SMX München 2024

Datum: april 12, 2024, Auteur: Sjoerd, Categorie: Nieuws
DoubleSmart bij SMX München

18 & 19 maart 2024 vond SMX München plaats! Dit is Europa’s grootste Search Marketing Conference, zowel voor SEO, SEA en Social advertising. Collega’s Mark, Sjoerd, Steven en Jelle zijn afgereisd naar München om dit event bij te wonen. De meest waardevolle inzichten delen ze in een kennissessie met het team, met jullie via dit blog en passen ze toe in hun dagelijkse werkzaamheden. Benieuwd naar de invulling van deze dagen, & de take-aways van de lezingen? Mark, Sjoerd, Steven en Jelle vertellen je alles!

Dag 1: reizen, cultuur en heerlijke Paulaners

Maandagmiddag kwamen we aan, en hadden we vrije tijd om München te verkennen. Het weer was heerlijk, dus we hebben eerst een paar uur door de stad gelopen. Daarna zijn we neergestreken op een gezellig terras waar we genoten hebben van de lokale witte Paulaner biertjes. Bij het avondeten mochten de bratwursten natuurlijk niet ontbreken!

Dag 2: De meest interessante presentaties

Content Marketing Playbook for Ecommerce SMEs

Spreker: Paddy Mogan

Als je jouw E-commerce site wil laten groeien, is uitstekende content van essentieel belang. Dit is algemeen bekend, maar het wordt steeds moeilijker om met je contentmarketing op te vallen tussen de concurrentie. Dus, wat kun je doen om unieke content te creëren en je te onderscheiden van al dat (AI-)lawaai?

Paddy is sinds 2004 actief in online marketing. Hierdoor heeft hij aanzienlijk veel ervaring opgedaan, weet hij wat wel en juist niet werkt. Hij heeft in drie punten samengevat welke waardevolle inzichten een van zijn klanten heeft geholpen om 5 miljoen euro extra omzet uit de organische zoekresultaten te behalen:

1. Creëer een productpagina van hoge kwaliteit. Het mag dan wel als een cliché klinken, maar het is absoluut essentieel. Paddy beschrijft in een uitgebreid blog waar je je rekening mee moet houden bij het opzetten van een productpagina, inclusief een voorbeeld: Cheatsheet On-Page SEO for Ecommerce Product Pages

2. Breng de klantreis helder in kaart, dit stelt je in staat om de content nauwkeurig af te stemmen op je ideale doelgroep en potentiële klanten. Door te begrijpen welke pijnpunten en behoeften jouw doelgroep heeft tijdens het zoeken naar oplossingen, kun je gerichte informatie bieden die hun problemen oplost en hun interesse wekt. Dit betekent dat je niet alleen informatieve content kunt creëren die relevant is voor hun specifieke situatie, maar ook productaanbiedingen en oplossingen kunt presenteren op het juiste moment in hun koopreis. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en het vergroten van de kans op conversie.

Een voorbeeld van een pijnpunt: Iemand ervaart slaapproblemen en heeft last van pijn in de nek. Die persoon vraagt zich af: waarom slaap ik ’s nachts zo slecht? Na wat onderzoek realiseert hij/zij zich dat het probleem mogelijk veroorzaakt wordt door het kussen. Als oplossing besluit de persoon om een nieuw kussen aan te schaffen. Dit proces omvat het bezoeken van drie verschillende webpagina’s: een informatieve pagina of blog over slaapproblemen, een categoriepagina met informatie over verschillende soorten kussens en ten slotte een productpagina waar het nieuwe kussen kan worden gekocht.

