103%

groei in omzet via Google Ads


73%

groei in organisch verkeer


254%

groei in vertoningen via de organische resultaten

Klantrelatie

Sinds begin 2016 is DoubleSmart betrokken bij de SEO- en SEA-campagnes van Somfy Benelux. Sinds 2020 verzorgen we ook de advertenties op de socialmediakanalen. Inmiddels zijn we dus volledig verantwoordelijk voor alle performance-based marketingkanalen.

Het vraagstuk

Na een succesvolle samenwerking in de eerste jaren kwam er in 2019 een nieuw vraagstuk op tafel. De webshop en de website waren tot dat moment twee losstaande systemen geweest met aparte campagnes. Vanuit een strategiewijziging binnen Somfy kwam de wens naar voren om deze twee systemen samen te voegen.

Het duale vraagstuk dat zich voordeed was het volgende: hoe konden we de reeds verkregen posities behouden of zelfs versterken, en een structuur te bedenken die logisch zou zijn voor de gebruiker en voor Google?

Strategie

Binnen het traject waren een aantal zaken waar we rekening mee moesten houden.

Bij corporate organisaties is er namelijk beperkte vrijheid: niet alle adviezen kunnen daadwerkelijk worden doorgevoerd. Er is een uiteenlopend assortiment, van producten die je online kunt bestellen tot volledige zonweringsinstallaties die enkel via dealers te verkrijgen zijn. Bovendien mag de MarCom boodschap niet verloren gaan.

Belangrijk was dat dit traject niet ten koste zou gaan van de inspanningen die de rest van het team leverde op het gebied van SEO en SEA. Daarom zouden we alles zoveel mogelijk intact houden, tot het moment dat alles klaar stond in de nieuwe omgeving. Daarna konden we de juiste technische aanpassingen doorvoeren:

  1. In kaart brengen van mogelijkheden en restricties;
  2. Planning en taakverdeling;
  3. Integratie;
  4. Livegang;
  5. Monitoren en bijsturen.

Het proces was niet lineair op basis van alle productgroepen, maar is gefaseerd doorgerold op de verschillende productgroepen van Somfy.

SEO-vriendelijke websitestructuur

Met de bovengenoemde randvoorwaarden zijn we naar de tekentafel gegaan en hebben we een SEO-vriendelijke URL-structuur uitgewerkt. Binnen de structuur is rekening gehouden met alle zoektermen die relevant zijn voor de conversie, zoals [elektrisch zonnescherm], maar ook die interessant zijn voor de awareness, zoals [zonnescherm].

Op basis van deze structuur is een taakverdeling en planning opgesteld, zodat we in samenwerking met het Somfy team de content konden herstructureren.

Resultaten SEO.

95% groei in organisch verkeer

133% groei in organische vertoningen

Topposities op zoektermen zoals [knikarmscherm], [zonnescherm], [screens] en andere short-tail keywords

SEA-campagne

Somfy is een internationaal merk. De producten van Somfy zijn niet enkel verkrijgbaar op Somfy.nl en Somfy.be, maar ook bij alle grote winkelketens die elektronische apparaten verkopen. Denk aan Coolblue, Bol.com en Mediamarkt, maar ook aan lokale resellers.

Omdat Somfy niet afwijkt van de eigen adviesprijzen kan het voorkomen dat Somfy zelf niet de voordeligste partij is. Tóch willen we graag meetbaar maken welke impact de SEA-campagnes hebben in de uiteindelijke verkoop bij Bol.com of Mediamarkt.

Dit is mogelijk gemaakt met de software Hatch, waardoor we inzichtelijk hebben gekregen welke sales zijn gerealiseerd op andere webshops via de marketingcampagnes van Somfy. Zo kunnen we de SEA-campagnes blijven sturen op daadwerkelijk resultaat en ROAS, zonder dat de conversies plaats hoeven te vinden in de Somfy webshop.

Resultaten SEA.

103% groei in omzet

140% groei in ROAS

201% groei in conversieratio

Social media campagne

De socialmediacampagnes hebben een meervoudige doelstelling, namelijk nieuwe doelgroepen inspireren (See), overtuigen (Think) en converteren (Do). Om dit goed te managen zijn diverse KPI’s bepaald voor deze fases van het aankoopproces. Zo heeft het bij de nieuwe doelgroepen geen zin om te sturen op conversie; interactie heeft in die hoek veel meer betekenis. De campagnes die om conversies draaien, zorgen uiteindelijk voor de daadwerkelijke leads en omzetten.

Resultaten social media .

80% groei in conversies

99,87% groei in ROAS

-12% in kosten per lead

Conversie optimalisatie

Nu de omgeving volledig live staat, zijn we aan de slag gegaan met het proces om de conversie op de website te verhogen. De hoofdvraag is: hoe kunnen we de waarde uit de bezoekers maximaliseren door een betere en relevantere gebruikerservaring te bieden?

Omdat Somfy veel verschillende conversiemogelijkheden heeft, is het belangrijk om niet alleen naar de e-commerce waarde te kijken of de leads die worden gerealiseerd vanuit het verkeer. Hoe maken we de gebruikerservaring relevant zodat de waarde vanuit het verkeer wordt gemaximaliseerd? Dat is de belangrijkste vraag in het CRO proces.

Wat zegt Somfy?

Nico Bijl

03-12-2018

DoubleSmart helpt ons met SEA en SEO campagnes voor Somfy Benelux. Ik ben altijd zeer tevreden over de samenwerking en de resultaten!

Vraag een gratis kansenonderzoek aan ter waarde van € 400,-
Enthousiast geworden?

Enthousiast geworden over het resultaat voor Somfy? Neem dan contact met ons op!