Een nieuwe Google update kan in sommige gevallen zorgen voor fluctuaties in Google. Bij de ene update heftiger dan de ander. Ook voor ons is het bij iedere Google update weer de vraag waar we fluctuaties zien, wat de reden is van fluctuaties en hoe we deze inzichten kunnen benutten om de Google updates zo goed mogelijk door te komen. Hieronder vind je daarom een tijdlijn, vanaf december 2022, waarin we bij iedere Google update onze inzichten delen. Zowel positief als negatief om een goed beeld te geven van de impact per update.
Google Tracking Tools
We zijn nog geen week verder na het uitrollen van de core-update, en er is alweer een nieuwe update aangekondigd door Google. Dit keer een ‘helpful content’-update. Deze is uitgerold op 14 september en zal twee weken in beslag nemen om volledig uit te rollen. De laatste ‘helpful content’-update was in december 2022
Een helpful content update van Google richt zich specifiek op inhoud die in de eerste plaats is gemaakt voor bezoekers om hen de juiste informatie te geven, niet op inhoud die is geschreven voor zoekmachines. Google zegt het volgende over de update: “De helpful content update van september 2023 wordt uitgerold met een verbeterde classificator. Het zal ongeveer twee weken duren om te voltooien. We zullen onze pagina met ranking release history bijwerken wanneer de uitrol is voltooid.”
Het interessante is dat Google ook enkele wijzigingen heeft aangebracht aan de helpful content pagina:
Als je in de komende twee weken of eerder wijzigingen in de posities ziet, vooral als dit grote schommelingen zijn, kun je dit waarschijnlijk toeschrijven aan deze update.
Google heeft een lijst met vragen opgesteld die je jezelf kunt stellen over je content. Op de pagina van Google kun je meer lezen over wat je kunt doen en vraag jezelf af of je content in lijn is met deze update. Is de content inhoudelijk goed en juist? Is de content geschreven voor de bezoeker? Search Engine Land heeft een overzichtelijke lijst opgesteld met vragen die je kunt doorlopen om te controleren of jouw content behulpzaam is.
Wij hebben ook een video opgenomen met tips als je bent gedaald. Benieuwd? Bekijk dan verder op deze pagina onze video: Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update
Komende dagen en weken houden wij de posities en de SERP weer goed in de gaten voor eventuele veranderingen en schommelingen. Wij zullen, indien nodig, nieuwe updates hierover delen op deze pagina.
Google heeft op de Google update overzicht pagina op 8 september laten weten dat de core update nu volledig is uitgerold. De core update begon op 22 september en is nu 16 dagen en 3 uur later voltooid.
Nu de Google-update is uitgerold, is het belangrijk om de posities en de SERP goed in de gaten te houden. De eerste inzichten zijn echter zeer positief!
Na een Google-update controleren we altijd al onze klanten op dalingen of andere schommelingen. Voor nu kunnen we zeggen dat van al onze SEO-klanten er geen één klant heel hard is geraakt. Bij meer dan 50% zijn de posities gelijk gebleven. Bij de rest van de klanten zien we mooie stijgingen, en zelfs hele grote stijgingen. Opvallend bij deze klanten: in de vorige update waren een aantal van deze klanten hard geraakt. We hebben toen voornamelijk gewerkt aan E-E-A-T en andere belangrijke pijlers die belangrijk waren voor de Helpful Content-update, en hier worden deze klanten nu voor beloond. Dit laat ook zien dat wanneer je bent geraakt door een Google-update, het goed is om te analyseren wat er niet goed is, beter kan en van daaruit aan de slag te gaan om dit te verbeteren. Bij de eerstvolgende update (dat is zeker geen garantie) is de kans groot dat je weer zult stijgen.
De komende weken blijven wij onze klanten goed monitoren. Uit ervaring weten we dat het vaker voorkomt dat er in de weken na het uitrollen van een Google-update correcties plaatsvinden in posities. We blijven dit goed monitoren. Bij opvallende veranderingen zullen wij op deze pagina weer een update geven.