3. Zorg ervoor dat je gedegen content-briefings opstelt, of je nu zelf content creëert of dit laat doen door een contentspecialist. De briefing vormt een essentiële basis voor hoogwaardige content. Beperk je niet tot alleen het vaststellen van een onderwerp, drie zoektermen en een woordenaantal. Richt in plaats daarvan een uitgebreide briefing in met:

  • De concurrenten
  • De informatie dat in de content moet worden verwerkt
  • De vormen van visuele content
  • De pagina’s die intern gelinkt moeten worden
  • De andere pagina’s die uiteindelijk naar deze nieuwe pagina gelinkt moeten worden
  • Welke zoektermen relevant aan de pagina zijn
  • De juiste tone of voice en doelgroep (customer journey)

Verder gaf Paddy nog een quick win voor vrijwel iedere e-commerce website. Zorg dat alle klantenservice pagina’s goed zijn geoptimaliseerd. Alle zoektermen die gerelateerd zijn aan het merk en relevant zijn voor een pagina, moeten correct zijn verwerkt op de website.

Daarnaast mag een kortingscode pagina ook niet ontbreken. Een aparte landingspagina met een kortingscode, mochten mensen op zoek zijn naar korting komen ze weer op jouw website wat zorgt voor meer verkeer en conversies. Vaak wordt hier niet aan gedacht en staat er een andere website boven je eigen. Zonde van het verkeer en een kleine moeite om een pagina aan te maken met een kortingscode.

Performance Max Two Years Later

Spreker: Andrew Lolk

De Performance Max campagne is niet meer weg te denken uit het Google Ads landschap, de campagne bestaat immers ook al 2 jaar. Laten we stilstaan bij hoe je deze campagne het beste kunt benutten en wat de grootste leerpunten zijn van de afgelopen 2 jaar.

De belangrijkste punten samengevat:

  • Maak zoveel mogelijk gebruik van specifieke campagnes in plaats van één grote allesomvattende campagne. Waarom zou je een allesomvattende campagne gebruiken voor zowel video als display, als je ook aparte campagnes kunt opzetten voor elk van deze doeleinden?
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van first party data (zoals bijvoorbeeld klantenlijsten) en remarketinglijsten om de doelgroep signalen te versterken.
  • Performance Max campagnes werken meestal het beste met een shoppingfeed.
  • Vermijd het bieden op nieuwe klanten, omdat het algoritme van Google hier niet goed mee om kan gaan. Voor een effectieve aanpak moeten duidelijke afspraken worden gemaakt over de juiste biedstrategie.
  • Sluit branded verkeer uit van Performance max campagnes, als je dit niet doet zal het merendeel van de conversies vanuit de branded zoektermen komen.

GenAI voor Full funnel Marketing

Spreker: Frederick Vallaeys

Tijdens deze presentatie werd opnieuw de rode draad van AI benadrukt, specifiek in relatie tot het gebruik van ChatGPT in PPC-werkzaamheden. Fredrick Vallaeys, eigenaar van Optmyzr, deelde enkele waardevolle tips en trucs om je PPC-account te verrijken met ChatGPT-gegevens, waardoor je sneller kunt optimaliseren. Hieronder vind je een samenvatting van de belangrijkste punten, gegroepeerd in de categorieën zoekwoorden, advertenties en doelgroepen:

Zoekwoorden en termen:

  • Ontdek passende zoekwoorden door een grondige analyse van de landingspagina uit te voeren. Hierdoor kun je relevante zoektermen identificeren die van pas kunnen komen bij het versterken van bestaande campagnes of het ontwikkelen van nieuwe. Deze mogelijkheid is niet alleen beschikbaar in ChatGPT, maar ook in Gemini. Deze AI-tool werkt naadloos samen met Google Docs.
  • Vind nog meer nieuwe zoekwoorden door aan te geven dat je gerelateerde zoektermen wilt verkennen.
  • Maak hiervoor een koppeling tussen ChatGPT en Google Sheets. Creëer een formule in de Google Sheet waarmee je ChatGPT eenvoudig kunt integreren.
  • Scoor de verzamelde zoektermen door aan de AI-bot te vragen of de verzamelde zoektermen relevant zijn voor je campagnes.

