/ leestijd 13 min.

Hoe richt je je bedrijfsaccount op Instagram succesvol in? 

Steven lacht naar Bart
  • Social media

1 miljard maandelijkse gebruikers, 500 miljoen dagelijkse gebruikers en gemiddeld spenderen gebruikers er 29 minuten per dag. Nee, we hebben het niet over het urinoir van de McDonalds, maar over Instagram. Tegenwoordig is er zelfs een Instagram account te vinden van de kat van de overburen of van een nieuwbouwhuis. Dus jouw bedrijf kan echt niet achterblijven, toch? In dit blog lees je hoe je een Instagram account aanmaakt voor je bedrijf en hoe je deze in kunt zetten om meer resultaten te behalen. En dat in slechts 4 stappen!

Leuk feitje: 33,9% van de maandelijkse Instagram gebruikers volgt Cristiano Ronaldo

Wat is het verschil tussen een Instagram-account en een Instagram-bedrijfsaccount?

Voordat je exact ontdekt hoe je een Instagram-account aanmaakt en hoe je hier resultaat mee boekt, even wat achtergrondinformatie: wat is nu eigenlijk het verschil tussen een Instagram-account en een Instagram-bedrijfsaccount? 

Een Instagram-account en een Instagram-bedrijfsaccount verschillen voornamelijk in functies en doelgroep: 

  1. Instagram-account. Dit is een persoonlijk account dat gebruikt wordt door individuele gebruikers om foto’s en video’s te delen met vrienden, familie en volgers. Het biedt basisfuncties zoals het plaatsen van berichten, verhalen en het volgen van anderen.
  2. Instagram-bedrijfsaccount. Dit type account is speciaal ontworpen voor bedrijven en merken. Het biedt extra functies zoals toegang tot statistieken en inzichten over je volgers en de prestaties van je berichten. Bedrijfsaccounts kunnen ook contactknoppen bevatten om direct contact op te nemen met het bedrijf en advertentiemogelijkheden om gesponsorde berichten te maken en te promoten. 

    Wat zijn de voordelen van een Instagram-bedrijfsaccount?

    Het aanmaken van een Instagram bedrijfsaccount heeft meerdere voordelen. Zoals: 

    • Met een bedrijfsaccount kun je statistieken van je volgers, posts, stories en profielbezoekers bekijken. 
    • Met een bedrijfsaccount kun je meerdere call-to-action buttons toevoegen. 
    • Met een bedrijfsaccount heb je de mogelijkheid om te adverteren. 

    Hoe richt je je bedrijfsaccount op Instagram succesvol in?

    Je bedrijfsaccount op Instagram richt je succesvol in in 4 stappen. 

    Stap 1: Een Instagram-bedrijfsaccount aanmaken 

    Vanzelfsprekend begint het allemaal met het aanmaken van een Instagram account voor jouw bedrijf.  

    Hoe maak je bedrijfsaccount aan op Instagram? 

    1. Download de Instagram-app of ga naar Instagram.com en maak een account aan. Nu heb je een persoonlijk account aangemaakt. 
    1. Nu moeten we het account overschakelen van persoonlijk account naar bedrijfsaccount. Dit doe je door naar de instellingen te gaan en vervolgens op “account” te klikken. Helemaal onderaan vind je de optie om over te schakelen naar een professioneel account. 
    1. Selecteer je branche. 
    1. Maak de keuze tussen een bedrijfsaccount of een makersaccount. Een bedrijfsaccount is geschikt voor organisaties en winkels. Een makersaccount is meer geschikt voor influencers en bekende personen. 
    1. Begin met het inrichten van het account. Voeg een profielfoto (logo) toe, vul je biografie in en voeg call-to-action buttons toe. 

    Het echte werk kan gaan beginnen! 

    Stap 2: Instagram strategie bepalen 

    Nu het bedrijfsaccount is aangemaakt, is het belangrijk om na te gaan denken over een Instagram marketing strategie. Wie wil je gaan bereiken met het account en welke doelen heb je met het account? Wil je meer gaan verkopen of wil je meer naamsbekendheid genereren? Daarnaast moet je een plan gaan maken welke content je wilt gaan plaatsen op Instagram. 

    Tip: Neem een kijkje bij de Instagram pagina’s van je concurrenten en ontdek welke strategie zij toepassen 

    Wat wil je bereiken met Instagram? 

    Is het je doel om meer conversies binnen te halen, wil je gewoon aanwezig zijn of wil je meer naamsbekendheid genereren met je bedrijfspagina? Het bepalen van je doel(en) is erg belangrijk om je Instagram strategie vorm te geven. Je doelen zullen richting geven aan je content en aan de doelgroepen die je wilt gaan aanspreken. Deze doelen geven je houvast aan je gehele Instagram marketing strategie. 

    Wie wil je bereiken? 

    Nadat je je doel(en) hebt bepaald, is het van belang om in kaart te brengen wie je wilt gaan bereiken om de doelen te behalen. Kies voor een brede doelgroep wanneer je doel is om meer naamsbekendheid te genereren. Is je doel juist meer conversies binnenhalen? Kies dan voor een specifieke doelgroep. 

