/ leestijd 12 min.

In 6 stappen naar een converterende banner

Remco en Bart in overleg
  • Social media

Wist je dat de allereerste online banner dateert uit 1994? Waar banners toentertijd voorzichtig hun intrede deden, zijn ze vele jaren en ontwikkelingen verder bijna niet meer weg te denken uit een marketingstrategie. Genoeg redenen om dit marketingmiddel eens onder de loep te nemen! Wat is een online banner precies? Wat komt er allemaal bij kijken? En, het belangrijkste: hoe zorg je ervoor dat jouw banner goed converteert? We vertellen het je graag.

Wat is een online banner?

Een banneradvertentie, ook wel een display-advertentie genoemd, is eigenlijk vergelijkbaar met een digitaal billboard. Met aantrekkelijke afbeeldingen wordt de aandacht van gebruikers getrokken. Het uiteindelijke doel: verkeer naar de website van de adverteerder leiden.

Om ervoor te zorgen dat banneradvertenties opvallen, zijn ze veelal te vinden op veelbezochte locaties op webpagina’s. Dat wil zeggen: de boven-, onder- of zijkant van een pagina. Dit zijn namelijk plaatsen waarnaar ogen vaak afdwalen.

Wanneer is een banner goed?

Goede banneradvertenties trekken de aandacht van de gebruiker én wekken nieuwsgierigheid op. Oftewel: ze nodigen uit om meer te weten te komen over het onderwerp van je advertentie. Ze zijn helder, uitnodigend en bevatten weinig tekst. Een goede banner gebruikt afbeeldingen of multimedia om een boodschap over te brengen.

Hoe maak je een goede, converterende banner?

Hoe je tot zo’n goede, converterende banner komt? Onderstaand stappenplan helpt je hierbij.

Stap 1: Bepaal of je een statische of een bewegende banner wil

De eerste stap naar een goede online banner, is voor jezelf nagaan of je een statische of bewegende banner wilt. En waar jij goed aan doet, dat hangt af van een aantal factoren:

  • De campagnedoelstelling
  • De boodschap die je wilt overbrengen
  • Het beschikbare budget

Wanneer een statische banner geschikt is

Statische advertenties tonen de call to action – in tegenstelling tot een bewegende banner – direct. Als je een eenvoudige en korte boodschap wilt overbrengen, is een statische banner daarom misschien beter geschikt voor de campagne.

De voordelen van bewegende banners

Een reden om voor een bewegende banner te gaan, is dat het meer opvalt dan een statische variant. Bewegend beeld trekt immers de aandacht. Voornamelijk de bewegende HTML 5-banner is erg populair. Deze banners bieden meer voordelen dan de voorheen populaire Flash-, JPG- of GIF-banners. De techniek die achter HTML 5-banners schuilgaat, zorgt er bijvoorbeeld voor dat ze worden ondersteund door alle soorten apparaten.

Stap 2: Doe inspiratie op

De volgende stap in het productieproces van een goed converterende banner, is bedenken hoe je jouw banner wil vormgeven. En dat begint bij het opdoen van inspiratie. Door te kijken naar de banners van andere adverteerders, kom je op goede ideeën voor je eigen campagne.

Een makkelijke manier om zo’n marktanalyse te doen? Gebruikmaken van de gratis tool van Meta: Ad Library. In deze, letterlijk vertaalde, advertentiebibliotheek vind je alle advertenties die live staan in het Meta-netwerk. Via de zoekfunctie filter je eenvoudig op locatie en advertentiecategorie. En door vervolgens te zoeken op een relevant trefwoord of de naam van adverteerder krijg je de advertenties te zien.

Als voorbeeld: heb je een webshop waar je meubels verkoopt, dan kun je zoeken op het woord ‘meubel’ of ‘stoel’. Je krijgt vervolgens allerlei soorten advertenties te zien die gerelateerd zijn aan deze zoektermen. Handig! Je ziet wat je concurrenten doen én krijgt meteen ideeën voor banners en video’s.

Een ander voorbeeld: als je een vacature wil promoten via Facebook, dan zou je het woord ‘vacature’ kunnen zoeken in de Ad Library. Toevallig stuit ik dan tegen een mooie advertentie van een leuk online marketing bureau (😉). Inspirerend, toch?