Advertenties:

  • Gebruik een AI-bot om creatieve koppen en beschrijvingen voor marketingcampagnes te creëren. Door het model te trainen op grote hoeveelheden tekstdata, kan het snel effectieve advertentie-inhoud genereren die gericht is op specifieke doelgroepen.
  • Analyseer landingspagina’s met een AI-bot om relevante informatie op te halen, zoals producten en diensten. Hierdoor kan jij als marketeer betere gepersonaliseerde advertenties aanbieden die aansluiten bij de inhoud van de landingspagina, wat resulteert in een naadloze gebruikerservaring voor potentiële klanten.

Doelgroepen:

  • Creëer doelgroepen met behulp van ChatGPT door het model te voeden met relevante gegevens en het te trainen om patronen en kenmerken van verschillende doelgroepen te begrijpen. Op basis hiervan identificeert ChatGPT doelgroepsegmenten, waardoor jij als marketeer gerichte campagnes kan uitvoeren die beter aansluiten bij de interesses en behoeften van specifieke doelgroepen.

Als laatste presenteerde Frederick nog een testcase over het concept om met GenAI een gehele accountstructuur live te kunnen zetten. Frederick gebruikte hiervoor een Google Sheet die gekoppeld was met ChatGPT om relevante gegevens in de sheet te verkrijgen en nieuwe ideeën te genereren.

Deze informatie biedt veel inzichten en tal van mogelijkheden om te testen voor elk Google Ads-account.

How to Perform the Perfect Google Discover Audit

Spreker: Jerome Salomon

Jerome begon de lezing met een uitleg over wat Google Discover is: een sociaal georiënteerde feed, vergelijkbaar met een gepersonaliseerd magazine samengesteld door Google. Het bevat niet alleen nieuws, maar ook diverse artikelen, video’s, productdetails en zelfs vacaturelijsten. Hoe vacatures precies worden geselecteerd blijft een raadsel.

Hij benadrukte dat Google Discover sowieso een mysterie blijft. Het is als een zwarte doos waar je alleen je eigen data kunt inzien. Daarom benadrukte hij het belang van een grondige audit. Anders wordt het lastig om te inventariseren hoe je presteert op dit platform.

Jerome heeft zijn strategieën over de wijze om zo’n audit uit te voeren gedeeld:

Gebruik zowel data uit Google Search Console als technische SEO-data.

Categoriseer verschillende soorten pagina’s en voer de analyses uit via Google Search Console, aangezien andere platforms zoals GA4 niet alle benodigde informatie verstrekken.

Maar waar moet je precies op letten tijdens zo’n audit?

  • Clickbait-titels zijn effectief onthulde Jerome, ondanks dat Google beweert van niet.
  • Voeg auteurs toe aan content, dit kan een aanzienlijk positief effect hebben.

De presentatie gaf een verhelderend inzicht in hoe marketeers hun aanwezigheid op Google Discover kunnen verbeteren.

Know Thy Enemy

Spreker: Mike Ryan

Mike begon de lezing met het benadrukken van de belangrijkste cijfers die marketeers in de gaten moeten houden: de overlap rate, de outranking share en de impression share.

  • De overlap rate geeft inzicht in hoe vaak adverteerders tegen elkaar concurreren op dezelfde zoektermen.
  • De outranking share laat zien hoe vaak een adverteerder het beter doet dan zijn concurrenten in de veiling.
  • De impression share geeft een indicatie van hoe groot de concurrentie is, waarbij een hoge impression share wijst op een aanzienlijk budget.

Mike adviseerde om een specifiek framework te ontwikkelen om deze cijfers te vertalen. Hierdoor kunnen marketeers nauwkeurig identificeren waar de bedreigingen vandaan komen. Door dit raamwerk te gebruiken, kunnen marketeers hun strategieën verfijnen en effectiever reageren op de concurrentie.

framework Mike Ryan

De spreker deelde niet alleen praktische tips, maar gaf ook boeiende inzichten over de activiteiten van een grote speler zoals Temu. Hij constateerde dat Temu de laatste tijd minder actief iheeft geadverteerd, wat heeft geleid tot een afname van de concurrentie voor andere adverteerders binnen dezelfde markt.

