Tijdlijn van de Google updates: het laatste nieuws, bevindingen + handige links

Een nieuwe Google update kan in sommige gevallen zorgen voor fluctuaties in Google. Bij de ene update heftiger dan de ander. Ook voor ons is het bij iedere Google update weer de vraag waar we fluctuaties zien, wat de reden is van fluctuaties en hoe we deze inzichten kunnen benutten om de Google updates zo goed mogelijk door te komen. Hieronder vind je daarom een tijdlijn, vanaf december 2022, waarin we bij iedere Google update onze inzichten delen. Zowel positief als negatief om een goed beeld te geven van de impact per update.

Handige links:

Google Tracking Tools

Onze Google update tijdlijn: van nieuw naar oud

28 september 2023 – Helpful content update is uitgerold

Google heeft op de Google update overzicht pagina op 28 september laten weten dat de helpful content nu volledig is uitgerold. De helpful content begon op 14 september en is nu 13 dagen en 11 uur later voltooid.

Helpful content update uitgerold

Onze huidige bevindingen en inzichten van de helpful content update

Na een Google-update controleren we altijd al onze klanten op dalingen of andere schommelingen. Zeker nu er twee updates zijn geweest in korte tijd. Voor nu zien wij bij geen een van onze klanten significante dalingen. Echter horen we wel vanuit meerdere bronnen uit Amerika dat daar veel websites zijn geraakt door de update. Reden genoeg voor ons om de komende weken onze klanten goed te blijven monitoren. Uit ervaring weten we dat het vaker voorkomt dat er in de weken na het uitrollen van een Google-update correcties plaatsvinden in posities. We blijven dit goed monitoren. Bij opvallende veranderingen zullen wij op deze pagina weer een update geven.

Toch gedaald na de Helpful content update? Bekijk dan verder op deze pagina onze video: Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update

 

15 september 2023 – Nieuwe helpful content update

We zijn nog geen week verder na het uitrollen van de core-update, en er is alweer een nieuwe update aangekondigd door Google. Dit keer een ‘helpful content’-update. Deze is uitgerold op 14 september en zal twee weken in beslag nemen om volledig uit te rollen. De laatste ‘helpful content’-update was in december 2022

Google Helpful content update september 2023

Een helpful content update van Google richt zich specifiek op inhoud die in de eerste plaats is gemaakt voor bezoekers om hen de juiste informatie te geven, niet op inhoud die is geschreven voor zoekmachines. Google zegt het volgende over de update: “De helpful content update van september 2023 wordt uitgerold met een verbeterde classificator. Het zal ongeveer twee weken duren om te voltooien. We zullen onze pagina met ranking release history bijwerken wanneer de uitrol is voltooid.

Het interessante is dat Google ook enkele wijzigingen heeft aangebracht aan de helpful content pagina:

  • Nieuwe richtlijnen toegevoegd over het hosten van third-party content en meer uitleg over wat te doen na een update over helpful content.
  • Nieuwe punten toegevoegd over het verwijderen van content of het wijzigen van datums op de helppagina over het maken van behulpzame, betrouwbare, op mensen gerichte content.
  • Google heeft ook de woorden “geschreven door mensen” verwijderd en veranderd naar “behulpzame content gemaakt voor mensen in zoekresultaten.” Zoals Search Engine Land laat weten meldt, heeft dit waarschijnlijk te maken met AI-gegenereerde content, wat betekent dat het niet erg is als content is gegenereerd met AI, zolang het maar ‘helpful’ is

Wat te doen als je bent geraakt door de update?

Als je in de komende twee weken of eerder wijzigingen in de posities ziet, vooral als dit grote schommelingen zijn, kun je dit waarschijnlijk toeschrijven aan deze update.

Google heeft een lijst met vragen opgesteld die je jezelf kunt stellen over je content. Op de pagina van Google kun je meer lezen over wat je kunt doen en vraag jezelf af of je content in lijn is met deze update. Is de content inhoudelijk goed en juist? Is de content geschreven voor de bezoeker? Search Engine Land heeft een overzichtelijke lijst opgesteld met vragen die je kunt doorlopen om te controleren of jouw content behulpzaam is.

Wij hebben ook een video opgenomen met tips als je bent gedaald. Benieuwd? Bekijk dan verder op deze pagina onze video:  Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update

En nu verder?

