Brighton SEO 2019: dit is wat we er hebben geleerd

Datum: mei 3, 2019, Auteur: Sjoerd, Categorie: SEO
Brighton SEO 2019 façade

Afgelopen 12 april zijn Dave, collega SEO-specialist, en ik naar Brighton geweest. We kwamen voor Brighton SEO en hebben daar ook zeker veel van opgestoken. Ook buiten Brighton SEO om hebben we ons goed vermaakt, maar we moeten helaas nog een keer terug omdat de bekende pier al dicht was toen wij ’s avonds in Brighton aankwamen.

In deze blog licht ik graag toe wat Dave en ik aan waardevolle tips hebben meegekregen van de sprekers in Brighton. Voor een sfeerimpressie van ons weekendje weg, bekijk je de video onderaan de blog!

Search Presence Intelligence: SEO’ers aan de macht

Ik begon de ochtend met een bezoek aan de SERPs-sessie (Search Engine Results Page), met onder andere de talk van Stephan Bajaio, waar in deze blogpost vooral aandacht aan wordt besteed. Ik wil jullie allereerst graag de belangrijkste lessen meegeven die ik tijdens deze sessie heb opgedaan.

SEO wordt vaak gezien als een niet al te belanghebbend onderdeel binnen bedrijven. Het hangt er een beetje bij en wordt gedaan ‘omdat het er nu eenmaal bij hoort’ of ‘omdat de concurrentie het ook doet’.

Als je SEO minder met de zoekmachine als centrale speler en meer met de potentiële klant als centrale speler ziet, zou SEO juist het centrum moeten vormen van bedrijven. Op die manier geeft SEO richting aan andere teams zoals Sales, Public Relations en Business Development.

Zo voorkom je dat je SEO ‘reactieve SEO’ is, waarbij het SEO-team vooral aan het troubleshooten is nadat bijvoorbeeld:

  • het contentteam content zonder zoekwoorden heeft aangeleverd;
  • het marketingteam het gebruik van bepaalde termen verbiedt;
  • het productteam een onlogische, vergezochte naam meegeeft aan een product.

Het SEO-team moet juist proactief zijn en samenwerken met andere teams binnen het bedrijf. Het SEO-team is niet bedoeld om enkel onderling te overleggen en informatie te delen, maar moet zich juist actief mengen in wat de andere teams doen. Als de SEO-expert zijn werk goed doet, heeft hij namelijk marktkennis (of eigenlijk: mensenkennis) in huis die collega’s in andere teams, zoals het productteam of het IT-team, niet hebben.

Google: meer dan een zoekmachine

Ja echt, Google is meer dan een zoekmachine: de zichtbaarheid van iets, bijvoorbeeld een product, dienst of persoon, heeft invloed op onze perceptie van dat product, die dienst of die persoon. Google is ’s werelds grootste perceptiemachine. Vrijwel iedereen gebruikt Google en de perceptie van iedereen wordt dus mede bepaald door de SERPs bij bepaalde producten, diensten, personen of verhalen.

Hoe maken we als bedrijf gebruik van de informatie die Google biedt over hoe mensen de wereld zien?

Bajaio geeft tips, waarvan ik er graag een paar uitlicht:

Tip 1: Informeer over je product

Een merk bouw je niet op door enkel te verkopen; klanten willen ook graag praktische informatie over je product. Verkoop je stropdassen? Zet dan niet alleen al je kleuren stropdassen online, maar behandel ook de vragen die een potentiële klant heeft als hij al die stropdassen ziet:

  • wat voor soort stropdas draag ik naar welke gelegenheid?
  • hoe knoop ik een stropdas?
  • welke kleurencombinaties van pak en stropdas zijn een goede keuze?

Behandel deze vragen op een aansprekende manier, bijvoorbeeld door middel van korte video’s waarin je op een laagdrempelige manier antwoord geeft op de vraag.

Tip 2: Wees daar waar je klant ook is

Een belangrijk onderdeel van SEO is het beantwoorden van concrete vragen die zoekers stellen. Dit doe je door met content in te spelen op zoekvragen, maar je kunt nog een stap verder gaan door actief naar vragen op zoek te gaan en 1-op-1 antwoord te geven, bijvoorbeeld op een conversatieplatform.

Stel dat je een bedrijf hebt in verfbenodigdheden. In je magazijn liggen duizenden rollers, kwasten, verfbakjes en rollen afplaktape te wachten op een koper. Op een forum houd je in de gaten wanneer mensen een vraag stellen over verfklussen. Als Joop uit Eindhoven de forumleden vraagt hoe je een kast verft die nu in de was staat, antwoord je hem heel specifiek. Je geeft hem een stappenplan van alles wat hij moet doen om een mooi resultaat te krijgen en noemt alle producten die hij hiervoor nodig heeft, met naam en toenaam. Uiteraard zijn dit producten die je zelf verkoopt.

Dit is een voorbeeld van direct en gericht inspelen op de vragen waar mensen mee rondlopen. Profileer je bedrijf als bedrijf dat er is om klanten verder te helpen, niet alleen om te verkopen.