Dag 3: de meest interessante presentaties

Lezing SMX München

Video SEO – Driving Traffic to Both Your Website and YouTube Channel

Spreker: Phil Nottingham

Tegenwoordig is videocontent van onschatbare waarde, het vormt het belangrijkste element tussen alle beschikbare contentopties. Sinds december 2023 heeft zich een significante verandering voorgedaan: alleen video’s van YouTube worden nu gerangschikt in Google Video’s. Dit is het gevolg van het feit dat video vaak niet de primaire vorm van content is op websites, wat Google heeft aangespoord tot deze aanpassing. Het is nu van essentieel belang om video de hoogste prioriteit te geven.

Deze verschuiving lijkt een bewuste keuze van Google te zijn, omdat het meer verkeer en dus meer omzet genereert voor het platform. Het draagt ook bij aan een betere gebruikerservaring, waarbij video’s nu direct in de zoekresultaten verschijnen in plaats van dat gebruikers moeten zoeken op een informatieve pagina. Echter, deze wijziging heeft geleid tot het verdwijnen van veel websites die voorheen video’s bevatten uit de index.

Om hierop in te spelen is het niet voldoende om simpelweg video’s op YouTube te plaatsen en af te wachten. Het is van essentieel belang dat video’s:

  • Ranken op YouTube
  • Ranken in Google zoeken video’s
  • Ranken op je website

Phil deelde een zevenstappenplan voor Video SEO op YouTube:

  1. Kies je videoplatform zorgvuldig.
    1. Sluit je YouTube-video in op je website.
    2. Overweeg alternatieven zoals Wistia, maar wees je bewust van de beperkingen ten opzichte van de zichtbaarheid op YouTube.
  2. Creëer een videogalerijpagina op je website, zoals te zien bij Financial Times (https://www.ft.com/video). Hiermee maak je als het ware een kleine versie van YouTube op je site, wat de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt doordat bezoekers gemakkelijk video’s kunnen vinden.
  3. Optimaliseer je video met structured data.
    1. Maak gebruik van YouTube key motions door een lijst met momenten toe te voegen in de beschrijving op YouTube.
    2. Gebruik clip schema markup op je website om belangrijke momenten te markeren, waardoor je betere resultaten krijgt in Google.
  4. Verbeter de Core Web Vitals, zoals Largest Contentful Paint (LCP), Interaction to Next Paint (INP) en Cumulative Layout Shift (CLS). Deze moeten optimaal zijn voor een goede prestatie.
  5. Maak klikbare thumbnails die de aandacht trekken.
  6. Gebruik linkelementen in YouTube om verkeer naar je website te leiden.
  7. Gebruik short-form content om interesse te wekken voor long-form content. Korte video’s kunnen dienen als trailers voor uitgebreidere content, zoals YouTube Shorts, die meer lijken op clips en trailers.

Digital PR Campaigns With Consistency

Spreker: Gareth Hoyle

Het bouwen van goede en consistente links vanuit digital pr-campagnes is moeilijk. Voor de meeste klanten van Gareth is de succesratio 1 op 5. Maar er zijn verschillende manieren die je kunnen helpen bij het verbeteren van je digital pr-acties. Twee van de voorbeelden die hij gaf waren zeker interessant en toepasbaar voor Nederland:

  1. Focus op lokale onderwerpen. Lokale persberichten kunnen vaak goed werken. Denk aan onderwerpen als: “Wie heeft de hoogste energierekeningen: Rotterdam of Amsterdam?” of “De 10 steden waar criminaliteit het hoogst is”. Dit zijn slechts twee voorbeelden die laten zien hoe je met een onderwerp meerdere plaatsen kunt aanspreken. Dergelijke onderwerpen zijn vaak boeiend voor de inwoners van deze steden en hebben vaak een sterke impact.
  2. Maak het onderwerp persoonlijk. Verhalen en video’s van mensen die iets hebben meegemaakt, maken het geloofwaardig en anderen kunnen zich erin herkennen. Zo was er een voorbeeld van “Zorg vooraf goed dat je familie verzekerd is: moeder maakt zich zorgen of ze haar huis verliest na overlijden van man”. Hierbij hadden ze een video opgenomen in Engeland waarin de vrouw vertelde dat ze niet verzekerd was, waardoor ze haar huis was kwijtgeraakt na het overlijden van haar man. In het persbericht was een link opgenomen naar een verzekeringsmaatschappij.

