En dus is SEO steeds meer een wedstrijd geworden waarin websites elkaar proberen af te troeven voor die felbegeerde top 10 (liefst nog een stukje hoger natuurlijk) posities, om die organische bezoekers waarnaar zo wordt gesmacht binnen te trekken. Dat vraagt om een goede strategie om aan het langste einde te trekken. En voor een goede strategie heb je SEO tools nodig die jou de juiste inzichten geven om die strategie op te baseren.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat we zoeken in een goede SEO tool
  • Welke soorten SEO tools kunnen we onderscheiden?
  • Een overzicht van belangrijke SEO tools

Wat is een SEO tool (en wat moet hij bieden)?

Een SEO tool is een programma dat SEO onderzoek ondersteunt. Deze tools analyseren bijvoorbeeld webpagina’s voor optimalisatie kansen of helpen je bij het vinden van kansrijke zoekwoorden.

Van een goede SEO tool verwachten we dus dat het echt wat toevoegt aan je inzichten. Om die inzichten ook echt uit de tool te halen, is het natuurlijk belangrijk dat je weet hoe hem te gebruiken. Daarom vind je voor (bijna) alle SEO tools hieronder ook uitgebreide artikelen vol met tips en advies voor het gebruik.

Voor de overzichtelijkheid hebben we de SEO tools gerangschikt in verschillende categorieën:

  • Gratis SEO tools (of tools die op zijn minst gedeeltelijk gratis te gebruiken zijn)
  • Complete “Zwitserse zakmes” tools
  • SEO tools voor WordPress websites
  • Technische SEO tools

Het moge duidelijk zijn dat de meeste tools in meerdere categorieën zouden passen. Daarom geven we natuurlijk in elke beschrijving duidelijk aan waar je de tool voor kunt gebruiken.

Gratis SEO tools

Het is logisch dat mensen op zoek zijn naar gratis SEO tools. Ze willen liever niet veel geld uitgeven voordat SEO heeft laten zien ook echt resultaten te kunnen opleveren. Vaak gaat het om websites met een relatief klein budget voor online marketing, die dat beperkte budget dus liever aan andere zaken uitgeven dan aan een duur abonnement voor een SEO tool.

Hieronder zetten we daarom een aantal gratis te gebruiken SEO tools op een rijtje. Met twee kanttekeningen.

Ten eerste is het vaak lastig om volledig gratis SEO tools uit te lichten. Veel tools bieden namelijk wel een uitgeklede of beperkte gratis versie. Alle tools hieronder hebben echter ook een betaalde variant.

Ten tweede is het in veel gevallen na verloop van tijd de moeite waard om over te stappen op een duurdere SEO tool. Zoals we in de inleiding van dit artikel al schreven SEO in veel gevallen een wedstrijd richting de top. Bij de zoekopdrachten met veel concurrentie ga je het dan waarschijnlijk niet redden met alleen de inzichten uit gratis SEO tools.

Moz

Moz is niet voor niets een begrip in de SEO wereld. Het is al jarenlang een veelgelezen blog met informatie en inspiratie over alles wat met zoekmachine optimalisatie te maken heeft. Belangrijker voor dit overzicht van SEO tools, is dat het ook een veelzijdig softwareprogramma is. Mét de nodige gratis opties.

Interessant is vooral de MozBar: een gratis Chrome extensie waarmee je in één oogopslag interessante data kunt krijgen over een website die je bezoekt. Zo zie je bijvoorbeeld een score voor de domein autoriteit en het aantal inkomende backlinks. Dit kan je helpen om snel een idee te krijgen van de kracht van je concurrentie, hoe moeilijk het wordt om op een bepaalde term te ranken of welke website het waard is om zelf een backlink vandaan te krijgen.

Ubersuggest

Ubersuggest was altijd al een veelgebruikte tool voor zoekwoorden onderzoek., Sinds de overname door Neil Patel een aantal jaar geleden is het uitgegroeid tot een complete SEO tool, vergelijkbaar met de grote jongens verderop – zoals Ahrefs en Semrush – verderop in deze lijst.

