/ leestijd 12 min.

GA4 in de praktijk: dé handvaten om aan de slag te gaan

Gerben en Lennert in overleg
  • Data

Het is je vast niet ontgaan: Google Analytics heeft een nieuwe versie. Door veel gebruikers wordt dit gezien als een positieve ontwikkeling en uiteindelijk pluk je er als ondernemer of marketingmedewerker hoe dan ook de vruchten van. Voordat je echter profiteert van de voordelen, sta je voor een uitdaging: Google Analytics 4 zó inrichten, dat je zonder problemen aan de slag kunt. Hoe je dat doet ontdek je in dit blog. Erik begeleidt je er stap voor stap doorheen.

Gegevensstream-instellingen

Om te beginnen is het van belang om alle instellingen te controleren. Hiervoor dien je te starten met de gegevensstream-instellingen.

Verbeterde metingen

Controleer eerst de instellingen onder de verbeterde metingen

  • Formulierinteracties werkt niet bij alle systemen goed. Dit kan beter via de GTM worden ingesteld
  • Als je video-engagement, bestandsdownloads en scrolls via de GTM hebt ingesteld, vergeet dan niet om het hier uit te schakelen

Taginstellingen

Nu gaan we met de taginstellingen aan de slag. Dit vind je onder Google-Tag > Taginstellingen instellen > Alles tonen

  • Gebruik je meerdere domeinen, bijvoorbeeld website.nl en website.tickets.nl, dan is het belangrijk om de verschillende domeinen onder ‘Uw domeinen configureren’ in te stellen
  • Onder ‘Intern verkeer definiëren’ sluit je IP-adressen uit van het kantoor, developers en medewerkers, zodat deze data niet in de rapporten komt
    Let op: er is nog een tweede stap nodig om het verkeer compleet te filteren. Ga naar Property instellingen > Gegevensinstellingen > Gegevensfilters en zet de status van ‘Testen’ op ‘Actief’
  • Heb je een webshop? Vergeet dan niet om de betaalproviders uit te sluiten. Dit kan via ‘Een lijst met ongewenste verwijzingen maken’. Gelukkig gaat dit makkelijker dan bij Universal Analytics. Waar je bij UA één verwijzing per keer kon toevoegen (of met scripts werken), werkt GA4 ook met reguliere expressies, waardoor het veel sneller gaat.
    Zet het zoektype op ‘Verwijzingsdomein komt overeen met regex’, voeg nog twee voorwaardes toe en doe hetzelfde
    Kopieer de betaalproviders hieronder en plaats ze onder ‘Domein’
    Het moet in drie voorwaarden, omdat er maar 255 tekens in één regex regel kunnen
    Met deze instelling zorg je ervoor dat de conversies weer aan de oorspronkelijke bron worden gekoppeld en niet aan de betaalproviders

De meest voorkomende betaalproviders in Nederland en België in regex regels

Deel 1:

cardinalcommerce|bankcomm|3ds|3d-s|abnamro|ideal|acs\.|acs1|acs2|acs-|adyen|afterpay|arcot|asnbank|girogate|ing|wlp-acs|belfius|rabo|bnpparibas|bunq|securecode|cbc\.com|buckaroo|checkout\.shopify|billink|paysafecard|deref-web-02|asnbank|regiobank|knab

Deel 2:

ebonline|commerzbank|stripe\.com|icepay|moneyou|frieslandbank|iscards|kbc\.be|adyen|sparkasse|
mc-id-check|mollie|pay\.|onlinebetaalplatform|paybox|klarna|payment|paypal|multisafepay|jforce|axisbank|
curopayments|dkb\.de|ogone|arcot|securesuite|sips-atos

Deel 3:

sofort|paybox|triodos|verifiedbyvisa|visa|buckaroo|shopify\.pay|payin3|cm-cic|tatrabanka|redsys|hsbc

Time-out voor sessies met engagement aanpassen

De instellingen rondom de verbeterde metingen staan juist en je hebt alle taginstellingen goed gezet. Dan is er nog één belangrijke instelling te gaan in de gegevensstream-instellingen: de time-out voor sessies met engagement.

Standaard ziet Google een sessie als een sessie met engagement (actieve gebruiker) als een gebruiker meer dan 1 pagina bezoekt, er een conversie heeft plaats gevonden of als een sessie langer dan 10 seconden duurt. 10 seconden is echter wel erg kort. Daarom is het verstandig dit aan te passen naar een getal tussen de 10 en 60 seconden. In de meeste gevallen is 30 seconden het meest logisch.

  • Je stelt dit in onder “Time-out voor sessie aanpassen” > “Timer voor sessies met engagement aanpassen”

Property-instellingen

Nu alle gegevensstream-instellingen goed staan, gaan we verder met de property-instellingen.

