/ leestijd 14 min.

Eenvoudig stappenplan voor een goede sitemap voor jouw website

Bart met Hein en Sjoerd en Sofie aan het praten
  • SEO

Wil je goed gevonden worden in de zoekmachines, dan is een goede sitemap essentieel. Zeker als jouw website veel pagina’s bevat.

  • Maar wat is een sitemap precies?
  • Hoe zet je deze in?
  • Hoe maak je een sitemap?

Wat is een sitemap?

Een sitemap is een overzichtelijke pagina met een lijst met alle pagina’s die er op een website te vinden zijn. Je kunt het zien als een soort inhoudsopgave. Dankzij een sitemap is het voor zoekmachines eenvoudiger om de content op een website te indexeren en crawlen. Pagina’s worden dankzij de sitemap niet meer over het hoofd gezien door de crawlers van zoekmachines. Je kunt er alle pagina’s en afbeeldingen mee indexeren.

Oftewel: zoekmachines kunnen beter door een website navigeren. Naast dat een sitemap uitkomst biedt voor zoekmachines, kunnen websitebezoekers er ook mee geholpen zijn. Ze zien in één oogopslag welke pagina’s de website heeft. We maken dan ook onderscheid tussen twee type sitemaps: één voor zoekmachines en één voor de bezoeker zelf.

Als al je pagina’s goed intern gelinkt, kunnen de crawlers al je pagina’s al ontdekken (dus zonder sitemap). Door extra informatie in de sitemap te verwerken, kun je wel de efficiëntie verhogen en sneller wijzigingen op je website inzichtelijk krijgen. Prioriteren is daarbij van belang. Hoe? Dat leg ik je hieronder haarfijn uit.

Sitemap voor zoekmachines

De sitemap voor zoekmachines is over het algemeen niet zichtbaar voor websitebezoekers. Dit komt doordat deze sitemap – XML-sitemap genaamd – zó is ingesteld, dat het voor zoekmachines beter leesbaar is. Het XML-format is dus écht speciaal is gemaakt voor zoekmachines. In sommige situaties wordt er gebruik gemaakt van RSS of Atom formaat worden aangeleverd, maar dat komt niet ontzettend vaak voor. Deze feeds zijn over het algemeen ook kleiner en bevatten maar een klein gedeelte van de meest recente updates. Voor bezoekers is er weer een heel ander type format beschikbaar: de HTML-sitemap.

Sitemap voor bezoekers

Zoals we net al aanhaalden: voor een gemiddelde websitebezoeker is het een raadsel om een XML-sitemap te lezen. De HTML-sitemap is daarentegen te begrijpen voor iedere bezoeker die op jouw website komt. Beide typen sitemaps hebben als doel om de navigeerbaarheid van de website te verbeteren.

Ander type sitemaps zijn:

  • Video sitemaps: helpt zoekmachines om de video content beter te begrijpen
  • Nieuws sitemaps: helpt zoekmachines op nieuws items beter te vinden bij sites die zijn goedgekeurd door en voor Google nieuws
  • Afbeelding sitemaps: helpt zoekmachines op afbeeldingen op de site beter te vinden.

Al deze items kunnen ook in de XML sitemap worden opgenomen, maar ook los worden aangemaakt.

Hoe belangrijk is een sitemap voor een website?

Wil je met bepaalde zoekwoorden hoog scoren in de zoekmachines, dan is het van belang dat een zoekmachine je pagina’s kan indexeren. Een sitemap op je website hebben is geen must voor indexeerbaarheid, maar wél sterk aan te raden. Een sitemap aanmaken is namelijk erg eenvoudig. En het is dus een snelle manier om het de zoekmachine makkelijker te maken om pagina’s te indexeren.

Het proces van de inhoud van een pagina indexeren wordt ook wel crawlen genoemd. Een sitemap hebben heeft hierbij 2 grote voordelen:

  1. De pagina’s op de website worden beter gevonden door Google. Zo kunnen ze geïndexeerd worden en komen ze in de zoekresultaten.
  2. Veranderingen op de pagina – zoals het aanpassen van de content, de META-titel en/of -omschrijving of de afbeeldingen – worden sneller door de zoekmachine meegenomen.

Sitemap voor grote (nieuws)websites

Voor websites waar veel (actuele) content op wordt geplaatst, zoals nieuwswebsites, is het nóg belangrijker om een goede sitemap te hebben. Als er een nieuwsartikel online komt, wil je natuurlijk dat de zoekmachine deze gelijk indexeert. Zodat deze direct zichtbaar is in de zoekresultaten. Hiervoor heb je speciale ‘news sitemaps’.

