SEO teksten schrijven is een vak apart, een ambacht. En het is een vaardigheid die hoe langer hoe onmisbaarder wordt voor jouw pogingen om te scoren met zoekmachine optimalisatie. Steeds meer bedrijven en websites concurreren met elkaar om dezelfde zwaarbevochten topposities voor lucratieve zoektermen. Bovendien worden zoekmachines steeds slimmer in het herkennen van de beste teksten en content. Dat betekent dat het schrijven van goede SEO teksten dé manier is om je als website van de concurrentie te onderscheiden.
SEO teksten schrijven, hoe doe je dat?
SEO teksten schrijven is het schrijven van teksten met als doel gevonden worden in zoekmachines. Dat betekent dat je de tekst op zo’n manier schrijft dat de algoritmes van een zoekmachine goed kunnen begrijpen waar de tekst over gaat. Het gebruiken en kiezen van de juiste zoekwoorden speelt hierin een belangrijke rol.
Behalve met je menselijke doelgroep, houd je bij het schrijven van SEO teksten dus ook rekening met de zoekmachine. Dat vraagt om een andere aanpak dan wanneer een tekst uitsluitend op menselijke lezers is gericht.
Toch is de gebruiker steeds belangrijker geworden. Vroeger kwam SEO tekstschrijven erop neer om een webpagina vol te proppen met het zoekwoord waar je op gevonden wilde worden. Dit leverde vaak compleet onleesbare teksten op.
Voorbeeld van een “oude” SEO tekst
“Witte sportschoenen kopen doe je bij dé witte sportschoenen webwinkel van Nederland. Onze witte sportschoenen zijn er in alle maten, zodat iedereen die op zoek is naar witte sportschoenen de juiste witte sportschoenen kan vinden. Bekijk direct ons complete aanbod witte sportschoenen en bestel vandaag nog jouw perfecte paar witte sportschoenen.”
Zoals gezegd: onleesbaar voor mensen, maar voor een zoekmachine was het snel duidelijk waar deze tekst over ging.
Gelukkig zijn zoekmachines inmiddels aanzienlijk slimmer geworden en is naast zoekwoorden ook de kwaliteit van een SEO tekst erg belangrijk. Zo is semantisch zoeken steeds meer de way to go. Zoekmachines kunnen steeds beter begrijpen wat de context van jouw content is en kan deze informatie beter verwerken. Er worden steeds meer verbanden gelegd door Google en dan is positief voor jouw content. Het overbodig pushen van zoekwoorddichtheid op de pagina wordt daarmee onnodig en overbodig gemaakt.
Toch zijn er nog steeds verschillende technieken die SEO tekstschrijvers inzetten om de kans op een hoge plek in de zoekresultaten te vergroten.
SEO teksten schrijven in 6 stappen
Tijd voor de praktijk: goed gaat SEO teksten schrijven in zijn werk? Hieronder geven we je handig en overzichtelijk stappenplan dat je kunt gebruiken als basis voor een sterke SEO tekst.
1. Bepaal je doelstellingen en doelgroep
Voordat je veel tijd en energie gaat steken in het schrijven van teksten, is het belangrijk dat je jezelf afvraagt wat en wie je met SEO wilt bereiken. De basis van een goede SEO content strategie is namelijk dat je weet wat je doelstellingen zijn.
Dat maakt het namelijk mogelijk om het succes van je SEO teksten te meten. Een aantal veelgebruikte SEO metrics en doelstellingen zijn bijvoorbeeld:
- CTR, oftewel de Click Through Rate: het percentage kliks op jouw content ten opzichte van het totaal aantal vertoningen op de SERP.
- Conversie ratio: het aandeel bezoekers van je content dat een bepaalde handeling uitvoerde, zoals een aankoop doen of een e-book downloaden.
- Organisch verkeer: het totaal aantal website bezoekers dat via SEO teksten op je website terecht kwam.
- Aantal backlinks naar een artikel: het totaal van andere websites dat naar een bepaalde pagina op jouw site linkt.
- Shares: het aantal keren dat een artikel gedeeld wordt op social media.
Naast de “waarvoor” is het belangrijk dat je ook weet voor wie je schrijft. We zagen al dat SEO teksten schrijven steeds meer een evenwicht is geworden tussen schrijven voor zoekmachines en schrijven voor mensen. Juist omdat zoekresultaten steeds beter matchen met de intentie van een zoeker, is het belangrijk dat je als SEO tekstschrijver ook begrijpt wat de intentie achter een bepaald zoekwoord is.