Changing our Thinking: The Hybrid Human/AI Approach for Breakthrough Innovation

Spreker: John Ekman

Terwijl AI zich in een steeds sneller tempo ontwikkelt, proberen wij mensen bij te blijven. Een vraag die velen van ons bezighoudt, is of AI onze bondgenoot is of juist onze tegenstander. We vragen ons af of AI onze banen zal overnemen of nieuwe kansen zal creëren.

John zegt: In mijn zoektocht naar antwoorden, ben ik tot de conclusie gekomen dat de meeste bedrijven en individuen de verkeerde vragen stellen. Het draait niet om het maken van een keuze tussen twee uitersten, maar eerder om het omarmen van beide perspectieven. Ja, we moeten AI gebruiken om onze huidige operaties te verbeteren én tegelijkertijd moeten we vooruitkijken en de mogelijkheden van “alles – AI” verkennen.

John gaf een mooi maar wel super geavanceerd voorbeeld hoe AI ingezet kan worden voor complexe werkzaamheden. Zo hadden ze net een nieuwe klant die kantoormeubilair verhuurt aan bedrijven. Echter was er geen zoekvraag omdat vandaag de dag vrijwel ieder bedrijf zelf meubilair koopt. Hiervoor hebben ze een AI-model gemaakt die kan voorspellen wanneer een bedrijf op het punt staat te verhuizen. Dit aan de hand van job-posting, recente berichten op sites en nieuwsartikelen. Op deze manier kunnen ze meldingen instellen die ze op de hoogte brengen wanneer een bedrijf gaat verhuizen. Deze data gebruiken ze vervolgens om deze bedrijven te targeten via social maar ook door ze op te bellen.

In een voorbeeld liet John zien dat ze wisten dat Uber gepland stond te verhuizen naar een groter pand in Amsterdam. Hier speelden ze op in door social ads te maken met “Choose flexibility when refurbishing your new workspace and arrive in style” en “Office furniture that will give you a 5 star rating from your employees”. Dit gaf ze niet alleen bekendheid bij Uber maar het sloeg ook aan bij eventuele potentiële doelgroepen. Uiteindelijk zorgde dit voor meer aanvragen en omzet.

Acing Performance Max with Scripts

Spreker: Nils Rooijmans

Als het gaat om scripts voor Google Ads dan is Nils Rooijmans een welbekende naam in de scene. Hij heeft al talloze scripts gemaakt die wereldwijd worden gebruikt door menig SEA-specialist. Daarom kon hij ook niet ontbreken op dit evenement. Tijdens zijn lezing gaf hij al aan dat hij ongeveer 40(!) scripts per account gebruikt om het zijn werk wat makkelijker te maken. Een aantal van deze scripts heeft hij met ons gedeeld. Hieronder vind je de meest gebruikte scripts die we ook al gebruiken voor onze klanten:

Pmax insights script – De Performance Max campagnes zijn natuurlijk een beetje een black box, we krijgen weinig inzicht van Google en kunnen hierdoor soms moeilijk zien wat er goed werkt en wat niet. Om hier meer inzicht in te krijgen maken we gebruik van de Pmax insight script. Hierin kunnen we zien welke asset groep of soort assets goed werken in de campagne. Perfect dus om bij te kunnen sturen in de campagne.

Shopping Branded verkeer uitsluiten – Branded verkeer uitsluiten in de normale shopping en campagne om zo een aparte branded shopping campagne op te zetten. Dit om zoveel mogelijk nieuwe zoektermen in de normale shopping campagne te halen. Dit alles om zo efficiënt om te gaan met de kosten en de omzet te maximaliseren.