Gegevensinstellingen

We starten met de gegevensinstellingen. Standaard is er maar van twee maanden data beschikbaar voor aangepaste rapporten (rapporten onder ‘Ontdekken’). Dat is natuurlijk vrij kort. Gelukkig kun je dit aanpassen naar 14 maanden. In de standaardrapporten geldt dit limiet niet.

Wil je je data langere tijd bewaren om aangepaste rapporten of analyses te maken, dan kun je het beste een koppeling maken met BigQuery. Hier zijn wel maandelijkse kosten aan verbonden. De hoogte hiervan is afhankelijk van de hoeveelheid data die je bewaart. (zie https://cloud.google.com/bigquery/pricing)

Productkoppeling

Onder ‘Productkoppeling’ maak je koppelingen met andere Googlediensten, zoals Google Ads, het Merchant Center en Search Console. Mocht je van deze Googlediensten gebruikmaken, dan is het zeker aan te raden om deze koppelingen te maken. Zo komt er namelijk meer data in Google Analytics.

Overige property-instellingen

Er zaten ook nog diverse instellingen onder ‘Configureren’. Op het moment van het schrijven van dit blog, worden deze instellingen verplaatst naar de property-instellingen. Het gaat om:

  • Gebeurtenissen
  • Conversies
  • Doelgroepen
  • Aangepaste dimensies
  • DebugView

Onder ‘Gebeurtenissen’ vind je een overzicht van alle gebeurtenissen die al verzameld zijn. Deze kun je markeren als conversie. Tevens maak en bewerk je hier nieuwe gebeurtenissen. Bijvoorbeeld op basis van een specifieke bedankpagina.

Onder ‘Conversies’ voeg je nieuwe conversiegebeurtenissen toe. Heb je via GTM of gebeurtenissen een nieuwe conversie ingesteld, maar heeft deze nog niet plaatsgevonden? Je kunt deze wel alvast instellen, zodat de conversies gelijk vanaf het begin gemeten worden.

Onder ‘Aangepaste definities’ maak je aangepaste dimensies en statistieken aan. Heb je bijvoorbeeld via de GTM een conversie aangemaakt voor een ingevuld formulier, en stuur je enkele parameters mee zoals form_id, form_name en inzending_id? Dan dien je deze ook hier nog in te stellen. Aangepaste parameters kun je alleen in ‘Ontdekken’ gebruiken en niet in de standaardrapporten.

Standaardrapporten

Genoeg over alle instellingen. Laten we de rapporten erbij pakken. Alle standaardrapporten vind je onder ‘Rapporten’.

Onder ‘Realtime’ vind je informatie over de actieve gebruikers én over alle gebruikers van de afgelopen 30 minuten. Ter vergelijking: in Universal Analytics kon je maar 5 minuten terugkijken. Dit is dus een hele verbetering.

Verdere informatie die je in zo’n standaardrapport terugvindt:

  • Momentopnames van random bezoekers
  • Een overzicht van de belangrijkste gebruikers, op basis van:
  • Locatie
  • Apparaat
  • Bron
  • Doelgroep
  • Een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen, op basis van:
  • Pagina’s
  • Events
  • Conversies

De overige rapporten – die dus niet onder standaardrapporten vallen – zijn standaard onderverdeeld in ‘Gebruiker’, ‘Levenscyclus’ en ‘Search Console’*. Het is mogelijk om de rapporten naar wens aan te passen. Bij de meeste rapporten staat rechtsboven een potlood waarmee je het rapport wijzigt. Je stelt bijvoorbeeld andere statistieken in of een andere standaard dimensie. Via ‘de Bibliotheek’ verberg je rapporten, verplaats je ze, geef je ze een andere naam of voeg je nieuwe rapporten toe.

*Deze moet je wel eerst koppelen en daarna moet je het rapport publiceren via ‘de Bibliotheek’

Gebruiker

Een gebruikersrapport heeft veel overeenkomsten met de rapporten die in UA onder ‘Doelgroep’ zaten. Deze rapporten zijn opgesteld op basis van demografische gegevens zoals land, leeftijd, geslacht en technische gegevens, zoals apparaat, browser en schermresolutie.

Levenscyclus

De rapporten die je het meest gebruikt bevinden zich waarschijnlijk onder ‘Levenscyclus’. Hier vind je:

  • Acquisitie
    Kanalen/bronnen per gebruiker en per sessie
  • Betrokkenheid
    Gebeurtenissen
    Conversies
    Pagina’s
  • Inkomsten
    E-commerce (voor webshop of app)
  • Behoud
    Nieuwe versus terugkerende bezoekers
    Lifetime value

Onder ‘Acquisitie’ vind je de prestaties op basis van kanaal, bron/medium of bijvoorbeeld op basis van de campagne. Je vindt dus antwoorden op vragen die je hebt omtrent de prestaties van je website. Waar komt het meeste verkeer bijvoorbeeld vandaan? Komen er meer conversies uit organic search of juist uit paid search? En hoeveel websitebezoekers kwamen er voort uit de laatste nieuwsbrief?