Toch gedaald na de Core update? Bekijk dan verder op deze pagina onze video: Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update
Google is begonnen met de uitrol van de nieuwste core update voor augustus 2023. Het kan twee weken duren voordat de update volledig is uitgerold. Deze core update is de de tweede core update van dit jaar. De vorige core update vond plaats in maart 2023, waarbij het uitrollen begon op 15 maart en werd voltooid op 28 maart.
Het is nu meer dan vijf maanden geleden sinds de vorige core update van maart 2023. Het nieuws werd officieel aangekondigd door Google op hun Twitter-account en ze hebben ook hun zoekupdatespagina bijgewerkt: “We hebben de core update voor augustus 2023 uitgebracht. Het kan tot 2 weken in beslag nemen voordat de update voltooid is.” Benieuwd wat een core update precies inhoud, bekijk dan de core update pagina van Google.
Het is al een hele lange periode erg onrustig in SEO-land (zoals Algoroo ook laat zien), de ene dag staat je zoekterm in de top 5 en de volgende dag op positie 40. Juist daarom zijn wij erg blij en benieuwd naar de nieuwe core update. Wij hopen dat het zorgt voor meer stabiliteit in de SERP.
Google heeft advies gegeven over wat je moet overwegen als je in het verleden negatief bent beïnvloed door een kernupdate:
Komende dagen en weken houden wij de posities en de SERP goed in de gaten voor eventuele veranderingen en schommelingen. Wij zullen, mits nodig, nieuwe updates hierover delen op deze pagina.
Op 12 april heeft Google een nieuwe Reviews Update uitgerold, waarbij “product” uit de naam is verwijderd, omdat het systeem nu ook recensies over diensten en andere dingen omvat. Het beoordelingssysteem van Google is ontworpen om recensies van artikelen, blogposts en pagina’s te evalueren en omvat nu meer dan alleen productreviews. De impact van deze update kan aanzienlijk zijn voor sites met veel recensie-inhoud.
Google geeft op deze pagina aan hoe je recensies/ reviews van hoge kwaliteit moet schrijven. Belangrijk om deze door te nemen en aan te houden als je veel review waardige content creëert.
Op 15 maart is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Core Update‘. Deze update heeft te maken met het algemene algoritme van Google en heeft betrekking op het E-E-A-T algoritme (Experience, Expertise, Authoritativeness and Trust) en de kwaliteit van websites. Google zegt zelf het volgende over een Core Update: “Onze updates zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat we onze missie om nuttige en betrouwbare resultaten voor zoekers te presenteren, kunnen waarmaken.” De update is een wereldwijde update en is van toepassing op alle talen. De uitrol kan tot 2 weken duren.
Komende dagen houden wij goed de posities en de SERP goed in de gaten voor eventuele veranderingen en schommelingen. Wij zullen, mits nodig, nieuwe updates hierover delen op deze pagina.
Vandaag is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Product reviews update‘. Deze update is wereldwijd van toepassing op de volgende talen: Engels, Spaans, Duits, Frans, Italiaans, Vietnamees, Indonesisch, Russisch, Nederlands, Portugees en Pools. De uitrol kan twee weken in beslag nemen.
Het doel van het productreviewsysteem is om hoogwaardige productrecensies te belonen. Deze recensies bieden inhoud met inzichtelijke analyses en origineel onderzoek, geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp goed kennen. Op deze pagina wordt uitgelegd hoe het productreviewsysteem werkt en wat je kunt doen om jouw inhoud te beoordelen en te verbeteren.
Lees hier meer informatie over de uitgerolde update.
