Je interne linkstructuur verbeteren kan namelijk een erg positieve invloed hebben op je posities in zoekresultaten. En het mooiste is: je hebt het helemaal zelf onder controle.
In dit artikel gaan we in op:
Interne links zijn hyperlinks op een webpagina die verwijzen naar een pagina op hetzelfde domein. Daarmee onderscheiden interne links zich dus van externe links, die verwijzen naar een pagina op een ander domein dan waar de link zich bevindt.
Het totaal van alle interne links op een website en hoe deze zich tot elkaar verhouden, noemen we de interne linkstructuur. Dit is dus in feite een soort digitale plattegrond met daarop alle verbindingen binnen de website.
Interne links vervullen drie belangrijke taken op een website:
Die structuur en navigatie spelen een rol in de gebruikservaring van je bezoekers. Interne links helpen hen om de weg te vinden over je website, bijvoorbeeld doordat ze vanaf de informatieve blog waar ze op landden worden doorverwezen naar een shoppagina met een voor hen relevant product.
Maar ook voor SEO zijn interne links belangrijk. Net als je bezoekers helpen die links namelijk ook de bots van zoekmachines om jouw website beter te navigeren en pagina’s te vinden, begrijpen en indexeren.
Daarnaast verdeelt het de binnenkomende linkwaarde over de verschillende pagina’s op je website. Op die manier hoef je niet naar iedere individuele pagina backlinks te verzamelen, maar kun je een aantal van je belangrijkste pagina’s “laden” met een sterk backlinkprofiel, waar je vervolgens interne links plaats naar andere pagina’s die je mee wilt laten profiteren.
Hoe je interne links kunt gebruiken om je SEO te verbeteren, lees je hieronder.
Interne links en SEO zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De manier waarop jij je interne linkstructuur opbouwt bepaalt hoe de waarde van je backlinkprofiel over de verschillende pagina’s wordt verdeeld en hoe goed bots van zoekmachines jouw website kunnen begrijpen.
Op een individuele pagina kijkt zo’n bot naar de (SEO-)content om te bepalen waar die pagina over gaat en hem te indexeren, zodat de pagina in de toekomst aan de juiste zoekopdracht kan worden gekoppeld. Naast de content op de pagina, maakt ook de interne linkstructuur het de bot gemakkelijker om een website te crawlen en alle pagina’s op de site te kunnen vinden.
Daarom gaan we hier dieper in op de vraag hoe je met interne links een SEO vriendelijke structuur opbouwt.
Bij je interne linkstructuur is het van groot belang dat de basis klopt. Dat is namelijk het fundament waarop je het “huis” van jouw interne navigatie gaat bouwen en zonder een goed fundament stort je huis in.
Een goede basis voor jouw interne linkstructuur ziet eruit als een piramide. Daarmee willen we zeggen dat één pagina (de homepage) verwijst naar een aantal van de belangrijkste “knooppunten”.
Die knooppunten noemen we ook wel “pillar pages”, oftewel de pilaar pagina’s waar de rest van je structuur op rust. Idealiter vertegenwoordigt elke pillar page één van de hoofdonderwerpen op je website. Die pagina verwijst op zijn beurt dan weer naar subonderwerpen bij dat hoofdonderwerp, enzovoorts.
Een goed voorbeeld van zo’n interne linkstructuur is onze SEO hub , waarin je nu dit artikel aan het lezen bent. De hoofdpagina hiervan (de pillar page) is als het ware de verzamelpagina die verwijst naar alle losse pagina’s die een bepaald onderwerp verder uitdiepen.
Ook de onderliggende pagina’s verwijzen weer naar elkaar waar dat relevant is. Op die manier ontstaat een heel duidelijke structuur van pagina’s rond hetzelfde onderwerp. Dat zorgt ervoor dat je lezers gemakkelijk de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Voor zoekmachines wordt het extra gemakkelijk om te begrijpen wat het onderwerp van deze pagina’s is en om te bepalen hoeveel informatie je daarover online hebt staan.