Vooral als je een grote website (met veel pagina’s) hebt is een sitemap ten zeerste aan te raden. Alle pagina’s kunnen namelijk niet direct gecrawld worden en nieuwe pagina’s worden zonder een sitemap niet snel opgemerkt door de zoekmachines. Met een sitemap houd je de zoekmachines op de hoogte van wijzigingen op de pagina’s én van nieuw aangemaakte pagina’s.

Interne links

Een andere optie, om je pagina’s te laten indexeren door een zoekmachine, is gebruikmaken van interne links op jouw website. Interne links zijn links op een pagina die naar een andere pagina op dezelfde website verwijzen. Zo kan de bezoeker én de zoekmachine eenvoudiger navigeren van en naar die pagina. Wanneer je geen inkomende interne links naar een pagina hebt staan, noemen we dit “orphan pagina’s”, deze kunnen door zoekmachines over het hoofd worden gezien, indien deze pagina niet in de sitemap is opgenomen. Heb je geen interne links op je website en ook geen sitemap? Dan wordt het zoekmachines wel lastig gemaakt om deze pagina’s op te sporen. We raden aan om gebruik te maken van beide opties.

Externe links

Tot slot een manier waarop zoekmachines jouw webpagina kunnen indexeren: externe links. Externe links zijn links op een externe website die verwijzen naar een bepaalde pagina op jouw website. Heeft jouw website geen sitemap, geen interne links en ook geen externe links? Dan is het voor zoekmachines een zeer lastige opdracht om jouw pagina’s te indexeren.

Al met al is het dus belangrijk dat bezoekers en zoekmachines eenvoudig kunnen navigeren van en naar pagina’s binnen jouw website. Dit kan via interne en externe links, maar een sitemap maakt het een stuk gemakkelijker. Ga je graag voor het allerbeste resultaat, dan is ons advies: maak een sitemap aan, breng voldoende interne links aan op alle pagina’s én probeer externe links te winnen.

Hoe maak je een sitemap?

Nu weet je wat een sitemap is en hoe belangrijk het is. Waarschijnlijk sta je nu te springen om een sitemap toe te voegen aan je eigen website, mocht je dit nog niet gedaan hebben. Hoe je dat doet? Daar zijn verschillende manieren voor. Voor WordPress kun je gebruik maken van bekende tools, zoals Yoast en RankMath. Yoast wordt gebruikt door veruit de meeste WordPress websites. Naast dat dit goed werkt, is Yoast ook heel eenvoudig in gebruik. Rank Math is een plug-in die steeds vaker wordt gebruikt als SEO tool voor WordPress websites. En dus ook voor het aanmaken en toevoegen van een sitemap aan jouw website.

XML sitemap via Yoast

De meeste mensen met een WordPress-website maken een sitemap aan via Yoast. Yoast is een plug-in die veel gebruikt wordt voor werkzaamheden rondom SEO. En ook voor het aanmaken van een sitemap is deze plug-in dus geschikt. Een sitemap aanmaken in WordPress via Yoast doe je aan de hand van de volgende stappen:

  1. Ga naar WordPress en log in;
  2. Installeer de Yoast SEO plug-in;
  3. Mocht je deze al hebben, ga dan naar Yoast in de menubalk en link op ‘Algemeen’;
  4. Klik vervolgens op ‘functies’, ga naar XML-sitemaps en zet deze aan;
  5. Klik onderaan de pagina op ‘wijzigingen opslaan’.

Het is gelukt! Jouw sitemap is nu aangemaakt via Yoast. Ben je benieuwd hoe jouw sitemap er nu uitziet? Voer dan de URL van jouw website in en zet sitemap.xml achter de slash. Voorbeeld: www.voorbeeldwebsite.nl/sitemap.xml. De sitemap via Yoast hoort eruit te zien als de afbeelding hieronder.

Een sitemap in Magento gebruiken

Bij het aanmaken van een sitemap in Magento zijn een aantal onderdelen van belang: Zorg er allereerst voor dat je de juiste frequentie gebruikt voor het update van de inhoud van je sitemap. Via de configuratie optie kun je per onderdeel bepalen in welke frequentie de data opgehaald dient te worden

Op een schaal van 0,0 tot 1,0 kun je vervolgens bepalen welke prioriteit je geeft per sitemap update in verhouding tot de andere inhoud. De standaard instelling van prioriteit is 0,5. Daarbij is 0 de laagste prioriteit en 1 de hoogste. Vervolgens kun je er voor kiezen om tevens afbeeldingen toe te voegen in de sitemap. Hoe meer wijzigingen binnen één van deze sitemaps plaatsvinden, hoe meer deze automatisch dienen te worden opgehaald en verwerkt. Het heeft verder geen directe invloed op hoe pagina’s worden vergeleken met andere pagina’s. Het laat enkel zien welke pagina’s jij het belangrijkste vinden voor de crawlers.

Vervolgens doorloop je nog enkele onderdelen voordat je Sitemap automatisch gegeneerd wordt. Kies er bijvoorbeeld voor op bij foutmeldingen een bericht te ontvangen. Stel een limiet in op het aantal URL’s per bestand, deze staat standaard op 50,000 en is dan ook het limiet voor het aantal items (én tevens kleiner dan 50mb). En laat als laatst je sitemap automatisch toevoegen in je robots.txt file.

Doordat Sitemaps een belangrijke rol speelden (en nog altijd spelen) voor zoekmachines om jouw website op de meest optimale manier te crawlen, heeft eigenlijk ieder CMS wel een passende oplossing om eenvoudig een XML sitemap te kunnen genereren. Of je nu gebruik maakt van Umbraco, Lightspeed, Wix of Shopify, allemaal hebben ze een uitgebreid stappenplan voor hoe je een sitemap kunt genereren.

Sitemap aanmelden bij Google Search Console

Nu de sitemap is aangemaakt is het verstandig om deze aan te melden bij Google Search Console. Het aanmelden hiervan is de belangrijkste stap. Hiermee communiceer je namelijk direct met Google dat je een sitemap hebt aangemaakt. Je doet dit in Google Search Console zelf. Ga naar deze tool en ga aan de linkerkant van GSC naar ‘sitemaps’. Deze is te vinden onder ‘index’. Voer de sitemap-URL in en klik op verzenden.

Nu je deze in Google Search Console hebt aangemeld, spoor je gemakkelijk fouten op jouw website op. Zoals issues met CLS-elementen binnen de website of een hoge LCP score. Dit staat voor Cumulative Lay-out Shift en Largest Contentful Paint.

  • Bij een CLS-probleem wordt een pagina geopend waarna nog elementen verspringen. Dit is erg vervelend wanneer je bijvoorbeeld op een button klikt, een element verspringt en je daardoor mis klikt.
  • Een LCP-probleem geeft aan welk element te groot is op een pagina boven de vouw van de pagina. Ook zie je in één oogopslag welke pagina’s niet worden geïndexeerd en wat de reden daarvan is. Dit vind je onder het kopje ‘pagina’s’.

Sitemap vermelden in Robots.txt

Voordat de zoekmachines een website gaan crawlen, kijken ze ook naar het Robots.txt-bestand. Dit bestand op je website wordt gebruikt om te communiceren met de crawlers op je website. Hierin staan voornamelijk bestanden die aan de zoekmachine spiders aangeven dat ze bepaalde informatie niet mogen crawlen op de website. In de eigen documentatie geeft Google aan dat het wél van toegevoegde waarde kan zijn om je Sitemap hierin toe te voegen. Voer in het bovenste witte tekstvlak (onder User-agent: *) de volgende regel in: Sitemap: www.voorbeeldwebsite.nl/sitemap.xml. Gelukt! Jouw sitemap is nu toegevoegd aan het Robots.txt-bestand.

In sommige situaties komt het voor dat de website zó groot is, dat je meer dan één sitemap nodig hebt om alle URL’s goed te sorteren, structureren en categoriseren. Bekijk het voorbeeld van de robots.txt file van Coolblue maar eens:

Ons advies omtrent sitemaps

Hopelijk hebben we met bovenstaande voorbeelden het belang van sitemaps al voldoende toe kunnen lichten. We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat (met name een XML) sitemap van essentieel belang is om jouw website goed te laten crawlen. Een aantal zaken die belangrijk zijn om niet te vergeten bij het gebruiken of genereren van een sitemap:

  • Zorg ervoor dat je enkel URL’s in je sitemap hebt die geïndexeerd moeten worden (geen no-index, 404 of geredirecte pagina’s);
  • Bepaal de juiste prioritering;
  • Sluit irrelevante pagina’s uit de index (3xx, 4xx of 5xx error pagina’s).
  • Maak je sitemap maximaal 50,000 items of kies voor meerdere sitemaps;
  • Dien je sitemap altijd in bij Google Search Console én Bing Webmasters tool;
  • Controleer regelmatig de pagina indexering in Search Console;
  • Zorg dat je sitemap altijd up-to-date is.

De volgende stap: ranken op zoekwoorden

Nu je helemaal klaar bent met het instellen van een sitemap op je website, is het van belang om actief aan de slag te gaan met SEO. Je wilt namelijk ranken op verschillende zoekwoorden. Zoals we al eerder in dit blog zeiden: interne en externe links zijn hier een onderdeel van, met name voor zoekmachines en bezoekers om te navigeren op jouw website. En daarmee scoor je daarom ook hoger in de zoekmachines.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Hein Schumer

SEO-specialist

Iemand die kennis als geen ander weet te combineren met een berg aan enthousiasme: dat is SEO-specialist Hein. Een vrolijke noot op kantoor en ook op het gezicht van zijn klanten weet hij telkens weer een lach tevoorschijn te toveren.