Het zal je niet zijn ontgaan: kunstmatige intelligentie (AI) zet de wereld van online marketing op zijn kop. De mogelijkheden zijn oneindig en de impact is enorm. Als online marketeer of ondernemer kun je niet anders dan AI omarmen en meebewegen met de ontwikkelingen van nu. Doe je dit namelijk niet, dan is de kans groot dat je snoeihard wordt ingehaald door de concurrent die dit wel doet. Maar: hoe zet je AI nu zodanig in, dat het daadwerkelijk bijdraagt aan de optimalisatie van je onlinemarketingstrategie? En welke mogelijkheden heb je eigenlijk precies? In dit blog ontdek je 5 manieren om AI effectief in te zetten voor jouw bedrijf.
Wat is AI precies?
AI klinkt misschien als iets uit een sci-fi film, maar eigenlijk is het de superkracht achter online marketing. Het zijn slimme computerbreinen die bergen informatie kunnen doorploegen en er zinvolle dingen uit halen. Ze begrijpen niet alleen wat mensen nu willen, maar kunnen ook een goede gok doen over wat ze in de toekomst willen. Met AI kunnen marketeers bijna toveren: ze weten wanneer en hoe ze jou het beste kunnen bereiken. En het beste deel? Deze slimme systemen leren constant, dus ze worden steeds beter in hun werk. Best handig, toch?
Zet AI effectief in voor jouw bedrijf: 5 voorbeelden
1. Personalisatie: creëer een unieke klantreis
De content die getoond wordt op je website afstemmen op iemands browse- en koopgeschiedenis? Het klinkt futuristisch, maar AI maakt het wel degelijk mogelijk. Door data van je websitebezoekers te analyseren en je publiek te segmenteren op basis van criteria, toon je hen (met behulp van AI) de volgende keer content die specifiek voor hen relevant is. Je personaliseert je uitingen, creëert een unieke klantreis en verhoogt zo de kans op conversie.
Voorbeeld
Stel, jij hebt een webshop met sportartikelen en je verzamelt allerlei gegevens van je publiek via je website en middels activiteiten op sociale media. Met behulp van AI-algoritmen kun je deze gegevens laten analyseren en segmentaties laten maken op basis van gedeelde kenmerken. AI zorgt er vervolgens voor dat de diverse segmenten worden blootgesteld aan content die juist voor hen relevant is.
Vrouwen die eerder interesse toonden in hardloopproducten kun je zo bijvoorbeeld automatisch laten landen op een webpagina waarop hardloopkleding voor vrouwen getoond wordt. En mannen die recentelijk fitnessartikelen kochten krijgen nu bijvoorbeeld fitnessartikelen te zien die gerelateerd zijn aan hun eerder gekochte aankoop.
2. Waardevolle klantinteractie via AI-chatbots
Een chatbot of virtuele assistent is natuurlijk niet iets van de laatste jaren. Maar de mogelijkheden hiervan hebben zich wel steeds verder ontwikkeld. Waar een chatbot of virtuele assistent vroeger een beperkt en onvolledig antwoord gaf op je vraag, is de hulp die je krijgt tegenwoordig al een stuk waardevoller. Chatbots maken nu gebruik van AI, zelflerende technologie en eerder verkregen informatie en daardoor zijn ze beter in staat een relevant antwoord te geven op vragen.
Bovendien waardevol: met zo’n slimme chatbot kun je als bedrijf ook proactief contact opnemen met je websitebezoekers. Laat de chatbot bijvoorbeeld reageren op bepaald gedrag van klanten en trigger ze een bepaalde actie te ondernemen.
In de praktijk; wist je dat je op een laagdrempelige en gratis manier je eigen chatbot kan maken en implementeren? Via een tool als Chatbase.co kan je verschillende databronnen koppelen aan jouw toekomstige AI-chatbot. Bonustip: met slimme integraties zoals Zapier kan je van jouw AI-chatbot een leadgenerator maken.
Voorbeeld
Heb je een webshop voor kleding en blijft iemand lang hangen op één productpagina? Je kunt de chatbot hierop laten reageren door de vraag te stellen of ‘hij je ergens bij kan helpen’. Vraagt diegene vervolgens of het betreffende artikel (binnenkort weer) op voorraad is, dan kan de chatbot hier – middels eerder verkregen informatie over de kledingmaat – op reageren met: ‘Het artikel is momenteel niet beschikbaar in jouw maat. Wil je dat we je een berichtje sturen als hij weer op voorraad is?’.
3. Aanbevelingen doen op basis van klantgedrag
Waarschijnlijk ken je het al van apps als Netflix: je krijgt aanbevelingen voor series en films, speciaal afgestemd op jouw kijkgedrag. Dit gebeurt met behulp van AI. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar welke series of films je eerder hebt gekeken, welke titels andere abonnees met dezelfde smaak en voorkeuren bekijken, op welke tijdstippen je Netflix gebruikt en hoelang je gemiddeld naar films en series kijkt. Deze tactiek zou je ook kunnen inzetten voor jouw website, webshop en advertenties. Op die manier ben je relevant, waardevol én stuur je op conversie.