‘Cross-network’ staat voor een Performance Max-campagne via Google Ads. De standaard kanalen zijn uitgebreider dan bij het oude Analytics. Google heeft een uitgebreide lijst met de kanaaldefinities op een supportpagina staan.

Onder ‘Betrokkenheid’ vind je specifiekere rapporten van alle gebeurtenissen, conversies en de pagina’s. Let er op dat bij pagina’s standaard gekozen is voor de paginatitels. Via het dropdown-menu kun je wel een paginapad vinden. Maar deze selecteer je – als je wil – via het potloodje eenvoudig als standaard.

Onder ‘Inkomsten genereren’ vind je rapporten die betrekking hebben op webshops. Heb je een webshop en is e-commerce tracking goed ingesteld, dan kun je hier de prestaties van je webshop in de gaten houden. Bijvoorbeeld wat het best verkochte product is.

Aangepaste rapporten (Ontdekken)

Helaas zijn de opties en functies van standaardrapporten op meerdere vlakken beperkt. Zo zijn er niet veel standaardrapporten voor e-commerce prestaties. Standaardrapporten zijn immers vooral gericht op productprestaties en niet op basis van specifieke orders. Daarnaast heb je in standaardrapporten geen e-commerce funnels. Hierdoor zie je niet waar in het bestelproces gebruikers afhaken.

Vind je in standaardrapporten niet de data die je nodig hebt voor je werkzaamheden? Dan is het dus aan te raden aan de slag te gaan met aangepaste rapporten.

Er zijn verschillende soorten rapporten die je als basis kunt gebruiken:

  • Vrij
  • Trechterverkenning
  • Padverkenning
  • Segmentoverlap
  • Cohortverkenning
  • Lifetime value van gebruiker

De belangrijkste hiervan zijn ‘vrij’, ‘trechterverkenning’ en ‘padverkenning’.

Vrij-rapport

Met een ‘vrij’-rapport, bouw je een uitgebreide tabel met de informatie die je nodig hebt.

Bijvoorbeeld een tabel met transactie-ID’s of met prestaties van je Google Ads-campagnes.

  • Linksboven pas je de naam en de periode aan
  • Je dient eerst dimensies en statistieken te selecteren aan de linkerkant
  • Dimensies en statistieken voeg je toe aan de linkerkant
  • Je past het aantal rijen aan
  • Je past het type cel aan
  • Je past een filter toe
  • Je past een segment toe

Trechterverkenning

Met ‘trechterverkenning’ maak je specifieke funnels. Bijvoorbeeld een funnel van het bestelproces of een formulier met meerdere stappen. Zo achterhaal je exact bij welke stap gebruikers afhaken.

Trechters kunnen open of gesloten zijn:

  • Een open trechter kunnen gebruikers betreden in elke stap
  • Een gesloten trechter moet betreden worden vanaf de eerste stap
  • Een trechter is tot 10 stappen te definiëren

Padverkenning

Met ‘padverkenning’ zie je hoe gebruikers door de website heen gaan. Bijvoorbeeld in welke volgorde ze pagina’s bezoeken of hoe ze tot een bepaalde conversie zijn gekomen.

Het is ook mogelijk om achteraan het pad te beginnen, bijvoorbeeld bij een specifieke conversie. Vanuit daar bekijk je dan welke stappen iemand vóór de conversie nam. (klik hier voor op “opnieuw” en kies hier “eindpunt”)

Aan de slag!

We kunnen nog hele boekwerken schrijven over het gebruik van Google Analytics 4. Het ontdekken van alle functies én deze volledig onder de knie krijgen gaat zeker niet over één nacht ijs. Maar in ieder geval heb je nu wel dé handvaten om aan de slag te gaan. Hoewel de interface even wennen zal zijn, is het belangrijk dat je tijd investeert in het leren werken met GA4. Per 1 juli 2023 stopt de ondersteuning van UA immers. Hulp nodig van een specialist? Neem gerust contact met ons op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over online marketing?

Ontvang marketingtips, inzichten en best practices, zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Erik Dekker

Data en Efficiency- en SEA-specialist

Zoek je Erik, dan zit hij waarschijnlijk met zijn neus in Google Analytics 4. Deze oude rot in het vak weet zo veel van deze tool, dat hij de instellingen bijna kan dromen. Is daarnaast ook zeker niet vreemd op het gebied van GTM, Search, Shopping en Permormance Max. Én hij is een ster in het optimaliseren van productfeeds met Channable.