Alleen door te begrijpen wat jouw doelgroep voor informatie zoekt, kun je een tekst schrijven die daar zo goed mogelijk op aansluit. Probeer bijvoorbeeld teksten te schrijven die vragen beantwoorden waar je doelgroep mee zit. Manieren om die vragen te achterhalen zijn bijvoorbeeld:
- Praat met de klantenservice of sales afdeling, om te achterhalen welke vragen zij het meeste krijgen of om welke reden het meeste potentiële klanten afhaken. Vervolgens kun je teksten schrijven die inspelen op deze vragen en issues.
- Gebruik een tool als AnswerThePublic, waarmee je rond een zoekwoord een grote lijst van vragen kunt genereren die mensen intypen in Google.
- Ook Google zelf geeft waardevolle ideeën, door bij veel zoekwoorden een sectie “mensen vragen ook” op te nemen. Zo krijg je bij het zoeken naar “SEO teksten schrijven” de volgende vragen als suggestie.
Op deze manier schrijf je teksten die de informatie en antwoorden geven waar mensen actief naar zoeken. Je helpt dan je (menselijke) doelgroep, maar je helpt ook de zoekmachine door waardevolle content te bieden die aansluit op de zoekintentie: dat is de ultieme verbinding van SEO teksten schrijven voor zowel lezer als zoekmachine!
2. Houd rekening met ranking factoren
Behalve je eigen doelstellingen, is het goed om bij het schrijven van SEO teksten ook de doelstellingen van Google in gedachten te houden. Met de tip hierboven vind je al een mooi evenwicht tussen het schrijven voor mensen en de algoritmes van Google en andere zoekmachines, maar het kan zeker geen kwaad om ook andere rankingfactoren in overweging te nemen.
Het helpt om hierbij de missie van Google in gedachten te houden:
Hoe makkelijker je het Google maakt om deze missie te volbrengen, hoe groter de kans dat jouw tekst een hoge notering krijgt. Met andere woorden: behalve een goed leesbare en informatieve tekst, loont het om bij het schrijven ook rekening te houden met Google’s missie om informatie toegankelijk en bruikbaar te maken.
Oftewel: het loont om zoveel mogelijk manieren te benutten om Google te laten zien dat jouw geschreven SEO tekst die nummer één positie meer verdient dan andere websites.
Hier zijn een aantal factoren die daaraan bijdragen:
- Tekstkwaliteit: is de tekst accuraat, volledig en relevant?
- Gebruiksvriendelijkheid: vinden lezers wat ze zoeken op jouw pagina? Zaken als CTR, bounce rate en de gemiddelde tijd die bezoekers op je pagina doorbrengen geven daar een beeld van. Je kunt dit verbeteren door snel aan je lezers duidelijk te maken wat ze kunnen verwachten en je tekst visueel aantrekkelijk en makkelijk scanbaar te maken, met ondersteunende afbeeldingen en typografie zoals dikgedrukte tekst om belangrijke stukken uit te lichten.
- Autoriteit / backlinks: linken andere websites naar je pagina, als een teken van hun vertrouwen in jouw tekst?
- Veiligheid: maakt je website gebruik van een SSL-certificaat? Dit is te herkennen aan de weergave van een slotje links naast je url, in de adresbalk.
- Mobiele vriendelijkheid: is je website geoptimaliseerd voor mobiele schermen? De meeste gebruikers zullen je teksten tegenwoordig op hun mobiel lezen, waardoor de mobiele weergave van een website tegenwoordig voorrang krijgt bij het beoordelen of een website hoog scoort in zoekresultaten of niet.
- Page speed: de snelheid waarmee een pagina op je website ranket is een belangrijke factor in de gebruiksvriendelijkheid. Hoe goed jouw SEO teksten ook geschreven zijn, als het langer dan 2 seconden duurt om de pagina waarop ze staan te laden, dan kun je een hoge notering in de zoekresultaten wel vergeten.
- Direct traffic: dit is niet zozeer iets wat je bij het schrijven van een SEO tekst kunt beïnvloeden, maar het aantal mensen dat rechtstreeks naar je website komt is een teken van de merkbekendheid en daarmee de autoriteit van je site.
- Diepte van de content: een goede manier om je concurrentie af te troeven is door een SEO tekst te schrijven die meer informatie geeft en je doelgroep dus nog beter verder helpt. Maar, een lange tekst moet geen doel op zich zijn: alle informatie moet daadwerkelijk iets toevoegen aan de tekst.