Dat betekent dat je onder andere zoekwoorden onderzoek kunt doen (zowel voor een inschatting van volumes als om nieuwe inspiratie te vinden), maar ook om je backlinkprofiel (of dat van concurrenten) te analyseren of een algemene technische SEO analyse uit te voeren.

Met Ubersuggest kun je slecht een beperkt aantal gratis opdrachten per dag uitvoeren. Daarmee kun je waardevolle informatie en inzichten krijgen, maar wil je écht optimaal profiteren dan zul je een betaald abonnement moeten afsluiten.

Ubersuggest seo tool

Answer the Public

Answer the Public groeide in rap tempo uit tot een erg populaire tool voor zoekwoorden onderzoek. En dat is niet zo gek, want deze SEO tool heeft heel veel waarde te bieden voor mensen die op zoek zijn naar inspiratie voor nieuwe content.

Je kunt namelijk in een paar klikken bergen interessante longtail zoekwoorden vinden. Op basis van een zoekopdracht genereert Answer the Public namelijk een overzicht van vragen die mensen rondom dat woord in Google intypen. Omdat je met longtail zoekopdrachten  doorgaans een betere kans maakt om te ranken dan met korte zoekopdrachten, is dit een onmisbare tool om je content strategie een flinke boost te geven.

Net als bij Ubersuggest geldt dat ook Answer the Public geen compleet gratis SEO tool is. Je krijgt een beperkt aantal gratis opdrachten per dag. Twee, om precies te zijn. Voor een individuele SEO strategie kun je daarmee natuurlijk heel veel mooie input mee verzamelen. Zeker omdat je de getoonde analyse kunt downloaden als excel-bestand. Op die manier verzamel je dan al snel een uitgebreide bibliotheek met longtail inspiratie rondom je belangrijkste zoekwoorden.

Answerthepublic marketing

Gratis SEO tools van Google

Dan zijn er nog een paar onmisbare tools die niet uitsluitend voor SEO bedoeld zijn, maar ook niet in deze lijst mogen ontbreken. Voor deze geldt dat ze stuk voor stuk volledig gratis te gebruiken zijn: Google stelt ze beschikbaar om website eigenaren te helpen om het internet beter en toegankelijker te maken.

Google Analytics is als het ware het epicentrum van je online marketing werkzaamheden. Met Analytics analyseer je wie er op je website komen, waar ze vandaan komen en wat ze doen. Zeker met de nieuwe versie (GA4, oftewel Google Analytics 4) krijg je waardevolle inzichten in acties die bezoekers op je website ondernemen.

Google Search Console is het verlengstuk van Analytics dat je optimaal inzicht geeft in jouw prestaties in Google. Je ziet alle termen waar je organisch op ranket, hoe vaak mensen daarbij op jouw vermelding hebben geklikt en op welke positie je gemiddeld wordt vertoond.

Google Keyword Planner is een tool die eigenlijk bedoeld is voor gebruikers van Google Ads, dus van betaald adverteren in Google. Je hebt dan ook een Google Ads account nodig om de Keyword Planner te kunnen gebruiken, maar zolang je geen campagnes draait, kost dat je niets. En dan is het een gratis tool voor zoekwoorden onderzoek die je kan helpen om een idee te krijgen van zoekvolumes en concurrentie. De tool is erop gericht om Ads gebruikers op nieuwe ideeën te brengen waarop zij kunnen adverteren. Daarom kun je hem ook prima gebruiken om – op basis van je kernwoorden – nieuwe inspiratie op te doen voor je organische content.

Google Tag Manager is eigenlijk niet echt een SEO tool, maar wel een handig hulpmiddel om bijvoorbeeld stukjes code of (tracking) pixels aan je website toe te voegen. En dat helpt je weer om de zo essentiële data te verzamelen die je nodig hebt om je SEO strategie verder vorm te geven. Dus daarmee is Tag Manager toch een tool die niet in het arsenaal van de SEO expert mag ontbreken.

