Inhoudsopgave
- Begin ruim op tijd met awareness campagnes
- Retargeting is het magische woord
- Duik in de doelgroepen en personaliseer je ads
- Vergeet niet wat er na de klik moet gebeuren
- Stroomlijn je klantenservice
- Keertje sparren over social media?
- Meer weten over Social?
Deel dit artikel
December is de beruchte horrormaand voor pakketdiensten, maar een feest voor webwinkels. Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis liggen dicht bij elkaar en zijn allemaal gelegenheden om eens lekker online te shoppen. Topdrukte dus! De consument is meer dan ooit online aanwezig, dus dat is dé plek waar ze jouw merk kunnen ontmoeten. Het grote voordeel van online marketing is dat je letterlijk iedereen in je doelgroep kunt bereiken, óók degenen die jou nog niet kennen. Zorg er dus juist in aanloop naar de feestdagen voor dat je de mensen bereikt die niet eens wisten dat ze jouw producten willen hebben.
In de onlinemarketingwereld is de periode rond de feestdagen dus ook topdrukte. Opeens beginnen allerlei bedrijven met adverteren. Natuurlijk is een beetje concurrentie gezond, maar in deze periode is het echt belangrijk dat je on top of your game zit. De CPC (cost per click) schiet omhoog, dus je moet scherp blijven om een positieve ROAS (return on advertising spend) te waarborgen.
Het kanaal waar verreweg het grootste deel van het advertentiebudget naartoe wordt gesluisd in de decembermaand, is social media (bron: Reveal Mobile). Daarom geven wij je in deze blog een paar praktische tips om je social media advertising tijdens de feestdagen solide te maken, zodat de ROAS door het dak gaat!
Begin ruim op tijd met awareness campagnes
Je kunt er niet omheen: consumenten kopen hun spullen online. Daarom moet je ervoor zorgen dat het bestaan van jouw webshop in hun geheugen gegrift wordt. En hoe eerder je daarmee begint, hoe beter. Een goede brand awareness nú kan namelijk zorgen voor een positieve ROAS later.
Social media advertenties zijn een ideale manier om awareness te creëren. Waar SEO- en SEA-specialisten moeten wachten totdat iemand googelt op een bepaald zoekwoord, kunnen social media adverteerders hun product naar de doelgroep toe brengen. Als je niet weet dat er Donald Duck legpuzzels in de kunststijl van Salvador Dalí van exact 981 stukjes bestaan, hoe kun je er dan via Google naar zoeken? Plant via social media het zaadje bij consumenten dat ze inderdaad zo’n legpuzzel willen hebben. Van zulke push marketing pluk je later de vruchten.
Hoe bepaal je ‘het juiste moment’ om te beginnen met (awareness) campagnes op social media? Vanzelfsprekend is het nodig dat je je eigen data in duikt. Hoe ging het vorig jaar bijvoorbeeld? Wanneer begon die toeloop naar je website of socials en wanneer kwamen de conversies lekker op gang? Historische inzichten zijn vaak het relevantst. Een andere manier om inzicht te krijgen in wat er vorig jaar gebeurde, is Google Trends. Daarin kun je goed zien wanneer de interesse in bijvoorbeeld kerstcadeautjes vorig jaar begon toe te nemen. Het heeft niet veel zin om de trend van het huidige jaar aan te houden: dan loop je geheid achter de feiten aan. Begin dus op tijd!
Retargeting is het magische woord
Naast voor het bouwen van merkbekendheid, is social media ook bij uitstek geschikt voor retargeting. Retargeting of remarketing is het gericht adverteren bij mensen die je website al eens hebben bezocht. Met retargeted ads geef je ze net dat extra zetje dat ze nodig hebben om tóch een aankoop te doen. Je kunt bijvoorbeeld heel gericht de producten die ze bekeken hebben weer onder de aandacht brengen. Op die manier verleid je de consument om terug te gaan naar je website.
Retargeting kun je heel specifiek toespitsen op de behoeften van de consument. Heeft hij alleen maar een landingspagina bezocht, heeft hij al producten toegevoegd aan het winkelmandje of is hij op het állerlaatste moment voor afrekenen afgehaakt? Al deze typen bezoekers verdienen hun eigen aanpak én hebben hun eigen prioriteit. Zo zul je aan iemand die een paar dagen geleden één keertje op je website is geweest, een andere advertentie laten zien dan aan iemand die elke dag even komt buurten en zijn winkelmandje steeds vult, maar niet afrekent. De tweede zal hoogstwaarschijnlijk wel het snelst converteren, maar beide doelgroepen zijn interessant voor retargeting.