- Gebruikerssignalen: wanneer mensen de moeite nemen op je tekst te reageren of deze te delen, dan is dat een teken van de kwaliteit van de tekst. Probeer dit soort signalen dus te motiveren door mensen te vragen een reactie achter te laten, of door het delen van het artikel eenvoudig te maken met share knoppen.
3. Schrijf met de SERP in gedachten
Ook de SERP – de eSearch Engine Result Pag – is belangrijk om in je achterhoofd te houden bij het schrijven van teksten. Misschien wel het belangrijkste doel van SEO tekstschrijven is namelijk om op te vallen op de SERP.
Dat doe je in eerste instantie door met jouw webpagina een zo hoog mogelijke positie te halen op die resultatenpagina. Maar er zijn meer manieren om op te vallen, waar je tijdens het schrijven van je tekst op in kunt spelen.
Naast een “gewone” notering zijn er namelijk steeds meer manieren waarop je website op de SERP gepresenteerd kan worden. Dit noemen we featured snippets, en het is een perfecte manier om op te vallen tussen de andere noteringen.
Het is het verschil dat je hier ziet: een gewone blauwe link met een korte omschrijving, of een opvallende samenvatting van de content en een afbeelding die eruit springt.
Er zijn verschillende soorten featured snippets die terugkomen op de SERP:
In het schrijven van je SEO tekst kun je daar op inspelen. Een paragraaf featured snippet komt bijvoorbeeld vaak terug als antwoord op een specifieke vraag. Door exact die vraag als tussenkop in je tekst te verwerken en daar vervolgens een bondig maar volledig antwoord op te geven, vergroot je de kans dat Google dat antwoord uitlicht als featured snippet wanneer iemand die specifieke vraag Googelt.
Hetzelfde geldt voor de “mensen vragen ook” content.
Lijstjes zijn een goede kans om extra op te vallen bij zoektermen die draaien om de vraag hoe je iets aanpakt. Een goed voorbeeld zie je hieronder. Dit is een artikel dat volledig is opgebouwd als een lijst (een soort stappenplan) om het doel achter de zoekterm te bereiken. Google licht de tussenkoppen uit op de SERP zodat mensen daar al de essentie van het artikel kunnen zien.
4. Zoekwoorden gebruiken in je SEO teksten
Uiteindelijk draait SEO teksten schrijven nog steeds voor een belangrijk deel rondom het gebruiken van de juiste zoekwoorden, maar ook het op de juiste manier gebruiken van die zoekwoorden. De juiste zoekwoorden achterhalen doe je met een zoekwoordonderzoek. Hier zullen we ons richten op de vraag hoe je die zoekwoorden op de juiste manier in je SEO tekst verwerkt.
Aan het begin van dit artikel schreven we dat het ooit best practice was om je tekst vol te proppen met het zoekwoord waarop je wilde ranken. Dat noemen we keyword stuffing, oftewel: zoekwoord proppen. Die tijd ligt gelukkig ver achter ons. Maar wat is nu dan wél de beste aanpak bij het gebruik van zoekwoorden in je SEO tekst?
Keyword stuffing werkt niet meer. Sterker nog: Google herkent dit als spammerig en straft het af, waardoor het je rankings juist negatief beïnvloedt.
Wat wél werkt, is schrijven met de zoekintentie achter een bepaalde zoekopdracht in gedachten. In de praktijk betekent dit dat een pagina of tekst erop gericht moet zijn om één zoekintentie zo goed mogelijk te vervullen.
Een SEO tekst schrijf je daarom bij voorkeur rondom één specifieke zoekopdracht. Als schrijver behandel je elke invalshoek en elk aspect van dat ene onderwerp. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de suggesties die Google zelf geeft onderaan de SERP van de zoekterm waar je over schrijft, of maak gebruik van de suggesties van zoekwoord tools.
Probeer vooruit te denken eventuele vervolgvragen waar je lezer mee zou kunnen zitten, ook alvast te behandelen. Stel jezelf ten doel om de meest complete tekst te schrijven rondom de zoekopdracht waar je op wilt ranken.
Je wilt namelijk de best mogelijke tekst bieden bij die zoekopdracht: zo zorg je ervoor dat Google er niet omheen kan om jouw pagina te belonen met een hoge notering.
Het is de doelstelling van Google om haar gebruikers de beste mogelijke bron te bieden bij een ingetypte zoekopdracht, dus het is jouw doel om die bron te schrijven.