Komende dagen en weken houden wij de posities en de SERP weer goed in de gaten voor eventuele veranderingen en schommelingen. Wij zullen, indien nodig, nieuwe updates hierover delen op deze pagina.

 

8 september 2023 – De core update is volledig uitgerold

Google heeft op de Google update overzicht pagina op 8 september laten weten dat de core update nu volledig is uitgerold. De core update begon op 22 september en is nu 16 dagen en 3 uur later voltooid.

Onze huidige bevindingen en inzichten van de core update

Nu de Google-update is uitgerold, is het belangrijk om de posities en de SERP goed in de gaten te houden. De eerste inzichten zijn echter zeer positief!

Na een Google-update controleren we altijd al onze klanten op dalingen of andere schommelingen. Voor nu kunnen we zeggen dat van al onze SEO-klanten er geen één klant heel hard is geraakt. Bij meer dan 50% zijn de posities gelijk gebleven. Bij de rest van de klanten zien we mooie stijgingen, en zelfs hele grote stijgingen. Opvallend bij deze klanten: in de vorige update waren een aantal van deze klanten hard geraakt. We hebben toen voornamelijk gewerkt aan E-E-A-T en andere belangrijke pijlers die belangrijk waren voor de Helpful Content-update, en hier worden deze klanten nu voor beloond. Dit laat ook zien dat wanneer je bent geraakt door een Google-update, het goed is om te analyseren wat er niet goed is, beter kan en van daaruit aan de slag te gaan om dit te verbeteren. Bij de eerstvolgende update (dat is zeker geen garantie) is de kans groot dat je weer zult stijgen.

De komende weken blijven wij onze klanten goed monitoren. Uit ervaring weten we dat het vaker voorkomt dat er in de weken na het uitrollen van een Google-update correcties plaatsvinden in posities. We blijven dit goed monitoren. Bij opvallende veranderingen zullen wij op deze pagina weer een update geven.

Toch gedaald na de Core update? Bekijk dan verder op deze pagina onze video: Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update

 

23 augustus 2023 – Nieuwe core update

Google is begonnen met de uitrol van de nieuwste core update voor augustus 2023. Het kan twee weken duren voordat de update volledig is uitgerold. Deze core update is de de tweede core update van dit jaar. De vorige core update vond plaats in maart 2023, waarbij het uitrollen begon op 15 maart en werd voltooid op 28 maart.

Het is nu meer dan vijf maanden geleden sinds de vorige core update van maart 2023. Het nieuws werd officieel aangekondigd door Google op hun Twitter-account en ze hebben ook hun zoekupdatespagina bijgewerkt: “We hebben de core update voor augustus 2023 uitgebracht. Het kan tot 2 weken in beslag nemen voordat de update voltooid is.” Benieuwd wat een core update precies inhoud, bekijk dan de core update pagina van Google.

Het is al een hele lange periode erg onrustig in SEO-land (zoals Algoroo ook laat zien), de ene dag staat je zoekterm in de top 5 en de volgende dag op positie 40. Juist daarom zijn wij erg blij en benieuwd naar de nieuwe core update. Wij hopen dat het zorgt voor meer stabiliteit in de SERP.

Wat te doen als je toch getroffen wordt?

Google heeft advies gegeven over wat je moet overwegen als je in het verleden negatief bent beïnvloed door een kernupdate:

  • Er zijn geen specifieke acties die je kunt ondernemen om te herstellen. Een negatieve invloed op je ranglijst hoeft niet te duiden op problemen met je pagina’s.
  • Google heeft een lijst met vragen aangeboden om te overwegen als je website getroffen wordt door een kernupdate. Deze lees je hier op de website van Search Engine Land.
  • Google heeft aangegeven dat je enig herstel kunt zien tussen kernupdates, maar de grootste verandering zal optreden na een andere kernupdate.
  • Verder op deze pagina bespreken wij wat je kan doen als je zoektermen zijn gedaald en kan je onze video vinden over “Gedaald in Google? Dit is wat jij moet doen!”

Komende dagen en weken houden wij de posities en de SERP goed in de gaten voor eventuele veranderingen en schommelingen. Wij zullen, mits nodig, nieuwe updates hierover delen op deze pagina.

Google Core update uitgerold

 

14 april 2023 – Nieuwe review update

Op 12 april heeft Google een nieuwe Reviews Update uitgerold, waarbij “product” uit de naam is verwijderd, omdat het systeem nu ook recensies over diensten en andere dingen omvat. Het beoordelingssysteem van Google is ontworpen om recensies van artikelen, blogposts en pagina’s te evalueren en omvat nu meer dan alleen productreviews. De impact van deze update kan aanzienlijk zijn voor sites met veel recensie-inhoud.

