/ leestijd 46 min.

Google updates: een handig overzicht, het laatste nieuws en onze bevindingen

Sjoerd achter laptop
  • SEO

Google-updates zijn dé drijvende kracht achter de constant veranderende wereld van zoekmachineoptimalisatie. Ze kunnen de zichtbaarheid van websites maken of breken, en voor SEO-professionals vormen ze zowel een uitdaging als een kans. Maar wat zijn deze updates precies, hoe beïnvloeden ze jouw website en, belangrijker nog, hoe kun je erop inspelen?

Op deze pagina krijg je inzicht in:

  • De meest recente Google-updates en hun impact.
  • Wat je kunt doen als je website geraakt wordt door een update.
  • Hoe Google-updates werken en wat hun doel is.
  • Belangrijke updates uit het verleden die de SEO-wereld hebben gevormd.
  • De potentiële impact van een update op jouw zoekresultaten.

Altijd up-to-date met onze tijdlijn

Google-updates brengen vaak fluctuaties met zich mee in zoekresultaten. De ene keer zijn de veranderingen subtiel, de andere keer enorm. Voor ons als SEO-experts draait het om één ding: de updates analyseren, begrijpen en gebruiken om strategieën te verbeteren. Onze tijdlijn biedt een helder overzicht van alle updates sinds december 2022, inclusief onze inzichten – zowel positief als negatief – om je te helpen de impact per update te begrijpen.

Handige bronnen en tools:

Wil je zelf meer weten of je rankings analyseren? Hieronder vind je een overzicht van nuttige links en tools om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen:

Google Tracking Tools

Onze Google update tijdlijn: van nieuw naar oud

In onderstaande tijdlijn houden we nauwgezet bij wat de meest recente Google-updates zijn, inclusief de inzichten die we hieruit hebben gehaald en kunnen halen. Zo blijf je altijd up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen en trends omtrent Google updates!

14 maart 2025 – Aankondiging Maart 2025 Core Update

Google is begonnen met de uitrol van de Maart 2025 Core Update. Volgens Google zal het maximaal twee weken duren voordat de update volledig is uitgerold. Dit is de eerste core-update van 2025 en de eerste sinds de core-update van december 2024, drie maanden geleden.

Google beschrijft deze update als een reguliere verbetering om relevantere en kwalitatieve content naar voren te brengen. Daarnaast benadrukt Google dat het dit jaar blijft werken aan het promoten van content van makers door middel van een reeks updates. Sommige van deze verbeteringen zijn al doorgevoerd, en er zullen er in de komende maanden nog meer volgen.

In hun aankondiging zegt Google Search Central het volgende over deze update:

Vandaag hebben we de kernupdate van maart 2025 voor Google Zoeken uitgebracht. Dit is een regelmatige update om relevante, kwalitatieve content voor zoekers van alle soorten sites beter naar voren te brengen. We zetten ook ons werk voort om meer content van makers naar voren te brengen door middel van een reeks verbeteringen gedurende dit jaar. Sommige zijn al doorgevoerd; er komen er later nog meer.

Het belangrijkste advies blijft: focus op het maken van nuttige, betrouwbare en op mensen gerichte content. Google verwijst opnieuw naar hun hulpartikel over het maken van waardevolle content: pagina voor het maken van nuttige, betrouwbare, op mensen gerichte content.

We houden deze update de komende weken nauwlettend in de gaten en zullen relevante veranderingen toevoegen aan de tijdlijn zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.

20 december 2024 – Aankondiging December 2024 Spam Update & December 2024 Core Update afgerond

Op 19 december 2024 heeft Google de December 2024 Spam Update aangekondigd, slechts één dag na de afronding van de December 2024 Core Update. Dit is inmiddels de derde grote update van Google in slechts twee maanden tijd. De spamupdate wordt wereldwijd uitgerold, in alle talen, en naar verwachting zal de implementatie ongeveer een week duren.

December 2024 Core Update afgerond

De December Core Update, die op 12 december begon, werd op 18 december afgerond na 6 dagen en 4 uur. In de tussentijdse update hieronder delen we onze eerste reacties en inzichten met betrekking tot deze update.

Wat houdt de December 2024 Spam Update in?

Deze update richt zich specifiek op websites die niet voldoen aan de spamrichtlijnen van Google. Het gaat hierbij om technieken die in strijd zijn met het beleid van Google, zonder nadruk op linkspam of misbruik van reputatiebeleid. Google adviseert websites die door de update worden geraakt om hun content en praktijken te herzien en volledig af te stemmen op de richtlijnen. Het kan enkele maanden duren voordat verbeteringen worden opgemerkt, omdat Google’s systemen deze wijzigingen moeten verwerken.

We monitoren deze nieuwe spamupdate nauwkeurig. Zodra we relevante veranderingen signaleren, voegen we deze toe aan de tijdlijn.

19 december 2024 – Tussentijdse update December 2024 core update

De uitrol van de December 2024 Core Update is in volle gang, en we zien redelijk wat schommelingen in de zoekresultaten. Bij onze klanten merken we dat rankings nu meer fluctueren dan tijdens de November-update. Dit komt overeen met trends die worden gerapporteerd door de SEO-community en tools zoals Mozcast en Semrush.

Wat opvalt, is dat de gemiddelde posities en klikken in Search Console bij vrijwel al onze klanten stabiel blijven. Dit is een positief teken, vooral in vergelijking met de ervaringen die anderen delen. Binnen de SEO-community worden namelijk opmerkingen gemaakt over aanzienlijke dalingen:

  • “My traffic has gone down almost 75% in the last two days… hopefully, it’s a Google issue that will be solved soon.”
  • “After the convincingly bad November Core, rankings stabilized (at lower levels)… but no – Google had to immediately release December Core and keywords are rapidly collapsing again.”