Google Trends is bedoeld om je inzicht te geven in de ontwikkeling van zoekvolumes. Zo kun je deze tool gebruiken om te analyseren of er in de loop der tijd steeds meer, of juist minder naar een bepaalde term wordt gezocht. Dat kun je dan weer inzetten om te bepalen of een term het waard is om tijd en energie aan te besteden of dat de interesse erin al over zijn hoogtepunt heen is. Daarnaast kun je Google Trends ook gebruik om seasonality op te sporen: dat wil zeggen zoekwoorden waar alleen in bepaalde periodes van het jaar naar wordt gezocht.

Google PageSpeed Insights tenslotte is – met de steeds grotere focus van Google op user experience  – een essentieel onderdeel geworden van je technische SEO toolkit. Met PageSpeed Insights krijg je inzicht in hoe Google jouw website en pagina’s beoordeeld op het gebied van snelheid en gebruikerservaring. Je krijgt een score te zien die aanduidt hoe goed (of hoe slecht) jouw site presteert. Daarnaast krijg je handige aanbevelingen om je scores te verbeteren, zodat je ook direct betere kansen hebt om goed te ranken in Google

Twee van de meest complete en beste SEO tools (Zwitserse SEO zakmessen)

Vraag iemand naar de beste SEO tool in de markt en de kans is groot dat je een van de complete softwarepakketten hieronder te horen krijgt. Dit zijn tools die vrijwel elk aspect van SEO audits en analyse bundelen in één account. Met overzichtelijke, rijke rapporten en dashboards voor het ultieme inzicht in de data die voor jou echt belangrijk zijn.

Natuurlijk is de vraag wat de beste SEO tool is een subjectieve. Er valt ook veel voor te zeggen dat specialistische tools die één stukje heel erg goed doen – of door een unieke invalshoek écht iets toevoegen – met elkaar betere resultaten leveren dan tools die alles doen.

Maar, dat neemt niet weg dat je op één zo’n specialistische tool geen SEO strategie zou kunnen voeren. En dat zou met de tools hieronder wel kunnen.

Semrush

De eerste van die twee Zwitserse SEO zakmessen die we hier uitlichten, is Semrush. Deze SEO tool staat bekend om zijn uitgebreide mogelijkheden voor zoekwoorden onderzoek en concurrentie analyse. Benieuwd waar je concurrenten op ranken en waar je zelf misschien ook op in kunt zetten? Dan moet je Semrush hebben.

semrush seo tool

Ahrefs

Ahrefs is de grootste concurrent voor Semrush, die ook een alles-in-één oplossing biedt voor zoekmachine optimalisatie. Van het analyseren van de autoriteit van een domein tot het in kaart brengen van het organische bereik.

Ubersuggest hebben we al besproken bij de gratis SEO tools, omdat je er een aantal prima gratis analyses mee uit kunt voeren. Omdat de betaalde versie een laagdrempelig alternatief biedt voor Semrush en Ahrefs, moet hij ook hier genoemd worden.

concurrentie in ahrefs

Majestic

Een voordeligere tool dan Ahrefs en SEMrush is, Majestic. Het feit dat de tool voordeliger is, heeft met name te maken met de capaciteit van de tool. De tool is volledig geënt op backlinks en geeft minder inzichten in content, techniek en on-page elementen of issues. Majestic is uitermate goed te gebruiken als extra aanvullende tool voor de SEO werkzaamheden, maar ontbreekt nog wel altijd aan belangrijke features die Ahrefs, MOZ en SEMrush wel hebben.