Google geeft op deze pagina aan hoe je recensies/ reviews van hoge kwaliteit moet schrijven. Belangrijk om deze door te nemen en aan te houden als je veel review waardige content creëert.

Link naar tweet.

 

16 maart 2023 – Nieuwe wereldwijde Core Update

Op 15 maart is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Core Update‘. Deze update heeft te maken met het algemene algoritme van Google en heeft betrekking op het E-E-A-T algoritme (Experience, Expertise, Authoritativeness and Trust) en de kwaliteit van websites. Google zegt zelf het volgende over een Core Update: “Onze updates zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat we onze missie om nuttige en betrouwbare resultaten voor zoekers te presenteren, kunnen waarmaken.” De update is een wereldwijde update en is van toepassing op alle talen. De uitrol kan tot 2 weken duren.

Komende dagen houden wij goed de posities en de SERP goed in de gaten voor eventuele veranderingen en schommelingen. Wij zullen, mits nodig, nieuwe updates hierover delen op deze pagina.

Link naar de tweet.

 

21 februari 2023 – Nieuwe Product reviews update

Vandaag is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Product reviews update‘. Deze update is wereldwijd van toepassing op de volgende talen: Engels, Spaans, Duits, Frans, Italiaans, Vietnamees, Indonesisch, Russisch, Nederlands, Portugees en Pools. De uitrol kan twee weken in beslag nemen.

Het doel van het productreviewsysteem is om hoogwaardige productrecensies te belonen. Deze recensies bieden inhoud met inzichtelijke analyses en origineel onderzoek, geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp goed kennen. Op deze pagina wordt uitgelegd hoe het productreviewsysteem werkt en wat je kunt doen om jouw inhoud te beoordelen en te verbeteren.

Lees hier meer informatie over de uitgerolde update.

 

13 januari 2023 – De Helpful content update en Link spam update zijn uitgerold

Google heeft op de Google update overzicht pagina op 12 januari laten weten dat beide updates nu volledig zijn uitgerold. Beide updates hebben er langer over gedaan dan vooraf aangegeven:

  • De Helpful content update begon op 5 december en is nu 38 dagen later voltooid.
  • De Link spam update begon op 14 december en is nu 29 dagen later voltooid.

Wat betekent dit voor de huidige posities en wat als er dalingen zijn geweest op belangrijke zoektermen?

Omdat ze vrijwel op hetzelfde moment zijn uitgebracht en nu zijn uitgerold is het momenteel bij dalingen lastig te zeggen welk van de twee updates invloed heeft gehad op de schommelingen in Google. Daarom houden we rekening met de inhoud van beide updates. Waar moeten we aan werken of op letten aan de hand van deze twee updates?

De Helpful content update:

  • Het maken van nuttige, betrouwbare content waarbij mensen centraal staat ​​in plaats van content die op de eerste plaats voor zoekmachines wordt gemaakt.
    • Op deze pagina van Google gaat Google inhoudelijk in op de vereisten als we het hebben over nuttige en betrouwbare content.

Link spam update:

  • Het creëren van hoogwaardige natuurlijke links. Zowel intern links als extern links.
    • Op deze pagina van Google geeft Google meer informatie over de inhoud van deze update.

Search Engine Roundtable heeft vandaag nog een interessant nieuwsartikel geplaatst over beide updates met bevindingen vanuit de community. Hierin worden beide updates nog eens toegelicht en worden de bevindingen per individuele update omschreven.

Wat kunnen we komende periode verwachten?

Uit ervaring weten we dat het vaker voorkomt dat er in de weken na het uitrollen van een Google update correcties plaatsvinden in posities. Is dit een garantie? Nee zeker niet, maar we blijven dit goed monitoren in de komende dagen/ weken.

Er zijn helaas klanten waarbij er belangrijke zoektermen zijn gedaald. Juist bij deze klanten blijven we goed monitoren wat de posities doen. Als de posities niet herstellen dan zullen we er alles aan gaan doen om beter in te spelen op de inhoud van beide updates, als we dit al niet deden. Concreet betekent dit voor content: het maken van nuttige, betrouwbare content waarbij mensen centraal staat. En voor autoriteit: het creëren van hoogwaardige natuurlijke links. Zowel intern links als extern links.