Behalve de juiste structuur van je links ten opzichte van elkaar, is het ook belangrijk dat je interne links zelf op de juiste manier zijn opgebouwd. Fouten in de link zelf kunnen er namelijk voor zorgen dat ze niet gecrawld kunnen worden door de bots van een zoekmachine, waardoor ze ook geen waarde kunnen leveren voor SEO.
De meest voorkomende opbouw van een link ziet er zo uit. De url achter “href=” geeft de bestemming van de link aan. Het stuk daarna is de ankertekst: dit is het klikbaar stuk tekst waar de link onder komt te staan. <a> en </a> zijn de standaard open- en sluit codes voor een hyperlink.
Voor zoekmachines is dit een heel herkenbare en leesbare interne linkstructuur. Het laat aan de bot weten dat deze link moet worden opgenomen in de index van de website. De gebruikte ankertekst geeft de zoekmachine informatie over welke informatie er op de doelpagina te vinden is: het helpt de pagina daardoor om beter op dat zoekwoord gevonden te worden.
Het klinkt als een inkoppertje, maar een link moet natuurlijk wel zichtbaar en bruikbaar voor een zoekmachine zijn om geïndexeerd te kunnen worden. Er zijn verschillende redenen dat interne links niet zichtbaar kunnen zijn voor zoekmachines, waardoor ze ook niet geïndexeerd kunnen worden. Probeer dit dus te vermijden:
Bij punt twee noemden we al het belang van de ankerteksten die je gebruikt onder je interne links. Dit gaat nog op zoveel websites fout, dat dit zijn eigen punt verdiend.
Een ankertekst geeft namelijk extra informatie aan de interne link: het geeft een idee van naar welke informatie die link verwijst. Dat is dus een gouden kans om die crawlende bot van de zoekmachine in te fluisteren: “Hey, die pagina waar je nu via deze link naartoe gaat, die gaat dus over onderwerp [x] dus daar zou je hem echt op moeten ranken!”
Toch zie je nog al te vaak dat de interne link wordt geplakt onder een ankertekst als “klik hier”. Zonde. Probeer dus altijd om een interne link te voorzien van een anker met het zoekwoord waarop je de doelpagina wilt laten ranken.
Ook belangrijk: gebruik nooit dezelfde ankertekst voor twee verschillende doel pagina’s. Daarmee vertel je namelijk aan Google dat beide pagina’s over hetzelfde onderwerp gaan, waardoor het onduidelijk is welke daarvan nu het meest die hoge notering verdient.
Zeker wanneer je al een tijdje met je website bezig bent wanneer je voor het eerst op een strategische manier met interne links aan de slag gaat, kun je snel het overzicht kwijt zijn. Gelukkig kun je in Google Search Console eenvoudig inzicht in je bestaande interne linkstructuur krijgen.
Dit is misschien een beetje een no-brainer, maar net als het gebruik van “klik hier”-ankerteksten gaat het nog opvallend vaak fout. Dofollow wil zeggen dat zoekmachine crawl bots worden aangemoedigd de interne link te volgen. En dat is wat je wilt wanneer je interne linkstructuur moet helpen om je pagina’s te laten indexeren en de binnenkomende linkwaarde op een goede manier over je pagina’s te verspreiden.
De homepage is meestal een van de krachtigste pagina’s op een website:vaak is dit de pagina met de meeste pageviews en het meeste binnenkomende links. Toch missen veel mensen deze kans om die kracht door te spelen naar de rest van de website. Ze laten na om interne links op de homepage te plaatsen, of linken niet naar de belangrijkste SEO pagina’s.
Juist vanaf de homepage wil je een directe interne link hebben naar de pagina’s die het meeste SEO focus hebben. Zo geef je ze namelijk een flinke boost vanaf de pagina met het meeste binnenkomende links: een buitenkansje!
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!