    Decustomer journey is een belangrijk onderdeel bij het bepalen van de doelgroep. Door per fase de doelgroep te bepalen, vormt er een trechter waarin je op het juiste moment de juiste content aan de juiste doelgroep kunt laten zien. 

    De doelgroep uit de awareness fase zal nog niet bekend zijn met jouw merk, waardoor zij andere behoeftes hebben dan iemand die al wel bekend is met het merk of product (consideration fase). Vervolgens zal je de doelgroep die al meerdere malen interesse heeft getoond andere informatie moeten geven, om hen over de streep te trekken om een aankoop of conversie te doen. Kortom, door per fase de doelgroep te bepalen kun je met de content beter inspelen op de behoeftes van de doelgroep. 

    Mocht je al in het bezit zijn van een Instagram bedrijfspagina, check dan je huidige doelgroep via de statistieken. Je kunt hier veel informatie vinden over je volgers, zoals hun leeftijd, locatie en op welke momenten ze actief zijn op Instagram. Neem deze data over je volgers mee bij het bepalen van je Instagram marketing strategie. 

    Tip: Neem ook een kijkje in je Google Analytics account om je doelgroep te achterhalen of om de data van de websitebezoekers te vergelijken met je Instagram-volgers. 

    Met welke content wil je je doelgroep en je doelen bereiken? 

    Nu je voor je bedrijf beschreven hebt wat de doelen zijn en wie de doelgroep is, kun je aan de slag met het maken van een contentplan. De mogelijkheden van content op Instagram ontwikkelen zich vaak, omdat Instagram continu inspeelt op nieuwe trends. Zo werden stories toegevoegd na het succes van “verhalen” op Snapchat en werden Reels toegevoegd na het doorbreken van TikTok. 

    Op Instagram kun je als bedrijf verschillende soorten content inzetten om je doelgroep te bereiken. Zo kun je posts, stories, reels (korte video’s) en IGTV (lange video’s) plaatsen. Posts en stories zijn hiervan doorgaans het meest gebruikt op Instagram, deze plaatsingen komen in de feed terecht en hebben de meeste vertoningen. 

    Stap 3: Organisch groeien op Instagram 

    Het bedrijfsaccount is aangemaakt en de strategie is bepaald. Tijd om je volgers te gaan voorzien van informatie én tijd om meer volgers te gaan genereren. Maar hoe doe je dat zonder er geld aan uit te geven? We geven je een aantal tips om organisch meer mensen te bereiken. 

    Laat je klanten weten dat je een Instagram pagina hebt 

    De manieren om je klanten op de hoogte te brengen van je Instagram account zijn eindeloos. Maar om te beginnen is het goed om op je Facebook-pagina en website aan te geven dat jullie bedrijf eveneens actief is op Instagram. Benoem je Instagram pagina bijvoorbeeld ook in de nieuwsbrief. Of verwijs op al je kanalen naar een kortingscode op de Instagram pagina. Zoals ik al zei, de mogelijkheden zijn eindeloos. 

    Gebruik hashtags en locatie(s) in je posts 

    Door middel van hashtags kun je Instagram gebruikers bereiken die jouw account nog niet volgen. Gebruik relevante hashtags die te maken hebben met de post of met je branche. Probeer hier gebruik te maken van een mix tussen grote hashtags en niche hashtags. Een gouden tip hierin is om maximaal zeven hashtags per post te gebruiken. 

    Grote hashtags: #onlinemarketing #socialmediamarketing 

    Niche hashtags: #onlinemarketingbureau #instagramvoorbedrijven 

    Bij het plaatsen van een post kun je er ook voor kiezen om een locatie toe te voegen. Het toevoegen van de locatie zorgt voor meer zichtbaarheid en voor betere vindbaarheid. Probeer hier consistent in te zijn, kies er daarom voor om hier bijvoorbeeld altijd de bedrijfslocatie te selecteren. Hierdoor wordt je account makkelijker gevonden wanneer er op gezocht wordt. 

    Creëer interactie met je doelgroep 

    Iets wat in het begin misschien nog een beetje onwennig voelt, is het reageren onder berichten van anderen/onbekenden. Maar het werkt goed om meer interactie en volgers te creëren. Zoek via relevante hashtags uit jouw branche naar interessante posts en laat hier een unieke reactie achter. In het gunstigste geval krijg je ook eens een reactie op je bericht, dit is een mooi startschot om de conversatie aan te gaan 😉 

    Stap 4: Beginnen met Instagram advertenties 

    Wil je gaan starten met adverteren op Instagram? Bedenk dan eerst goed wat je doelen van het adverteren zijn en wie je wilt gaan bereiken met de advertenties. Het bepalen van de doelgroepen is hierbij een belangrijke factor. Twijfel je nog om te gaan adverteren via Instagram? Check dan even de voordelen van adverteren op Instagram: 

    • Je kunt nieuwe doelgroepen aanspreken met specifieke targeting op basis van demografische gegevens, interesses, beroepen of geografische gegevens. 
    • De resultaten van de advertenties zijn goed meetbaar. Hierdoor kun je goed testen met verschillende type advertenties. 
    • Het draagt bij aan de merkbeleving en zichtbaarheid van je organisatie. 
    • Je kunt gebruikers die eerder in contact zijn geweest met je organisatie opnieuw bereiken door middel van retargeting. 

