Inhoudsopgave
- Wat is de skyscraper methode?
- Wat kan de skyscraper methode betekenen voor mijn website?
- Hoe werkt de skyscraper methode?
- Stappenplan: hoe gebruik ik de skyscraper methode in de praktijk?
- Outreach: hoe doe ik dat het best?
- Extra tip van de SEO-specialist
- Nog vragen? Hulp nodig?
- Meer weten over SEO?
Deel dit artikel
Content is king. Lekkere open deur, vind je niet? Toch klopt het als een bus. Maar zonder goede backlinks is content niet zoveel waard. Met de skyscraper methode is het mogelijk om in relatief korte tijd veel relevante backlinks te krijgen voor je content.
De skyscraper methode of skyscraper techniek is een onlinemarketingmethode waarmee jij de wolkenkrabber van het internet kan worden. Deze methode is ontwikkeld door Brian Dean van het bekende platform Backlinko.com. Op dit platform vind je diverse tips en tricks die je helpen de online vindbaarheid van jouw website of webshop te verbeteren.
Ben je benieuwd naar hoe je met de skyscraper methode jouw website een boost kunt geven? Ik vertel je er alles over.
Wat is de skyscraper methode?
De skyscraper methode is een techniek waarmee je waardevolle content creëert op basis van bestaande content. Je kunt de skyscraper methode zien als een manier waarop je ‘meelift’ op de populariteit van een bepaald onderwerp. Van die populariteit maak je slim gebruik om je website op de kaart te zetten en bezoekers naar je site te krijgen.
De insteek van de skyscraper methode is simpel: je kijkt welke content er is over een bepaald onderwerp en haakt daar slim op in door dat te bieden wat er nog niet is. Vervolgens breng je je content onder de aandacht bij websites die al eerder over dit onderwerp publiceerden, met als doel om vanaf deze websites relevante links naar jouw nieuwe stuk content te krijgen.
De skyscraper methode in een notendop:
- Inventariseer welke content er al over je onderwerp is.
- Vraag je af: wat mist er? Dit kan zowel bepaalde informatie als een bepaalde, aansprekende manier van informatieoverdracht zijn.
- Creëer de ‘missing link’ die je net hebt opgespoord.
- Leg contact met degenen die eerder over dit onderwerp schreven of content over dit onderwerp deelden en probeer zo veel mogelijk relevante links te krijgen naar jouw stuk content.
- Houd je content up-to-date.
Wat kan de skyscraper methode betekenen voor mijn website?
Met de skyscraper techniek creëer je waardevolle content en laat je jouw website boven die van de concurrent uitstijgen. Dit resulteert uiteindelijk in hogere posities in de zoekmachines. Hogere posities in de zoekmachines zorgen voor meer verkeer en meer bereik.
2 vliegen in 1 klap
Hoewel content king is, heeft goede content geen waarde zonder autoriteit. De twee kernbegrippen voor SEO zijn dan ook content en autoriteit (die je opbouwt door middel van linkbuilding). Beide begrippen zijn onmisbaar voor de vindbaarheid van je website in de zoekmachines. De skyscraper techniek is een methode om waardevolle content te creëren die het verdient om gedeeld te worden. Zo heb je dus 2 vliegen in 1 klap: je creëert goede content én je bouwt autoriteit op!
Hoe werkt de skyscraper methode?
Vaak is een zoekterm waarop je goed gevonden wilt worden, erg populair. Dit zorgt voor een hoge concurrentie waardoor je erg je best moet doen om voor dit zoekwoord goed te scoren in de zoekmachines.
Je hebt de content samengesteld op basis van behoeftes die lezers hebben bij dit specifieke onderwerp. Om een succesvolle skyscraper campagne op te zetten, is het zaak om in te spelen op bijvoorbeeld problemen van een gebruiker. Door de gebruiker zo goed mogelijk te helpen met zijn probleem en hem oplossingen te bieden, zet je sterke content neer die daadwerkelijk van waarde is voor de gebruiker.
Op basis van het onderwerp dat je hebt gekozen, is het belangrijk om uit te zoeken hoe je dit onderwerp zo interessant mogelijk kunt maken voor je lezers.
Lost jouw artikel een probleem op waarmee je lezers kampen? Doet je artikel een lifehack uit de doeken, waardoor je je lezer goede tips of waardevolle weetjes meegeeft? Is het een wetenschappelijk onderwerp of een zeer informatief stuk tekst?