Bij de klanten en concurrenten die de Google updates wel goed zijn doorgekomen gaan we verder analyseren wat de grote verschillen zijn ten opzichte van de dalende klanten en concurrenten. De inzichten vanuit deze analyses zullen wij delen hier in onze tijdlijn.

Plan van aanpak voor komende week

Analyse maken voor alle klanten waarbij we de huidige posities vergelijken met de posities van voor de updates. Op basis hiervan positieve en negatieve inzichten verzamelen en een plan van aanpak opstellen hoe we dit kunnen corrigeren of bij de positieve gevallen kunnen vasthouden. De resultaten hiervan delen we natuurlijk ook weer hier in de tijdlijn.

 

12 januari 2023 – Schommelingen in Google posities

In de vorige updates hebben we al laten weten dat het langer duurt voordat beide updates zijn uitgerold. Als we Google moeten geloven zitten we in de afrondende fase en juist dit lijkt momenteel te zorgen voor veel fluctuaties in de posities in Google. Bij meerdere klanten valt het momenteel op dat de fluctuaties erg heftig zijn.

Op één dag zien we op hetzelfde zoekterm posities van 5 naar 30 dalen en dan weer terug naar 15. Hierbij valt het ons ook op dat er op hetzelfde zoekterm plots andere pagina’s gaan ranken. In onze ogen onverklaarbare resultaten en een teken dat er inderdaad veel fluctuatie is.

Niet alleen ons valt dit op, maar ook online op grote SEO-forums. Zo heeft Search Engine Roundtable op 11-01 nog een nieuws bericht geplaatst waarin ze dit behandelen. Hierin laat de community ook weten veel fluctuatie te ervaren die in veel gevallen onverklaarbaar zijn. Volgens velen is het wachten tot de Google updates helemaal zijn uitgerold zodat er dan meer te zeggen is over de schommelingen en eventuele correcties.

Plan voor ons komende tijd: goed monitoren van de schommelingen, zo mogelijk actie ondernemen en blijven inlezen in de nieuwste updates vanuit Google en de SEO-community.

 

9 januari 2023 – Updates rollen wederom nog steeds uit

Wederom laat Google weten dat de Google updates nog aan het uitrollen zijn. Binnen een á twee weken verwachten ze beide updates uitgerold te hebben maar het is geen garantie.

De december 2022 helpful content update begon op 5 december 2022, en had drie weken geleden moeten gebeuren, maar we zitten nu in week vijf. De linkspam update van december 2022 begon op 14 december 2022, en had bijna twee weken geleden al klaar moeten zijn, maar we zitten nu in week vier.

Link naar de tweet.

 

3 januari 2023 – Updates rollen nog steeds uit, aldus John Mueller

Waar Google eerst aangaf bij beide updates maar twee weken nodig te hebben voor het uitrollen laten ze nu weten dat beide updates nog aan het uitrollen zijn.

Link naar de tweet.

 

2 januari tot 5 januari 2023 – Opvallende verbetering naar aanleiding van de uitgevoerde werkzaamheden op 27 december

In de laatste dagen hebben we de zoektermen goed gemonitord om te zien wat de wijzigingen op de 27e voor de specifieke klant teweeg hebben gebracht.

Sinds 3 januari hebben we weer de toppositie ingenomen in Google op het belangrijkste zoektermen:

Helemaal links is duidelijk de daling te zien vanaf 15 van december. Hierna al een kleine correctie maar deze was voor korte duur. Na het schrijven van nieuwe content en publiceren van de content op 27 december zien we hierboven vanaf 4 januari weer een stijging en toppositie in Google. Data is vanuit Google Search Console.

Vanuit deze inzichten gaan we volgende week verder met het verbeteren van een nieuwe pagina bij dezelfde klant. Wederom dezelfde aanpak maar dan voor een andere pagina die is geraakt door de update.

 

27 december 2022 – Uitgevoerde taak naar aanleiding van daling

Bij een klant was in de analyse van vorige week te zien dat we eigenlijk maar op één specifiek aspect slechter presteren, namelijk content. De content was inhoudelijk niet sterk en neeg meer naar SEO geschreven content dan content gericht op de eindgebruiker. Dit was ook te zien in de dalingen. Na de 15e van december op de belangrijkste zoektermen van deze pagina een daling van -2 tot -4 in de zoekresultaten.