Daarnaast klinkt er frustratie over de richting die Google inslaat, vooral met de focus op grote platforms zoals YouTube en social media:

  • “It’s like Google’s policy to show one real site on the first page max. The rest are YouTube, social media, eBay…”
  • “I’ve lost many first page terms with this update. My site is being pushed to the 2nd page and replaced by AI spam.”

Hoewel de update dus redelijke verschuivingen veroorzaakt, blijven onze klanten tot nu toe grotendeels buiten schot wat betreft grote daling in verkeer of zichtbaarheid. Uiteraard blijven we deze ontwikkelingen scherp volgen en zullen we nieuwe inzichten toevoegen aan de tijdlijn.

12 december 2024 – Nieuwe core update

Google is begonnen met de uitrol van een nieuwe December 2024 core update. Het kan twee weken duren voordat de core update volledig is uitgerold. Deze core update komt een week nadat de vorige core update van november werd afgerond. Het is dus de tweede core update in twee maanden tijd.

Deze core update lijkt een update te zijn voor de core-systemen van Google die mogelijk niet zijn bijgewerkt in de update van november.

Op LinkedIn zegt Google Search Central het volgende over deze update:  “De kernupdate van december 2024 wordt uitgerold en we verwachten dat deze binnen twee weken voltooid zal zijn. Als je je afvraagt ​​waarom er deze maand een core-update is na een vorige maand, we hebben verschillende core-systemen die we altijd verbeteren. Deze vorige blogpost legt meer uit.”

Zoals seroundtable.com in een blogpost aangeeft, zegt Google vaker core updates uit te gaan voeren. Volgens Google hebben ze verschillende core-systemen die continu worden verbeterd. Kunnen we in de toekomst dan ook vaker core-updates verwachten? Het antwoord is waarschijnlijk: ja!

We volgen deze update de komende weken op de voet en voegen nieuwe updates toe aan de tijdlijn indien nodig.

11 november 2024 – Nieuwe core update

Google is begonnen met de uitrol van een nieuwe November 2024 core update. Het kan twee weken duren voordat de core update volledig is uitgerold. 

Op LinkedIn zegt Google Search Central het volgende over deze update:  “Deze update is bedoeld om ons werk voort te zetten aan het verbeteren van de kwaliteit van onze zoekresultaten door meer content te tonen die mensen echt nuttig vinden, en juist minder content te tonen die juist zijn gemaakt om enkel goed te scoren in de zoekopdrachten.”

Dit laat zien dat de update zich weer richt op het bieden van kwaliteitscontent in plaats van kwantiteitscontent. Wil je meer weten over wat een core update precies inhoudt? Bekijk dan de core update pagina van Google.

We houden deze update de komende weken goed in de gaten en zullen nieuwe updates toevoegen aan deze tijdlijn indien nodig.

 

15 augustus 2024 – Core update

Er wordt vanaf 15 augustus een nieuwe core update uitgerold. Het zal naar verwachting een maand duren voordat de update volledig uitgerold is.

Tot op heden zien we relatief weinig opvallende veranderingen bij onze klanten. Google’s John Mueller bevestigde dit ook door aan te geven dat de meeste veranderingen pas na afronding van de update zichtbaar zullen zijn. In Amerika zijn er wel al tekenen dat websites die eerder geraakt zijn door een ‘helpful content’-penalty en hun content hebben verbeterd, nu herstel tonen. Tegelijkertijd met de update was er echter ook een Google ranking bug, waardoor resultaten mogelijk iets vertroebeld kunnen zijn.

5 maart 2024 – Nieuwe core update en spam update

Google is begonnen met de uitrol van de nieuwste core- en spam update. Het kan twee weken duren voordat de spam update volledig is uitgerold. De core update kan een maand duren voordat deze volledig is uitgerold.

Het zijn de eerste twee updates van Google dit jaar. De vorige core update vond plaats in oktober 2023. Het nieuws werd officieel aangekondigd door Google op hun Twitter-account en ze hebben ook hun zoekupdatespagina bijgewerkt. Benieuwd wat een core update en een spam update precies inhoudt, bekijk dan de core update pagina en spam update pagina van Google.

Wat houden deze updates in?

Maart 2024 core update:

Elizabeth Tucker van Google vertelde bij Search Engine Land dat de update nutteloze inhoud in Google met 40% zal verminderen (Bron: Search Engine Land). De update is er voornamelijk om nog beter te kunnen begrijpen welke websites niet nuttig zijn, een slechte gebruikerservaring hebben of het idee hebben dat de sites voornamelijk zijn gemaakt voor de zoekmachines en niet voor mensen. Daarnaast is deze core update complexer dan andere core updates. Dit komt door de meerdere wijzigingen die moeten worden aangebracht op de coresystemen van Google, aldus Nelson van het Search Quality-team bij Google. Hij geeft ook aan dat er een kans is dat er meer schommelingen in de rankings zullen zijn dan bij andere updates. Dit komt door de verschillende systemen van Google waarbij deze update wordt doorgevoerd.

Maart 2024 spam update:

De update is voornamelijk bedoeld voor Scaled content abuse. Het misbruik van op grote schaal content genereren op een site met als doel te kunnen ranken in de zoekopdrachten. Google heeft namelijk laten weten dat het produceren van inhoud op grote schaal om de zoekresultaten te verbeteren – of het nu gaat om automatisering, mensen of een combinatie ervan – in strijd is met de richtlijnen. Google zegt zelf het volgende: “Dit zal ons in staat stellen actie te ondernemen op meer soorten inhoud waarbij op grote schaal weinig tot geen waarde wordt gecreëerd, zoals pagina’s die pretenderen antwoorden te hebben op populaire zoekopdrachten, maar geen nuttige inhoud leveren”. Google zal deze week actie ondernemen tegen geschaald inhoudsmisbruik, zowel via algoritmische spamsystemen als handmatige acties.