Dit zijn een aantal best practices om je SEO tekst zo goed mogelijk te maken:
- Schrijf voor je doelgroep en probeer in hun huid te kruipen zodat je écht een tekst kunt schrijven die hen zo goed mogelijk helpt hun vragen te beantwoorden en hun doelen te bereiken.
- Schrijf als je doelgroep. Wat we hiermee bedoelen is dat het helpt om dezelfde toon en taal te gebruiken als je doelgroep zou doen. Op die manier sluit je aan bij hun belevingswereld en is de kans groter dat ze blijven lezen, doordat ze zich aangesproken voelen door je tekst. Vermijd bijvoorbeeld jargon of wollig taalgebruik wanneer je schrijft voor een doelgroep met (nog) weinig kennis over je onderwerp.
- Gebruik zoekwoorden (en varianten) op voorkeursposities, zoals titel, tussenkoppen, alt-attributen van afbeeldingen en in je meta data.
- Gebruik typografie om het makkelijker te maken om je tekst te scannen en laat je zoekwoord daarmee extra opvallen, bijvoorbeeld met dikgedrukte tekst.
- Plaats interne links met de juiste ankertekst vanaf andere pagina’s op je website, om aan Google extra duidelijk te maken waar je doelpagina over gaat.
- Link zelf naar autoritaire domeinen om de kwaliteit van jouw tekst te onderbouwen (maar plaats geen uitgaande link met een ankertekst waar je op probeert te scoren, of naar een pagina die op dezelfde zoekterm scoort als jij najaagt).
- Voeg afbeeldingen toe om je tekst te ondersteunen.
- Sluit je titel zo goed mogelijk aan op een specifieke zoekopdracht. Je kunt bijvoorbeeld een letterlijke zoekvraag als titel en onderwerp van een artikel nemen en in je tekst die vraag zo uitgebreid mogelijk beantwoorden.
- Schrijf niet voor een bepaald aantal woorden, maar schrijf zo lang als je informatie toe te voegen hebt over het onderwerp van je tekst.
5. De details van een SEO tekst
Behalve de tekst zelf, is het bij schrijven voor SEO ook belangrijk om je metadata niet te vergeten. De metadata geven namelijk een extra signaal aan zoekmachines over de focus van je tekst: het helpt de kern van waar je tekst over gaat duidelijk te maken.
Het is dus essentieel om je zoekwoord te verwerken in:
- De title tag. Gebruik altijd maar één header tag (H1) per pagina, verwerk daarin een primair zoekwoord en maak hem uniek voor iedere pagina.
- Meta omschrijvingen houd je rond de 160 karakters, zodat hij past binnen de weergave van Google. Gebruik prikkelende zinnen, om je doelgroep te verleiden om te klikken. Tease dus zoveel mogelijk wat ze kunnen verwachten.
- Alt text helpt zoekmachines om te begrijpen waar een afbeelding over gaat. Een zoekmachine kan beelden niet zien. Help ze dus een handje met een goede beschrijving van een foto, waar mogelijk met relevante zoekwoorden en houd het beschrijvend maar beknopt.
6. Het belang van structuur
Een goede structuur aanhouden tijdens het schrijven van je SEO tekst maakt iedereen blij. Je helpt namelijk:
- De lezer, doordat je de tekst goed scanbaar en navigeerbaar maakt, zodat de lezer snel kan vinden wat hij of zij zoekt.
- Zoekmachines doordat het voor algoritmes nog eenvoudiger wordt om te begrijpen waar een tekst over gaat en welke onderdelen allemaal behandeld worden.
- Jezelf doordat je een duidelijk overzicht houdt tijdens het schrijven en heel duidelijk ziet welke aspecten je wel of juist nog niet behandeld hebt.
Met de structuur bedoelen we in dit geval dat je tijdens het schrijven van de tekst op een logische manier gebruik maakt van tussenkoppen en typografie.
Tussenkoppen zijn een positie die voor zoekmachines benadrukken waar een tekst over gaat. Daarom is het belangrijk om je tekst daarmee op te bouwen, met gebruik making van van H1 (de titel van je tekst), H2 (de belangrijkste onderdelen) en H3 en hoger (subonderwerpen bij je tussenkoppen).
Voor de opzet van je tekst kun je bijvoorbeeld de suggesties van Google en andere keyword tools rondom jouw onderwerp verwerken tot een schema van hoofd- en tussenkoppen. Op die manier kun je een heel mooie outline opstellen voor het schrijven van je SEO tekst, waarin zoveel mogelijk van de subonderwerpen die Google in een goede tekst rondom dit onderwerp verwacht, aan bod komen.