Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Mobiele SEO – zoekmachine optimalisatie anno nu

Geschreven door , op 25 september 2014, in Zoekmachine Optimalisatie

Mobiele-SEO

Hoewel het afhankelijk is van de branche waarin je actief bent, is het bijna zeker dat ongeveer de helft van de bezoekers van je website via een mobiel toestel op je site komt. Dit komt vooral door het feit dat het voor tablets en telefoons gemakkelijker is geworden om websites te bezoeken. Mobiele vindbaarheid wordt daarmee ook een steeds belangrijker onderwerp.

Google houdt ook rekening met deze toegenomen populariteit van mobiele apparaten en past haar diensten hier op aan. Om kwaliteit te bieden aan haar gebruikers, moeten de websites die hoog in Google staan ook op mobiel toestellen gebruiksvriendelijk zijn. Daarom is een responsive website allang geen overbodige luxe meer, maar een must voor iedere website eigenaar.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat ruim 65% van de bezoekers via een mobiel apparaat, sneller tot actie over gaat als de website mobielvriendelijk is! Als je dit soort cijfers in je achterhoofd houdt, dan verdient de investering in een responsive website zich snel terug.

Verbeter de vindbaarheid van je website op desktop n mobiel

Ok, tot hier toe de basis. Het belang van een responsive website staat immers niet ter discussie in dit artikel. Wel ga ik in dit artikel verder op de factoren die invloed hebben op de mobiele vindbaarheid. Deze factoren verschillen niet zoveel van de reguliere factoren van de vinbaarheid. Voor Google staat namelijk de gebruiksvriendelijkheid en waarde van een website bovenaan. Toch zijn er een aantal factoren die mobiel wat zwaarder wegen. De belangrijkste zal ik hieronder toelichten.

Snelheid van je website

De snelheid van mobiele netwerken is de laatste jaren fors verbeterd. Toch is de kwaliteit van de mobiele verbindingen vaak minder dan vaste verbindingen. En aangezien trage websites ergernis nummer n is voor internetgebruikers, telt Google deze factor zwaar mee in de indexering van de zoekresultaten.

Content is king

Content is het hart van je website. De trouwe volgers weten dat ik dit in een eerder artikel al eens heb uitgelicht, maar ook voor je vindbaarheid op mobiele apparaten is content erg belangrijk. Voor mobiele apparaten is het extra belangrijk dat je de content op een goede manier aanbiedt bij je bezoeker. Een responsive website doet dit namelijk niet helemaal automatisch. Hieronder ga ik daar per type content nog wat verder op in.

Teksten

Teksten lezen kost moeite. Biedt daarom je teksten aan op een zo aantrekkelijk mogelijke manier. Dit kun je doen door:

  • Teksten goed scanbaar te maken
  • Het juiste lettertype te gebruiken
  • Toegankelijke woordkeuze te gebruiken

Videos

Als je videos op je website hebt staan dan moet je er rekening mee houden dat niet alle bestandsvormen gebruikt kunnen worden op mobiele apparaten. Flash kan bijvoorbeeld niet worden afgespeeld door Apple en Android.

Zorg dat je buttons klikbaar zijn

Iedereen herkent het wel. Je wilt klikken op een button, maar je zit er iedere keer naast en komt dus op de verkeerde pagina terecht. Na vijf keer klikken en 20 seconden verder te zijn haak je vervolgens maar af. Zonde als de bezoeker daardoor geen contact opneemt of het winkelwagentje niet afrekent.

Instellingen van Google+ pagina

Een kenmerk van mobiele apparaten is dat ze mobiel zijn.. Dit klinkt als een dooddoener maar kan je veel extra bezoekers opleveren. Als ik bijvoorbeeld op zoek ben naar een schoenmaker in een gebied waar ik niet bekend ben, dan pak ik mijn telefoon er bij en ga naar de schoenmaker die als eerste naar boven komt in de zoekresultaten. Heel simpel te realiseren door je Google+ pagina goed in te vullen. +1 voor je mobiele vindbaarheid!

Wat is het gedrag van je mobiele bezoeker?

Als je de bovenstaande factoren allemaal onder handen hebt genomen en je wilt gaan fine tunen om het rendement van je website te optimaliseren voor desktop n mobiel, dan is het goed om daar ook mee verder te gaan in Google Analytics. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten of mobiele bezoekers zich anders gedragen dan desktop bezoekers. Als dit inderdaad het geval is, dan is het goed om te onderzoeken waar de verschillen door komen. Lees hier meer over in het artikel over doelen stellen en conversie meten.

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!