groei in organisch verkeer
groei in omzet
meer orders via SEA
In januari 2019 kwam Smaak van de Wereld in contact met ons op de Webwinkel Vakdagen. Op dat moment was het belangrijkste verkoopkanaal Bol.com. De verkopen via de eigen kanalen stegen wel, maar de afhankelijkheid van Bol.com was groot.
De vraag was daarom tweeledig: kunnen we op korte termijn groeien, terwijl we tegelijkertijd ook werken aan onze groei op de lange termijn?
Vanuit dit vraagstuk zijn we een strategie gaan ontwikkelen. Wat al tijdens de eerste gesprekken duidelijk werd, is dat we in zouden moeten zetten op SEA voor de kortetermijngroei en op SEO voor de groei op de lange termijn. Conversieoptimalisatie mocht ook niet ontbreken: we zagen nog veel mogelijkheden voor quick-wins die direct voor een hoger rendement op SEA-campagnes zouden zorgen.
Door te starten met een zoekwoordenonderzoek kregen we een goed beeld van de markt en duidelijk overzicht van de mogelijkheden die er waren. We voerden een content-gap analyse uit die resulteerde in een overzicht van high-volume zoektermen waar nog geen landingspagina voor beschikbaar was. Deze inzichten werden omgezet in een URL-structuur, waardoor de website zowel voor de gebruiker als voor Google logisch en overzichtelijk zou zijn.
De webshop was ontwikkeld op basis van een standaard WordPress thema. Omdat hier nog veel quick-wins te halen waren op basis van de basisprincipes van conversieoptimalisatie, is dat als doorlopende prioriteit opgenomen in de maandelijkse werkzaamheden.
Omdat het takenpakket vrij groot was en er met meerdere specialisten (SEO, SEA, content) aan de campagne gewerkt zou worden, hebben we alle taken samengevat in een marketingroadmap. In deze roadmap stond wie wat wanneer af zou hebben.
Naast de gebruikelijke maandelijkse contactmomenten hebben we de samenwerking aangepakt op onze TeamSMART werkwijze, waarmee we werken met kwartaaldoelstellingen en 90-dagen benchmarksessies.
In het vraagstuk van de klant werd duidelijk dat er winst geboekt moest worden op organische groei. Ze wilden af van de afhankelijkheid van andere partijen. Onze aanpak: toekomstbestendige SEO.
Doordat we ons niet alleen richten op de spelregels van Google, maar juist de gebruiker centraal stellen, zijn we ook niet gebonden aan Google. Mocht Google om welke reden dan ook zijn positie als marktleider verliezen, dan zal dat zijn omdat de nieuwe partij de gebruikersbehoefte beter kan voorzien. En dat is precies waar we op inzetten.
Het fijne is dat Google steeds beter de behoefte van de gebruiker begrijpt, waar Smaak van de Wereld direct de vruchten van kan plukken.
In de eerste periode van de samenwerking hebben we de nieuwe websitestructuur doorgevoerd en alle pagina’s voorzien van sterke, SEO-vriendelijke content. Niet alleen de content werd onder handen genomen: we keken ook kritisch naar welk paginatype we nodig hadden per zoekwoord. Op [wijnklimaatkast] ranken bijvoorbeeld alleen maar categoriepagina’s, terwijl er op [waar komt wijn vandaan] alleen maar blogs scoren.
Naast de content zijn we ook bezig geweest met andere prioriteiten voor SEO:
Resultaat in de eerste 12 maanden
Er liep al een Google Ads campagne, maar doordat de conversiemeting niet goed werkte was het niet mogelijk om hier correcte data uit te halen. In de basis zagen we al veel mogelijkheden tot verbetering, dus we hebben direct besloten om de campagne volledig opnieuw op te bouwen. In de maand na livegang schoten we direct naar een positieve ROI op deze campagnes.
De campagne is live gegaan met een beperkt budget om een positieve ROI te behalen op de campagne. Zodra deze behaald was, hebben we stap voor stap het budget omhoog gebracht en tegelijkertijd werd de ROAS verder geoptimaliseerd.
Om het absolute rendement van de campagnes te verhogen, zijn we op maandelijkse basis bezig met experimenteren met:
Resultaat in de eerste 12 maanden
De webshop is gebouwd op basis van een standaard WordPress thema. Omdat het bouwen van een nieuwe webshop een forse investering met zich mee kan brengen, is er bij de start van het traject besloten om voorlopig te werken met het reeds geïmplementeerde thema.
Op basis van data uit Google Analytics en Hotjar zijn diverse verbeteringen doorgevoerd aan het webdesign. Dit gebeurde deels vanuit het thema zelf en waren deels maatwerk implementaties door DoubleWeb.
Zo hebben we gewerkt aan de volgende zaken:
Met de TeamSMART werkwijze stroomlijnen we de communicatie waardoor we in korte sprints van 90 dagen met mijlpaaltjes toewerken naar een algeheel succes. Iedere 90 dagen bepalen we nieuwe prioriteiten en leggen we de lat qua doelstelling weer een stukje hoger.
Deze communicatie is niet alleen fijn voor de klant, maar draagt ook bij aan de resultaten van de campagnes. Door in een ritme te werken met het team, worden kansen gezien en aangegrepen en ontstaat er een holistische samenwerking. Het resultaat?
Enthousiast geworden over het resultaat voor Smaak van de Wereld? Neem dan contact met ons op!