Voorbeeld
Heeft iemand een tijdje geleden hondenbrokken gekocht via jouw webshop? Als diegene nu weer op jouw website komt, kun je dat product opnieuw aanbevelen (want: de voorraad zou wel eens op kunnen zijn). En/of je kunt andere gerelateerde producten tonen die wel eens relevant zouden kunnen zijn voor hem of haar. Denk aan hondenshampoo of andere koekjes voor honden. Je plaatst deze producten dan in een automatisch gegenereerd blok met de tekst ‘Aanbevolen voor jou’.
4. Advertentiecampagnes automatiseren
Advertentiecampagnes in Google – oftewel: Google Ads – automatisch laten opstellen en zo goed mogelijk laten aansluiten op iemands zoekintentie? Ook dat is mogelijk met AI. Krijg bijvoorbeeld automatisch suggesties van Google voor ad-teksten (koppen en beschrijvingen), die overeenkomen met de informatie dat op de landingspagina te lezen valt. Of laat Google automatisch een kop genereren op basis van jouw landingspagina nádat een zoekopdracht is uitgevoerd. Op die manier sluit jouw advertentietekst zo goed mogelijk aan op de zoekopdracht van een Google-gebruiker. En zodoende verhoog je de kans op een klik.
In de praktijk; om dit in de praktijk toe te passen ben je bij ChatGPT aan het juiste adres. Vraag hem bijvoorbeeld om je huidige advertentieteksten te analyseren en te verbeteren. Bonustip: maak gebruik van de overtuigingprincipes van Cialdini.
Voorbeeld
De zoekintentie achter de zoekterm ‘onlinemarketingbureau inschakelen’ is heel anders dan de zoekintentie achter de zoekterm ‘wat doet een onlinemarketingbureau’. Google kan dan bijvoorbeeld in het eerste geval besluiten de kop ‘Online marketing uitbesteden aan DoubleSmart’ te gebruiken, terwijl de kop in het tweede geval meer informatief zal zijn.
5. Contentcreatie: ondersteuning bij creatieve processen
Natuurlijk hebben AI-tools geen menselijke pen en zijn teksten die door AI geschreven zijn niet van de hoogste kwaliteit. Maar het maakt contentcreatie wel makkelijker. Oppervlakkige websiteteksten die geen diepgang behoeven kun je (gedeeltelijk) laten schrijven door AI-tools als ChatGPT (waarna jij er natuurlijk nog een blik op werpt en hem aanpast waar nodig). En zo houd jij als journalist of copywriter extra tijd over voor het schrijfwerk dat wél echt een menselijke hand nodig heeft.
Bovendien biedt AI uitkomst als je vastloopt in je inspiratie. Vraag ChatGPT bijvoorbeeld om hulp voor het schrijven van leuke, creatieve zinnen of achterhaal eenvoudig wat mensen nu daadwerkelijk belangrijk vinden bij het kopen van een bepaald product. Zo speel je in op de relevantie en draag je bij aan een betere gebruikservaring.
Bonustip: naast de assistentie in tekst kan je AI ook inzetten bij het maken van visuele content met DALL-E 3. Dit systeem kan vanuit geschreven beschrijvingen afbeeldingen maken, net zoals GPT-3 dat doet. Maar dit systeem heeft iets bijzonders. Het is als een taaltovenaar die zowel tekst als plaatjes begrijpt.
Voorbeeld
Schrijf je bijvoorbeeld een producttekst over een scooter? Aan ChatGPT kun je vragen wat mensen belangrijke eigenschappen vinden aan een scooter. Op die manier kom je er bijvoorbeeld achter dat jouw tekst in ieder geval relevante informatie over het comfort, het verbruik en de veiligheid moet bevatten.
Het toekomstperspectief: wat gaat AI ons brengen?
Een glazen bol hebben we niet en we kunnen dan ook niet voorspellen waar de grens aan AI-mogelijkheden ligt. Wat in ieder geval wel opvalt is dat er tot nu toe een gemeenschappelijk thema te herkennen is: het verhogen van de personalisatie in klantervaringen. Als bedrijf ben je steeds beter in staat contactmomenten af te stemmen op het gedrag, de interesses en het leven van een individu. En om zodoende het gedrag van je websitebezoekers of klanten makkelijker te beïnvloeden. De functie van de onlinemarketeer zal daarmee veranderen, maar zeker niet verdwijnen.
Ontdekken waar jouw kansen liggen voor online groei? Of gewoon eens sparren met een specialist over AI in online marketing? Neem vrijblijvend contact met ons op!