    Instagram advertentieaccount opstarten 

    Je kunt ervoor kiezen om je bestaande posts te promoten via je eigen pagina, maar we raden aan om een advertentieaccount in de Facebook Business Manager aan te maken. Met een advertentieaccount kun je immers specifieke doelgroepen aanspreken, websitebezoekers opnieuw bereiken en beter testen. Daarnaast werkt het een stuk overzichtelijker en kun je de resultaten beter vergelijken. Bijkomend voordeel: Je kunt direct op Facebook en Instagram tegelijk adverteren. 

    Een campagne opzetten 

    Bij het opzetten van een campagne via de Facebook Business Manager kun je kiezen tussen drie fases met elk verschillende doelstellingen. Deze fases zijn vergelijkbaar met de eerste drie fases van de customer journey. Selecteer hier de campagnedoelstelling die het beste bij jouw doel van het adverteren past. 

    Verschillende type Instagram advertenties 

    Op basis van je campagnedoelstelling krijg je meerdere mogelijkheden voor advertenties. 

    Allereerst is het mogelijk om te adverteren met foto’s en video’s in een post of story. Deze advertenties komen vervolgens direct op verschillende plekken in Instagram terecht. We raden aan om verschillende afmetingen foto’s en video’s te gebruiken, zodat de advertentie zowel op stories als in de feed er strak uitziet. Je kunt per advertentie-plaatsing namelijk een unieke afmeting selecteren. 

    Carrousel advertenties zijn de oplossing wanneer je meerdere foto’s of video’s in één advertentie wilt verwerken. Per afbeelding of video kun je vervolgens een unieke kop, beschrijving en URL toevoegen. 

    Voor webshops is er de mogelijkheid om een collectieadvertentie te maken. Dit is een advertentie waarbij de producten in een carrousel te zien zijn. Dit is goede manier om specifieke producten te laten zien aan iemand die dit product eerder heeft bekeken. 

    Kosten van adverteren op Instagram 

    Hoeveel kost adverteren op Instagram? Een vraag die altijd oprijst als het om adverteren gaat. Bij het adverteren op Instagram betaal je voor het aantal kliks en voor het aantal weergaven van je advertentie. De specifieke kosten zijn gebaseerd op de gekozen doelgroep, concurrentie en je gekozen doelstelling. 

    De kosten voor het adverteren op Instagram kunnen erg variëren. Zo kan de prijs per klik variëren van € 0,08 tot € 2,50. De prijs per 1000 weergaven kan variëren van € 1,15 tot € 6,50. 

    KPI’s om succes te meten met je Instagram advertenties 

    Natuurlijk is het interessant om te weten wat Instagram adverteren kost. Maar nog belangrijker is het om te weten of de kosten die je maakt zinvol besteed zijn. Door KPI’s op te stellen voor je Instagram advertenties kun je bepalen of de gewenste resultaten worden behaald. Per fase uit de customer journey gelden er andere KPI’s. 

    Tijdens de awareness fase ligt de focus nog niet op conversies, maar gaat de focus uit naar merkbekendheid. Voorbeelden van KPI’s uit de awareness fase zijn advertentievertoningen en het doorklikratio op advertenties. Wanneer je met de advertenties de focus legt op conversies, zullen KPI’s zoals ROAS (Return On Advertising Spend) en CPA (Cost Per Acquisition) van toepassing zijn. 

    Samenvatting

    • Een Instagram-bedrijfsaccount biedt extra functies zoals statistieken, advertentiemogelijkheden en contactknoppen, in tegenstelling tot een persoonlijk account. 
    • Het opzetten van een bedrijfsaccount gebeurt via het omzetten van een persoonlijk profiel, waarna je het profiel professioneel inricht met logo, bio en branche. 
    • Een succesvolle strategie begint met het bepalen van doelen en doelgroep, gevolgd door het opstellen van een passend contentplan. 
    • Organisch groeien doe je door actief te zijn, hashtags en locaties te gebruiken, en interactie te stimuleren met je doelgroep. 
    • Met advertenties via Facebook Business Manager kun je gericht doelgroepen bereiken, prestaties meten en conversies optimaliseren. 
    Nieuwsbrief inschrijven

    Meer weten over Social?

    We hebben een hele socialmediakennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze socialmedia-experts met alle liefde delen met de wereld!

    Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

    meld je aan voor de nieuwsbrief

    Deze content is verzorgd door

    Steven Verlaan

    Social ads-specialist

    Een social ads-campagne opzetten om nieuwe medewerkers te werven? Steven is je man! Deze social-fanaat snapt precies hoe je met social ads de beste sollicitanten strikt.