Plan van aanpak: nieuw Word document opnemen, beginnen bij nul en content schrijven voor de doelgroep.

Wij hebben de klant geïnterviewd om de Tone of Voice te bepalen, er achter te komen waar de doelgroep naar op zoek is, te weten wat veelgestelde vragen zijn en hoe de producten worden gemaakt. Op basis van deze input hebben we een compleet nieuwe pagina geschreven. Hierin hebben we geen rekening gehouden met een minimum aantal woorden of eventuele interessante zoektermen.

Vanaf vandaag staat de nieuwe content online en blijven we komende dagen goed monitoren wat de eventuele veranderingen zijn voor deze pagina.

 

19 december tot 13 december 2022 – Check dalingen en stijgingen + opstellen plan van aanpak

Uit ervaring weten dat er vaak na een update een correctie komt. Dit is overigens geen garantie en juist daarom de reden om deze week een nieuwe analyse op te stellen voor al onze klanten. Uitgevoerde taken:

  • Per klant alle belangrijkste zoektermen geanalyseerd en opvallen heden in kaart gebracht
  • Bij de dalingen de volgende analyses opgesteld:
    • Contentgap analyse ten opzichte van de concurrentie: wat is het verschil in type content? Wat missen we nog?
    • Autoriteitsplan ten opzichte van de concurrentie: wat is het verschil in autoriteit? Wat is het verschil in aantal en type backlinks?
    • Technische SEO-check: hoe is de sitevitaliteit en wat zijn de verbeteringen die hierin doorgevoerd moeten worden?

Aan de hand van de analyses zijn er weer verschillende plannen opgesteld om zo verbetering door te voeren naar aanleiding van de dalingen.

 

16 december 2022 – Opmerkelijke veranderingen in Google

Momenteel zien we bij enkele klanten verandering in de zoekresultaten. Positief maar ook negatief. Vanuit verschillende analyses valt ons het volgende op kijkend naar dalingen en stijgingen op belangrijke zoektermen:

  • Grote namen (Bol, Coolblue, Praxis) winnen het ten opzichte van de “kleinere namen”
  • Exact match domain lijkt weer een rol te spelen. Zo zien we op verschillende termen ineens opvallende websites ranken die dus exact het belangrijkste zoekterm hebben in de URL
  • Autoriteit (DR vanuit Ahrefs) is in de meeste gevallen niet per se leidend. Zo staan er sites in de top 5 met maar 0,2 DR en 2 verwijzende domeinen
  • Pagina’s met content voor de eindgebruiker en niet voor SEO behouden topposities. Content alleen gericht op SEO en het schrijven om het schrijven daalt

Actiepunt van vandaag: klanten die zijn geraakt door de Google update op de hoogte brengen en een plan van aanpak/ analyse maken op basis van de belangrijkste zoektermen.

Schommeling in de zoekresultaten kunnen momenteel te maken hebben met de Link spam update, echter lijkt ons dat te kort dag. Deze is de 14e pas uitgerold. Naar onzes inziens heeft deze schommeling te maken met de Helpful content update van 5 december maar we sluiten niks uit. Monitoren van zoektermen, analyseren van de zoekresultaten en concurrenten is daarom prio nummer één om dit te verifiëren en meer inzichten te winnen.

 

14 december 2022 – Link spam update

Vandaag is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Link spam update‘. Het is een wereldwijde update die werkt in alle talen. De uitrol kan twee weken in beslag nemen.

Inhoud van de update volgens Google: Hoewel onze geautomatiseerde systemen om zoekspam te detecteren voortdurend werken, voeren we af en toe opmerkelijke verbeteringen door in de manier waarop ze werken. Wanneer we dit doen, noemen we dit een spam-update.

Van tijd tot tijd verbeteren we dat systeem om het beter te maken in het opsporen van spam en om ervoor te zorgen dat het nieuwe soorten spam opvangt.

Sites die een verandering zien na een spamupdate moeten ons spambeleid herzien om er zeker van te zijn dat ze dat naleven. Sites die ons beleid schenden, kunnen lager in de resultaten staan of helemaal niet in de resultaten verschijnen. Als onze geautomatiseerde systemen over een periode van maanden leren dat de site voldoet aan ons spambeleid, kan het aanbrengen van wijzigingen een site helpen verbeteren. Meer informatie hier.

Link naar de tweet.

 

5 december 2022 – Helpful content update

Vandaag is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Helpful content update‘. Het is een wereldwijde update die werkt in alle talen. De uitrol kan twee weken in beslag nemen.

