Op deze pagina vind je informatie over alles wat er bij technische SEO komt kijken en waarom technische SEO alleen maar belangrijker wordt.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is technische SEO?
  • Welke rol speelt structuur hier in?
  • Wat zijn de belangrijkste onderdelen van technische SEO?
  • Én je krijgt gratis een technische SEO checklist

Wat is technische SEO?

Technische SEO is het ervoor zorgen dat een website voldoet aan de technische vereisten van moderne zoekmachines, met als doel het verkrijgen van betere posities in de organische zoekresultaten. Belangrijke terreinen van technische SEO zijn bijvoorbeeld crawlen, indexeren en de websitestructuur.

Het belang van technische SEO

De techniek achter een website is – samen met content en autoriteit – één van de drie pijlers van SEO. In de afgelopen jaren is deze pijler eigenlijk alleen nog maar belangrijker geworden.

Dat heeft ermee te maken dat de gebruikerservaring van je website steeds belangrijker wordt. Een website die langzaam laadt of lastig te navigeren is, biedt een slechte ervaring. Daarnaast moeten ook zoekmachines je site kunnen vinden, begrijpen en indexeren.

Maar ook als de crawlende bots van zoekmachines je pagina’s kunnen vinden en indexeren, zijn er nog verschillende technische factoren die roet in het eten kunnen gooien. Een pagina kan nog zulke goede content bevatten, maar als de technische SEO niet klopt, dan gaat hij nooit hoge posities in de zoekresultaten veroveren.

Onder technische SEO vallen bijvoorbeeld de structuur van je website, hoe goed pagina’s kunnen worden gecrawld en geïndexeerd door zoekmachines en snelheid en beveiliging van je website.

Technische SEO

Het belang van een goede website structuur

De basis van een goede technische SEO ligt in het opbouwen van een logische website structuur . Die structuur is namelijk om meerdere reden belangrijk:

  • Een goede structuur verbetert de ervaring van je bezoekers doordat zij gemakkelijker kunnen vinden wat ze zoeken en langer op je site zullen blijven. Voor Google is dat een belangrijk signaal van de kwaliteit van je content.
  • Met de juiste structuur help je zoekmachines om de verschillende pagina’s op je site te vinden en indexeren. En dat is wat je wilt bereiken nietwaar?

Een goede structuur brengt de pagina’s op je website samen in zogenaamde content clusters . Voor zoekmachines maakt dit duidelijk welke pagina’s bij elkaar horen. Lezers kun je met interne links  helpen om de verdiepende content te vinden die ze zoeken.

Hoe groter je website is, hoe belangrijker het wordt om de structuur op orde te hebben. Anders wordt je website al snel een doolhof van pagina’s waarvan niet duidelijk is hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Boom - websitestructuur

De sitemap als een plattegrond voor Google

Juist omdat ook voor zoekmachines de structuur van je site zo belangrijk is, kun je Google een handje helpen. Dat kun je doen door middel van een zogenaamd sitemap.

De sitemap kun je zien als een plattegrond voor Google, met daarop alle url’s van je website die geïndexeerd zouden moeten worden. Meer hierover kun je lezen in het artikel over het aanmaken van een goede sitemap .

Technische SEO onderdelen

Behalve structuur zijn er natuurlijk nog een aantal andere belangrijke factoren voor technische SEO. Hieronder bespreken we de belangrijkste. Gebruik dit overzicht als een technische SEO checklist, zodat je kunt nagaan op welke gebieden er wellicht nog wat te verbeteren is voor jouw website..

1. Crawlen en indexeren

Het eerste wat je wilt controleren, is of zoekmachines jouw pagina’s überhaupt goed kunnen crawlen en indexeren.

Dit draait er allemaal om dat je het voor zoekmachines zo gemakkelijk mogelijk wilt maken om jouw pagina’s op te nemen in de index. Vanuit die index worden namelijk pagina’s gekoppeld aan de zoekopdrachten die je doelgroep invoert: het is dus essentieel om in die index te worden opgenomen.

Een eerste stop is Google Search Console. In het “indexdekking” rapport (onder “sitemaps”) kun je daar namelijk zien of Google problemen had bij het indexeren van bepaalde pagina’s, zodat je problemen met indexering op het spoor kunt komen.