Een doordachte skyscraper campagne biedt je de kans jouw website of platform een goede naam te geven bij een groot publiek. Verwen jij je lezers met jouw content? Dan is de slagingskans van je skyscraper campagne aanzienlijk hoger dan wanneer je deze opzet met content van lage kwaliteit.
Hieronder beschrijven we de ‘content roadshow’ en hoe die je kan helpen een succesvolle skyscraper campagne op te zetten.
Content roadshow
De bedoeling van de skyscraper methode is om content te creëren die zo goed is dat hij het delen zonder twijfel waard is. De content die je maakt, moet dus een echte showstopper zijn. Als je het stuk content voor de dag haalt, wil je dat monden openvallen en dat het publiek enthousiast is. Je neemt je stuk content straks mee op iets wat ik de ‘content roadshow’ noem, oftewel: je presenteert je informatie steeds weer, in de hoop links binnen te halen en dus autoriteit voor je website op te bouwen. Tijdens de content roadshow wil je dat monden openvallen en dat het publiek laaiend enthousiast is.
Je hebt echt goede, diepgaande en originele content nodig om mee te kunnen nemen op je roadshow. Begin niet in het wilde weg content te creëren, maar maak een doordacht contentplan en neem de tijd om echt goede content te realiseren. Zorg ervoor dat jouw content het waard is om gedeeld te worden!
Om goede, vernieuwende content te kunnen schrijven, is het zaak om je tijdens het creëren van content steeds af te vragen of de inhoud wel degelijk interessant is voor de doelgroep die je graag wilt aanspreken. Dit is een basisstap die cruciaal is tijdens het opzetten van de skyscraper campagne.
Tips voor de content roadshow
Goede content vinden of ontwikkelen is niet altijd even eenvoudig. Er zijn diverse methodes om goede content of goede contentideeën te vinden. Wil je op content roadshow? Zoek dan eens op deze manieren naar content:
- Ga op zoek naar oude content die in het verleden goed gescoord heeft. Voorzie deze content van een nieuw jasje en neem deze ‘nieuwe’ content mee op jouw roadshow.
- Sommige vormen van content kunnen bijna niet anders dan goed scoren. Kies ervoor je onderwerp te brengen in de gedaante van een life hack, waardevolle tip of DIY en je triggert hiermee gemakkelijk de nieuwsgierigheid van mensen.
- Onderschat het belang van beeldmateriaal niet. Erg populair zijn infographics. Ook video’s en livestreams doen het goed.
- Neem eens een kijkje op videoplatforms als YouTube, Vimeo en Dailymotion. Let hier eens op welke content viral gaat op dit moment of in het verleden erg goed werd ontvangen.
Met deze tips kom jij aan goede contentideeën die je kunt inzetten op je roadshow en die je helpen een skyscraper campagne te realiseren.
Stappenplan: hoe gebruik ik de skyscraper methode in de praktijk?
1.Onderzoek je mogelijkheden
Interessante mogelijke contentonderwerpen achterhalen voor een skyscraper methode kan als volgt: stel Google Alerts in met zoekwoorden of zoektermen die aan jouw onderwerp gerelateerd zijn. Gebruik hiernaast online platforms als BuzzSumo of de Content Explorer van Ahrefs om te ondervinden welke artikelen of onderwerpen het meest gedeeld worden. Heb je deze gevonden, analyseer deze dan op basis van zoekvolume en populariteit. Dit kun je bijvoorbeeld achterhalen met de Keyword Planner van Google, met Google Trends of met de Keywords Explorer van Ahrefs.
2. Stel een lijst op van potentiële partners
Begin met het laaghangend fruit in je eigen netwerk. Ken je merken, influencers of blogs die best eens geïnteresseerd zouden kunnen zijn in het delen van jouw content? Zet deze dan bovenaan je lijst.
Ben je klaar met het verzamelen van al jouw potentiële partners? Gebruik dan een van de hierboven genoemde content explorer tools om een dieper onderzoek uit te voeren: ga op zoek naar gepubliceerde content met hetzelfde onderwerp als jouw nieuwe content. Voeg ook deze potentiële partners toe aan jouw outreachdocument.