Stap 3: Zoek het juiste programma

Nu je inspiratie hebt opgedaan voor je banner, is het tijd om te bepalen met welk programma je dit gaat doen. Er bestaan tegenwoordig namelijk meerdere handige tools hiervoor. Wel zo fijn; hierdoor is er voor iedereen – Photoshop-expert of juist helemaal niet – een programma te vinden die bij hem/haar past. Enkele voorbeelden van tools die je kunt gebruiken zijn:

Adobe Photoshop

Photoshop is hét programma voor de creatieveling. Met het uitgebreide palet aan mogelijkheden is dit de nummer 1 tool om afbeeldingen – en ook banners – in op te maken. Je hebt wel enige ervaring met Photoshop nodig om het te gebruiken. Voor een beginneling kan het namelijk erg complex zijn. Daarnaast goed om te weten: Photoshop is een betaald programma.

Voordelen:

  • Je hebt veel mogelijkheden

Nadelen:

  • Je hebt enige ervaring en kennis nodig
  • Betaald programma

Naast Photoshop heeft Adobe een andere handige tool voor het ontwerpen van banners: Adobe XD. Dit programma is voornamelijk gericht op het ontwerpen van websites en apps. Adobe XD is, in vergelijking met Photoshop, gemakkelijker in gebruik en het is gratis.

Canva

Canva is een gratis tool, waarmee je zeer eenvoudig mooie banners maakt. Zelfs als je geen tot nauwelijks ervaring hebt met grafisch vormgeven. Canva heeft namelijk vele templates beschikbaar, waardoor een deel van jouw werk uit handen wordt genomen. Jouw banner liever volledig zelf vormgeven? Ook dat is mogelijk, met genoeg hulpmiddelen.

Voordelen:

  • Gratis versie, maar ook een pro versie
  • Je hebt weinig ervaring en kennis nodig
  • Het heeft een gebruiksvriendelijke interface

Nadelen:

  • Niet alle functies in het programma zijn gratis te gebruiken. Voor sommige functies heb je de Pro-versie nodig.

Bannersnack

Bannersnack is een relatief goedkope tool met veel mogelijkheden. Net als bij Canva, kun je hier ook gebruik maken van vele templates. Dankzij de gebruiksvriendelijke interface maak je vervolgens gemakkelijk de banner die jij voor ogen hebt.

Voordelen:

  • Je hebt weinig ervaring en kennis nodig
  • Veel templates waar je uit kan kiezen
  • Ook geschikt voor HTML5 banners

Nadelen:

  • Niet alle functies in het programma zijn gratis te gebruiken. Voor sommige functies heb je de Pro-versie nodig.

Stap 4: Kies het kanaal en de juiste formaten

Zo, je weet welk ontwerpprogramma je gaat gebruiken. Nu is het tijd om een blik te werpen op het kanaal waarop je de banner gaat plaatsen en welke formaten daar het beste bij passen. Goed om te weten hierbij: de grootte van banners wordt uitgedrukt in pixels. De reden hiervan is dat alle landen – in tegenstelling tot andere maateenheden – bekend zijn met pixels.

Kijken we naar de verschillende kanalen, dan is het van belang dat je weet welke advertenties de meeste vertoningen, klikken en verkopen genereren in de grote netwerken. Dit zijn over het algemeen Google, Facebook en Instagram. We zetten de meest voorkomende Google-, Facebook- en Instagrambanners en hun afmetingen graag voor je op een rij.

Meest voorkomende advertentieformaten voor Google-banners

Middelgrote rechthoek (300 × 250)
Deze banner heeft een compact formaat en is vaak ingebed in tekstartikelen. Dit formaat wordt meestal als minder opdringerig ervaren dan grotere formaten.

Leaderboard (728 × 90)
Dit type banner heeft zijn naam te danken aan het feit dat het meestal bovenaan een webpagina wordt weergegeven. Als je een advertentie aan zoveel mogelijk mensen wilt tonen, dan is dit een goede optie om te overwegen. Voornamelijk op forumsites doet dit type banner het goed.

Halve pagina of grote wolkenkrabber (300 × 600)
Anders dan de naam doet vermoeden, omvat deze banneradvertentie niet de helft van een pagina. Dit type banner heeft echter, in vergelijking met de andere banners, wél het grootste formaat. Als adverteerder heb je dan ook veel ruimte om je boodschap onder de aandacht te brengen.

Mobiel leaderboard (320 × 50)
Zoals je aan de naam kunt zien, is dit formaat banner geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Hoewel het een van de kleinste bannerformaten voor mobiel is, is hij zeker effectief. Het is een goede manier om het aantal vertoningen te maximaliseren.