Uit zulke concrete vragen kun je ook opmaken waar je doelgroep nu écht naar zoekt. Deze waardevolle informatie kun je vervolgens weer toepassen op bijvoorbeeld de manier waarop je je product omschrijft. Ook de opzet van je website kun je optimaliseren voor waar de gebruiker naar zoekt. Daar scoor je goed mee.

Tip 3: Zichtbaar zijn op relevante plekken loont, ook als je ervoor moet betalen

Een goede (display) ad die aansluit bij de interesse van de (be)zoeker is een goede manier om je te profileren. SEO moet daarom zeker open staan voor de inzet van SEA. Een goede, aansprekende display ad, getoond op het juiste kanaal op het juiste moment, kan veel impact hebben.

Tip 4: Zie in dat je jargon jargon is

Een product kan een prachtig klinkende productnaam hebben, maar wat als je potentiële klant die productnaam niet kent? Vraag je altijd af hoe jij een bepaald product zou googelen als je het niet kende: hoe zou je het omschrijven? Doe een zoekwoordenonderzoek: met welke termen omschrijven je klanten jouw product? Gebruik juist die termen om je product te omschrijven.

Profiteer van de huidige ontwikkelingen in de SERPs

Ook Olga Adrienko had nog interessante bevindingen over SERPs. Redelijk nieuw in de SERPs zijn PAA boxes. PAA staat voor ‘People Also Ask’.

Het idee is simpel: je googelt iets en klikt op een van de resultaten in de SERPs. Als je vervolgens niet vindt wat je zoekt of nog meer informatie wilt, klik je terug naar de resultatenpagina. Onder het resultaat dat je hebt aangeklikt, kun je nu een box zien met de PAA’s: suggesties voor termen of vragen die verband houden met je zoekvraag. In het Nederlands staat er ‘Mensen zochten ook naar’. Zo herinnert Google je eraan dat je eigenlijk nog veel meer (zoek)vragen hebt 😉. Je kunt het ook zo zien dat dit de stay a while-uitnodiging is van Google, net als YouTube dit doet met de Autoplay-functie.

Hier nog enkele interessante inzichten uit de talk van Olga Adrienko:

  • Gebruik de PAA boxes om inzicht te krijgen in de vraag waarop mensen een antwoord zoeken.
  • Leer welke vragen consumenten nog meer hebben rondom jouw product.
  • Verkrijg inzicht in de taal die consumenten gebruiken.

Met bovenstaande tips zorg je ervoor dat je bovenaan in de organische resultaten van Google komt te staan. De meest ideale vorm van bovenaan in Google staan is met een featured snippet. Dat is een vlak waarin tekst staat, afkomstig van een website die gericht antwoord op de gegoogelde vraag geeft. Lees meer over featured snippets in een andere blog.

Lokale zichtbaarheid

Om hoger in Google te komen met organische resultaten, is het erg belangrijk om lokaal zichtbaar te zijn. Dat creëer je volgens sprekers Claire Carlile, Greg Grifford en Darren Shaw door alle functionaliteiten binnen Google Mijn Bedrijf te gebruiken. Houd bijvoorbeeld je openingstijden actueel door ook met feestdagen aan te geven wanneer je open bent.

Daarnaast kan er bij Google Mijn Bedrijf ook ingespeeld worden op vragen van consumenten, door het Q&A-gedeelte in te vullen. Daarmee maak je nog meer kans om bovenaan in de resultaten te eindigen. Een handige tool die je kan gebruiken om de vragen te bepalen, is Gatherup. Die tool analyseert reviewsites en Google Q&A-gedeeltes, waardoor je de precies die informatie in Google Mijn Bedrijf kan verwerken die de zoeker zoekt. Dit helpt je je lokale vindbaarheid te bevorderen.

Fake news voor linkbuilding

Spreker Olivier Brett, manager bij Screaming Frog, gaf een interessante talk over het inzetten van fake news om je linkbuilding te optimaliseren. Een interessante invalshoek waarbij je een buzz creëert met iets grappigs. Veel bedrijven komen rond 1 april met de meest aparte nieuwe producten die achteraf niet echt blijken te zijn. Dit is een leuke manier waarop je ervoor zorgt dat er over jouw bedrijf geschreven wordt. Met publiciteit komen links naar je website en lok je nieuwsgierige lezers.

Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat je een constante stroom van fake news de wereld in helpt, maar eens per jaar rond 1 april kan fake news je helpen.

Tot volgend jaar?

Wat wij uiteindelijk meenemen uit deze conferentie is dat gebruikersgemak centraal staat en dat er veel rekening wordt gehouden met de opkomst van voice search. Door bijvoorbeeld veel te werken aan vraag-antwoord speel je in op spraakgestuurde vragen. Meer over dit onderwerp lees je in onze blogpost over voice search.

Al met al was Brighton SEO een ontzettend leerzame conferentie, en dat het plaatsvindt in Engeland is natuurlijk ook helemaal niet verkeerd. Volgend jaar gaan we misschien wel terug om nog meer te leren over SEO, en eindelijk een biertje te drinken op de pier!

Sfeerimpressie BrightonSEO 2019:

Brighton SEO 2019: dit is wat we er hebben geleerd Brighton SEO 2019: dit is wat we er hebben geleerd 2022-11-21
DoubleSmart
DoubleSmart