Overdrijf het niet
Hoewel retargeting wat ons betreft marketingwoord van het decennium mag worden, is het belangrijk dat je niet overdrijft. Houd het simpel, en houd altijd in gedachten welke behoeften de consument heeft. Het is namelijk niet altijd nodig dat je iemand retargeted ads laat zien als diegene al een aankoop heeft gedaan. Dat kan juist zorgen voor een negatieve(re) merkbeleving. Zorg er dus voor dat geconverteerde klanten een bepaalde periode uitgesloten worden van je campagnes, of wees creatief met een leuke bedankpost: veel plezier met je Donald Duck legpuzzel! Na die afkoelperiode kun je weer vol aan de bak. Nu ze zo’n positieve ervaring met je merk hebben gehad, zijn nieuwe (retargeted) advertenties extra waardevol!
Duik in de doelgroepen en personaliseer je ads
Zoals we hierboven al zeiden, is het relevant om je (retargeting) advertenties toe te spitsen op de doelgroep die je probeert te bereiken. Bij loyale klanten die al meerdere aankopen hebben gedaan in jouw webshop, hoef je niet elke keer vanaf nul te beginnen. Geef hen bijvoorbeeld advertenties waarin je uitlicht welke producten korting hebben. Deze doelgroep heeft vaak maar een klein zetje nodig om weer een aankoop te doen.
Aan de andere kant heb je de doelgroep die nog nooit interactie heeft gehad met je webshop of zelfs je merk. Die kun je bereiken door fans van vergelijkbare producten en sectoren te targeten, bijvoorbeeld met speciale deals. Zo zie je bijvoorbeeld vaak dat inschrijven voor de nieuwsbrief wordt beloond met een kortingscode. Hartstikke verleidelijk, wie wil er nou niet direct korting pakken?
Nieuwe en loyale klanten (en alles daartussenin) hebben dus allemaal een eigen aanpak nodig. Door de social advertenties in te steken op de behoeftes van de doelgroep, kun je de rendabiliteit van je campagnes eenvoudig verbeteren.
Vergeet niet wat er na de klik moet gebeuren
Hoera, er heeft iemand op je Facebookadvertentie geklikt. Het is zonde om veel geld in advertenties te steken, als je website of online shop vervolgens een enorme hindernis blijkt te zijn op het pad naar conversie. Het is dus belangrijk om ook je website goed in te richten. Maak bijvoorbeeld een herkenbare generieke landingspagina voor de feestdagen aan en zorg ervoor dat iemand na het klikken op een logische plek in de website terecht komt. Hoe makkelijker je het de bezoeker maakt om te converteren, hoe groter de kans wordt dat dat daadwerkelijk gebeurt.
Stroomlijn je klantenservice
Hoewel je klantenservice doorgaans geen onderdeel uitmaakt van je advertenties, is het wel ontzettend relevant om juist in de periode rond de feestdagen met ijzeren vuist te regeren als het aankomt op contact met consumenten. Die verwachten namelijk steeds meer en stellen hoge eisen aan webshops. Ze willen zo snel mogelijk antwoord op hun vragen en nemen vaak contact met je op via social media. Continue bezetting op je social kanalen is dus eigenlijk wat je wilt, in ieder geval in december. Zo zorg je ervoor dat die potentiële klant niet verdwijnt naar de concurrent als hij een paar uur geen antwoord heeft gehad. Zeg nou zelf: als jij in de stress zit omdat je cadeautjes moet kopen en je (zoals elk jaar…) weer veel te laat bent begonnen, dan wil je toch ook niet lang wachten op een antwoord op je brandende vragen over producten, levertijden of voorraden? Elk onbeantwoord berichtje is een potentieel verloren conversie!
Keertje sparren over social media?
Ben jij al helemaal klaar voor het gekkenhuis rond de feestdagen? Hoe eerder je begint, hoe beter. Social media advertising is een marketingkanaal dat je heel veel kan opleveren – tenminste, als je weet hoe je het efficiënt inzet. Zin om een keertje koffie te drinken en wil je misschien zelfs je social media uitbesteden aan DoubleSmart? Neem dan contact met ons op!