3.Maak content die het waard is om gedeeld te worden
Content die het waard is om gedeeld te worden, is geen content die je met 2 vingers in je neus produceert. Neem goed de tijd voor het vinden van interessante infographics, video’s of andere interessante mediamogelijkheden. Neem deze mee in jouw onderzoek en overweeg welke middelen een ruggengraat kunnen worden van jouw campagne.
4.Overtuig je publiek
Voordat je je nieuwe content groots presenteert aan mogelijke partners in je content roadshow, wil je eerst bewijzen dat je content interessant is en goed landt bij de doelgroep. Deel daarom eerst je content op al je sociale kanalen, in e-maillijsten en met je medewerkers. Je kunt eventuele feedback die je krijgt, nu mooi nog gebruiken om je content bij te schaven en nóg beter te maken.
5.Bereik de juiste doelgroep
Nu heb je een doelgroepanalyse gemaakt en heb je je bestaande contacten, het laaghangend fruit, benaderd. Hier heb je een eerste stap gezet. Vanaf dit punt kun je nu je content roadshow uitrollen naar grotere merken, bloggers en gerelateerde websites.
Zorg ervoor dat je tijdens je outreach altijd volledige interesse toont in jouw potentiële partner, maak de vraag zeer duidelijk en geef een voorbeeld mee dat je partners simpel en snel kunnen kopiëren voor op hun website.
Het benaderen van grote bedrijven die jouw content roadshow kunnen ondersteunen, is de laatste stap die je uitvoert. Met deze laatste stap genereer je mogelijk nog eens een aantal extra links die verwijzen naar jouw website. Het heeft uiteraard zeer veel waarde als jouw content door bedrijven opgenomen wordt als dutchcowboys.nl, tweakers.net of bright.nl.
6.Wees bij de tijd
Actueel en bij de tijd zijn is een punt dat zeer belangrijk is tijdens het opzetten van je campagne. Na verloop van tijd zal de actualiteit van je skyscraper campagne afnemen. Hier kan door andere partijen dan weer op ingespeeld worden: zij gaan dan nieuwe content over dit onderwerp publiceren, waardoor jouw content niet meer up-to-date en dus achterhaald is. Het is daarom van cruciaal belang om je skyscraper campagne te blijven optimaliseren.
Outreach: hoe doe ik dat het best?
Je campagne staat of valt met een goede outreach. We raden je aan een persoonlijke mail te schrijven en niet te kiezen voor onpersoonlijke mails die je in bulk verstuurt. Uit onze ervaring blijkt dat de slagingskans van onpersoonlijke mails voor outreach 15% lager ligt dan bij een persoonlijke mail.
Hieronder geven we je een voorbeeld van een goede outreachmail. Met deze mail ligt ons succespercentage 25% hoger dan met een onpersoonlijke bulkmail.
Bij DoubleSmart hebben we veel geëxperimenteerd met outreachtijden, en we weten uit ervaring dat de beste tijd voor een outreach op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 7 en 10 uur ’s ochtends is.
Extra tip van de SEO-specialist
Als ervaren marketeer zal je je direct afvragen: hoe tackel je duplicate content als je je content laat delen op verschillende websites?
Om duplicate content te voorkomen, is het van belang dat je verschillende versies maakt van je nieuwe stuk content dat je wilt gaan delen. De eerste versie is voor jezelf, voor op je eigen website, waarin je bijvoorbeeld 30 verschillende tips geeft.
Een tweede versie kan je vervolgens op deze manier opzetten: je stuurt je potentiële partners een lijst met het deel van de tips dat voor hun relevant is. Eventueel voor een deel herschreven. De partij neemt er bijvoorbeeld uiteindelijk 8 op in een artikel op haar website. In dit artikel staat een link naar jouw skyscraper artikel, waarin alle 30 de tips aan bod komen.
Je zorgt er op deze manier voor dat je artikel gedeeld kan worden zonder dat je te maken krijgt met duplicate content.
Nog vragen? Hulp nodig?
Heb je vragen over hoe je nu precies zo’n skyscraper campagne opzet? Of ben je enthousiast begonnen met content creëren, maar loop je vast? Laat het gerust weten!
De SEO-specialisten van DoubleSmart zitten voor je klaar om jouw website Google-proof te maken. Ben je benieuwd wat SEO, SEA en conversie optimalisatie voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op!