Google heeft op de Google update overzicht pagina op 12 januari laten weten dat beide updates nu volledig zijn uitgerold. Beide updates hebben er langer over gedaan dan vooraf aangegeven:
Omdat ze vrijwel op hetzelfde moment zijn uitgebracht en nu zijn uitgerold is het momenteel bij dalingen lastig te zeggen welk van de twee updates invloed heeft gehad op de schommelingen in Google. Daarom houden we rekening met de inhoud van beide updates. Waar moeten we aan werken of op letten aan de hand van deze twee updates?
De Helpful content update:
Link spam update:
Search Engine Roundtable heeft vandaag nog een interessant nieuwsartikel geplaatst over beide updates met bevindingen vanuit de community. Hierin worden beide updates nog eens toegelicht en worden de bevindingen per individuele update omschreven.
Uit ervaring weten we dat het vaker voorkomt dat er in de weken na het uitrollen van een Google update correcties plaatsvinden in posities. Is dit een garantie? Nee zeker niet, maar we blijven dit goed monitoren in de komende dagen/ weken.
Er zijn helaas klanten waarbij er belangrijke zoektermen zijn gedaald. Juist bij deze klanten blijven we goed monitoren wat de posities doen. Als de posities niet herstellen dan zullen we er alles aan gaan doen om beter in te spelen op de inhoud van beide updates, als we dit al niet deden. Concreet betekent dit voor content: het maken van nuttige, betrouwbare content waarbij mensen centraal staat. En voor autoriteit: het creëren van hoogwaardige natuurlijke links. Zowel intern links als extern links.
Bij de klanten en concurrenten die de Google updates wel goed zijn doorgekomen gaan we verder analyseren wat de grote verschillen zijn ten opzichte van de dalende klanten en concurrenten. De inzichten vanuit deze analyses zullen wij delen hier in onze tijdlijn.
Analyse maken voor alle klanten waarbij we de huidige posities vergelijken met de posities van voor de updates. Op basis hiervan positieve en negatieve inzichten verzamelen en een plan van aanpak opstellen hoe we dit kunnen corrigeren of bij de positieve gevallen kunnen vasthouden. De resultaten hiervan delen we natuurlijk ook weer hier in de tijdlijn.
In de vorige updates hebben we al laten weten dat het langer duurt voordat beide updates zijn uitgerold. Als we Google moeten geloven zitten we in de afrondende fase en juist dit lijkt momenteel te zorgen voor veel fluctuaties in de posities in Google. Bij meerdere klanten valt het momenteel op dat de fluctuaties erg heftig zijn.
Op één dag zien we op hetzelfde zoekterm posities van 5 naar 30 dalen en dan weer terug naar 15. Hierbij valt het ons ook op dat er op hetzelfde zoekterm plots andere pagina’s gaan ranken. In onze ogen onverklaarbare resultaten en een teken dat er inderdaad veel fluctuatie is.
Niet alleen ons valt dit op, maar ook online op grote SEO-forums. Zo heeft Search Engine Roundtable op 11-01 nog een nieuws bericht geplaatst waarin ze dit behandelen. Hierin laat de community ook weten veel fluctuatie te ervaren die in veel gevallen onverklaarbaar zijn. Volgens velen is het wachten tot de Google updates helemaal zijn uitgerold zodat er dan meer te zeggen is over de schommelingen en eventuele correcties.
Plan voor ons komende tijd: goed monitoren van de schommelingen, zo mogelijk actie ondernemen en blijven inlezen in de nieuwste updates vanuit Google en de SEO-community.
Wederom laat Google weten dat de Google updates nog aan het uitrollen zijn. Binnen een á twee weken verwachten ze beide updates uitgerold te hebben maar het is geen garantie.
De december 2022 helpful content update begon op 5 december 2022, en had drie weken geleden moeten gebeuren, maar we zitten nu in week vijf. De linkspam update van december 2022 begon op 14 december 2022, en had bijna twee weken geleden al klaar moeten zijn, maar we zitten nu in week vier.
Waar Google eerst aangaf bij beide updates maar twee weken nodig te hebben voor het uitrollen laten ze nu weten dat beide updates nog aan het uitrollen zijn.