Een veelgebruikte tool voor het opsporen van problematische url’s is Screaming Frog. Doe er je voordeel mee!

Crawl budget

Het crawl budget  speelt een rol bij de indexering van nieuwe pagina’s (of het opnieuw laten indexeren nadat je foutmeldingen hebt opgepakt), of wanneer je een bijzonder grote website beheert. Dit budget is namelijk het aantal pagina’s dat Google maximaal crawlt en indexeert in een bepaalde periode.

Zeker wanneer je een website hebt met (tien-)duizenden pagina’s, of wanneer je veel nieuwe content toevoegt, is het crawl budget een belangrijke factor om in de gaten te houden om ervoor te zorgen dat al je pagina’s in de Google index terechtkomen.

Robots.txt

Een ander belangrijk element om in de gaten te houden is het gebruik van een robots.txt bestand . Dat is een tekstbestand dat webmasters gebruiken om informatie te geven aan bots en crawlers. Zo’n bestand kan de zoektocht van die crawlers gemakkelijker maken, maar ook in de war gooien.

Het bestand geeft in de basis aan welke pagina’s wel of niet geïndexeerd dienen te worden. Handig, wanneer je bepaalde pagina’s wilt uitsluiten omdat ze incompleet zijn, of bijvoorbeeld concurreren met een andere pagina rondom hetzelfde zoekwoord (zoekwoord kannibalisatie).

Minder handig is het wanneer een pagina onbedoeld op “noindex” staat en het robots.txt bestand dus ten onrechte aan zoekmachines vertelt dat de pagina niet in de index moet worden opgenomen.

2. Snelheid

Snelheid is alles, zeker online. Daarom is het verbeteren van je website snelheid  één van de manieren waarmee je veel directe invloed op je rankings kunt hebben.

Natuurlijk heb je naast een pijlsnelle website nog steeds goede content en voldoende backlinks nodig om écht de top van de zoekresultaten te bereiken. Maar, het verbeteren van de laadtijd van je pagina’s kan een flinke impact hebben op je organische bereik.

Een paar praktische tips om de laadsnelheid van je pagina’s te verbeteren:

  • Maak gebruik van caching
  • Optimaliseer afbeeldingen (dat wil zeggen: gebruik geen grotere bestanden dan nodig voor een goede weergave)
  • Beperk zoveel mogelijk de grootte van de webpagina’s (voeg dus geen onnodige elementen toe die onnodige laadtijd opzuigen)
  • Gebruik zo min mogelijk “third party scripts” op je pagina’s. Dit zijn scripts van externe tools en programma’s die ook geladen moeten worden, zoals Google Analytics (die je overigens beter wel kunt laten staan). Een bekende vertrager van WordPress websites zijn bijvoorbeeld de vele plugins die kunnen worden toegevoegd.

websitesnelheid via google pagespeed tool

3. Duplicate content en zoekwoord kannibalisatie

Met een goede contentstrategie  hoef jij je waarschijnlijk geen zorgen te maken over duplicate content . Maar, het kan in iedere website sluipen, hoezeer je ook je best doet om altijd de beste en meest SEO vriendelijke content te schrijven.

Twee tools die je kunt gebruiken om duplicate content op je eigen site op het spoor te komen:

  • Raven Tools signaleert pagina’s met duplicate content (en pagina’s met een te laag woordenaantal: thin content) zodat je die kunt aanpakken
  • Ook de Content Quality van Semrush kan je laten zien waar je website dezelfde content heeft op verschillende pagina’s.

Deze pagina’s kun je vervolgens aanpakken door de content te herschrijven. Soms is dat echter niet de meest voor de hand liggende oplossing.

Sommige websites zullen nu eenmaal pagina’s hebben met vrijwel unieke content. Bijvoorbeeld e-commerce websites met veel vergelijkbare product pagina’s. Al die product omschrijvingen handmatig aanpassen is dan onbegonnen werk.

In die gevallen kun je met een “noindex tag” aangeven welke pagina’s niet geïndexeerd moeten worden.