Daarnaast worden verlopen domeinen nu ook beschouwd als spam, Expired domain abuse. Google zegt hier zelf het volgende over: “Soms worden verlopen domeinen opnieuw gekocht en gebruikt om de zoekresultaten te manipuleren met lage kwaliteit of niet-originele inhoud. Dit kan gebruikers misleiden doordat ze denken dat de nieuwe inhoud afkomstig is van de oorspronkelijke site, wat mogelijk niet het geval is. Google beschouwt het opnieuw gebruiken van verlopen domeinen om zoekresultaten te verbeteren met lage kwaliteit inhoud als spam. Hoewel Google zoeken dagelijks miljarden vragen helpt te beantwoorden, werkt Google hard om de kwaliteit van de inhoud hoog te houden en meer nuttige informatie weer te geven.”

Lees hier meer in het blog van Google over Expired domain abuse

En site raputation abuse. Google zegt zelf het volgende hierover: “Google waarschuwt voor het misbruik van de reputatie van websites, waarbij derden inhoud van lage kwaliteit plaatsen op gerenommeerde sites om te profiteren van hun sterke reputatie. Bijvoorbeeld, het plaatsen van betaaldag lening recensies op een educatieve website om hoger te scoren in zoekresultaten. Dergelijke praktijken kunnen bezoekers misleiden en verwarring veroorzaken. Google classificeert dit als spam en zal dit beleid handhaven vanaf 5 mei, met een waarschuwing twee maanden van tevoren om site-eigenaren de tijd te geven om aanpassingen te maken.”

Lees hier meer in het blog van Google over site raputation abuse

Wat te doen als je toch getroffen bent?

Google heeft advies gegeven over wat je moet overwegen als je negatief bent getroffen door een update:

  • Ga allereerst zelf na of de daling te maken heeft met een van bovenstaande benoemde punten die ingaan op de twee updates.
  • Er zijn geen specifieke acties die je kunt ondernemen om te herstellen. Een negatieve invloed op je ranglijst hoeft niet te duiden op problemen met je pagina’s.
  • Google heeft een lijst met vragen aangeboden om te overwegen als je website getroffen wordt door een corepdate. Deze lees je hier op de website van Search Engine Land.
  • Google heeft aangegeven dat je enig herstel kunt zien tussen updates, maar de grootste verandering zal optreden na een andere coreupdate.
  • Verder op deze pagina bespreken wij wat je kan doen als je zoektermen zijn gedaald en kan je onze video vinden over “Gedaald in Google? Dit is wat jij moet doen!”

Komende dagen en weken houden wij de posities en de SERP goed in de gaten voor eventuele veranderingen en schommelingen. Wij zullen, mits nodig, nieuwe updates hierover delen op deze pagina.

Interessante LinkedIn berichten omtrent de nieuwe Google updates

  • The Get Rich Quick SEO Club is Now Closed, Andrew Holland
  • Unsolicited #SEO tip, Mark Williams-Cook
  • There is a reason that Google’s “Spam policies” are the 3rd page in its Google Search Central guide to SEO, Lily Ray
  • The Google March Core update is a blood bath, Jessica R.

9 december 2023 – Core update en review update zijn uitgerold

Google heeft op de Google update overzicht pagina laten weten dat de core update en review update volledig zijn uitgerold. De core update begon op 2 november en is 25 dagen en 21 uur later voltooid. De review update begon op 8 november en is nu 29 dagen later voltooid.

20 oktober 2023 – Spam update en core update zijn uitgerold

Google heeft op de Google update overzicht pagina op 19 en 20 oktober laten weten dat de spam update en core update volledig zijn uitgerold. De spam update begon op 4 oktober en is nu 15 dagen en 12 uur later voltooid. De core update begon op 5 oktober en is nu 13 dagen en 23 uur later voltooid.

Onze huidige bevindingen en inzichten van de spam en core update

In veel gevallen zien we na een update schommelingen in posities. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Tot nu toe hebben we bij onze klanten nog geen grote schommelingen, dalingen of stijgingen waargenomen. De situatie is de afgelopen paar weken redelijk stabiel gebleven.

Desondanks blijven we uit Amerika meldingen ontvangen over aanzienlijke schommelingen in posities, vaak in negatieve zin. In dit blog kun je meer lezen over de fluctuaties, en de opmerkingensectie staat vol met inzichten en opmerkingen van website-eigenaren en marketeers uit Amerika.

Dit geeft ons voldoende reden om in de komende weken onze klanten nauwlettend te blijven volgen. Als er opvallende veranderingen optreden, zullen wij deze pagina bijwerken met nieuwe informatie.

Toch gedaald na de core update of spam update? Bekijk dan verder op deze pagina onze video: Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update

6 oktober 2023 – Spam update en core update

De core update uit augustus en de helpful content update uit september zijn net uitgerold en de volgende twee updates zijn alweer aangekondigd. Het is in dat opzicht echt gekkenhuis de laatste periode. Google kondigde vorige week namelijk de nieuwe October 2023 spam update en de October 2023 core update aan.

4 oktober 2023 – October 2023 spam update

Omschrijving van Google: Released the October 2023 spam update, which applies globally and improves our coverage in many languages, including Turkish, Vietnamese, Indonesian, Hindi, Chinese, and other languages.

