Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Zoekmachine optimalisatie SEOshop – Inrichten van categorieën

Geschreven door , op 18 januari 2016, in Zoekmachine Optimalisatie

Categorieen aanmaken in SEOshop

Binnen de meeste webwinkels gelden de categorieën als ruggegraat voor de navigatiestructuur. De verschillende categorieën komen terug in het hoofdmenu van de webwinkel en vormen daarmee houvast voor de bezoeker die op zoek is naar een bepaald product. Bovendien kan de categoriepagina in veel gevallen uitstekend geoptimaliseerd worden binnen SEOshop. Hiermee wordt de categoriepagina niet zomaar een pagina van je webwinkel, maar is het de ingang voor veel bezoekers. In dit artikel help ik je verder bij het aanmaken van een categoriepagina voor een SEOshop webwinkel en laat ik je zien hoe deze categoriepagina’s het beste geoptimaliseerd kunnen worden.

Categoriepagina aanmaken

Binnen de backoffice van SEOshop is het eenvoudig om nieuwe categorieën aan te maken. Via CATALOGUS > Categorieën kun je een categoriepagina aanmaken. Als je nog geen categorieën hebt aangemaakt dan is het goed om allereerst de hoofdcategorieën te bepalen. Dit kun je het beste doen aan de hand van een zoekwoordenonderzoek. Met een zoekwoorden onderzoek kun je eenvoudig zien hoe je doelgroep zoekt en welke titel voor een categorie je dus het beste kunt hanteren. Als je de titel hebt bepaald dan is het goed om te beslissen of je een producten pagina wilt hebben, een overzichtspagina of een tekstpagina.

Een goed voorbeeld van een SEOshop die hier gebruik van maakt is De Laadkabel Shop. Zij gebruiken alle drie de verschillende mogelijkheden voor een categoriepagina en helpen daarmee de bezoeker. Door de bezoeker te helpen wordt het conversiepercentage van de webwinkel sterk vergroot. Denk daarom goed na over de structuur die je wilt hebben in je webwinkel. Het scheelt veel werk als je direct de goede structuur weet te vinden! Teken het dus eerst eens uit op een papiertje of maak een schema in Excel. Leg dit eens voor aan wat mensen in je omgeving om te kijken of zij hun weg kunnen vinden in de structuur van jouw SEOshop.

Categoriepagina optimaliseren

Binnen de campagnes die DoubleSmart begeleidt, streven we er altijd naar om de categoriepagina’s de landingspagina’s te maken van de webwinkel. Een pagina is een landingspagina als deze als eerste resultaat naar voren komt in de zoekmachines. Hieronder is een voorbeeld van zoekmachine optimalisatie weergegeven van DoubleSmart waarbij www.doublesmart.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatie de landingspagina is.

 

Zoekmachine optimalisatie SEOshop blog

 

Door de bezoeker direct te verwijzen naar de categorie waar hij/ zij naar op zoek is, biedt je gelijk waarde aan de bezoeker. De bezoeker kan direct zoeken tussen de verschillende producten en op die manier snel een aankoop doen.

Van categoriepagina tot landingspagina

Een categoriepagina wordt niet zomaar een landingspagina. In eerste instantie heeft de homepagina namelijk meer waarde voor Google dan de categoriepagina. Dit zorgt er voor dat niet de categoriepagina het eerste zoekresultaat zal zijn, maar de homepage. Hier kun je verandering in brengen door de categoriepagina te optimaliseren. Bij SEOshop kan dit eenvoudig door de betreffende categorie te selecteren en de volgende aanpassingen te doen:

  • Titel optimaliseren voor Google (hou de titel wel kort!)
  • Lange titel optimaliseren
    Deze titel wordt niet weergegeven in het menu, maar alleen op de categoriepagina zelf
  • Meta titel optimaliseren
    De meta titel is de koptekst van de advertentie in Google, in het voorbeeld hierboven is dit ‘Zoekmachine optimalisatie – DoubleSmart’
  • Meta description optimaliseren
    Dit is de tekst onder de titel in de advertentie in Google. Dit speelt geen rol in de indexering, maar kan wel ingevuld worden om de advertentie aantrekkelijker te maken
  • Trefwoorden
    Deze mag je leeg laten, wordt door Google niet meegenomen in de indexering
  • Inhoud
    Dit is het belangrijkste gedeelte voor de optimalisatie. Hierin vertel je de bezoeker (en dus Google) wat de producten zijn die de bezoeker kan verwachten in deze categorie.

Als je deze aanpassingen heeft gedaan en ook daadwerkelijk producten toegevoegd heeft aan de categorie, dan is het belangrijk om te blijven volgen hoe de positie in Google zich ontwikkelt. In markten met veel concurrentie zullen de bovenstaande aanpassingen niet voldoende zijn om een toppositie te realiseren. Daarvoor is het ook nodig om buiten de pagina om werkzaamheden te verrichten. De belangrijkste zijn:

  • Interne linkstructuur optimaliseren
    Zorg dat er op andere pagina’s binnen de webwinkel links geplaatst worden naar de categorie
  • Backlinks realiseren
    Links van andere websites zorgen voor waarde voor je webwinkel. Het vergaren van deze links wordt vaak linkbuilding genoemd en is een specialistisch werk wanneer de concurrentie in de markt hoog is of wanneer je snel resultaat wilt behalen.

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!