Inhoud van de update volgens Google: Het Google Search’s helpful content systeem genereert een signaal dat door onze geautomatiseerde classificatiesystemen wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat mensen originele, nuttige inhoud, geschreven door mensen, voor mensen, in de zoekresultaten te zien krijgen. Meer informatie hier.

Link naar de tweet.

Help! Mijn zoektermen zijn gedaald

Er zijn een aantal redenen waarom je website kan dalen in de zoekresultaten na een Google update, waaronder:

  • Een andere website heeft betere kwaliteitscontent dan jij.
  • Je website is niet meer relevant voor de zoekopdrachten die gebruikers uitvoeren.
  • Je website heeft technische problemen, zoals een traag laadtijd of foutmeldingen.
  • Je website is niet meer up-to-date.

Als je wilt dat je website hoger in de zoekresultaten komt, moet je de volgende dingen doen:

  • Zorg ervoor dat je website goede kwaliteitscontent heeft.
  • Zorg ervoor dat je website relevant is voor de zoekopdrachten die gebruikers uitvoeren.
  • Zorg ervoor dat je website geen technische problemen heeft.
  • Zorg ervoor dat je website up-to-date is.

Je kunt ook een aantal SEO-technieken gebruiken om je website te verbeteren, zoals:

  • Gebruik relevante zoekwoorden in je content.
  • Creëer links naar je website van andere websites.
  • Maak gebruik van social media.

Voor meer inzichten over wat je kunt doen na dalingen in Google, bekijk dan onze video hieronder: “Gedaald in Google? Dit is wat jij moet doen!

Google updates: welke updates zijn er en wat betekenen ze?

Google updates zijn aanpassingen van Google aan de manier waarop websites worden beoordeeld en geranked. Om in een fractie van een seconde te kunnen bepalen welke pagina’s bij een bepaalde zoekopdracht moeten worden vertoond en in welke volgorde, is Google namelijk afhankelijk van algoritmes.

Deze algoritmes van Google zijn ingewikkelde systemen die worden gebruikt om vanuit de Google index het juiste zoekresultaat te leveren bij een bepaalde zoekopdracht. Meer hierover kun je lezen in ons artikel over hoe zoekmachines werken.

Er zijn verschillende type Google updates zoals:

  • Core updates
  • Helpful content updates
  • Reviews system updates
  • Spam updates

Wat zegt Google zelf over deze updates?

Core updates

“Meerdere keren per jaar voert Google belangrijke en brede veranderingen door in onze zoekalgoritmes en -systemen. We noemen deze core updates en we geven melding wanneer ze plaatsvinden op onze lijst van Google Zoekrangschikkingsupdates. Core updates zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat we over het algemeen voldoen aan onze missie om nuttige en betrouwbare resultaten te presenteren voor zoekers.”

Leer hier meer over core updates

Helpful content updates

“Het helpful content systeem van Google Search genereert een signaal dat wordt gebruikt door onze geautomatiseerde rangschikkingssystemen om ervoor te zorgen dat mensen originele en nuttige inhoud zien die door mensen is geschreven, voor mensen, in zoekresultaten.”

Lees hier meer over helpful content updates

Reviews system updates

“Het beoordelingssysteem heeft tot doel om hoogwaardige beoordelingen beter te belonen. Dit betreft inhoud die inzichtelijke analyses en origineel onderzoek biedt, geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp goed kennen.”

Lees hier meer over reviews system updates

Spam updates

“Hoewel de geautomatiseerde systemen van Google voortdurend actief zijn om zoekspam te detecteren, voeren we af en toe opmerkelijke verbeteringen door in hoe ze functioneren. Wanneer we dit doen, noemen we dit een spam-update.”

Lees hier meer over spam updates

Waarom zijn Google updates belangrijk?

Hier is het belangrijk om te begrijpen dat Google voortdurend bezig is om de ervaring voor haar gebruikers te verbeteren. Dat betekent dat Google updates aan het algoritme moet uitvoeren om de geleverde resultaten voortdurend te verbeteren.

Dat betekent dus ook dat de factoren die van invloed zijn op de ranking van pagina’s voortdurend veranderen. Google updates zijn dan ook van groot belang voor iedereen die zich bezighoudt met SEO. Het kan namelijk zomaar zijn dat zo’n update alle moeite die jij hebt gestoken in het optimaliseren van een belangrijke factor in één klap waardeloos maakt, doordat juist die factor veel minder belangrijk is ná de update.