Deze nieuwe spam update richt zich op meerdere talen en heeft als doel om spam (content) te herkennen en te straffen. De update richt zich volgens Search Engine Roundtable voornamelijk op de volgende spam:

  • Cloaking: Cloaking verwijst naar de praktijk van het presenteren van verschillende inhoud aan gebruikers en zoekmachines met de bedoeling zoekresultaten te manipuleren en gebruikers te misleiden.
  • Gehackte content: Gehackte inhoud is inhoud die zonder toestemming op een site is geplaatst, als gevolg van kwetsbaarheden in de beveiliging van een site. Gehackte inhoud geeft slechte zoekresultaten voor onze gebruikers en kan mogelijk schadelijke inhoud op hun machines installeren.
  • Automatisch gegenereerde content: Spamachtig automatisch gegenereerde content is inhoud die programmatisch is gegenereerd zonder iets origineels te produceren of voldoende waarde toe te voegen; in plaats daarvan is het gegenereerd met als voornaamste doel zoekresultaten te manipuleren en gebruikers niet te helpen.
  • Scraped spamcontent: Sommige eigenaren van websites baseren hun sites op inhoud die is overgenomen (“scraped”) van andere sites. Scraped content, zelfs van bronnen van hoge kwaliteit, zonder aanvullende nuttige diensten of inhoud die door de site wordt geleverd, kan geen toegevoegde waarde bieden aan gebruikers. Het kan ook inbreuk maken op het auteursrecht.

5 oktober 2023 – October 2023 core update

Omschrijving van Google: Released the October 2023 core update. The rollout may take up to 2 weeks to complete.

De nieuwe core update is nu de tweede core update in een twee maanden tijd. Benieuwd wat een core update precies inhoud, bekijk dan de core update pagina van Google. Het komt niet vaak voor dat er zo snel twee core updates worden uitgebracht. Vandaar ook dat de vraag “Wasn’t there a core update in August? How are they different?” veel werd gesteld op X (Twitter). Google antwoorde hier het volgende op:

We have a lot of different core ranking systems that involve improving our results overall. We’re always making improvements to these. Many we don’t announce because …. there are so many. If we make improvements we think may be particularly notable, then we share so site owners who may see change understand more. Learn more here: https://blog.google/products/search/how-we-update-search-improve-results/ 

Wat te doen als je bent geraakt door de update(s)?

Als je in de komende twee weken of eerder wijzigingen in de posities ziet, vooral als dit grote schommelingen zijn, kun je dit waarschijnlijk toeschrijven aan deze update.

Wij hebben een video opgenomen met tips als je bent gedaald. Benieuwd? Bekijk dan verder op deze pagina onze video: Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update

En nu verder?

Komende dagen en weken houden wij de posities en de SERP weer goed in de gaten voor eventuele veranderingen en schommelingen. Wij zullen, indien nodig, nieuwe updates hierover delen op deze pagina.

28 september 2023 – Helpful content update is uitgerold

Google heeft op de Google update overzicht pagina op 28 september laten weten dat de helpful content nu volledig is uitgerold. De helpful content begon op 14 september en is nu 13 dagen en 11 uur later voltooid.

Onze huidige bevindingen en inzichten van de helpful content update

Na een Google-update controleren we altijd al onze klanten op dalingen of andere schommelingen. Zeker nu er twee updates zijn geweest in korte tijd. Voor nu zien wij bij geen een van onze klanten significante dalingen. Echter horen we wel vanuit meerdere bronnen uit Amerika dat daar veel websites zijn geraakt door de update. Reden genoeg voor ons om de komende weken onze klanten goed te blijven monitoren. Uit ervaring weten we dat het vaker voorkomt dat er in de weken na het uitrollen van een Google-update correcties plaatsvinden in posities. We blijven dit goed monitoren. Bij opvallende veranderingen zullen wij op deze pagina weer een update geven.

Toch gedaald na de Helpful content update? Bekijk dan verder op deze pagina onze video: Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update

15 september 2023 – Nieuwe helpful content update

We zijn nog geen week verder na het uitrollen van de core-update, en er is alweer een nieuwe update aangekondigd door Google. Dit keer een ‘helpful content’-update. Deze is uitgerold op 14 september en zal twee weken in beslag nemen om volledig uit te rollen. De laatste ‘helpful content’-update was in december 2022

Een helpful content update van Google richt zich specifiek op inhoud die in de eerste plaats is gemaakt voor bezoekers om hen de juiste informatie te geven, niet op inhoud die is geschreven voor zoekmachines. Google zegt het volgende over de update: “De helpful content update van september 2023 wordt uitgerold met een verbeterde classificator. Het zal ongeveer twee weken duren om te voltooien. We zullen onze pagina met ranking release history bijwerken wanneer de uitrol is voltooid.”

Het interessante is dat Google ook enkele wijzigingen heeft aangebracht aan de helpful content pagina:

  • Nieuwe richtlijnen toegevoegd over het hosten van third-party content en meer uitleg over wat te doen na een update over helpful content.
  • Nieuwe punten toegevoegd over het verwijderen van content of het wijzigen van datums op de helppagina over het maken van behulpzame, betrouwbare, op mensen gerichte content.
  • Google heeft ook de woorden “geschreven door mensen” verwijderd en veranderd naar “behulpzame content gemaakt voor mensen in zoekresultaten.” Zoals Search Engine Land laat weten meldt, heeft dit waarschijnlijk te maken met AI-gegenereerde content, wat betekent dat het niet erg is als content is gegenereerd met AI, zolang het maar ‘helpful’ is

Wat te doen als je bent geraakt door de update?

Als je in de komende twee weken of eerder wijzigingen in de posities ziet, vooral als dit grote schommelingen zijn, kun je dit waarschijnlijk toeschrijven aan deze update.

