Binnen de meeste webwinkels gelden de categorieën als ruggegraat voor de navigatiestructuur. De verschillende categorieën komen terug in het hoofdmenu van de webwinkel en vormen daarmee houvast voor de bezoeker die op zoek is naar een bepaald product. Bovendien kan de categoriepagina in veel gevallen uitstekend geoptimaliseerd worden binnen SEOshop. Hiermee wordt de categoriepagina niet zomaar een pagina van je webwinkel, maar is het de ingang voor veel bezoekers. In dit artikel help ik je verder bij het aanmaken van een categoriepagina voor een SEOshop webwinkel en laat ik je zien hoe deze categoriepagina’s het beste geoptimaliseerd kunnen worden.
Binnen de backoffice van SEOshop is het eenvoudig om nieuwe categorieën aan te maken. Via CATALOGUS > Categorieën kun je een categoriepagina aanmaken. Als je nog geen categorieën hebt aangemaakt dan is het goed om allereerst de hoofdcategorieën te bepalen. Dit kun je het beste doen aan de hand van een zoekwoordenonderzoek. Met een zoekwoorden onderzoek kun je eenvoudig zien hoe je doelgroep zoekt en welke titel voor een categorie je dus het beste kunt hanteren. Als je de titel hebt bepaald dan is het goed om te beslissen of je een producten pagina wilt hebben, een overzichtspagina of een tekstpagina.
Een goed voorbeeld van een SEOshop die hier gebruik van maakt is CableSoolutions. Zij gebruiken alle drie de verschillende mogelijkheden voor een categoriepagina en helpen daarmee de bezoeker. Door de bezoeker te helpen wordt het conversiepercentage van de webwinkel sterk vergroot. Denk daarom goed na over de structuur die je wilt hebben in je webwinkel. Het scheelt veel werk als je direct de goede structuur weet te vinden! Teken het dus eerst eens uit op een papiertje of maak een schema in Excel. Leg dit eens voor aan wat mensen in je omgeving om te kijken of zij hun weg kunnen vinden in de structuur van jouw SEOshop.
Binnen de campagnes die DoubleSmart begeleidt, streven we er altijd naar om de categoriepagina’s de landingspagina’s te maken van de webwinkel. Een pagina is een landingspagina als deze als eerste resultaat naar voren komt in de zoekmachines. Hieronder is een voorbeeld van zoekmachine optimalisatie weergegeven van DoubleSmart waarbij www.doublesmart.nl/zoekmachine-optimalisatie/ de landingspagina is.
Door de bezoeker direct te verwijzen naar de categorie waar hij/ zij naar op zoek is, biedt je gelijk waarde aan de bezoeker. De bezoeker kan direct zoeken tussen de verschillende producten en op die manier snel een aankoop doen.
Een categoriepagina wordt niet zomaar een landingspagina. In eerste instantie heeft de homepagina namelijk meer waarde voor Google dan de categoriepagina. Dit zorgt er voor dat niet de categoriepagina het eerste zoekresultaat zal zijn, maar de homepage. Hier kun je verandering in brengen door de categoriepagina te optimaliseren. Bij SEOshop kan dit eenvoudig door de betreffende categorie te selecteren en de volgende aanpassingen te doen:
Als je deze aanpassingen heeft gedaan en ook daadwerkelijk producten toegevoegd heeft aan de categorie, dan is het belangrijk om te blijven volgen hoe de positie in Google zich ontwikkelt. In markten met veel concurrentie zullen de bovenstaande aanpassingen niet voldoende zijn om een toppositie te realiseren. Daarvoor is het ook nodig om buiten de pagina om werkzaamheden te verrichten. De belangrijkste zijn: