Het vraagstuk: een overkoepelende aanpak voor alle kanalen
De vraag waarmee SubLub in juni 2021 bij doublesmart terechtkwam? Ze wilden minder afhankelijk worden van één onlinemarketingkanaal.
Voor onze samenwerking deed SubLub namelijk al aan Google Advertising (SEA). Maar om ook in andere fases van de customer journey én op andere kanalen zichtbaar te zijn, wilden ze uitbreiden. Ook andere onlinemarketingkanalen moesten optimaal benut worden. Oftewel: er moest een overkoepelende onlinemarketingstrategie komen, zodat de verschillende kanalen elkaar versterken en de afhankelijkheid van ieder individueel kanaal werd verminderd.
Omgekeerde customer journey voor maximaal resultaat
Nadat de doelstellingen en ambities van SubLub helder in kaart waren gebracht, staken onze verschillende specialisten de koppen bij elkaar. We gingen aan de slag met het opstellen van een overkoepelende strategie. De aanpak die hierbij als leidraad dient is de bottom up-approach. Oftewel: het welbekende see-, think-, do-, care-model, maar dan omgekeerd.
Met andere woorden: het plan was om te beginnen met het aanspreken van klanten die zich in de care-fase van de customer journey bevinden, waarna we via de funnel omhoog zouden werken (do, think en see). De reden? Simpelweg omdat mensen in de care- en do-fase de meeste conversies opleveren. En je je budget zo dus het meest efficiënt besteedt en de winstgevendheid nooit uit het oog verloren wordt.
Social
In de eerste periode lag de focus op het binnenhalen van conversies door middel van Social Advertising. SubLub adverteerde in het verleden al eens sporadisch op dit kanaal tijdens actieperiodes. Maar nu pakten we het écht professioneel aan.
We zetten een funnel op en testten met doelgroepmogelijkheden. Het klantprofiel van SubLub bleek voornamelijk actief te zijn op Facebook en Instagram en daarom besloten we op deze kanalen te adverteren. Daarbij kozen we ervoor om in het laagseizoen (waarin weinig gedoken wordt) te testen met advertenties en doelgroepen, zodat we in het hoogseizoen extra hoog rendement konden behalen.
Onze activiteiten wierpen al snel hun vruchten af. Al binnen 3 maanden was Social Advertising rendabel voor SubLub!
Door de goede resultaten kozen we ervoor om de social kanalen in 2022 – naast het binnenhalen van conversies – ook in te zetten voor het verhogen van de naamsbekendheid en het websiteverkeer. De resultaten van deze campagne zijn gericht op de lange termijn en het plan is om social ads steeds verder uit te breiden.
De volgende stap? Pinterest Advertising inzetten om de naamsbekendheid van SubLub verder te vergroten en om nóg meer websiteverkeer binnen te halen.
Resultaten Social media marketing.
Resultaten campagne van 2022
ROAS van 911% in 2022
46% meer websitebezoekers via Social Ads t.o.v. 2021
450.000 maandelijkse vertoningen in relevante doelgroepen op Facebook en Instagram
SEO
Om de autoriteit van de website te verhogen, breidden we het linkprofiel op natuurlijke wijze uit. Ook hier lag de focus op de categorie ‘duiken’. We analyseerden per categoriepagina de belangrijkste zoekwoorden en stuurden hierop.
De combinatie van het toevoegen van kwalitatieve content en het opbouwen van autoriteit, zorgde ervoor dat SubLub – sinds de start van de SEO-activiteiten – in totaliteit met 249 posities steeg op alle zoekwoorden die we meten. Daarbij wisten we een aantal belangrijke zoekwoorden in de top 3 van Google te krijgen:
Duiken: +36 naar positie 4
Duikpak: +2 naar positie 1
Duikhorloge: +3 naar positie 2
Duikcomputer: +2 naar positie 3
Rash guard: +5 naar positie 3
Aqualung: +2 naar positie 3
Na het opzetten van de Social Advertising-campagne was een logische vervolgstap om ook met SEO te starten. Zo konden we immers ook op de lange termijn bouwen aan het vergroten van het websiteverkeer en de omzet van SubLub. Bovendien werd de afhankelijkheid van het Google Ads-kanaal hierdoor kleiner.
Samen met SubLub bepaalden we de strategie voor de eerste 6 maanden. We besloten in deze periode de focus te leggen op de vindbaarheid van de categorie ‘duiken’.
Allereerst zijn we begonnen met het maken van een zoekwoordenonderzoek en een contentplanning. Vervolgens gingen we structureel aan de slag met het schrijven, plaatsen en optimaliseren van kwalitatieve content voor de belangrijkste categoriepagina’s.
Resultaten SEO.
1 mei 2022 – 31 december 2022 ten opzichte van een jaar eerder
Een stijging van 30% organische omzet, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder
Een stijging van 23% in organische vertoningen
21% meer organische klikken
Wat zeggen onze klanten?
Ook online groei realiseren?
Ook online groei realiseren? Enthousiast geworden over het resultaat van SubLub? Neem dan contact met ons op!