Google heeft een lijst met vragen opgesteld die je jezelf kunt stellen over je content. Op de pagina van Google kun je meer lezen over wat je kunt doen en vraag jezelf af of je content in lijn is met deze update. Is de content inhoudelijk goed en juist? Is de content geschreven voor de bezoeker? Search Engine Land heeft een overzichtelijke lijst opgesteld met vragen die je kunt doorlopen om te controleren of jouw content behulpzaam is.

Wij hebben ook een video opgenomen met tips als je bent gedaald. Benieuwd? Bekijk dan verder op deze pagina onze video: Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update

8 september 2023 – De core update is volledig uitgerold

Google heeft op de Google update overzicht pagina op 8 september laten weten dat de core update nu volledig is uitgerold. De core update begon op 22 september en is nu 16 dagen en 3 uur later voltooid.

Onze huidige bevindingen en inzichten van de core update

Nu de Google-update is uitgerold, is het belangrijk om de posities en de SERP goed in de gaten te houden. De eerste inzichten zijn echter zeer positief!

Na een Google-update controleren we altijd al onze klanten op dalingen of andere schommelingen. Voor nu kunnen we zeggen dat van al onze SEO-klanten er geen één klant heel hard is geraakt. Bij meer dan 50% zijn de posities gelijk gebleven. Bij de rest van de klanten zien we mooie stijgingen, en zelfs hele grote stijgingen. Opvallend bij deze klanten: in de vorige update waren een aantal van deze klanten hard geraakt. We hebben toen voornamelijk gewerkt aan E-E-A-T en andere belangrijke pijlers die belangrijk waren voor de Helpful Content-update, en hier worden deze klanten nu voor beloond. Dit laat ook zien dat wanneer je bent geraakt door een Google-update, het goed is om te analyseren wat er niet goed is, beter kan en van daaruit aan de slag te gaan om dit te verbeteren. Bij de eerstvolgende update (dat is zeker geen garantie) is de kans groot dat je weer zult stijgen.

De komende weken blijven wij onze klanten goed monitoren. Uit ervaring weten we dat het vaker voorkomt dat er in de weken na het uitrollen van een Google-update correcties plaatsvinden in posities. We blijven dit goed monitoren. Bij opvallende veranderingen zullen wij op deze pagina weer een update geven.

Toch gedaald na de Core update? Bekijk dan verder op deze pagina onze video: Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update

23 augustus 2023 – Nieuwe core update

Google is begonnen met de uitrol van de nieuwste core update voor augustus 2023. Het kan twee weken duren voordat de update volledig is uitgerold. Deze core update is de de tweede core update van dit jaar. De vorige core update vond plaats in maart 2023, waarbij het uitrollen begon op 15 maart en werd voltooid op 28 maart.

Het is nu meer dan vijf maanden geleden sinds de vorige core update van maart 2023. Het nieuws werd officieel aangekondigd door Google op hun Twitter-account en ze hebben ook hun zoekupdatespagina bijgewerkt: “We hebben de core update voor augustus 2023 uitgebracht. Het kan tot 2 weken in beslag nemen voordat de update voltooid is.” Benieuwd wat een core update precies inhoud, bekijk dan de core update pagina van Google.

Het is al een hele lange periode erg onrustig in SEO-land (zoals Algoroo ook laat zien), de ene dag staat je zoekterm in de top 5 en de volgende dag op positie 40. Juist daarom zijn wij erg blij en benieuwd naar de nieuwe core update. Wij hopen dat het zorgt voor meer stabiliteit in de SERP.

Wat te doen als je toch getroffen wordt?

Google heeft advies gegeven over wat je moet overwegen als je in het verleden negatief bent beïnvloed door een core update:

  • Er zijn geen specifieke acties die je kunt ondernemen om te herstellen. Een negatieve invloed op je ranglijst hoeft niet te duiden op problemen met je pagina’s.
  • Google heeft een lijst met vragen aangeboden om te overwegen als je website getroffen wordt door een core update. Deze lees je hier op de website van Search Engine Land.
  • Google heeft aangegeven dat je enig herstel kunt zien tussen core updates, maar de grootste verandering zal optreden na een andere core update.
  • Verder op deze pagina bespreken wij wat je kan doen als je zoektermen zijn gedaald en kan je onze video vinden over “Gedaald in Google? Dit is wat jij moet doen!”

Komende dagen en weken houden wij de posities en de SERP goed in de gaten voor eventuele veranderingen en schommelingen. Wij zullen, mits nodig, nieuwe updates hierover delen op deze pagina.

14 april 2023 – Nieuwe review update

Op 12 april heeft Google een nieuwe Reviews Update uitgerold, waarbij “product” uit de naam is verwijderd, omdat het systeem nu ook recensies over diensten en andere dingen omvat. Het beoordelingssysteem van Google is ontworpen om recensies van artikelen, blogposts en pagina’s te evalueren en omvat nu meer dan alleen productreviews. De impact van deze update kan aanzienlijk zijn voor sites met veel recensie-inhoud.

Google geeft op deze pagina aan hoe je recensies/ reviews van hoge kwaliteit moet schrijven. Belangrijk om deze door te nemen en aan te houden als je veel review waardige content creëert.

16 maart 2023 – Nieuwe wereldwijde Core Update

Op 15 maart is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Core Update‘. Deze update heeft te maken met het algemene algoritme van Google en heeft betrekking op het E-E-A-T algoritme (Experience, Expertise, Authoritativeness and Trust) en de kwaliteit van websites. Google zegt zelf het volgende over een Core Update: “Onze updates zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat we onze missie om nuttige en betrouwbare resultaten voor zoekers te presenteren, kunnen waarmaken.” De update is een wereldwijde update en is van toepassing op alle talen. De uitrol kan tot 2 weken duren.