Labelizer Script – Dit script wordt al veelvoudig door ons gebruikt om zo meer sturing te kunnen geven aan de juiste producten. Het script verzamelt verkoopdata en voegt deze weer toe aan de producten in onder andere Channable. De best presterende producten zullen worden toegevoegd aan een aparte campagne waardoor we de omzet kunnen maximaliseren.

Presentatie: Demand Gen & YouTube

Sam Tomlinson

Tijdens de 3e dag in München gaf Sam Tomlinson een verhelderende presentatie over Demand Gen, een nieuw campagnetype in Google Ads dat vergelijkbaar is met social media-advertenties. Naast de waardevolle inzichten die Tomlinson deelde, werden er tijdens de presentatie nog enkele belangrijke punten benadrukt.

Een opmerkelijk feit dat aan het licht kwam, was het verschil tussen de tijd die mensen spenderen op platforms zoals Meta (voorheen Facebook) en YouTube, en de digitale advertentie-uitgaven op deze platforms. Terwijl slechts ongeveer 8% van de tijd op Meta wordt doorgebracht, wordt daar ongeveer 20% van de digitale advertentie-uitgaven besteed. Op YouTube is de kijktijd vergelijkbaar, maar wordt slechts 6% van de ad spend besteed. Dit wijst op aanzienlijke kansen voor adverteerders om hun strategieën aan te passen en meer uit hun advertentiebudget te halen.

Voordelen van Demand Gen:

  • Gebruik van first-party data
  • Diverse mogelijkheden qua doelgroepen
  • Hoogwaardig websiteverkeer
  • Inzetten van lookalike doelgroepen op basis van beste klanten
  • Er zijn veel mogelijkheden om creatives te testen.

Bovendien benadrukte hij het belang van effectief testen van het beeldmateriaal. Door het beeldmateriaal eerst binnen Meta te testen en vervolgens de best presterende binnen de Google Ads campagnes te implementeren, kunnen adverteerders hun resultaten maximaliseren.

A/B Testen en Het Belang van First Party Data

Een andere waardevolle tip die Tomlinson deelde, was het belang van voldoende A/B testen en het maximaliseren van het effect door maximaal één aspect per test te veranderen. Daarnaast benadrukte hij het gebruik van first party data en het inzetten ervan om lookalike doelgroepen te creëren, zelfs van doelgroepen die juist niet interessant zijn voor jouw onderneming. Door lookalike doelgroepen te maken van doelgroepen die niet interessant zijn, kun je dus mensen die daarop lijken ook uitsluiten van je campagnes.

In conclusie biedt Demand Gen een veelbelovende kans voor adverteerders om hun bereik te vergroten en effectiever in te spelen op de top-of-funnel in de customer journey. Met de juiste strategieën en het benutten van de voordelen van Demand Gen, kunnen adverteerders hun online advertentie-inspanningen naar nieuwe hoogten tillen.

Vertical Video Ads

Spreker: Marco Gilly

Ook werd een boeiende presentatie gehouden over verticale video’s via social media, gepresenteerd door Marco Gilly van KG Media Factory. Met jarenlange ervaring in het maken van content voor grote namen zoals Bundesliga en Haribo, deelde Marco waardevolle inzichten en strategieën voor het effectief gebruik van verticale video’s op sociale platforms.

Marco benadrukte het belang van het volledig aanpassen van content voor verticale video’s, aangezien dit medium heel anders werkt dan traditionele videoplatforms. Hij presenteerde vijf essentiële pijlers voor succesvolle verticale videocontent:

  1. Het bouwstenen principe;
    1. Trek de aandacht in de eerste 3 seconden van je video, gebruik daarna één van deze thema’s;
      1. Entertainment
      2. Educatie
      3. Humor
      4. Storytelling
      5. Autoriteit
  2. Houd het leuk in plaats van houd het kort.
    1. Laat je content controleren door mensen die er niks mee te maken hebben.
    2. Leg de focus op entertainen van de doelgroep.
    3. Maak het zo lang als nodig.
    4. Maak het zo kort mogelijk.
  3. Wanneer heb je audio nodig? Wanneer iemand moet lezen, hoort diegene niets.
    1. Instagram/Facebook: Ondertiteling is zinvol.
    2. TikTok/shorts: Minimale tekst, laat ten minste de titel zien.
    3. Onverstaanbare dingen wel ondertitelen.
  4. Het beste komt eerst.
    1. De best mogelijke content moet aan het begin van de video worden vertoond.
    2. Binnen 3 seconden moet je de doelgroep overtuigen.
    3. Houd aankondigingen kort.
    4. Geen animaties aan het begin.
  5. Blijf fouten maken
    1. Schommelingen zijn normaal.
    2. Verschillende creatives testen.
    3. Funnels gebruiken om de kwaliteit te verhogen.
    4. Test verschillende platforms.

Tot slot deelde Marco waardevolle tips voor het opzetten van succesvolle campagnes, zoals het testen van verschillende creatives, het gebruik van funnels en het testen van verschillende platforms. Hij wees ook op de mogelijkheden van het TikTok Creative Center, waar adverteerders kunnen zien welke advertenties goed presteren en gedetailleerde analyses kunnen verkrijgen om hun content te verbeteren. Ook deelde hij een tip om via de TikTok Creative assistant in de ad manager een analyse te laten maken hoe je advertentie presteert en wat je beter kunt doen. Vervolgens kun je vragen om een script te schrijven.

TikTok Ads: Neue Plattform, neue Formate und ein riesiges Potential!

Spreker: Katharina Schmid

Katharina Schmid gaf een inspirerende presentatie over TikTok Ads, waarin ze inging op enkele veelvoorkomende misvattingen en waardevolle inzichten deelde over het adverteren op dit platform. Ondanks de heersende negativiteit rondom TikTok-advertenties, benadrukte Katharina dat het platform veel potentieel biedt voor marketeers.

Een van de redenen waarom sommige mensen aarzelen om TikTok Ads te gebruiken, is het idee dat hun doelgroep niet aanwezig is, dat de conversieratio laag is, of dat ze niet over de benodigde creatives beschikken. Echter, Katharina weerlegde deze argumenten en benadrukte de diversiteit van de TikTok-gebruikers. Ze gaf je vier tips om hiermee aan de slag te gaan:

  1. Gebruik de uitgebreide targetingmogelijkheden, zoals het richten op aankoopintentie, het targeten van vergelijkbare zoektermen als bij Google Search Ads, en het bereiken van mensen die interactie hebben met specifieke soorten video’s. Met deze opties kan je als marketeer je doelgroep uiterst nauwkeurig bereiken.
  2. Speel snel in op trends, vooral op het gebied van muziek. TikTokAds zijn voornamelijk effectief voor push-marketing in de bewustwordingsfase, maar de overwegingsfase wordt ook steeds relevanter omdat mensen steeds vaker via TikTok zoeken.
  3. Behaal minstens 50 events in een week om je ads effectief te laten leren en optimaliseren. Dit behaal je bijvoorbeeld door een focus op shopping met behulp van UGC, of het gebruik van de TikTok creator marketplace om video’s te laten maken door influencers.
  4. Meet de impact van de campagnes door een succesmeting.

SMX München: echt een aanrader!

SMX München is absoluut een aanrader voor iedereen die gepassioneerd is over online marketing. Het biedt een kans om kennis te vergaren, te netwerken met andere marketingliefhebbers en je te laten inspireren door de nieuwste inzichten. Dit alles vormt de perfecte basis om verdere online optimalisaties door te voeren!

Gratis kansenonderzoek t.w.v. € 400,-
90% van de bedrijven laat online groeikansen liggen

Meer bezoekers, aanvragen en conversies genereren
Uitgebreide en concrete analyse
Op maat gemaakt door onze specialisten
SMX München 2024 SMX München 2024 2024-04-16
DoubleSmart
DoubleSmart