In de laatste dagen hebben we de zoektermen goed gemonitord om te zien wat de wijzigingen op de 27e voor de specifieke klant teweeg hebben gebracht.
Sinds 3 januari hebben we weer de toppositie ingenomen in Google op het belangrijkste zoektermen:
Helemaal links is duidelijk de daling te zien vanaf 15 van december. Hierna al een kleine correctie maar deze was voor korte duur. Na het schrijven van nieuwe content en publiceren van de content op 27 december zien we hierboven vanaf 4 januari weer een stijging en toppositie in Google. Data is vanuit Google Search Console.
Vanuit deze inzichten gaan we volgende week verder met het verbeteren van een nieuwe pagina bij dezelfde klant. Wederom dezelfde aanpak maar dan voor een andere pagina die is geraakt door de update.
Bij een klant was in de analyse van vorige week te zien dat we eigenlijk maar op één specifiek aspect slechter presteren, namelijk content. De content was inhoudelijk niet sterk en neeg meer naar SEO geschreven content dan content gericht op de eindgebruiker. Dit was ook te zien in de dalingen. Na de 15e van december op de belangrijkste zoektermen van deze pagina een daling van -2 tot -4 in de zoekresultaten.
Plan van aanpak: nieuw Word document opnemen, beginnen bij nul en content schrijven voor de doelgroep.
Wij hebben de klant geïnterviewd om de Tone of Voice te bepalen, er achter te komen waar de doelgroep naar op zoek is, te weten wat veelgestelde vragen zijn en hoe de producten worden gemaakt. Op basis van deze input hebben we een compleet nieuwe pagina geschreven. Hierin hebben we geen rekening gehouden met een minimum aantal woorden of eventuele interessante zoektermen.
Vanaf vandaag staat de nieuwe content online en blijven we komende dagen goed monitoren wat de eventuele veranderingen zijn voor deze pagina.
Uit ervaring weten dat er vaak na een update een correctie komt. Dit is overigens geen garantie en juist daarom de reden om deze week een nieuwe analyse op te stellen voor al onze klanten. Uitgevoerde taken:
Aan de hand van de analyses zijn er weer verschillende plannen opgesteld om zo verbetering door te voeren naar aanleiding van de dalingen.
Momenteel zien we bij enkele klanten verandering in de zoekresultaten. Positief maar ook negatief. Vanuit verschillende analyses valt ons het volgende op kijkend naar dalingen en stijgingen op belangrijke zoektermen:
Actiepunt van vandaag: klanten die zijn geraakt door de Google update op de hoogte brengen en een plan van aanpak/ analyse maken op basis van de belangrijkste zoektermen.
Schommeling in de zoekresultaten kunnen momenteel te maken hebben met de Link spam update, echter lijkt ons dat te kort dag. Deze is de 14e pas uitgerold. Naar onzes inziens heeft deze schommeling te maken met de Helpful content update van 5 december maar we sluiten niks uit. Monitoren van zoektermen, analyseren van de zoekresultaten en concurrenten is daarom prio nummer één om dit te verifiëren en meer inzichten te winnen.
Vandaag is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Link spam update‘. Het is een wereldwijde update die werkt in alle talen. De uitrol kan twee weken in beslag nemen.
Inhoud van de update volgens Google: Hoewel onze geautomatiseerde systemen om zoekspam te detecteren voortdurend werken, voeren we af en toe opmerkelijke verbeteringen door in de manier waarop ze werken. Wanneer we dit doen, noemen we dit een spam-update.
Van tijd tot tijd verbeteren we dat systeem om het beter te maken in het opsporen van spam en om ervoor te zorgen dat het nieuwe soorten spam opvangt.
Sites die een verandering zien na een spamupdate moeten ons spambeleid herzien om er zeker van te zijn dat ze dat naleven. Sites die ons beleid schenden, kunnen lager in de resultaten staan of helemaal niet in de resultaten verschijnen. Als onze geautomatiseerde systemen over een periode van maanden leren dat de site voldoet aan ons spambeleid, kan het aanbrengen van wijzigingen een site helpen verbeteren. Meer informatie hier.
Vandaag is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Helpful content update‘. Het is een wereldwijde update die werkt in alle talen. De uitrol kan twee weken in beslag nemen.
Inhoud van de update volgens Google: Het Google Search’s helpful content systeem genereert een signaal dat door onze geautomatiseerde classificatiesystemen wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat mensen originele, nuttige inhoud, geschreven door mensen, voor mensen, in de zoekresultaten te zien krijgen. Meer informatie hier.
Er zijn een aantal redenen waarom je website kan dalen in de zoekresultaten na een Google update, waaronder:
Als je wilt dat je website hoger in de zoekresultaten komt, moet je de volgende dingen doen:
Je kunt ook een aantal SEO-technieken gebruiken om je website te verbeteren, zoals:
Voor meer inzichten over wat je kunt doen na dalingen in Google, bekijk dan onze video hieronder: “Gedaald in Google? Dit is wat jij moet doen!
Google updates zijn aanpassingen van Google aan de manier waarop websites worden beoordeeld en geranked. Om in een fractie van een seconde te kunnen bepalen welke pagina’s bij een bepaalde zoekopdracht moeten worden vertoond en in welke volgorde, is Google namelijk afhankelijk van algoritmes.
Deze algoritmes van Google zijn ingewikkelde systemen die worden gebruikt om vanuit de Google index het juiste zoekresultaat te leveren bij een bepaalde zoekopdracht. Meer hierover kun je lezen in ons artikel over hoe zoekmachines werken.
Er zijn verschillende type Google updates zoals:
Wat zegt Google zelf over deze updates?
“Meerdere keren per jaar voert Google belangrijke en brede veranderingen door in onze zoekalgoritmes en -systemen. We noemen deze core updates en we geven melding wanneer ze plaatsvinden op onze lijst van Google Zoekrangschikkingsupdates. Core updates zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat we over het algemeen voldoen aan onze missie om nuttige en betrouwbare resultaten te presenteren voor zoekers.”
Leer hier meer over core updates
“Het helpful content systeem van Google Search genereert een signaal dat wordt gebruikt door onze geautomatiseerde rangschikkingssystemen om ervoor te zorgen dat mensen originele en nuttige inhoud zien die door mensen is geschreven, voor mensen, in zoekresultaten.”
Lees hier meer over helpful content updates
“Het beoordelingssysteem heeft tot doel om hoogwaardige beoordelingen beter te belonen. Dit betreft inhoud die inzichtelijke analyses en origineel onderzoek biedt, geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp goed kennen.”
Lees hier meer over reviews system updates
“Hoewel de geautomatiseerde systemen van Google voortdurend actief zijn om zoekspam te detecteren, voeren we af en toe opmerkelijke verbeteringen door in hoe ze functioneren. Wanneer we dit doen, noemen we dit een spam-update.”
Lees hier meer over spam updates
Hier is het belangrijk om te begrijpen dat Google voortdurend bezig is om de ervaring voor haar gebruikers te verbeteren. Dat betekent dat Google updates aan het algoritme moet uitvoeren om de geleverde resultaten voortdurend te verbeteren.
Dat betekent dus ook dat de factoren die van invloed zijn op de ranking van pagina’s voortdurend veranderen. Google updates zijn dan ook van groot belang voor iedereen die zich bezighoudt met SEO. Het kan namelijk zomaar zijn dat zo’n update alle moeite die jij hebt gestoken in het optimaliseren van een belangrijke factor in één klap waardeloos maakt, doordat juist die factor veel minder belangrijk is ná de update.
Om je een idee te geven van de impact die Google updates kunnen hebben, vind je hieronder een overzicht van een aantal beruchte Google updates uit het verleden. Het gaat hierbij om zogenaamde core updates.
Een core update is een significante verandering die Google doorvoert aan haar algoritme, die doorgaans een grote impact heeft op de geïndexeerde pagina’s, de rankings van talloze websites en dus de nachtrust van duizenden SEO-specialisten overal te wereld.
Penguin was niet één Google update, maar een reeks aanpassingen die zich richtte op het afstraffen van “over optimalisatie”. Met deze core update pakte Google dus de websites aan die enkel trucjes toepassen om de zoekresultaten te manipuleren, zonder daadwerkelijk waarde te leven bij een bepaalde zoekterm.
In de eerste fase van Penguin werden bijvoorbeeld zaken als keyword stuffing aangepakt.
Ook de Panda update heeft in de loop der jaren veel verschillende opvolgers en toevoegingen gehad. In feite was de Panda Google update dus een reeks van zo’n dertig verschillende aanpassingen.
In essentie richtte Panda zich met name op het uitfilteren van websites met dunne content en zogenaamde content farms (websites die grote hoeveelheden tekst publiceren met als enige doel om zoveel mogelijk posities in zoekresultaten te scoren).
Dit is waarschijnlijk één van de belangrijkste en meest invloedrijke Google updates geweest. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dat vertelt je waarschijnlijk nog niet veel meer over wat deze update inhield, of wel?
Met de BERT update voerde Google een “natural language processing” aspect toe aan haar algoritme. Met andere woorden: BERT zorgde ervoor dat Google beter in staat werd om natuurlijk taalgebruik te interpreteren en context te begrijpen.
Dit was één van de grootste Google updates ooit die het SEO-landschap voorgoed heeft veranderd. Eind 2015 kondigde Google aan dat machine learning al maanden een onderdeel van het algoritme was geweest en een belangrijk onderdeel was van één van de belangrijkste ranking factoren.
Rankbrain is een zelflerend algoritme, dat Google hielp om (veel) beter om te kunnen gaan met nog nooit eerder ingetikte zoekopdrachten. En dat was belangrijk, want het grootste deel van de dagelijks ingetypte zoekopdrachten in Google is nog nooit eerder ingevoerd!
Deze update had vooral een grote impact op de invloed van het local pack en raakte daarmee voornamelijk websites die zich richtten op local SEO.
Meestal kondigt Google updates niet aan, maar dat gebeurde in dit geval wel. Deze update zorgde ervoor dat er een verschil ontstond in de mobiele ranking tussen sites die wel of niet geoptimaliseerd waren voor weergave op mobiele apparaten. Met andere woorden: deze update zorgde ervoor dat mobielvriendelijke websites ook hoger getoond werden bij gebruikers op een mobiel apparaat dan op een vaste pc of laptop.
Je website voorbereiden op Google updates is lastig. Veel updates worden namelijk niet vooraf aangekondigd. Als het al gebeurt, is het vaak niet helemaal duidelijk wat de update precies in gaat houden.
Daarnaast is het algoritme van Google sowieso al lastig te doorgronden. Er zijn tientallen, zo niet honderden factoren. Google is de enige die al deze factoren kent en het is dan ook onmogelijk om met allemaal rekening te houden.
De beste manier om je website voor te bereiden op Google updates, is om te werken vanuit dezelfde gedachte als Google: zoekers zo goed mogelijk helpen het antwoord op hun zoekopdracht te vinden.
Dat betekent een focus op de kwaliteit en gebruikservaring van je website en content. Vermijd black hat SEO strategieën die alleen bedoeld zijn om de zoekmachine voor de gek te houden. Dan loop je namelijk het risico dat de volgende update daar doorheen prikt en je een duik maakt in de zoekresultaten.
Je beste manier om je te wapenen tegen Google updates is ervoor zorgen dat jij daadwerkelijk de beste kwaliteit te bieden hebt. Dan is en blijft Google je beste vriend.
We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO specialisten met alle liefde delen met de wereld!