Komende dagen houden wij goed de posities en de SERP goed in de gaten voor eventuele veranderingen en schommelingen. Wij zullen, mits nodig, nieuwe updates hierover delen op deze pagina.

21 februari 2023 – Nieuwe Product reviews update

Vandaag is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Product reviews update‘. Deze update is wereldwijd van toepassing op de volgende talen: Engels, Spaans, Duits, Frans, Italiaans, Vietnamees, Indonesisch, Russisch, Nederlands, Portugees en Pools. De uitrol kan twee weken in beslag nemen.

Het doel van het productreviewsysteem is om hoogwaardige productrecensies te belonen. Deze recensies bieden inhoud met inzichtelijke analyses en origineel onderzoek, geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp goed kennen. Op deze pagina wordt uitgelegd hoe het productreviewsysteem werkt en wat je kunt doen om jouw inhoud te beoordelen en te verbeteren.

Lees hier meer informatie over de uitgerolde update.

13 januari 2023 – De Helpful content update en Link spam update zijn uitgerold

Google heeft op de Google update overzicht pagina op 12 januari laten weten dat beide updates nu volledig zijn uitgerold. Beide updates hebben er langer over gedaan dan vooraf aangegeven:

  • De Helpful content update begon op 5 december en is nu 38 dagen later voltooid.
  • De Link spam update begon op 14 december en is nu 29 dagen later voltooid.

Wat betekent dit voor de huidige posities en wat als er dalingen zijn geweest op belangrijke zoektermen?

Omdat ze vrijwel op hetzelfde moment zijn uitgebracht en nu zijn uitgerold is het momenteel bij dalingen lastig te zeggen welk van de twee updates invloed heeft gehad op de schommelingen in Google. Daarom houden we rekening met de inhoud van beide updates. Waar moeten we aan werken of op letten aan de hand van deze twee updates?

De Helpful content update:

  • Het maken van nuttige, betrouwbare content waarbij mensen centraal staat ​​in plaats van content die op de eerste plaats voor zoekmachines wordt gemaakt.
    Op deze pagina van Google gaat Google inhoudelijk in op de vereisten als we het hebben over nuttige en betrouwbare content.

Link spam update:

  • Het creëren van hoogwaardige natuurlijke links. Zowel intern links als extern links.
    Op deze pagina van Google geeft Google meer informatie over de inhoud van deze update.

Search Engine Roundtable heeft vandaag nog een interessant nieuwsartikel geplaatst over beide updates met bevindingen vanuit de community. Hierin worden beide updates nog eens toegelicht en worden de bevindingen per individuele update omschreven.

Wat kunnen we komende periode verwachten?

Uit ervaring weten we dat het vaker voorkomt dat er in de weken na het uitrollen van een Google update correcties plaatsvinden in posities. Is dit een garantie? Nee zeker niet, maar we blijven dit goed monitoren in de komende dagen/ weken.

Er zijn helaas klanten waarbij er belangrijke zoektermen zijn gedaald. Juist bij deze klanten blijven we goed monitoren wat de posities doen. Als de posities niet herstellen dan zullen we er alles aan gaan doen om beter in te spelen op de inhoud van beide updates, als we dit al niet deden. Concreet betekent dit voor content: het maken van nuttige, betrouwbare content waarbij mensen centraal staat. En voor autoriteit: het creëren van hoogwaardige natuurlijke links. Zowel intern links als extern links.

Bij de klanten en concurrenten die de Google updates wel goed zijn doorgekomen gaan we verder analyseren wat de grote verschillen zijn ten opzichte van de dalende klanten en concurrenten. De inzichten vanuit deze analyses zullen wij delen hier in onze tijdlijn.

Plan van aanpak voor komende week

Analyse maken voor alle klanten waarbij we de huidige posities vergelijken met de posities van voor de updates. Op basis hiervan positieve en negatieve inzichten verzamelen en een plan van aanpak opstellen hoe we dit kunnen corrigeren of bij de positieve gevallen kunnen vasthouden. De resultaten hiervan delen we natuurlijk ook weer hier in de tijdlijn.

3 januari 2023 – Updates rollen nog steeds uit, aldus John Mueller

Waar Google eerst aangaf bij beide updates maar twee weken nodig te hebben voor het uitrollen laten ze nu weten dat beide updates nog aan het uitrollen zijn.

2 januari tot 5 januari 2023 – Opvallende verbetering naar aanleiding van de uitgevoerde werkzaamheden op 27 december

In de laatste dagen hebben we de zoektermen goed gemonitord om te zien wat de wijzigingen op de 27e voor de specifieke klant teweeg hebben gebracht.

Sinds 3 januari hebben we weer de toppositie ingenomen in Google op het belangrijkste zoektermen:

Helemaal links is duidelijk de daling te zien vanaf 15 van december. Hierna al een kleine correctie maar deze was voor korte duur. Na het schrijven van nieuwe content en publiceren van de content op 27 december zien we hierboven vanaf 4 januari weer een stijging en toppositie in Google. Data is vanuit Google Search Console.

Vanuit deze inzichten gaan we volgende week verder met het verbeteren van een nieuwe pagina bij dezelfde klant. Wederom dezelfde aanpak maar dan voor een andere pagina die is geraakt door de update.

5 december 2022 – Helpful content update

Vandaag is er een nieuwe update uitgebracht genaamd ‘Helpful content update‘. Het is een wereldwijde update die werkt in alle talen. De uitrol kan twee weken in beslag nemen.

Inhoud van de update volgens Google: Het Google Search’s helpful content systeem genereert een signaal dat door onze geautomatiseerde classificatiesystemen wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat mensen originele, nuttige inhoud, geschreven door mensen, voor mensen, in de zoekresultaten te zien krijgen. Meer informatie hier.