Dit is een stukje code in de broncode van de pagina, die aan de crawlers van zoekmachines vertelt dat deze pagina niet hoeft te worden opgenomen in de index. Zo maak je het voor die zoekmachine ook meteen een stuk duidelijker welke pagina’s écht belangrijk zijn.

Ook voorkom je met deze aanpak zogenaamde zoekwoord kannibalisatie. Dat treedt op wanneer twee pagina’s ogenschijnlijk over hetzelfde zoekwoord gaan. Google kan dan moeite hebben om te bepalen welke van de twee het beste resultaat biedt, met als gevolg dat beide pagina’s afwisselend ranken. Daardoor scoren ze beiden meestal niet zo goed als één pagina zou doen.

De beste oplossing in zo’n geval is om beide pagina’s samen te voegen tot één diepgaand stuk pillar content over dat onderwerp, of door middel van interne links  aan te geven welke van die twee pagina’s wat jou betreft de belangrijkste is rondom dat zoekwoord. Is dat geen optie? Dan kun je de minder belangrijke door middel van een noindex tag uitsluiten om Google duidelijk te maken: “Die andere moet je hebben.”

4. Veiligheid

De meeste websites voldoen inmiddels wel aan deze vereiste, maar hij is te belangrijk om hem niet te benoemen. Een SSL-certificaat is tegenwoordig toch wel het absolute minimum wat betreft de veiligheid van je website. Zonder zo’n certificaat maak je het jezelf dan ook onnodig moeilijk om te scoren in de zoekresultaten.

Of jouw website beveiligd is met SSL kun je eenvoudig herkennen aan het slotje voor je url. Ook wordt een beveiligde url voorafgegaan door https://, in plaats van het onbeveiligde en verouderde http://

5. Core Web vitals (Gebruiksvriendelijkheid)

Over Core Web Vitals schreven we eerder al uitgebreid. De Core Vitals zijn onderdeel van een specifieke set aan onderdelen die gebruiksvriendelijkheid in algemene zin beoordelen. Door de gebruiksvriendelijkheid van jouw website drastisch te verbeteren kun je daar blijvend meer uithalen dan voorheen.

6. Gestructureerde data toevoegen

Met een stukje programmeercode, zogeheten schema mark-up, kun je jouw pagina voorzien van extra elementen waardoor de zoekmachines jouw pagina beter gaan begrijpen. Schema Markup komt om de hoek kijken als we het voor Google logischer willen maken waar de inhoud van de pagina over gaat en of er een tabel, persoon, lijst met items of een product op de pagina staat.

Daarbij kun je de zoekresultaten pagina verrijken door de veelgestelde vragen ook als mark-up toe te voegen. De mogelijkheden hierin zijn legio en ze hebben allen zo hun voordelen.

Technische SEO fouten opsporen

Als online marketing bureau starten we een SEO traject doorgaans met het opsporen van fouten en verbeterkansen op het gebied van technische SEO. Dat zijn vaak namelijk belangrijke stappen die je op korte termijn kunt zetten om de positie van een website in de zoekresultaten te verbeteren.

Technische SEO is daarom een belangrijk onderdeel van de SEO audit: de inventarisatie van kansen, verbeteringen en focuspunten die kunnen worden ingezet om het organische bereik van een site te verbeteren.

Wil je daar meer over weten? Lees dan ook ons artikel over de SEO audit of neem eens contact met ons op voor de mogelijkheden voor jouw website.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Technische SEO in drie veelgestelde vragen

Waarom is technische SEO belangrijk?

Technische SEO is een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie, omdat een technisch verouderde of slecht presterende website nooit goede posities zal bereiken. Dat komt omdat de gebruikservaring steeds belangrijker wordt.

Onder technische SEO vallen bijvoorbeeld de structuur van je website, hoe goed pagina’s kunnen worden gecrawld en geïndexeerd door zoekmachines en snelheid en beveiliging van je website.

Technische SEO draait om het optimaliseren van de technische aspecten van je website voor een betere vindbaarheid in Google. Het gaat er dus om te zorgen dat je website zo goed mogelijk presteert.

Meer weten over technische SEO?
Wat is technische SEO? Wat is technische SEO?