Handige functionaliteiten die er wel inzitten zijn: Trust Flow, Topical Trust Flow, Ankertekst verdeling en de volledige link grafiek van bijvoorbeeld het 2e en 3e niveau. Verder kun je het volledige spectrum van jouw linkprofiel herleiden en achterhalen welke pagina’s de meeste links hebben of de meest kwalitatieve links. Hieruit kun je een analyse maken en jouw linktargets voor de komende tijd gaan bepalen.

WordPress SEO tools

Wanneer je rond browst op internet, is de kans groot dat je op een website terechtkomt die draait op WordPress. Dat geldt namelijk voor ongeveer een derde van alle websites. Het grote voordeel van WordPress is de flexibiliteit waarmee je programma’s kunt toevoegen, in de vorm van plugins.

Er zijn talloze WordPress SEO tools die je als een plugin aan je site kunt koppelen. Die allemaal benoemen zou veel te ver voeren, dus bespreken we hieronder twee van de meest populaire.

Yoast SEO

Jarenlang had Yoast SEO bijna een monopoliepositie wanneer het ging om WordPress SEO tools. Het was de plugin waar talloze mensen naar grepen voor de zoekmachine optimalisatie van hun WordPress website. Nog altijd hoor je te vaak mensen zeggen dat ze hun pagina’s hebben geoptimaliseerd “want de bolletjes in Yoast zijn groen”.

Yoast SEO geeft namelijk tips voor het verbeteren van de SEO op een pagina, zoals of het zoekwoord waar je op wilt ranken wel genoeg en op de juiste plekken terugkomt. En hoewel het absoluut niet meer verstandig is om uitsluitend daarop te vertrouwen, wordt de plugin nog steeds veel gebruikt om bijvoorbeeld sitemaps of een kruimelpad te verzorgen.

Tegenwoordig heeft Yoast SEO er een uitdager bij. Er zijn namelijk steeds meer mensen die overstappen naar de volgende in deze lijst.

Rank Math

Je zou kunnen zeggen dat Yoast SEO zich lange tijd te weinig of te langzaam heeft ontwikkeld, waardoor er ruimte ontstond voor Rank Math om als serieuze uitdager ten tonele te verschijnen. Veel mensen zweren inmiddels bij deze nieuwe WordPress SEO tool, omdat hij meer en betere functionaliteiten zou bieden dan Yoast SEO.

De gratis versie van deze tool biedt in ieder geval ontzettend veel mogelijkheden en functies. Voor wie op zoek is naar een vervanger voor Yoast, is Rank Math dus al snel de meest logische optie. Maar ook wie voor het eerst op zoek is naar een WordPress SEO tool kon wel eens meer waarde halen uit Rank Math.

rankmath wordpress plugin

Naast de vele SEO tools, betaald danwel onbetaald, zijn er ook nog veel extensies die het leven van een SEO specialist makkelijker maken. Een caching extensie, redirect extensie, hreflang tags checker of een do-follow/no-follow extensie helpt je om snel problemen en kansen op te sporen.

Veelgestelde vragen over SEO tools

Wat zijn SEO tools?

SEO tools zijn wat mensen gebruiken om hun SEO strategie vorm te geven. Denk aan stukjes software of programma’s die bepaalde technische aspecten verzorgen of ondersteunen in het verzamelen van data.

Ook gratis SEO tools kunnen zeker de moeite waard zijn. Veel goede programma’s bieden bijvoorbeeld een beperkte gratis functionaliteit, waarmee je zeker waardevolle informatie kunt vinden als je net start met SEO of actief bent in een niche markt. Voor de volgende stap in je SEO zijn betaalde tools vaak aan te raden.

Wat de beste SEO tools zijn, hangt af van waar je de tool precies voor wilt gebruiken. Zo zijn er complete tools die alle aspecten van een SEO strategie kunnen behandelen, maar ook specialistische tools die heel er goed zijn in één aspect. Daardoor voegen ze vaak iets unieks toe, zoals Answer the Public door te focussen op longtail zoekwoorden.

Meer weten over SEO tools?

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO specialisten met alle liefde delen met de wereld!

SEO tools SEO tools