Wat je moet doen als je geraakt bent door een Google update

Er zijn een aantal redenen waarom je website kan dalen in de zoekresultaten na een Google update, waaronder:

  • Een andere website heeft betere kwaliteitscontent dan jij.
  • Je website is niet meer relevant voor de zoekopdrachten die gebruikers uitvoeren.
  • Je website heeft technische problemen, zoals een traag laadtijd of foutmeldingen.
  • Je website is niet meer up-to-date.

Als je wilt dat je website hoger in de zoekresultaten komt, moet je de volgende dingen doen:

  • Zorg ervoor dat je website goede kwaliteitscontent heeft.
  • Zorg ervoor dat je website relevant is voor de zoekopdrachten die gebruikers uitvoeren.
  • Zorg ervoor dat je website geen technische problemen heeft.
  • Zorg ervoor dat je website up-to-date is.

Je kunt ook een aantal SEO-technieken gebruiken om je website te verbeteren, zoals:

  • Gebruik relevante zoekwoorden in je content.
  • Creëer links naar je website van andere websites.
  • Maak gebruik van social media.

Voor meer inzichten over wat je kunt doen na dalingen in Google, bekijk dan onze video hieronder: “Gedaald in Google? Dit is wat jij moet doen!

Google updates: welke updates zijn er en wat betekenen ze?

Google updates zijn aanpassingen van Google aan de manier waarop websites worden beoordeeld en geranked. Om in een fractie van een seconde te kunnen bepalen welke pagina’s bij een bepaalde zoekopdracht moeten worden vertoond en in welke volgorde, is Google namelijk afhankelijk van algoritmes.

Deze algoritmes van Google zijn ingewikkelde systemen die worden gebruikt om vanuit de Google index het juiste zoekresultaat te leveren bij een bepaalde zoekopdracht. Meer hierover kun je lezen in ons artikel over hoe zoekmachines werken.

Er zijn verschillende type Google updates zoals:

  • Core updates
  • Helpful content updates
  • Reviews system updates
  • Spam updates

Wat zegt Google zelf over deze updates?

Core updates

“Meerdere keren per jaar voert Google belangrijke en brede veranderingen door in onze zoekalgoritmes en -systemen. We noemen deze core updates en we geven melding wanneer ze plaatsvinden op onze lijst van Google Zoekrangschikkingsupdates. Core updates zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat we over het algemeen voldoen aan onze missie om nuttige en betrouwbare resultaten te presenteren voor zoekers.”

Leer hier meer over core updates

Helpful content updates

“Het helpful content systeem van Google Search genereert een signaal dat wordt gebruikt door onze geautomatiseerde rangschikkingssystemen om ervoor te zorgen dat mensen originele en nuttige inhoud zien die door mensen is geschreven, voor mensen, in zoekresultaten.”

Lees hier meer over helpful content updates

Reviews system updates

“Het beoordelingssysteem heeft tot doel om hoogwaardige beoordelingen beter te belonen. Dit betreft inhoud die inzichtelijke analyses en origineel onderzoek biedt, geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp goed kennen.”

Lees hier meer over reviews system updates

Spam updates

“Hoewel de geautomatiseerde systemen van Google voortdurend actief zijn om zoekspam te detecteren, voeren we af en toe opmerkelijke verbeteringen door in hoe ze functioneren. Wanneer we dit doen, noemen we dit een spam-update.”

Lees hier meer over spam updates

Waarom zijn Google updates belangrijk?

Hier is het belangrijk om te begrijpen dat Google voortdurend bezig is om de ervaring voor haar gebruikers te verbeteren. Dat betekent dat Google updates aan het algoritme moet uitvoeren om de geleverde resultaten voortdurend te verbeteren.

Dat betekent dus ook dat de factoren die van invloed zijn op de ranking van pagina’s voortdurend veranderen. Google updates zijn dan ook van groot belang voor iedereen die zich bezighoudt met SEO. Het kan namelijk zomaar zijn dat zo’n update alle moeite die jij hebt gestoken in het optimaliseren van een belangrijke factor in één klap waardeloos maakt, doordat juist die factor veel minder belangrijk is ná de update.

Een overzicht van de belangrijke Google updates

Om je een idee te geven van de impact die Google updates kunnen hebben, vind je hieronder een overzicht van een aantal beruchte Google updates uit het verleden. Het gaat hierbij om zogenaamde core updates.

Een core update is een significante verandering die Google doorvoert aan haar algoritme, die doorgaans een grote impact heeft op de geïndexeerde pagina’s, de rankings van talloze websites en dus de nachtrust van duizenden SEO-specialisten overal te wereld.

Penguin (september 2016)

Penguin was niet één Google update, maar een reeks aanpassingen die zich richtte op het afstraffen van “over optimalisatie”. Met deze core update pakte Google dus de websites aan die enkel trucjes toepassen om de zoekresultaten te manipuleren, zonder daadwerkelijk waarde te leven bij een bepaalde zoekterm.

In de eerste fase van Penguin werden bijvoorbeeld zaken als keyword stuffing aangepakt.

Panda

Ook de Panda update heeft in de loop der jaren veel verschillende opvolgers en toevoegingen gehad. In feite was de Panda Google update dus een reeks van zo’n dertig verschillende aanpassingen.

In essentie richtte Panda zich met name op het uitfilteren van websites met dunne content en zogenaamde content farms (websites die grote hoeveelheden tekst publiceren met als enige doel om zoveel mogelijk posities in zoekresultaten te scoren).

BERT

Dit is waarschijnlijk één van de belangrijkste en meest invloedrijke Google updates geweest. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dat vertelt je waarschijnlijk nog niet veel meer over wat deze update inhield, of wel?

