91%

Meer opbrengsten via alle kanalen


35%

Groei in organisch verkeer


84%

Stijging in brandname zoekvolume

In de eerste maanden grootse resultaten

Gaan we terug naar het begin van onze samenwerking met Scooter Centrum, dan hoeven we niet diep de geschiedenis in te duiken. Het was slechts zo’n 9 maanden geleden dat we voor het eerst in contact kwamen met Jelle en Menno Sijtsma. Een prille samenwerking, zou je dus wel kunnen zeggen. Dat neemt niet weg dat we in die korte tijd al heel wat succes wisten te boeken. Dankzij een holistische aanpak, nauw op elkaar afgestemde kanalen en goed onderling contact konden we de ambitieuze eigenaren van Scooter Centrum direct vanaf de start verder helpen. Het grootste ingrediënt voor het succes? Onze overkoepelende werkwijze in combinatie met de 90 dagen-sprints waarmee we werken. Telkens na 3 maanden nemen we het totaalpakket aan online marketing grondig onder de loep, waar we de strategie vervolgens naadloos op afstemmen.

Wat zegt Scooter Centrum?

Het vraagstuk: ambitieus en glashelder

Met welk vraagstuk Scooter Centrum dan precies bij ons aanklopte? Eigenlijk heel simpel: een vastgesteld aantal scooters via de webshop verkopen per jaar. Onze hulp was hierbij nodig. Want hoewel de broers Sijtsma zelf ook al wat experimenteerden met SEA-campagnes én ze best wat organisch verkeer naar hun website wisten te leiden, was dit niet genoeg. Ze wilden méér. Flink meer.

Aan de slag: de eerste stappen

Scooter Centrum nam geen genoegen met half resultaat. Dat was wel duidelijk. Niet gek dus dat ze wilden investeren in SEO, SEA én social media marketing. Pas als je zichtbaar bent op alle kanalen en in iedere fase van de klantreis bereik je immers maximaal effect.

Wij wisten dan ook wat ons te doen stond: de koppen bij elkaar steken en een overkoepelende, holistische strategie opstellen. We deden onderzoek naar de marges per product, achterhaalden hoe we deze data konden implementeren in de strategie en stelden vast welke rol de diverse kanalen zouden moeten spelen in de bottom-up approach.

Na enige tijd stonden alle signalen op groen en konden we eindelijk écht aan de slag. Het plan: beginnen bij het bereiken van mensen die zich in de do-fase bevinden en vervolgens via de funnel omhoog werken (think en see).

SEO

SEO wordt meestal gezien als iets van de lange adem, maar soms lukt het om al snel impact te maken. Zoals dat hier het geval was. De focus lag bij het creëren van nieuwe, kwalitatieve content voor de belangrijkste pagina’s, een soepele overgang realiseren naar het nieuwe websitedesign én bouwen aan autoriteit voor de belangrijkste landingspagina’s. En we kunnen dus wel stellen: dit wierp direct zijn vruchten af.

Concreet namen we bijvoorbeeld de URL-structuur grondig onder de loep en verbeterden we deze. De werkelijke zoekintentie van websitegebruikers werd achterhaald door de juiste zoekwoorden te mappen met de juiste pagina’s. Én we bepaalden in overleg een nieuwe tone-of-voice die we gebruikten bij het (her)schrijven van de content.

Waar dit toe heeft geleid? Organische topposities in Google voor de zoektermen [scooters], [elektrische scooters] én voor scooters van diverse merken. En die topposities zorgen op hun beurt dan weer voor meer vertoningen, klikken en een forse stijging in organische opbrengst.

Resultaten SEO.

Maart 2022 versus september 2022

15% meer vertoningen leidden tot 35% meer klikken

54% toename op de belangrijkste zoekwoorden

Een organische opbrengst die met 127% toenam

SEA

Bij SEA lag de focus voornamelijk op het kloppend maken van de data. Pas als je alle gegevens compleet en inzichtelijk hebt, kun je immers op de juiste manier testen en snel schalen om maximaal te sturen op rendement.

Waar Scooter Centrum voorheen enkel e-commercedata en winkelbezoekgegevens bijhield, gingen we nu ook aan de slag met het instellen, testen en verzamelen van data omtrent proefrit-, showroombezoek- en werkplaatsafspraken. Door alle data inzichtelijk te maken en de structuur van het account correct in te richten, konden we achterhalen welke producten goed werken en waar juist optimalisatie nodig was.

De resultaten liegen er niet om. Zowel de opbrengsten vanuit SEA als de conversieratio zijn flink gestegen.

Resultaten SEA.

Maart 2022 versus september 2022

Een afname van 5% in de CPA

75% meer opbrengsten dan een jaar eerder

De conversieratio groeide met 46%

Social media marketing

Waar de focus bij SEO en SEA voornamelijk ligt op het genereren van extra websitebezoekers en conversie, gaat de doelstelling bij social media marketing verder dan dat. We besloten ook te sturen op branding en een betere zichtbaarheid onder de doelgroep. Oftewel: we wilden geïnteresseerden – die zich in de do-fase van de customer journey bevinden – omzetten naar fans van Scooter Centrum en ze op die manier laten converteren. We deden goed vooronderzoek, testten campagnes met diverse doelgroepen en targetingmethodes en gebruikten de uitkomsten om constant te blijven optimaliseren.

Het succes was zó groot, dat we vervolgens – naast mensen in de do-fase – ook campagnes gingen opzetten voor mensen die in de think- en see-fase zitten. Zichtbaarheid creëren onder nieuwe doelgroepen dus. Het resultaat tot nu toe? Zowel het brandname zoekvolume als de naamsbekendheid is flink gestegen én we hebben de verwachte resultaten en doelen omtrent verkoop en gemaakte showroom-, winkel- en proefritafspraken overtroffen.

Resultaten social media marketing.

Maart 2022 versus september 2022

De ROAS-doelstelling was binnen 3 maanden overtroffen

20% afname in CPA

84% stijging in brandname zoekvolume

Benieuwd naar meer succesverhalen?

Vraag een gratis kansenonderzoek aan ter waarde van € 400,-
Ook online groei realiseren?

Enthousiast geworden over het resultaat van Scooter Centrum? Neem dan contact met ons op!