Een overzicht van de belangrijke Google updates

Om je een idee te geven van de impact die Google updates kunnen hebben, vind je hieronder een overzicht van een aantal beruchte Google updates uit het verleden. Het gaat hierbij om zogenaamde core updates.

Een core update is een significante verandering die Google doorvoert aan haar algoritme, die doorgaans een grote impact heeft op de geïndexeerde pagina’s, de rankings van talloze websites en dus de nachtrust van duizenden SEO-specialisten overal te wereld.

Penguin (september 2016)

Penguin was niet één Google update, maar een reeks aanpassingen die zich richtte op het afstraffen van “over optimalisatie”. Met deze core update pakte Google dus de websites aan die enkel trucjes toepassen om de zoekresultaten te manipuleren, zonder daadwerkelijk waarde te leven bij een bepaalde zoekterm.

In de eerste fase van Penguin werden bijvoorbeeld zaken als keyword stuffing aangepakt.

Panda

Ook de Panda update heeft in de loop der jaren veel verschillende opvolgers en toevoegingen gehad. In feite was de Panda Google update dus een reeks van zo’n dertig verschillende aanpassingen.

In essentie richtte Panda zich met name op het uitfilteren van websites met dunne content en zogenaamde content farms (websites die grote hoeveelheden tekst publiceren met als enige doel om zoveel mogelijk posities in zoekresultaten te scoren).

BERT

Dit is waarschijnlijk één van de belangrijkste en meest invloedrijke Google updates geweest. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dat vertelt je waarschijnlijk nog niet veel meer over wat deze update inhield, of wel?

Met de BERT update voerde Google een “natural language processing” aspect toe aan haar algoritme. Met andere woorden: BERT zorgde ervoor dat Google beter in staat werd om natuurlijk taalgebruik te interpreteren en context te begrijpen.

Rankbrain

Dit was één van de grootste Google updates ooit die het SEO-landschap voorgoed heeft veranderd. Eind 2015 kondigde Google aan dat machine learning al maanden een onderdeel van het algoritme was geweest en een belangrijk onderdeel was van één van de belangrijkste ranking factoren.

Rankbrain is een zelflerend algoritme, dat Google hielp om (veel) beter om te kunnen gaan met nog nooit eerder ingetikte zoekopdrachten. En dat was belangrijk, want het grootste deel van de dagelijks ingetypte zoekopdrachten in Google is nog nooit eerder ingevoerd!

Possum

Deze update had vooral een grote impact op de invloed van het local pack en raakte daarmee voornamelijk websites die zich richtten op local SEO.

Mobiele update “Mobilegeddon”

Meestal kondigt Google updates niet aan, maar dat gebeurde in dit geval wel. Deze update zorgde ervoor dat er een verschil ontstond in de mobiele ranking tussen sites die wel of niet geoptimaliseerd waren voor weergave op mobiele apparaten. Met andere woorden: deze update zorgde ervoor dat mobielvriendelijke websites ook hoger getoond werden bij gebruikers op een mobiel apparaat dan op een vaste pc of laptop.

Kun je website voorbereiden op Google updates?

Je website voorbereiden op Google updates is lastig. Veel updates worden namelijk niet vooraf aangekondigd. Als het al gebeurt, is het vaak niet helemaal duidelijk wat de update precies in gaat houden.

Daarnaast is het algoritme van Google sowieso al lastig te doorgronden. Er zijn tientallen, zo niet honderden factoren. Google is de enige die al deze factoren kent en het is dan ook onmogelijk om met allemaal rekening te houden.

De beste manier om je website voor te bereiden op Google updates, is om te werken vanuit dezelfde gedachte als Google: zoekers zo goed mogelijk helpen het antwoord op hun zoekopdracht te vinden.

Dat betekent een focus op de kwaliteit en gebruikservaring van je website en content. Vermijd black hat SEO  strategieën die alleen bedoeld zijn om de zoekmachine voor de gek te houden. Dan loop je namelijk het risico dat de volgende update daar doorheen prikt en je een duik maakt in de zoekresultaten.

Je beste manier om je te wapenen tegen Google updates is ervoor zorgen dat jij daadwerkelijk de beste kwaliteit te bieden hebt. Dan is en blijft Google je beste vriend.

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over Google Updates?
Google Updates Google Updates