Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Een bedrijfsfilm als marketingmiddel

Geschreven door , op 20 oktober 2014, in Strategie

marketingmiddel

Een professionele bedrijfsfilm kan de diensten van je bedrijf aantrekkelijk vertalen aan de bezoekers van je website. In de bedrijfsfilm kunt je in een paar minuten uitleggen wat je doet en wat je belangrijk vindt in je dienstverlening. Op die manier kun je bezoekers enthousiast maken over jouw bedrijf en over de manier waarop je jezelf onderscheidt van de concurrentie.

Een bedrijfsfilm als aanwinst voor je website

Content is een belangrijke factor op iedere website. Wie onze blogs een beetje volgt weet ook dat DoubleSmart altijd vrij breed kijkt naar de mogelijkheden binnen content. Google hecht namelijk veel waarde aan de inhoud van de content en de verschillende kanalen waarop content wordt gecommuniceerd. Een bedrijfsfilm wordt hierin langzamerhand een belangrijk kanaal.

Ga maar eens na, hoe aantrekkelijk zijn lange teksten als je snel bedrijven wilt vergelijken? Dan is een bedrijfsfilm veel toegankelijker! Bovendien kun je met een bedrijfsvideo de sfeer binnen je bedrijf veel gemakkelijke overbrengen op de bezoeker. Je kunt een formele boodschap bijvoorbeeld laagdrempeliger maken door muziek toe te voegen aan de bedrijfsfilm of door de beelden die vertoont worden in het filmpje.

Een bedrijfsfilm laten maken: onmisbare tips

Een representatieve bedrijfsfilm laten maken kun je in de meeste gevallen niet zelf. Vaak ga je daarom een samenwerking aan met een gespecialiseerd bedrijf. Probleem hierin kan zijn dat dit bedrijf je organisatie niet van binnen kent en een verkeerde indruk in beeld brengt. Daarom is het belangrijk om een aantal tips ter harte te nemen als je kiest voor een bedrijfsfilm laten maken.

  1. Brainstorm met mensen uit verschillende lagen van het bedrijf en eventueel zelfs klanten. Zelf heb je waarschijnlijk een redelijk beeld van de onderdelen die in de bedrijfsvideo sowieso naar voren moeten komen. Werknemers en klanten hebben misschien wel een andere invalshoek over deze onderdelen en dragen misschien zelfs andere onderdelen aan. Denk hierbij vooral vanuit het oogpunt van de klant.
  2. Het gevaar van content ontwikkeling blijft altijd dat het onderwerp te breed wordt. Daarom is het goed om de grenzen van je bedrijfsfilm af te bakenen. Wil je iets vertellen over het bedrijf in het algemeen, over een specifiek product of juist alle producten? Ga na of dit allemaal wel past in n video.
  3. Selecteer de juiste partner. Een bedrijfsfilm laten maken is vakwerk. Vergelijk daarom verschillende aanbieders. Laat je niet alleen leiden door de prijs, maar ook door de portfolio en indruk die de aanbieder achterlaat.
  4. Blijf betrokken bij het proces van het maken van de bedrijfsfilm, het is immers jouw bedrijf.
  5. Hou het simpel. Je hoeft echt geen Jip en Janneke taal te gebruiken, maar vermijd wel vakjargon in de filmpjes. Maak de video ook niet te lang, mensen raken namelijk snel hun aandacht kwijt. De kracht van een bedrijfsvideo zit hem in de toegankelijkheid, hou deze toegankelijkheid!
  6. Zorg voor herkenbaarheid in de bedrijfsvideo. Je bedrijfsfilm zal hoogstwaarschijnlijk ook weleens getoond worden op andere plekken dan je website. Denk bijvoorbeeld aan YouTube en social media, maar ook op beurzen en presentaties. Zorg daarom in het filmpje altijd voor herkenbaarheid van je bedrijf.
  7. Maak de bedrijfsfilm tijdloos. Een bedrijfsfilm laten maken is een redelijke investering. Maak het filmpje daarom zoveel mogelijk tijdloos.

Je bedrijfsfilm optimaliseren voor de zoekmachines

Het ultieme doel van Google is genoeg waarde bieden aan haar gebruikers. Na Google is Youtube de grootste zoekmachine waar mensen gebruik van maken op zoek naar informatie. Het gebeurt geregeld dat de video’s van Youtube ook zichtbaar worden in de zoekresultaten van Google. Google weet namelijk ook dat bedrijfsfilmpjes toegankelijk zijn en daarmee waarde bieden aan de bezoeker. Daarom hecht Google waarde aan websites waar videos op geplaatst zijn. Probleem is alleen dat Google de filmpjes zelf niet kan beoordelen op inhoud. Zorg daarom dat je ieder filmpje een goede titel en overige informatie meegeeft.

Bekijk hieronder vast het bedrijfsfilmpje van DoubleSmart. Lever er gerust commentaar op als je het niks vindt. Vind je het wel wat, neem dan contact op, we helpen je graag verder!

Meer weten? Lees meer over Strategie, Zoekmachine Optimalisatie

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!