Meest voorkomende Facebook- en Instagram-advertentieformaten

Met maandelijks meer dan 2 miljard Facebookgebruikers en zo’n 1 miljard Instagramgebruikers, werpt het zeker zijn vruchten af als je jouw advertenties met zorg kiest en samenstelt. De juiste bannerformaten van je advertenties spelen hierbij een grote rol. Dit bepaalt namelijk voor een groot deel of de banner effectief is of niet. Een vierkante Facebook- of Instagramadvertentie heeft vrijwel altijd een formaat van 1200 x 628. De meeste advertenties op Facebook en Instagram zijn van vierkant formaat.

Feed-beeldadvertenties (1200 x 1200)
Ondanks dat de videoadvertenties steeds populairder worden, bestaan de meeste Facebookadvertenties nog steeds uit een afbeelding. Een afbeelding gebruiken voor je advertentie is namelijk een stuk makkelijker dan het maken van een goede video.

Stap 5: Bepaal of je gaat werken vanuit een template of dat je vanaf scratch begint

Voordat je aan de slag gaat met het ontwerpen van jouw banner(s), is het van belang te bepalen of je gaat werken in een bestaand template of dat je het design volledig zelf ontwerpt. Als je jouw banner zo snel mogelijk af wilt hebben, of als je niet heel grafisch bent aangelegd, is het gebruik van ontworpen en gebruiksklare bannersjablonen een goede keuze. In de eerder genoemde programma’s zijn honderden tot duizenden templates beschikbaar. De echte creatievelingen onder ons kunnen hun design volledig vanaf scratch zelf ontwerpen.

Stap 6: Ontwerpen maar!

De eerste vijf stappen succesvol doorlopen? Dan is het nu tijd om je van je creatiefste kant te laten zien! Wel nog belangrijk om rekening mee te houden: het doel dat je wil bereiken met je advertentie. Voor wie is de banner bedoeld? En in welke fase van de customer journey bevindt jouw doelgroep zich?

Om de inhoud van jouw banner af te stemmen op het uiteindelijk doel, is het dus van belang te bepalen in welke fase van het see, think, do, care-model je doelgroep zich bevindt. Bijvoorbeeld: als je een branding-banner maakt, die veelal in de see-fase wordt ingezet, hoeft er geen harde call-to-action in.

Belangrijke elementen van een banner

Naast dat banners visueel aantrekkelijk moeten zijn, heeft een banner een aantal elementen die moeten terugkomen:

  • Titel en eventueel subtekst
  • Opvallende afbeelding of kleurschema
  • Logo
  • Call to action, als je jouw doelgroep tot actie wil laten overgaan

Waarop je moet letten bij het ontwerpen van een banner

Ga je aan de slag met het maken van een banner, dan is het van belang dat je ervoor zorgt dat de afbeeldingen, kleuren en tekst passen bij de uitstraling van jouw merk. Continuïteit en consistentie zorgen er namelijk voor dat mensen jouw merk sneller herkennen én dat ze je onthouden.

Bij zo’n huisstijl hoort natuurlijk ook een logo. Hiermee identificeer je je als bedrijf. Jouw logo mag dan ook niet ontbreken op een banner. Al helemaal niet als jouw doel is om naamsbekendheid op te bouwen.

Wil jij een call to action op je banner? Knoppen zijn hiervoor het meest effectief. En daarbij van belang is, dat het voor mensen duidelijk is wat ze kunnen verwachten als ze op die knop klikken. Teksten als “Meer weten?”, “Nu bestellen, morgen in huis!”, of “Bekijk ons assortiment”, werken bijvoorbeeld goed op zo’n call to action-button. Maar teksten als ‘nu kopen’ en ‘hier bestellen’ klinken dan weer te dwingend en dat kan juist averechts werken.

Als de banner is ontworpen, is het belangrijk om te kijken naar de rest van de klantreis. Waar komt de consument terecht nadat er op de banner is geklikt? Zorg ervoor dat de landingspagina overeenkomt met de stijl en boodschap van de banner.

Klaar? Mooi! Tijd om mensen naar jouw website te leiden en te laten converteren!

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over Social?

We hebben een hele socialmediakennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze socialmedia-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Bart Nederveen

Teamlead Social Ads

Loopt al heel wat jaren bij DoubleSmart rond en dat is te merken als hij zijn mond opentrekt. Handige tools, ontwikkelingen in de onlinemarketingbranche en efficiënte werkwijzen: noem het maar op en deze wandelende social ads-encyclopedie weet je er alles over te vertellen.