typen backlinks en verwijzende domeinen konden samenstellen.

Voor Easyplants hebben we de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Heldere navigatiestructuur voor een betere vindbaarheid en meer conversie;
  • Het creëren van relevante content om de gebruiker en Google aan te spreken;
  • Succesvolle migratie naar nieuw e-commerce platform;
  • Structureel uitbreiden van de autoriteit: in 5 jaar tijd van ± 30 backlinks naar ± 930 backlinks.

Resultaten SEO.

71% groei in organisch verkeer

13% groei in conversieratio

91% groei in hoeveelheid transacties

92% groei in omzet via organisch verkeer

SEA

Dankzij het vergroten van het assortiment waren we in staat om, te gaan adverteren via Google op bredere zoektermen, zoals [kunstplanten], [kunstbloemen] en andere short-tail keywords. Maar ook de mogelijkheden op het gebied van long-tail keywords waren groter, waardoor de mogelijkheden een stuk groter waren dan in de eerste fase van de samenwerking. De kenmerken van de campagne set-up waren als volgt:

  • Er is gewerkt met een SKAG-opbouw (Single Keyword Ad Group);
  • Dankzij SEO-werkzaamheden waren er al maximaal relevante landingspagina’s beschikbaar;
  • Gelaagde Shopping campagne, die inmiddels plaats heeft gemaakt voor Smart Shopping.

Resultaten SEA.

437% stijging in omzet via SEA

99% groei in conversieratio

80% groei in ROAS

Social media

Toen in de eerste maanden van de Google Ads campagne duidelijk werd dat de conversieratio een stuk hoger lag dan bij organisch, zijn we gaan kijken naar andere mogelijkheden van PPC. We begonnen met een specifieke campagne op doelgroepen die het meest waarschijnlijk bereid zijn om te converteren. Denk hierbij aan remarketing doelgroepen en aan personen die lijken op mensen die eerder een aankoop hebben gedaan in de webshop. Inmiddels is het draaien van conversies niet meer het enige doel van de social campagne. De opbouw van naamsbekendheid en het creëren van betrokkenheid dragen bij aan het algehele imago van Easyplants en vergroot de vraag naar kunstplanten in de markt.

Bij DoubleSmart geloven we dat merkactivatie het beste werkt zodra het merk ook goed zichtbaar is in de zoekmachines, zoals bij Easyplants het geval is.

Wat zegt Easyplants Kunstplanten?

Sven van Rozendaal

16-06-2016
DoubleSmart heeft Easyplants begeleidt in de transitie van een offline groothandel in kunstbomen en kunstplanten naar een online groothandel en detailhandel. DoubleSmart heeft een marketing strategie opgezet voor de langere termijn. Een groot aantal online marketing tools zijn hierbij ingezet, zoals SEO, google shopping, google adwords, beslist.com. De website wordt regelmatig gemonitord op het conversie percentage. Dit is een continu proces aangezien de online markt zich heel snel doorontwikkeld.

Gratis kansenonderzoek t.w.v. € 375,-
90% van de bedrijven laat online groei kansen liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Concreet stappenplan
Telefonisch toegelicht o.b.v. jouw doelstellingen

Enthousiast geworden?

Enthousiast geworden over het resultaat voor Easyplants kunstplanten? Neem dan contact met ons op!