Met de BERT update voerde Google een “natural language processing” aspect toe aan haar algoritme. Met andere woorden: BERT zorgde ervoor dat Google beter in staat werd om natuurlijk taalgebruik te interpreteren en context te begrijpen.

Rankbrain

Dit was één van de grootste Google updates ooit die het SEO-landschap voorgoed heeft veranderd. Eind 2015 kondigde Google aan dat machine learning al maanden een onderdeel van het algoritme was geweest en een belangrijk onderdeel was van één van de belangrijkste ranking factoren.

Rankbrain is een zelflerend algoritme, dat Google hielp om (veel) beter om te kunnen gaan met nog nooit eerder ingetikte zoekopdrachten. En dat was belangrijk, want het grootste deel van de dagelijks ingetypte zoekopdrachten in Google is nog nooit eerder ingevoerd!

Possum

Deze update had vooral een grote impact op de invloed van het local pack en raakte daarmee voornamelijk websites die zich richtten op local SEO.

Overzicht van Google Updates (2020 – 2024)

Hieronder vind je een gedetailleerd overzicht van de belangrijkste updates van Google die van invloed zijn op zoekmachineoptimalisatie (SEO) en rankings. De tabel hieronder bevat zowel de core updates als de meer specifieke updates, zoals de spam- en productreviews-updates, die van invloed kunnen zijn op hoe je website presteert in de zoekresultaten. Door de data en duur van elke update te volgen, kun je trends herkennen en beter inspelen op veranderingen in het algoritme van Google.

2024:

Type Google update Datum Duur
December 2024 spam update 19 dec 2024 7 dagen
December 2024 core update 12 dec 2024 6 dagen
November 2024 core update 11 nov 2024 23 dagen
Ranking is experiencing an ongoing issue 15 aug 2024 4 dagen
August 2024 core update 15 aug 2024 19 dagen
June 2024 spam update 20 jun 2024 7 dagen
March 2024 spam update 5 Mar 2024 14 dagen
March 2024 core update 5 Mar 2024 45 dagen

 

2023:

Type Google update Datum Duur
November 2023 reviews update 8 nov 2023 29 dagen
November 2023 core update 2 nov 2023 25 dagen
October 2023 core update 5 Oct 2023 13 dagen
Ranking is experiencing an ongoing issue 5 Oct 2023 26 dagen
October 2023 spam update 4 Oct 2023 15 dagen
September 2023 helpful content update 14 sep 2023 13 dagen
August 2023 core update 22 aug 2023 16 dagen
April 2023 reviews update 12 apr 2023 13 dagen
March 2023 core update 15 Mar 2023 13 dagen
February 2023 product reviews update 21 feb 2023 14 dagen

 

2022:

Type Google update Datum Duur
December 2022 link spam update 14 dec 2022 29 dagen
December 2022 helpful content update 5 dec 2022 38 dagen
October 2022 spam update 19 Oct 2022 2 dagen
September 2022 product reviews update 20 sep 2022 6 dagen
September 2022 core update 12 sep 2022 14 dagen
August 2022 helpful content update 25 aug 2022 15 dagen
July 2022 product reviews update 27 jul 2022 6 dagen
May 2022 core update 25 May 2022 15 dagen
March 2022 product reviews update 23 Mar 2022 14 dagen
Page experience update for desktop 22 feb 2022 9 dagen

 

2021:

Type Google update Datum Duur
December 2021 product reviews update 1 dec 2021 20 dagen
November 2021 core update 17 nov 2021 13 dagen
November 2021 spam update 3 nov 2021 8 dagen
July 2021 link spam update 26 jul 2021 29 dagen
July 2021 core update 1 jul 2021 11 dagen
June 2021 spam update 28 jun 2021 23 uur
June 2021 spam update 23 jun 2021 23 uur
Page experience update for mobile 15 jun 2021 79 dagen
June 2021 core update 2 jun 2021 10 dagen
April 2021 product reviews update 8 apr 2021 14 dagen

 

2020:

Type Google update Datum Duur
December 2020 core update 3 dec 2020 13 dagen
May 2020 core update 4 May 2020 14 dagen
January 2020 core update 13 jan 2020 3 dagen

 

Kun je website voorbereiden op Google updates?

Je website voorbereiden op Google updates is lastig. Veel updates worden namelijk niet vooraf aangekondigd. Als het al gebeurt, is het vaak niet helemaal duidelijk wat de update precies in gaat houden.

Daarnaast is het algoritme van Google sowieso al lastig te doorgronden. Er zijn tientallen, zo niet honderden factoren. Google is de enige die al deze factoren kent en het is dan ook onmogelijk om met allemaal rekening te houden.

De beste manier om je website voor te bereiden op Google updates, is om te werken vanuit dezelfde gedachte als Google: zoekers zo goed mogelijk helpen het antwoord op hun zoekopdracht te vinden.

Dat betekent een focus op de kwaliteit en gebruikservaring van je website en content. Vermijd black hat SEO strategieën die alleen bedoeld zijn om de zoekmachine voor de gek te houden. Dan loop je namelijk het risico dat de volgende update daar doorheen prikt en je een duik maakt in de zoekresultaten.

Je beste manier om je te wapenen tegen Google updates is ervoor zorgen dat jij daadwerkelijk de beste kwaliteit te bieden hebt. Dan is en blijft Google je beste vriend.

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO specialisten met alle liefde delen met de wereld

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Sjoerd van de Giessen

SEO-specialist

Stort Sjoerd zich op jouw SEO-campagne, dan weet je één ding zeker: als ervaren AI-gedreven SEO-specialist laat hij een vraagstuk pas los als alle kansen optimaal zijn benut. Proactief meedenken op strategisch vlak maakt hem enthousiast en een stapje extra zetten voor zijn klanten doet hij maar al te graag.